Hop til indhold
mTysk

Provisorisk bold

Recommended Posts

Goddag

 

Har lige et spørgsmål ang. provisorisk bold. https://i.imgur.com/xzLAi4S.jpg Sort linje er første bold og den blå er den provisoriske bold.

Spilleren slår første bold ud i nogle træer, og slår en provisorisk bold. Da vi leder efter den første bold, ser vi at de ligger i en parallel vandhazard, og vi kunne ikke se de røde pæle fra tee stedet. Spilleren vælger så at tage sin bold og droppe to køllelænger ud fra hvor han fandt den (som er et forkert drop, da det ikke var der den krydsede hazarden). Mit spørgsmål er så følgende: Nu hvor han har taget en provisorisk bold med, skal han så ikke spille den i stedet for at tage et drop med første bold?

Jeg har forstået det som, at han gerne må spille første bold, men kun hvis han kan gøre det som den ligger uden at tage et drop, da han jo har taget en provisorisk bold med.

Så hvordan er reglerne egentlig på det område, så jeg ved det til en anden gang.

 

Fortsat god dag.

GolfHul.jpg

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites


Hvis du kigge runder regel 27-2c står der følgende:

 

Citat

c. Hvornår en provisorisk bold skal opgives

Hvis den oprindelige bold hverken er tabt eller er out of bounds skal spilleren opgive den provisoriske bold og fortsætte spillet med den oprindelige bold. Hvis det er en kendsgerning eller så godt som sikkert, at den oprindelige bold er i en vandhazard, må spilleren gå frem efter Regel 26-1. I begge tilfælde, hvis spilleren udfører noget yderligere slag til den provisoriske bold, spiller han en forkert bold, og bestemmelserne i Regel 15-3 gælder.

 

Så det der er sket er basalt set korrekt, bortset fra, hvad du selv har nævnt, at det skulle være ud fra skæringspunktet man skal droppe ud fra.

  • Upvote 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nogle huller med lokal regel der tillader spil af provisorisk, såfremt det ikke er sikkert bolden er tabt i hazard. Dette for at spare tid med at gå frem og skulle konstatere bolden tabt i hazard med sikkerhed. I dette tilfælde er det korrekt at man kan vælge at spille bolden som den ligger eller fortsætte med den provisoriske

 

I jeres tilfælde må det være således, at der er gået frem efter reglen om at bolden kan være tabt andet sted end i hazard - i sagens natur, da i jo ikke vidste den var der. Der er derfor ikke sat en ny bold i spil med den provisoriske og den fundne 1. bold må spilles, og droppes (iht droppereglerne)

 

 

  • Upvote 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, skrev Terat:

Hvis du kigge runder regel 27-2c står der følgende:

 

"c. Hvornår en provisorisk bold skal opgives

Hvis den oprindelige bold hverken er tabt eller er out of bounds skal spilleren opgive den provisoriske bold og fortsætte spillet med den oprindelige bold. Hvis det er en kendsgerning eller så godt som sikkert, at den oprindelige bold er i en vandhazard, må spilleren gå frem efter Regel 26-1. I begge tilfælde, hvis spilleren udfører noget yderligere slag til den provisoriske bold, spiller han en forkert bold, og bestemmelserne i Regel 15-3 gælder"

Så det der er sket er basalt set korrekt, bortset fra, hvad du selv har nævnt, at det skulle være ud fra skæringspunktet man skal droppe ud fra.

 

Jeg prøvede at finde et sted i reglerne der kunne give mig svar, så jeg takker mange gange for citatet og hjælpen :)

 

2 timer siden, skrev Christian SSGM:

Der er nogle huller med lokal regel der tillader spil af provisorisk, såfremt det ikke er sikkert bolden er tabt i hazard. Dette for at spare tid med at gå frem og skulle konstatere bolden tabt i hazard med sikkerhed. I dette tilfælde er det korrekt at man kan vælge at spille bolden som den ligger eller fortsætte med den provisoriske

 

I jeres tilfælde må det være således, at der er gået frem efter reglen om at bolden kan være tabt andet sted end i hazard - i sagens natur, da i jo ikke vidste den var der. Der er derfor ikke sat en ny bold i spil med den provisoriske og den fundne 1. bold må spilles, og droppes (iht droppereglerne)

 

 

 

Jeg takker for svaret :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

×