Jump to content
Vild med Golf

UlrikH

Hjælp til opgradering

Recommended Posts

Hej alle.

Nu vil jeg ikke sådan gå i dybden med hvilke mærker jeg spiller med, men mere en evt. hjælp til hvad der yderligere skal i baggen. (Ved ikke om  det er kommet det rigtige sted, men ellers må admin gerne flytte :) )

Som den hurtige vil opdage har jeg kun 13 i baggen.

Hvilken tilføjelse vil i anbefale?

Driver

Hybrid #4 22 grader.

4-9 jern

52, 56 og 60 grader Wedges.

Putter.

Du mangler noget mellem dit 9-jern og 52-wedge, formoder jeg (kommer selvfølgelig an på hvilke grader der er på dit 9-jern).

Hvad er dit gap mellem driver og hybrid?, samt mellem 4-jern og hybrid?

4 timer siden, skrev Smut:

Du mangler noget mellem dit 9-jern og 52-wedge, formoder jeg (kommer selvfølgelig an på hvilke grader der er på dit 9-jern).

Hvad er dit gap mellem driver og hybrid?, samt mellem 4-jern og hybrid?

Jeg skal blankt erkende jeg ikke ved hvor mange grader mit 9 jern er, men jeg føler faktisk ikke jeg som sådan mangler noget der. Men hvad kunne en løsning være? 

Min driver er 10,5 og min hybrid 22 grader. 

2 timer siden, skrev UlrikH:

Jeg skal blankt erkende jeg ikke ved hvor mange grader mit 9 jern er, men jeg føler faktisk ikke jeg som sådan mangler noget der. Men hvad kunne en løsning være? 

Det er sådan set ligegyldigt hvor mange grader de er - der er ikke nogen af os, der kender dig og dit sving.

Det afgørende er hvor langt du slår dem. Hvor langt langt slår du et fuldt 9-jern, og hvor langt slår du en fuld 52-graders wedge?
Står du ofte på tee-stedet og tæker du ikke kan slå driver, og derfor gerne vil have noget lidt kortere, men der er for langt ned til din hybrid?

Det er den slags spørgsmål du skal stille dig selv?

Du kan også kigge på op om det overhovedet giver mening med både et 4-jern og 4 hybrid i baggen. Det er ikke sikkert der er ret stor forskel på hvor langt du slår dem - og hvis der er, kan det være fordi du meget sjældent rammer dit 4-jern ordenligt.

Prøve at se om du ikke kan finde en trackman et sted, og få lavet en gaptest. Det vil sikkert give svar på de fleste af dine spørgsmål - alternativt kan du finde et sted på banen en stille aften og teste længder. (men det er lidt sværere at teste Carry sådan, som er det der giver bedste mening).

9 timer siden, skrev UlrikH:

Hej, normalt har man en pitching wedge mellem sit 52 wedge og sit 9-jern.

Med din opsætning af wedges ville man normalt have et P-wedge på 48 grader og et 9-jern på 44, 8-jern på 40, og så videre.

Men det kommer også an på hvordan man slår sine jern mv. Vi er jo ikke robotter. Kender afstanden du slår din 52 wedge og dit 9 jern?

2 timer siden, skrev Smut:

Hej, normalt har man en pitching wedge mellem sit 52 wedge og sit 9-jern.

Med din opsætning af wedges ville man normalt have et P-wedge på 48 grader og et 9-jern på 44, 8-jern på 40, og så videre.

Men det kommer også an på hvordan man slår sine jern mv. Vi er jo ikke robotter. Kender afstanden du slår din 52 wedge og dit 9 jern?

Havde også en P-wedges, men en bold der lå for tæt på et træ, som jeg troede jeg kunne ramme, tog livet af den. Ramte da også bolden, men også træet ;) 

Jeg slår omkring 100 med min 52 og 120 med mit 9 jern.

Jeg ville gætte på at du vil få en mere harmonisk bag, hvis du pillede 4-jernet ud, og til føjede et eller andet mellem Driver og Hybrid (4-5 wood) og en ny PW.

...men altså hvis du konsistent kan slå et 110-meter slag med dit 9-jern også, og du alligevel ikke mangler noget mellem driver og hybrid, kan det være ligegyldigt.

10 timer siden, skrev Pastorius:

Det er sådan set ligegyldigt hvor mange grader de er - der er ikke nogen af os, der kender dig og dit sving.

Det afgørende er hvor langt du slår dem. Hvor langt langt slår du et fuldt 9-jern, og hvor langt slår du en fuld 52-graders wedge?
Står du ofte på tee-stedet og tæker du ikke kan slå driver, og derfor gerne vil have noget lidt kortere, men der er for langt ned til din hybrid?

Det er den slags spørgsmål du skal stille dig selv?

Du kan også kigge på op om det overhovedet giver mening med både et 4-jern og 4 hybrid i baggen. Det er ikke sikkert der er ret stor forskel på hvor langt du slår dem - og hvis der er, kan det være fordi du meget sjældent rammer dit 4-jern ordenligt.

Prøve at se om du ikke kan finde en trackman et sted, og få lavet en gaptest. Det vil sikkert give svar på de fleste af dine spørgsmål - alternativt kan du finde et sted på banen en stille aften og teste længder. (men det er lidt sværere at teste Carry sådan, som er det der giver bedste mening).

Jeg vil sige det sådan, bruger meget sjældent mit 4 jern. Men kan faktisk godt se, når du skriver det, jeg burde have noget imellem driver og hybrid, for ganske som du skriver, har jeg til tider, hvor driveren bliver for lang (Dogleg) og hybriden lige er kort nok. Hvad kunne det være? Endnu en hybrid eller en Wood måske?

Vil lige undersøge trackman, tak for de gode råd :)

19 minutter siden, skrev Pastorius:

Jeg ville gætte på at du vil få en mere harmonisk bag, hvis du pillede 4-jernet ud, og til føjede et eller andet mellem Driver og Hybrid (4-5 wood) og en ny PW.

...men altså hvis du konsistent kan slå et 110-meter slag med dit 9-jern også, og du alligevel ikke mangler noget mellem driver og hybrid, kan det være ligegyldigt.

Skal uden tvivl have taget det 4 jern ud, så må jeg lige undersøge hvilken wood jeg skal gå efter, for det er helt korrekt jeg mangler noget der.

Ang. PW, synes jeg faktisk ikke jeg mangler noget. Inden for 90-120 meter, rammer jeg rimelig tilfredsstillende og ret konsistens, med misser selvfølgelige til tider. :)  

5 timer siden, skrev UlrikH:

Havde også en P-wedges, men en bold der lå for tæt på et træ, som jeg troede jeg kunne ramme, tog livet af den. Ramte da også bolden, men også træet ;) 

Jeg slår omkring 100 med min 52 og 120 med mit 9 jern.

Så anskaf dig en ny P-Wedge (48 grader) der går 110m og derved lukker hullet mellem 100 og 120m.

Men du har også kun 12 stk i din bag.

1 putter

3 wedges

6 jern

1 hybrid

1 driver

12 stk i alt.

Edited by Smut

3 minutter siden, skrev Smut:

Så anskaf dig en ny P-Wedge (48 grader) der går 110m og derved lukker hullet mellem 100 og 120m.

Men du har også kun 12 stk i din bag.

1 putter

3 wedges

6 jern

1 hybrid

1 driver

12 stk i alt.

Haha! Jeg var ikke engang selv hurtig! ;) Det er sku da rigtigt!

Jamen så må vejen frem være en 48 grader og så et eller andet imellem driver og hybrid. Så jeg på 14, så skal jeg bare finde ud af hvad 4 jernet skal erstattes med, da det yderst sjældent bliver brugt.

7 minutter siden, skrev UlrikH:

Haha! Jeg var ikke engang selv hurtig! ;) Det er sku da rigtigt!

Jamen så må vejen frem være en 48 grader og så et eller andet imellem driver og hybrid. Så jeg på 14, så skal jeg bare finde ud af hvad 4 jernet skal erstattes med, da det yderst sjældent bliver brugt.

Jeg spiller selv:

Driver

3-wood

5-wood

4-hybrid

5-p jern

52, 56, 60 wedges

Putter

Jeg har aldrig rigtig brugt 3-wood fra fairway, så den er ikke sikker nok til mit spil. Medmindre det er en hyggerunde. Har slået nogle vilde slag med den, men det er 30/70 succes rate. Så den kommer ikke frem i tællende runder.

Jeg kan slå min 5-wood 190-200 fra fairway, hvilket er fint for mig. Og har rimlig styr på den.

Har også spillet med 3 og 4 jern, men foretrækker hybrid og wood. Men det er en smagssag.

Edited by Smut

16 minutter siden, skrev Smut:

Jeg spiller selv:

Driver

3-wood

5-wood

4-hybrid

5-p jern

52, 56, 60 wedges

Putter

Jeg har aldrig rigtig brugt 3-wood fra fairway, så den er ikke sikker nok til mit spil. Medmindre det er en hyggerunde. Har slået nogle vilde slag med den, men det er 30/70 succes rate. Så den kommer ikke frem i tællende runder.

Jeg kan slå min 5-wood 190-200 fra fairway, hvilket er fint for mig. Og har rimlig styr på den.

Har også spillet med 3 og 4 jern, men foretrækker hybrid og wood. Men det er en smagssag.

Har først for et par måneder siden købt min hybrid, og den er jeg hammerne glad for. Har det med mit 4 jern som du har med din 3 wood, 30/70 succes rate. Men min hybrid, den spiller bare.

Kunne godt være jeg skulle gå på jagt i Wood-Verden.

Så blev der taget en beslutning. Valgte at tage til fitting hos min pro, for at få baggen til at spille. Har indtil videre spillet med en gammel sæt, jeg har købt af en ven. Nu var det tid, pitchen som tidligere skrevet fik jeg smadret og dermed manglede jeg noget.

Efter fitting af en del forskellige jernsæt, faldt valget på Titleist AP1 718, 5-P og en GW. Som føltes klart bedst og gjorde jeg fik den bedste boldflugt efter mit spil. 

Jeg mangler stadig en wood imellem driver og hybrid, men det må komme, når der er sparet lidt sammen igen.

Nu det bare at vente de forbandet 14 dage, før sættet kommer hjem. Den følelse man kan huske fra sin barndom juleaften, det er den følelse jeg har indtil det kommer hjem ;)

Edited by UlrikH

Er det den Gap wedge der kan købes til sættet ? På 48 grader ?

Hvordan springer dine wedges så ? Jeg var selv lidt træt af mit eget sæt ( Srixon 565 ) da jeg havde et stort hul mellem pitch og min gap. Pitchen var 44 og min gap 50. Har siden fået bøjet alle min jern 2 grader svagere, da jeg stadig godt kan li sættet, men var træt af hullet og det har virket godt synes jeg.

Det er det jeg er lidt træt af med nye jern. Jeg vil godt have game improvement jern, men de har alle det samme problem med stærke loft. Ved godt det ikke betyder noget hvad der står på bunden af jernet, men er mere træt af de huller der kommer fra f.eks pitch til gap wedge

Tillykke med sættet :) Et lækkert sæt, som du nok skal blive glad for

Edited by AkselBirke

Citat

Er det den Gap wedge der kan købes til sættet ? På 48 grader ?

Hvordan springer dine wedges så ? Jeg var selv lidt træt af mit eget sæt ( Srixon 565 ) da jeg havde et stort hul mellem pitch og min gap. Pitchen var 44 og min gap 50. Har siden fået bøjet alle min jern 2 grader svagere, da jeg stadig godt kan li sættet, men var træt af hullet og det har virket godt synes jeg.

Ja det er netop den, min nærmeste wedges er 52 grader, så springet ville blive for stort imellem pitch, og 52 grader wedges, da pitchen er 43 grader.

Jeg vil have min Gap på 48, wedges på henholdsvis 52,56 og 60.

Citat

Det er det jeg er lidt træt af med nye jern. Jeg vil godt have game improvement jern, men de har alle det samme problem med stærke loft. Ved godt det ikke betyder noget hvad der står på bunden af jernet, men er mere træt af de huller der kommer fra f.eks pitch til gap wedge

Nu bliver det mit første nye sæt, da jeg ellers altid har købt brugt, Jeg er gået fra 30 til 15,3 på et par år, og følte nu, at det var ved at være tid til en fitting, da mine slag efterhånden er ret stabile og at jeg nu trængte til et sæt der virkelig passer til mig.

Mange tak, kan slet ikke vente med at få det. ;)