Hop til indhold


SPetersen

Phil Mickelson under US Open

Recommended Posts

Hvad tænker folk om hans "spil" på 13. hul på 3. runde?

 

Jeg kom til at tænke på alt den modvind Mads D har fået herinde, hver gang han har ytret sig om en hensigt om, at ville gå lige til grænsen af reglerne, hvilket de fleste betragter som et moralsk brud på reglerne, men her gør Phil Mickelson faktisk præcis det samme. Efter runden udtalte han direkte, at han kendte reglen, kendte straffen og brød reglen helt bevidst, fordi det ville give en lavere score i forhold til at lade bolden rulle ud.

 

Jeg er i hvert fald ikke fan af den fremgangsmåde, men mon ikke det kun skete fordi han allerede var ude af turneringen. Jeg håber da ikke, at han ville gøre det, hvis han var i en af førerboldene.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites


Ikke kønt, men når arrangørerne laver tivoli er det måske sådan noget der skal til for at få dem til at styre sig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige set det på nettet, og selv om jeg har stor respekt for mandens wedge spil, mener jeg det er direkte pinligt.

 

Jeg forsøger da at gøre mit bedste for at undgå at bryde reglerne, (med mit formentlig ringere kendskab til disse i forhold til en person der lever af spillet). Bryder jeg en regel giver jeg mig selv straf. Det er sket et par gange med dobbelt slag ved chip, og der har jeg selv gjort opmærksom på det. Mine makkere havde ikke opdaget det.

 

Hvad blev der er gentleman aspektet af golf?!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
8 timer siden, skrev SPetersen:

Hvad tænker folk om hans "spil" på 13. hul på 3. runde?

 

Jeg kom til at tænke på alt den modvind Mads D har fået herinde, hver gang han har ytret sig om en hensigt om, at ville gå lige til grænsen af reglerne, hvilket de fleste betragter som et moralsk brud på reglerne, men her gør Phil Mickelson faktisk præcis det samme. Efter runden udtalte han direkte, at han kendte reglen, kendte straffen og brød reglen helt bevidst, fordi det ville give en lavere score i forhold til at lade bolden rulle ud.

 

Jeg er i hvert fald ikke fan af den fremgangsmåde, men mon ikke det kun skete fordi han allerede var ude af turneringen. Jeg håber da ikke, at han ville gøre det, hvis han var i en af førerboldene.

 

Når reglerne er som de er, synes jeg faktisk det er helt ok. (Om jeg kan lide reglen eller ej er en anden diskussion). Der er andre situationer, hvor man kan anvende regler til sin fordel - golf-etisk korrekt eller ej.

 

Btw, Nogen der ved om Mads stadig er her... eller har droppet golf helt?

Redigeret af ronnow

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
17 minutter siden, skrev ronnow:

 

Når reglerne er som de er, synes jeg faktisk det er helt ok. (Om jeg kan lide reglen eller ej er en anden diskussion). Der er andre situationer, hvor man kan anvende regler til sin fordel - golf-etisk korrekt eller ej.

 

 

 

Har du set situationen?


Jeg synes, at der en kæmpe forskel på, at anvende regler til sin fordel, som du skriver, i forhold til at bryde reglerne helt bevidst udelukkende fordi mængden af strafslag er mindre end det resultat man ellers ville få. Her taler vi ikke om at kende den rigtige dropperegel, der gør, at han slipper bedst muligt fra en situation. Vi taler basalt set om at følge reglerne, eller bryde reglerne.

 

Hele efterspillet, hvor USGA udtaler sig, hvordan de tror at Phil har tænt i situationen, hvorefter han offentligt fortæller, at han tænkte præcis det modsatte, får bestemt heller ikke USGA til at se godt ud - på en dag, hvor banen vist slap fra dem, ligesom den gjorde i 2004. Håbløs dag for USGA.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites


Ja, har set situationen - dog ikke det efterspil du nævner. Men reglen er som den er. Personligt ville jeg nok aldrig gøre det, men tror det bedste ville være at ændre reglen med en tilføjelse a'la "bevidst slag til bold i bevægelse = dq".

 

And now to something completely different.... I går havde vi også en pudsig situation:
A putter langt fra, B er lidt uopmærksom, markerer sin bold mens han støtter sig til putteren. A's bold har alt for meget fart, men rammer B's putter og ender lige foran hullet. Hvad er reglen her? På banen (blot hygge-runde) blev vi enige om at estimere hvor A's bold vllle være kommet til hvile. Efterfølgende tror jeg den korrekte regel er at slaget skulle slås om (uden straf). Hvis A vidste det, havde han fået en fordel - gratis prøveputt :) Men vi grinte da lidt af situationen...

Redigeret af ronnow

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
9 timer siden, skrev SPetersen:

Hvad tænker folk om hans "spil" på 13. hul på 3. runde?

 

Jeg kom til at tænke på alt den modvind Mads D har fået herinde, hver gang han har ytret sig om en hensigt om, at ville gå lige til grænsen af reglerne, hvilket de fleste betragter som et moralsk brud på reglerne, men her gør Phil Mickelson faktisk præcis det samme. Efter runden udtalte han direkte, at han kendte reglen, kendte straffen og brød reglen helt bevidst, fordi det ville give en lavere score i forhold til at lade bolden rulle ud.

 

Jeg er i hvert fald ikke fan af den fremgangsmåde, men mon ikke det kun skete fordi han allerede var ude af turneringen. Jeg håber da ikke, at han ville gøre det, hvis han var i en af førerboldene.

 

Jeg mener ikke man skal spille golf, hvis man mener det er godt nok at presse reglerne bevidst for at få en fordel. Golf er ligegyldigt, hvis ikke gentleman-aspektet er en del af det.
I den sammenhæng betyder det intet at reglerne er overholdt bogstavligt.

 

Jeg synes USGA skal smide ham ud.

Redigeret af Pastorius
  • Like 2

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man ikke har set situationen, så er den her:

 

Hvis man er i tvivl om, hvorvidt han gør det bevidst (hvis man overhovedet kan være det), så giver han selv svaret efter runden: Det er fuldstændig bevidst.

 

USGA har udtalt, at de vurderede, at regel 14-5 dækker situationen, fordi han slå til en bold i bevægelse, og det derfor er to slag:

https://www.randa.org/Rules-of-Golf/MainRules/14-Striking-the-Ball/SubRules/5-Playing-Moving-Ball

 

Mange argumenterer dog for, at regel 1-2 bør komme i spil, hvilket jeg også selv mener.

https://www.randa.org/Rules-of-Golf/MainRules/1-The-Game/SubRules/2-Exerting-Influence-on-Movement-of-Ball-or-Altering-Physical-Conditions

 

Citat: "A player must not (i) take an action with the intent to influence the movement of a ball in play
 or (ii) alter physical conditions with the intent of affecting the playing of a hole."
Læg mærke til formuleringen "with the intent of...", hvilket han jo selv siger, at det er.

 

Regel 1-2 giver mulighed for to slags straf, eller diskvalifikation:

Citat: "* PENALTY FOR BREACH OF RULE 1-2:
Match play – Loss of hole; Stroke play – Two strokes.
* In the case of a serious breach of Rule 1-2, the Committee may impose a penalty of disqualification.

 

Note 1: A player is deemed to have committed a serious breach of Rule 1-2 if the Committee
considers that the action taken in breach of this Rule has allowed him or another player to gain a significant advantage or has placed another player, other than his partner, at a significant disadvantage."

 

Hvis man mener, at det er umuligt for ham at komme op og i derfra hvor hans bold ville være endt (hvilket det formentlig ville være), så mener jeg, at han har begået en "serious breach" idet han opnår en "significant advantage", simpelthen ved at spare slag.

 

Jeg mener helt klart, at han burde have været diskvalificeret.

 

Jeg ville godt høre, hvad @Golfkid tænker om situationen?

3 minutter siden, skrev Pastorius:

 

Jeg mener ikke man skal spille golf, hvis man mener det er godt nok at presse reglerne bevidst for at få en fordel. Golf er ligegyldigt, hvis ikke gentleman-aspektet er en del af det.
I den sammenhæng betyder det intet at reglerne er overholdt bogstavligt.

 

Jeg synes USGA skal smide ham ud.

 

Jeg er helt enig. Det næste spørgsmål er så om USGA har behandlet hans sag korrekt mht at "dømme" ham efter 14-5 og ikke 1-2.

  • Like 2

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jaja, har også lige læst op på det. Og er enig i at denne sikkert burde have været regel 1-2 i stedet for 14-5. Holder dog fast i at man gerne må bruge reglerne til sin fordel, men folder min hånd i denne sag :)

Måske man kan sige at han havde intention om at spare tid :D 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev ronnow:

Jaja, har også lige læst op på det. Og er enig i at denne sikkert burde have været regel 1-2 i stedet for 14-5. Holder dog fast i at man gerne må bruge reglerne til sin fordel, men folder min hånd i denne sag :)

Måske man kan sige at han havde intention om at spare tid :D 

 

 

 

Det har intet med golf at gøre at udnytte reglerne i en situationen hvor bolden ruller til muligvis at få en bedre score.

Essensen i golf er stadig "Play the ball as it lies"

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at det er forkasteligt af ham. Og jeg er ellers normalt rimelig fan af ham...

 

Intentionen med reglen (14-5) må vel være, at hvis man gør, som Phil gjorde (hvis det havde været ubevidst), ja så giver det 2 strafslag. Ligesom man i dag får straf, hvis man grounder i en hasard. Og som sagt ubevidst og ikke med fuldt overlæg.

 

Når man bruger reglerne til sin fordel, så er det jo med et resultat, som ikke udløser straf. Og disse situationer har jeg det helt fint med.

 

Phil burde have trukket sig efter min mening. Af moralske grunde.

 

  • Like 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
3 minutter siden, skrev Pastorius:

 

Det har intet med golf at gøre at udnytte reglerne i en situationen hvor bolden ruller til muligvis at få en bedre score.

Essensen i golf er stadig "Play the ball as it lies"

 

Enig..... Prøv lige at tænk på, hvis han var i en situation, hvor han endte med at vinde US Open med ét slag efter den episode.....

Denne her bør man se med lyd på :D

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites


14 minutter siden, skrev SPetersen:

 

Enig..... Prøv lige at tænk på, hvis han var i en situation, hvor han endte med at vinde US Open med ét slag efter den episode.....

Denne her bør man se med lyd på :D

 

 

 

 
 

Jeg synes faktisk der er mere på spil end bare en Major. Det er hele idéen om at golf spilles af Gentlemen og at det er vigtigere at opføre sig ordenligt end at vinde.

Redigeret af Pastorius

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
6 minutter siden, skrev Pastorius:

Jeg synes faktisk der er mere på spil end bare en Major. Det er hele idéen om at golf spilles af Gentlemen og at det er vigtigere at opføre sig ordenligt end at vinde.

 

Jeg er fuldstændig enig. Den slags opførsel er så langt fra ånden i spillet, at det til at blive helt rundtosset over.

 

Og så mener jeg også, at USGA troværdighed er på spil her. Hvordan kan de lade den slags slippe med to slags straf? Hvad, hvis det havde været en anden spiller end Phil? Var han så også sluppet med to slag?

 

Hele forløbet, som Matt Ginella beskriver her, skriger jo til himmelen!!

https://twitter.com/MattGinellaGC/status/1008164653954994176

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med jer andre: Mickelson skulle have været diskvalificeret. Man får en grim mistanke om, at det alene er fordi det er Mickelson, at det ikke sker.

En anden situation var hvor Dustin Johnson slog sin bold i meget høj rough uden tilskuere og officials i umiddelbar nærhed. Herefter går en masse så i gang med at lede, inkl. Fox’ banekorrespondent, som spørger, da han er live igennem, “kan I ikke lige sige, hvor vi skal lede?” Han får så besked på, at bolden ifølge billederne gik ned i græsset omkring ti meter fra, hvor de leder, og da de leder det anviste sted, finder korrespondenten den ved at træde på den og DJ kan erklære den uspillelig og droppe. 

 

Det havde ikke været en mulighed for spillerne uden TV-dækning og giver vel DJ en stor fordel (og han ER jo altså med helt fremme) - det er vel også forkert?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

×