Hop til indhold
mortenn4600

Toppede bolde

Recommended Posts

Hej alle

jeg har brug for at høre jer hvad i gør for ikke at toppe bolden i jern slag? Mit problem har i en lang periode været skæve slag. De går nu lige men får toppet en del slag. Er bolden for langt fremme eller for langt tilbage i stance? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej @mortenn4600

Uden at se dit sving er det umuligt at vide :)

Standart svaret vil jo være "se din lokale pro", men det kan du nok selv regne ud, så det vil jeg ikke komme med :D i stedet kan du kigge lidt på disse videoer Youtube

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at se noget så er bolden for langt fremme, eller du "kommer til" at kigge på målet istedet for bolden når du svinger.. Sidstnævnte plejer at være en klassiker..

Kig på bolden - Så plejer det helet at gå nogenlunde ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har nok ret i at problemet ligger i at jeg får set efter bolden for tidligt. Svært selv at vurdere men må prøve at holde kroppen nede til slaget er slået :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden til at høj handicappere topper bolden, er at bunden af svinget ligger bag bolden. Og man derved slår op på bolden.

Jernet skal ramme bolden når der er på vej ned. Det er ikke bare noget man går ud og gør, det kræver en hel del træning mv. Men søg lidt på nettet der er en del information.

jeg har altid brugt en kombination af self-coaching og pro.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan have mange årsager, blandt andet som smut og nAlen beskriver. Det er vigtigt at finde årsagen til, at man ikke kommer rigtigt ned igennem bolden. Rejser man sig op og får lavet det der hedder early extension (lider jeg blandt andet selv af). Er hænderne bag køllenhovedet ved impact + mange andre ting. Jeg ville nok gå til en pro og få det tjekket i stedet for at lave et eller andet midlertidigt selvfix, som måske vil fører (flere) dårlige vaner med sig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
16 timer siden, skrev mortenn4600:

jeg har brug for at høre jer hvad i gør for ikke at toppe bolden i jern slag? Mit problem har i en lang periode været skæve slag. De går nu lige men får toppet en del slag. Er bolden for langt fremme eller for langt tilbage i stance? 

Der er mange mulige årsager. Og det er umuligt at sige noget entydigt.  Man kan toppe den både før og efter bunden bunden af svinget. Man kan sagtens rammen bolden rent i flere positioner både fremme og tilbage. Det er en færdighed der skal læres. Bunden af dit sving skal være ca 10 cm efter bolden - rammer du slet ikke jorden?

Når det er sagt så vil jeg tro at du har den typiske blanding af early extension, flipping  og "over toppen". Det lyder som tre fejl, men i virkeligheden er de nødvendige kompensationer der sikrer at du ikke hamrer jernet i jorden og/eller slicer den. Kommer man over toppen kommer man for stejlt ned (typisk med åbent køllehoved) og for ikke at hamre den i jorden må man rejse sig op (early extension). Flippet er en måde at få  lukket køllehovedet - men ikke den bedste. 

Hvis du kommer for stejlt skal du lære at lægge køllen (lay off) i starten af nedsvinget og hvis du flipper skal du lære at lukke køllen ved bøje venstre håndled (motorcycle move).

Alt dette er selvfølgelig spekulationer (baseret på de mest almindelige fejl) og som minimum kunne du få en til at filme dig og smide det op - eller endnu bedre besøg din pro og start et forløb.

Redigeret af snejbjerg
formulering

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Flere små gæt kan jeg da komme med :)

Det kan være du får flyttet center og vægt i tilbagesvinget, men ikke får returneret i slaget, eventuelt svinger meget med armene uden at få kroppen med. Prøv eventuelt at eksperimentere med "Stack & Tilt" - om ikke andet i træning - (OBS, teknikken får meget kritik!) hvor du sætter din vægt mod venstre som den skal være ved impact og så holder denne balance i svinget

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
49 minutter siden, skrev Christian SSGM:

Flere små gæt kan jeg da komme med :)

Det kan være du får flyttet center og vægt i tilbagesvinget, men ikke får returneret i slaget, eventuelt svinger meget med armene uden at få kroppen med. Prøv eventuelt at eksperimentere med "Stack & Tilt" - om ikke andet i træning - (OBS, teknikken får meget kritik!) hvor du sætter din vægt mod venstre som den skal være ved impact og så holder denne balance i svinget

Enig! det er også en sandsynlig og almindelig årsag :thumbsup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres input. Det er nok en kombi af flere at tingene. I dag prøvede jeg at holde 100% øje med bolden gennem hele svinget uden at tænke så meget på længde. Der var kun få toppede bolde og de gik stort set alle lige så det er nok her jeg skal jagte løsningen. Næste gang jeg er ude med fruen vil jeg prøve at lade hende filme :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas dog på med ikke at følge svinget efter impact.

“Hold snotten i måtten” er et misbrugt begreb og det er altså ikke meningen man ikke må have hovedet med rundt/op og det ender også bare med en nakkeskade :)  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik et råd som hjalp mig med mine toppede slag.

Snotten i måtten er fint, men kun lige til du har ramt bolden.

Forestil dig at du har lagt en mønt under bolden. Når du kan "se" mønten lader du hovedet følge svinget.

Faktisk præcist det som christian SSGM skriver, dog med en lidt anden formulering.
Det var ihvertfald et råd som jeg kunne bruge og har hjulpet mig rigtig meget

:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden