Hop til indhold
pcz

handicapudligning hulspil

Recommended Posts

Er der en grund til, at man i nogle klubber bruger ¾ eller en anden brøkdel af handicapforskellen i hulspil – single?

Når man i hos EGA kan læse følgende.

APPENDIX C – HANDICAP ALLOWANCE IN COMPETITIONS.

2. Handicap Allowances

The EGA recommends that the following handicap allowances apply in the following forms of play. A national association may at its discretion make the recommendations mandatory. The reference to handicaps in all cases refers to playing handicaps.

2.1 Match Play

Handicap strokes are to be taken according to the handicap stroke index (see Clause 3.9.7).
Singles:
The player with the higher handicap receives the full difference between the playing handicaps of the two players.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvorfor enkelte klubber bruger 3/4 til udligning i hulspil. Min erfaring er, at det giver en mere lige hulspil match. Især når der er stor forskel i de to hcp.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig i at det er for at skabe en mere lige match.

Jeg spillede med i en løbende hulspil turnering for et par år siden. I 3. runde mødte jeg en spiller med hcp 2,5. 

Han var ikke helt tilfreds med at der ikke blev spillet med 7/8 handicap som tidligere. Det var uden handicapudligning det år. Jeg kunne sagtens følge ham i problemet, da jeg lå omkring hcp 25. Jeg havde en 20-21 slag på ham. 

Jeg spillede skidt den dag, men endte med at tage ham på hul 18. Jeg lå til birdie efter 2. slag og han var først på green efter 4 slag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at handicapudligning i både slag- og hulspil kom af, at handicap førhen mere var et udtryk for bedste spilleevne og ikke så meget nuværende spilleevne. Dengang spillede vi jo mest private rumder, hvor man kun blev reguleret nedaf og EDS var mest for fiflere.

Hvis ellers man spiller tællende runder så skulle det nuværende handicapsystem i højere grad sørge for at handicappet er et udtryk for aktuel spillestyrke og så burde det ikke være nødvendigt at handicapudligne. Personligt har jeg dog altid ment at det nuværende system var meget konservativt i reguleringen af handicap, hvilket især nyere spillere på vej ned i handicap hat draget fordel af når de spillede mod andre spillere.

Når vi får det nye handicapsystem i 2020 så bliver reguleringen af handicap mere dynamisk. Hvis man ønsker at ens handicap afspejler spilleniveau så skal man bare indlevere scorekort for så vil gamle runder hurtigere blive ikke-tællende i forhold til handicap. Det burde gerne føre til at det slet ikke er nødvendigt at handicapudligne...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Bojoerge:

Jeg tror at handicapudligning i både slag- og hulspil kom af, at handicap førhen mere var et udtryk for bedste spilleevne og ikke så meget nuværende spilleevne. Dengang spillede vi jo mest private rumder, hvor man kun blev reguleret nedaf og EDS var mest for fiflere.

Hvis ellers man spiller tællende runder så skulle det nuværende handicapsystem i højere grad sørge for at handicappet er et udtryk for aktuel spillestyrke og så burde det ikke være nødvendigt at handicapudligne. Personligt har jeg dog altid ment at det nuværende system var meget konservativt i reguleringen af handicap, hvilket især nyere spillere på vej ned i handicap hat draget fordel af når de spillede mod andre spillere.

Når vi får det nye handicapsystem i 2020 så bliver reguleringen af handicap mere dynamisk. Hvis man ønsker at ens handicap afspejler spilleniveau så skal man bare indlevere scorekort for så vil gamle runder hurtigere blive ikke-tællende i forhold til handicap. Det burde gerne føre til at det slet ikke er nødvendigt at handicapudligne...

Det er fuldstændig spot on.

Det nuværende handicapsystem tager ikke særlig godt højde for reel spillestyrke. Og der er naturligvis også problematikken i, at en nystartet spiller skal bruge meget lang tid på, at få sit reelle handicap i forhold til spillestyrke.

Mht. det oprindelige spørgsmål så mener jeg bestemt, at 3/4 er det helt rigtige i forhold til hulspil.

Min erfarring er i hvert fald som en bedre amatørspiller, at jeg oftest laver 34-38 point. Yderområderne er måske 32-40 point.

Tager du en handicap 30 spiller så er jeg sikker på, at spredningen er langt større. Her vil det normale spænd måske ligge 28-40 point, og yderområderne måske nærmere 22-48 point. 3/4 gør matchen mere lige hvis begge spillere spiller godt i forhold til deres handicap.

Om det er fair skal jeg ikke være dommer over, men 48 point har jeg ikke lavet siden mit handicap var 2 cifret, og det kommer jeg formegentlig heller ikke til igen. Så uden 3/4 handicap vil der være mange eksempler på, at jeg ikke kan spille lige op mod en med højere handicap hvis vedkommende spiller godt.

Omvendt vil der være masser af eksempler på, at den med højt handicap nærmest aldrig vil vinde hvis han spiller under niveau. Men jeg synes det er mest sportsligt, hvis man kan få en god match når begge spiller godt fremfor en mere lige match hvis begge spiller dårligt.

Håber det giver mening.

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden