Jump to content
Vild med Golf
Smut

2019 - provosoriskbold

Recommended Posts

3 minutter siden, skrev Logan:

Det er jo netop ready golf vi skal til at benytte meget mere. Det er dog meget sjældent at jeg har oplevet at man fulgte etiketten omkring greens med at det var den længst fra der spillede først - jo blandt Pro'er, men ikke blandt amatører. Har var det kutyme at man først begyndt at putte når alle var på green - "Vil du slå ind før jeg putter" hørte man ofte. Netop fordi flaget skulle op inden der kunne puttes.

I de 11 år jeg har spillet har jeg aldrig hørt den sætning eller noget der ligner... 

Kutymen har altid været at alle ventede til alle var på green og så blev flaget fjernet og man begyndte at putte. Også selvom det betød at 3 spillere stod ved deres bold på green og ventede imens den 4. mand - som var udenfor green - fik revet bunker, flyttet vogn og/eller sig selv over til boldens nye position. 

I de sidste sæsoner har jeg opfordret til at der blev puttet i stedet for at vente, men mange ser stadig helt mærkeligt ud i hovedet når jeg spiller med dem første gang. De kan selvfølgelig godt forstå det når jeg forklarer hvorfor, men det er bare imod hvad alle har gjort fra de startede. 

Hele den kutyme bliver forhåbentligt vendt på hovedet nu, men det kommer ikke af sig selv. Nogle skal gå foran i ord og handling og vise hvordan det er muligt at spare tid... 

12 minutter siden, skrev Bojoerge:

I de 11 år jeg har spillet har jeg aldrig hørt den sætning eller noget der ligner... 

Kutymen har altid været at alle ventede til alle var på green og så blev flaget fjernet og man begyndte at putte. Også selvom det betød at 3 spillere stod ved deres bold på green og ventede imens den 4. mand - som var udenfor green - fik revet bunker, flyttet vogn og/eller sig selv over til boldens nye position. 

I de sidste sæsoner har jeg opfordret til at der blev puttet i stedet for at vente, men mange ser stadig helt mærkeligt ud i hovedet når jeg spiller med dem første gang. De kan selvfølgelig godt forstå det når jeg forklarer hvorfor, men det er bare imod hvad alle har gjort fra de startede. 

Hele den kutyme bliver forhåbentligt vendt på hovedet nu, men det kommer ikke af sig selv. Nogle skal gå foran i ord og handling og vise hvordan det er muligt at spare tid... 

Jeg har ofte oplevet netop den med, at alle skulle spille ind - og så tog man pinden.... Det kunne nogen tage en krig!

I 2019 reglerne er der stadig defineret en "Order of play", som svarer til den gamle, men samtidig står det meget tydeigt at man opfordres til at slå, når man er klar også selv om det er uden for normal "order of play" (regel 6.4.)

1 time siden, skrev Bojoerge:

Jeg har hørt en lign. sætning før. Én spørges, om han vil putte inden x er klar.

Hvis jeg spiller i en 3- eller 4-bold, og alle på nær en er på green, kan vi godt finde på at putte inden den sidste kommer ind. Det sker måske et par gange eller 3 på en runde, men når det sker er det typisk fordi 4. bold har slået fra bunker, eller har flækket bolden eller lign. forbi green og skal gå et stykke før han når hen til den. 

Man kan som regel godt nå et par putts.

Vi har gjort det i flere år, og har også spillet ready golf. Vi slår når vi er klar, dropper alt snak om honnøren, og efter 1. slag kan vi også finde på at slå uden for tur. Ikke så meget ved lav sol i øjnene. Der er det rart at have en makker der kigger efter. Men hvis der er mulighed for at slå uden at genere medspillere, kan man lige så godt få det overstået.

15 timer siden, skrev Bojoerge:

Det er jo lige netop det jeg siger :) Her kunne en bold sagtens ligge fire m. fra pinden, men uden for rough, mens en anden lå 12 m væk på green og man ventede på at den der lå i rough kom ind på green. Men dette har jo aldrig været nødvendigt og er det heller ikke nu. Men det er helt klart den der er klar der skal slå så snart det er muligt, hvilket reglerne også opfordrer til som @Kitter også nævner.

Den 17/1/2019 kl. 07:45 , skrev Logan:

Det er jo lige netop det jeg siger :) Her kunne en bold sagtens ligge fire m. fra pinden, men uden for rough, mens en anden lå 12 m væk på green og man ventede på at den der lå i rough kom ind på green. Men dette har jo aldrig været nødvendigt og er det heller ikke nu. Men det er helt klart den der er klar der skal slå så snart det er muligt, hvilket reglerne også opfordrer til som @Kitter også nævner.

Yep denne kutyme gik i tidernes morgen så hen til at blive en uformel gentleman regel, at alle netop skulle være på green. Gammel regel var ellers defineret som den der er lå længst væk, slog først, uanset om man var inden eller uden for green.

Der er nok en del der for svært endog meget svært ved, at tilsidesætte denne indgroet vane istedet for, at slå når man er klar med mindre man spiller hul spil eller er Pro 😎 gælder reelt også på fairway.

Edited by Caddyshack

1 time siden, skrev Caddyshack:

Der er nok en del der for svært endog meget svært ved, at tilsidesætte denne indgroet vane istedet for, at slå når man er klar med mindre man spiller hul spil eller er Pro gælder reelt også på fairway.

Jeg har en pæn række af spillere jeg hygger mig med. Givet, er der forskel på dem, og nogle er mere interesseret i at slå når de er klar end andre. Jeg ser dog ikke meget i vejen for at jeg går til min bold i den ene side af hullet, mens en anden går til sin bold i den anden side. Jeg når som regel først hen til min bold med mine lange ben, og kan slå uden for tur. Jeg kigger dog mod medspilleren inden jeg slår, og hvis han er ved at gøre sig klar, slår han først. Der kan spares en del tid på en runde ved at slå når man er klar. Man skal dog vejre stemningen først, eller kende sine medspillere så de ikke føler sig trådt på.

Hvis man har aftalt at der spilles ready golf, så er alt vel godt?!

12 timer siden, skrev Kaizer:

Der kan spares en del tid på en runde ved at slå når man er klar. Man skal dog vejre stemningen først, eller kende sine medspillere så de ikke føler sig trådt på.

Hvis man har aftalt at der spilles ready golf, så er alt vel godt?!

Nu opfordrer reglerne jo netop til at man spiler ready golf, så ingen kan føle sig trådt på hvis man gør det :D

8 minutter siden, skrev Logan:

Nu opfordrer reglerne jo netop til at man spiler ready golf, så ingen kan føle sig trådt på hvis man gør det 

Der kan stadig være folk der føler sig trådt på.

Som @Caddyshack er inde på, kan indgroede vaner er være svære at ændre.

Jeg har dog endnu tilgode at møde folk der har beklaget sig over at nogen spiller uden for tur, på trods af jeg og andre af mine golfmakkere har spillet ready golf i flere år.

48 minutter siden, skrev Kaizer:

Der kan stadig være folk der føler sig trådt på.

Som @Caddyshack er inde på, kan indgroede vaner er være svære at ændre.

Jeg har dog endnu tilgode at møde folk der har beklaget sig over at nogen spiller uden for tur, på trods af jeg og andre af mine golfmakkere har spillet ready golf i flere år.

Det har jeg til gengæld ikke, og der er nogen jeg simpelt hen ikke gider spille med mere, fordi de er så forstokkede over regler (som i øvrigt er misforstået/misfortolket) og syntes de er i deres fulde ret til at opføre sig som idioter under en golfrunde

42 minutter siden, skrev Christian SSGM:

Det har jeg til gengæld ikke, og der er nogen jeg simpelt hen ikke gider spille med mere, fordi de er så forstokkede over regler (som i øvrigt er misforstået/misfortolket) og syntes de er i deres fulde ret til at opføre sig som idioter under en golfrunde

Træls.

• Upvote 1

Den ‎19‎-‎09‎-‎2018 kl. 10:59 , skrev Smut:

Hej,

Ved i om Jeres klub vil indføre den nye lokal regel der giver mulighed for at droppe ude på banen ved Lost ball / OB?

Det er jo frit for klubberne at indføre reglen.

Nu er vi i gang med sæsonen!

Ved i om der er nogle af klubberne der har indført en lokalregel der tillader at droppe ud ved lost ball / OB?

7 minutter siden, skrev Smut:

Ved i om der er nogle af klubberne der har indført en lokalregel der tillader at droppe ud ved lost ball / OB?

Ja, det er blevet en lokalregel hos os (Grenå). Det blev brugt i vores bold et par gange til turneringen i går.

3 timer siden, skrev Smut:

I Norddjurs er det indført, kan føles lidt som snyd, men spare tid. Det er dog endnu ikke afklaret, om lokalreglen er gældende i elite og regions matcher.

Edited by Årgang63

1 hour ago, Smut said:

Den er også indført som lokalregel i Skovbo - og den føles lidt som snyd. 😊

1 time siden, skrev Kaizer:

Ja, det er blevet en lokalregel hos os (Grenå). Det blev brugt i vores bold et par gange til turneringen i går.

Er det kun i bestemte områder at reglen gælder, eller hvordan?

Edited by Smut

Vi har også indført den lokale regel i Hornbæk. Mit gæt er at reglen over tid bliver indført i langt de fleste klubber... 

Hvis man har denne lokale regel, så gælder den overalt på banen...

Jeg vil gætte på, at det ikke er en regel, som vil gælde i Danmarksturneringen og i min klub overvejer vi er den heller ikke skal gælde ved Klubmedlemsskaber

Edited by Bojoerge