Jump to content
Vild med Golf

Smut

2019 - provosoriskbold

Recommended Posts

7 timer siden, skrev Smut:

Nu er vi i gang med sæsonen!

Ved i om der er nogle af klubberne der har indført en lokalregel der tillader at droppe ud ved lost ball / OB?

Den er indført i Sorø - ikke at jeg kan komme i tanke om at den er noget bevendt nogen steder. 

6 timer siden, skrev MarkAA:

Den er også indført som lokalregel i Skovbo - og den føles lidt som snyd. 😊

Hvorfor - det koster 2 strafslag. Jeg synes ikke det giver en fordel.

19 minutter siden, skrev Pastorius:

På svære driving huller, slipper man for risikoen for 2  bolde oob.

56 minutter siden, skrev Pastorius:

Jeg synes nu, at det er helt logisk, at det koster to strafslag. Reglen skal jo bruges i stedet for at spille en provisorisk/gå tilbage og spille en ny bold.

Med lokalreglen ligger du efter droppet i 3 og skal slå dit 4. slag

Med en provo/ny ligger du efter slaget i 3 og skal slå dit 4. slag

Fordelen ligger helt klart i det faktum, at du med lokalreglen ALTID ligger på fairway (medmindre du er et gigantkvaj til at droppe:hyper:), mens din provisoriske/ny bold jo kan være endt hvor som helst (rough, hazard, fairwaybunker, OOB, mistet). Risikoen ved at slå et ekstra slag er jo totalt fjernet med lokalreglen.

Derfor synes jeg, at den slet ikke skulle indføres....

4 timer siden, skrev Pastorius:

Den er indført i Sorø - ikke at jeg kan komme i tanke om at den er noget bevendt nogen steder. 

Det tænker jeg også. Man “sparer” sit provisoriske slag. Men det kommer nok an på hvilket hcp man har. 

3 timer siden, skrev Kitter:

Jeg synes nu, at det er helt logisk, at det koster to strafslag. Reglen skal jo bruges i stedet for at spille en provisorisk/gå tilbage og spille en ny bold.

Med lokalreglen ligger du efter droppet i 3 og skal slå dit 4. slag

Med en provo/ny ligger du efter slaget i 3 og skal slå dit 4. slag

Fordelen ligger helt klart i det faktum, at du med lokalreglen ALTID ligger på fairway (medmindre du er et gigantkvaj til at droppe:hyper:), mens din provisoriske/ny bold jo kan være endt hvor som helst (rough, hazard, fairwaybunker, OOB, mistet). Risikoen ved at slå et ekstra slag er jo totalt fjernet med lokalreglen.

Derfor synes jeg, at den slet ikke skulle indføres....

Det er jo for at få spilletempoet op. Hvis du er Bogey golfer eller bedre, så vil du ikke kunne sætte en ordentlig runde samme med en masse af disse strafslag.

1 time siden, skrev Smut:

Det tænker jeg også. Man “sparer” sit provisoriske slag. Men det kommer nok an på hvilket hcp man har. 

Det er jo for at få spilletempoet op. Hvis du er Bogey golfer eller bedre, så vil du ikke kunne sætte en ordentlig runde samme med en masse af disse strafslag.

Jeg kan ikke komme i tanke om et hul i Sorø, hvor jeg kunne komme til at ligge lige så godt efter den regel (måske hul 10 på en knastør sommerdag), som jeg kunne efter et ganske normalt, solidt gennemsnitsdrive. Hvis jeg tænkte det ville være en god idé at ligge halvlunkent i tre slag på fairway, så kunne jeg lige så godt gå ind - og jeg har aldrig prøvet at gå ind før tid endnu.

Jeg kan sagtens komme i tanke om nogle situationer, hvor man efterfølgende kan se man ville have fået en fordel ud af at vælge det drop.

I de gamle regler var der ikke noget, der kunne slå flowet på banen i stykker, som hvis en bold blev tabt eller blev slået oub og der ikke var slået en provisorisk bold, så spilleren var nødt til at gå tilbage og slå en ny bold. 

