Hop til indhold
DanielS1001

Har brug for hjælp med hvad jeg skal gøre

Recommended Posts

Hej

Mig og min far var på en weekend hvor vi spillede 2x 18 huller 39 point første 18 53 andre 18. Jeg vil selvfølgelig gerne sætte min score ind på golfbox så jeg kan gå ned. Problemet er bare at pga golfbox nye system skal man have bevis fra en markør, min far er ikke medlem nogen steder da han ikke har tid. Hvad skal jeg gøre for vil selvfølgelig gerne ned i handicap?

Tak på forhånd

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Henvend dig i klubben, en markør behøver ikke at være golfspillere eller medlem af en klub, så de må kunne ordne det for dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke gøre noget. For at kunne blive reguleret, skal du have et medlem med som er en del af DGU - Alt andet vil være forkert, for så kan man jo "bare" få sin bedste vens, nabos, onkel til at skrive under. 

Hvordan din far så har fået adgang til en DGU ratet bane tør jeg faktisk ikke tænke på, men helt legalt lyder det ikke. 

Lige nu, skrev Årgang63:

Henvend dig i klubben, en markør behøver ikke at være golfspillere eller medlem af en klub, så de må kunne ordne det for dig.

Jeg har før fået at vide, at man skal være medlem af DGU eller anden golfklub, før man kan blive reguleret. Er det noget nyt? 

Jeg stod selv med et klubskifte og jeg kunne ikke "bare" overføre mit gamle hcp til den nye klub, så tror der er strammet en del op eller også er det bare min nye klub, der er strikse. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
26 minutter siden, skrev Nicolai:

Du kan ikke gøre noget. For at kunne blive reguleret, skal du have et medlem med som er en del af DGU - Alt andet vil være forkert, for så kan man jo "bare" få sin bedste vens, nabos, onkel til at skrive under. 

Hvordan din far så har fået adgang til en DGU ratet bane tør jeg faktisk ikke tænke på, men helt legalt lyder det ikke. 

Jeg har før fået at vide, at man skal være medlem af DGU eller anden golfklub, før man kan blive reguleret. Er det noget nyt? 

Jeg stod selv med et klubskifte og jeg kunne ikke "bare" overføre mit gamle hcp til den nye klub, så tror der er strammet en del op eller også er det bare min nye klub, der er strikse. 

Hvis man vil reguleres skal man selv være medlem af en DGU-klub, men markøren behøver ikke at være DGU-medlem.

Man kan kun lave en selv-regulering via golfbox, hvis markøren også har adgang til Golfbox, dvs er medlem af en DGU- klub (ved faktisk ikke om fx. en svensker ville have adgang til et DK medlem).

Hvis markøren ikke er DGU-medlem skal regulering ske via sekretariatet i din klub. Det vil så være op til sekretariatet (eller handicapudvalget) at afgøre om de vil anerkende din markørs kvalifikationer.

Jeg mener at erindre en gammel tråd fra golfonline.dk (for dem som kan huske dette nu uddøde forum), hvor Sidse meldte ud, at en markør ikke behøvede at være medlem eller sågar golfspiller, men blot skulle kunne tælle rigtigt! (citeret efter hukommelsen!)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Kitter:

Hvis man vil reguleres skal man selv være medlem af en DGU-klub, men markøren behøver ikke at være DGU-medlem.

Man kan kun lave en selv-regulering via golfbox, hvis markøren også har adgang til Golfbox, dvs er medlem af en DGU- klub (ved faktisk ikke om fx. en svensker ville have adgang til et DK medlem).

Hvis markøren ikke er DGU-medlem skal regulering ske via sekretariatet i din klub. Det vil så være op til sekretariatet (eller handicapudvalget) at afgøre om de vil anerkende din markørs kvalifikationer.

Jeg mener at erindre en gammel tråd fra golfonline.dk (for dem som kan huske dette nu uddøde forum), hvor Sidse meldte ud, at en markør ikke behøvede at være medlem eller sågar golfspiller, men blot skulle kunne tælle rigtigt! (citeret efter hukommelsen!)