Det er den situation som den nye lokale regel gør op med. Det er ikke meningen at golfspilleren skal have anden fordel ud af det, end at han slipper for at gå tilbage. 

Dermed ikke sagt at reglen ikke kan bruges strategisk. Hvis man har slået et slag med god længde som er gået out eller er røget ud i den høje rough med risiko for at bolden er tabt, så er det da en overvejelse om man ønsker at slå en provisorisk bold eller benytte den nye regel... 

6 timer siden, skrev Bojoerge:

I de gamle regler var der ikke noget, der kunne slå flowet på banen i stykker, som hvis en bold blev tabt eller blev slået oub og der ikke var slået en provisorisk bold, så spilleren var nødt til at gå tilbage og slå en ny bold. 

Det er den situation som den nye lokale regel gør op med. Det er ikke meningen at golfspilleren skal have anden fordel ud af det, end at han slipper for at gå tilbage. 

Dermed ikke sagt at reglen ikke kan bruges strategisk. Hvis man har slået et slag med god længde som er gået out eller er røget ud i den høje rough med risiko for at bolden er tabt, så er det da en overvejelse om man ønsker at slå en provisorisk bold eller benytte den nye regel... 

Har også oplevet, at der i en fire bold har ligget to bolde + to provisoriske bolde i roughen som skulle findes. Alt den søgetid samt tid brugt på at skulle slå provisoriske bolde spares væk.

Edited by Smut

22 timer siden, skrev Smut:

Ved i om der er nogle af klubberne der har indført en lokalregel der tillader at droppe ud ved lost ball / OB?

Det er en regel, som DGU og R&A anbefaler de danske klubber at benytte. Så kan man mene om den hvad man vil, selv er jeg ikke vild med den. Men mon ikke de fleste klubber indfører den?

Læs mere om reglen her: https://www.danskgolfunion.dk/artikel/lokalregel-e-5-drop-på-fairway-ved-bold-mistet-eller-out-bounds

På siden står der bl.a.:

R&A tillader og DGU anbefaler, at denne lokalregel indføres for alt almindeligt handicapspil - dvs. alle private runder, EDS samt klubturneringer med handicap, men ikke anvendes til eliteturneringer og professionelle turneringer. "Eliteturnering" er af DGU defineret som turneringer, der spilles uden handicap (scratchturneringer), herunder f.eks. klubmesterskaber.

• Thanks 1

Det er lokalregel ved os og der er nogle steder hvor jeg kan se det giver mening og nu jeg tænker over det, kunne jeg med fordel have brugt den forleden i stedet for at tage provisorisk i spil.

Hul 11 hooker jeg i strid modvind bolden ind i træer små 200 meter fremme, vi ser ikke den dumper ned, så den KAN være slået venstre og OOB. I stedet for at slå provisorisk (som endte i samme træer) burde jeg i stedet have gået frem og droppet i fairway, for jeg havde alligevel ikke kunne drive den bedre frem

Hul 13 er risikabel i både drive og 2. slag ... særligt i 2. slaget kan man risikere at bolden springer OOB hvis man får trukket den, og den kan forsvinde bag en høj, så man ikke ser det. God mening i at kunne droppe fremme

Hul 15 kan rulle OOB uden man ser det, god mening at kunne droppe fremme

Hul 17 hooker jeg OOB .. et langt drive som jeg ikke kan gøre meget bedre. Kunne igen med fordel have droppet fremme, i stedet for at spille ny provisorisk. Nu blev den provisoriske dog også fornuftig, så blev ikke straffet yderligere for det alligevel.

Den er også indført i den klub jeg spiller i, Ørnehøj.

Jeg forstår godt filosofien bag denne regel, men som de fleste af jer andre er jeg heller ikke fan.

I Stableford, så er denne regel en gave for høj hcp, men for 20(ish) og nedefter har den nok ikke den store betydning.

I ren slagspil, så er regelen tåbelig efter min mening.

I hulspil tror jeg ikke den får den store betydning

Kan læse at der er lagt op til, at man kan suspendere denne regel i turneringer. Jeg tænker også,  at man selv i private runder kan vælge at se bort fra denne lokal regel.

Men sjovt nok har jeg - på de få runder jeg har spillet - allerede oplevet en håndfuld situationer, hvor man kunne have brugt denne regel til fordel (dog uvist om den var med i de lokale regler), men ingen tænkte over det og slog en provisorisk/ny

10 timer siden, skrev Pastorius:

og jeg har aldrig prøvet at gå ind før tid endnu.

Du er aldrig blevet ramt af et tordenvejr? Eller pludselig være så skidetrængende at klubhuset er nærmeste punkt for lempelse :D

2 timer siden, skrev ronnow:

Jeg tænker også,  at man selv i private runder kan vælge at se bort fra denne lokal regel.

Det er selvfølgelig noget man kan gøre, men dog ikke hvis det er en EDS runde. Men kan også i private runder (som ikke er EDS) vælge at man gerne må kaste bolden eller hvad man nu har lyst til 😊

15 minutter siden, skrev Logan:

Det er selvfølgelig noget man kan gøre, men dog ikke hvis det er en EDS runde. Men kan også i private runder (som ikke er EDS) vælge at man gerne må kaste bolden eller hvad man nu har lyst til 😊

Manden må vel godt slå en provisorisk selvom han spiller EDS? Det fratager ham bare muligheden for at droppe fremme i fairway.

Hvis jeg oplever at en bold står og slå provisoriske fra tee på en privat runde med pres på banen og frie huller foran. Så vil jeg da nok blive en smule nedtrykt...

Denne regelændring er netop designet til at opnå et bedre flow på banen. Og kan slet ikke se at det er snyd eller en gave at kunne spille på at tage to strafslag? Det gør da ihvertfald ikke ens score bedre på nogen måde. Hvis man er tilfreds med at ligge fremme i fairway i tre slag så er der lang vej hjem...

59 minutter siden, skrev Smut:

Manden må vel godt slå en provisorisk selvom han spiller EDS?

Selvfølgelig må man det. Og skulle (den store golfer forbyde det) den provisoriske bold gå OoB eller blive væk i urten, så må den provisoriske stadig droppes på fairway. Men jeg opfattede det mere som at Ingen i bolden matte benytte metoden på hele runden - altså aftale at den regel burger vi ikke og så er det jo en anden snak.

• Upvote 1

4 timer siden, skrev ronnow:

Du er aldrig blevet ramt af et tordenvejr? Eller pludselig være så skidetrængende at klubhuset er nærmeste punkt for lempelse :D

Ikke længe nok til at jeg ikke har færdiggjort runden efterfølgende svjh.

17 timer siden, skrev Smut:

Hvis du er Bogey golfer eller bedre, så vil du ikke kunne sætte en ordentlig runde samme med en masse af disse strafslag.

Men hvis du spiller slagspil, så kan den nye regel måske hjælpe til med at scoren ikke løber rigtig højt op. I min herreklub spiller A-rækken altid netto slagspil og jeg kan da huske adskillige runder hvor et enkelt hul har medført dobbeltcifrede scores. Det kunne være at den regel hjalp lidt på det... 

Husk lige at man ikke indbyrdes må aftale ikke at spille efter reglerne. Så hvis man spiller EDS så må man ikke aftale ikke at spille efter denne lokale regel... 

6 timer siden, skrev Smut:

Hvis man er tilfreds med at ligge fremme i fairway i tre slag så er der lang vej hjem...

Det handler jo ikke om, at være tilfreds, med at slå en bold oob 😏  Men hvis landings-området er smalt og bolden er ramt fint, men lidt off-line og dermed ryger oob, så er det da en hjælp, at man kan droppe ud i fairway og ikke løbe risikoen for at gentage fejlen. Jeg har tit set folk, slå jern med den provisoriske, netop for at hul-scoren ikke løber amok. Vi har flere huller, hvor det er en helt reel problematik.