Undskyld mit franske, men det er sgu lidt af en fjollet regel eller mangel på samme, for man kan jo ikke vide sig sikker på, at markøren kan reglerne og kan han ikke det, og man f.eks laver dobbeltslag, grounder osv og spilleren heller ikke lige selv kan/husker de(n) regel, så er der ingen til at holde styr på reglerne.  Men så lærte jeg jo lige noget nyt i dag :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

7 timer siden, skrev Nicolai:

Undskyld mit franske, men det er sgu lidt af en fjollet regel eller mangel på samme, for man kan jo ikke vide sig sikker på, at markøren kan reglerne og kan han ikke det, og man f.eks laver dobbeltslag, grounder osv og spilleren heller ikke lige selv kan/husker de(n) regel, så er der ingen til at holde styr på reglerne.  Men så lærte jeg jo lige noget nyt i dag :)

Det er jo her, hvor golf adskiller sig fra andre sportsgrene, vi formodes ikke at snyde :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
7 timer siden, skrev Årgang63:

Det er jo her, hvor golf adskiller sig fra andre sportsgrene, vi formodes ikke at snyde :-)

Enig, men har og spiller ofte med folk der ikke helt kender reglerne. Bla droppereglerne synes jeg går igen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også forstået at enhver kan være markør.

Ang. evt. snyd, er det jo svært at eliminere helt. Man snyder dog mest sig selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4 timer siden, skrev Nicolai:

Enig, men har og spiller ofte med folk der ikke helt kender reglerne. Bla droppereglerne synes jeg går igen. 

Jeg møder også jævnligt spillere, som ikke kender droppereglerne, men det er næppe grund nok, til at ændre på noget så grundlæggende, som det, at vi er vores egne dommere.

2 timer siden, skrev Kaizer:

Ang. evt. snyd, er det jo svært at eliminere helt. Man snyder dog mest sig selv.

Jeg har mødt snyder på alle niveauer, klub, region og division, i alle tilfælde lejeforbedring eller mere populært "fod-wedge". Jeg nægter dog at lade laveste fællesnævner bestemme, det må de sgu selv ligge og rode med :)

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
23 timer siden, skrev Nicolai:

Jeg går da ikke og tjekker alle slag på den jeg er markør for. Formoder at min medspiller kender reglerne og henvender sig hvis vedkommende er i tvivl. Nogle gange er vi i hver sin side af fairway, etc. Og kan derfor ikke observere hver en detalje. Hvis jeg ser en fejl, gør jeg selvfølgelig vedkommende opmærksom herpå.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 minut siden, skrev Smut:

Jeg går da ikke og tjekker alle slag på den jeg er markør for. Formoder at min medspiller kender reglerne og henvender sig hvis vedkommende er i tvivl. Nogle gange er vi i hver sin side af fairway, etc. Og kan derfor ikke observere hver en detalje. Hvis jeg ser en fejl, gør jeg selvfølgelig vedkommende opmærksom herpå.

Heller ikke jeg, men at få en der slet ikke kender reglerne (i det her tilfælde lyder det som om, at han dog gør) til at holde score, synes jeg virker mærkeligt.

Kald mig snæversynet, men har man ikke et DGU kort, så mener jeg ikke personen har nok viden til at agere scorekort fører.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
6 timer siden, skrev Nicolai:

Heller ikke jeg, men at få en der slet ikke kender reglerne (i det her tilfælde lyder det som om, at han dog gør) til at holde score, synes jeg virker mærkeligt.

Kald mig snæversynet, men har man ikke et DGU kort, så mener jeg ikke personen har nok viden til at agere scorekort fører.

Jeg har en god ven og kollega fra Irland. Han er snart 60 år og har spillet golf siden han var 8. Han er ikke DGU-medlem, men er medlem af sin irske hjemmeklub. Skulle han ikke kunne være markør for mig på en af de runder, vi spiller under hans besøg i Danmark? 

Min yngste søn har spillet konkurrencegolf i 12 år, men er pt ikke medlem af nogen klub pga studier og andre prioriteter. Skulle han ikke kunne være markør for mig? 

Og jeg kender i øvrigt en del nokkefår MED DGU-kort, som ved gud ikke skulle have lov at sætte sine ben på en golfbane! 

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

34 minutter siden, skrev Kitter:

Jeg har en god ven og kollega fra Irland. Han er snart 60 år og har spillet golf siden han var 8. Han er ikke DGU-medlem, men er medlem af sin irske hjemmeklub. Skulle han ikke kunne være markør for mig på en af de runder, vi spiller under hans besøg i Danmark? 

Min yngste søn har spillet konkurrencegolf i 12 år, men er pt ikke medlem af nogen klub pga studier og andre prioriteter. Skulle han ikke kunne være markør for mig? 

Og jeg kender i øvrigt en del nokkefår MED DGU-kort, som ved gud ikke skulle have lov at sætte sine ben på en golfbane! 

Selvfølgelig skal et medlem af en anden klub i et andet land kunne være markør. Jeg formoder at du selv kunne regne ud, at det ikke kun var et DGU medlem det gjalt, men nu er det ikke lige hverdags kost at have en med fra et andet land.

Nej det synes jeg faktisk ikke. Du må heller ikke deltage i en fodboldkamp, hvis du ikke har noget licens.

45 minutter siden, skrev Kitter:

Ved ikke lige helt, hvad du mener med det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
13 timer siden, skrev Nicolai:

Selvfølgelig skal et medlem af en anden klub i et andet land kunne være markør. Jeg formoder at du selv kunne regne ud, at det ikke kun var et DGU medlem det gjalt, men nu er det ikke lige hverdags kost at have en med fra et andet land.

Nej det synes jeg faktisk ikke. Du må heller ikke deltage i en fodboldkamp, hvis du ikke har noget licens.

Ved ikke lige helt, hvad du mener med det?

1. Det afhænger af ens omgangskreds!

2. Selvfølgelig skal sønnen da kunne markere - han har jo sin 'licens' i form af bestået regel- og baneprøve. At han lige nu ikke er medlem af en klub ændrer jo ikke på, at han er kvalificeret.

3. Min bemærkning om andre DGU-medlemmer mere end antyder, at der er en række personer, som på trods af DGU-medlemsskab bestemt ikke er kvalificeret til at være markør. Det kan godt være, at de for mange år siden har fået en 'licens' i form af DGU -kortet, men der er jo absolut ingen kontrol af om de holder sig opdateret på reglerne. Så DGU-kort er bestemt ikke lig med kendskab til reglerne! Det ser vi vist alle eksempler hver eneste gang vi er ude at spille!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, skrev Kitter:

1. Det afhænger af ens omgangskreds!

Er det stadig det med med DGU kortet du mener her?  Min pointe er DGU/kørekort fra andet land er lig med godkendt til at føre scorekort, hvis ikke, så må man finde en der er.

2. Selvfølgelig skal sønnen da kunne markere - han har jo sin 'licens' i form af bestået regel- og baneprøve. At han lige nu ikke er medlem af en klub ændrer jo ikke på, at han er kvalificeret.

Korrekt, men han er stadig ikke medlem og er man ikke medlem, så åbner det op for at ALLE må føre scores og det er jeg i mod.

Så DGU-kort er bestemt ikke lig med kendskab til reglerne

Og så vil du lade en der ikke har kendskab til reglerne føre scorekort?

Vi når ikke til enighed - Jeg holder på at man skal være medlem ellers må man finde en der er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
48 minutter siden, skrev Nicolai:

Og så vil du lade en der ikke har kendskab til reglerne føre scorekort?

Vi når ikke til enighed - Jeg holder på at man skal være medlem ellers må man finde en der er.

Det er ikke noget problem at markøren ikke kan reglerne, så længe man selv kan. Han skal bare kunne skrive nogenlunde.

I EGA-vejledningen står der: "Som markør skal spilleren bidrage til at bestemmelserne følges på banen og ved udfyldning af scorekort og evt. selvregistrering."

Det afgørende er at runden er spillet efter reglerne. Markørens rolle er ikke autoritativ. Han kan ikke idømme straffeslag, eller på anden måde diktere hvilken score der skal stå på scorekortet. Ved uoverensstemmelser skal spiller og markør sammen finde ud af hvad der er korrekt.

Det kan du jo synes så meget du vil. Der er ikke nogen formelle krav til markøren for at blive handicapreguleret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu