Hop til indhold
claust

Komplet OT: Mercedes eller Volvo?

Recommended Posts

27 minutter siden, skrev LHW:

Den eneste fordel ved leasing er at man kender alle tall den dagen du laver aftalen, lige som "fast rente".

Når man selv ejer, er restværdi eller brugtbilværdien en ukendt faktor, så der ligger tab eller gevinst, så man ved ikke før den dagen kommer.

Derfor har jeg aldrig set det lønnsomt for private å dekke sit bilbehov via leasing, og jeg har i min tid solgt nogle tusind biler både direkte og via leasingaftaler.

Kan man finansiere en bil via friværdien på sin bolig, eller til en rente der kan sammenlignes, er det som oftest det billigste i sum.

Jeg har ikke styr på detaljerne, men der er en indbygget skattefidus omkring registreringsafgiften for leasingfirmaerne, så teoretisk kunne de godt gøre det billigere end man selv kan med nogle modeller - i hvert fald hvis man sammenligner med listepriser. 

...men igen, jeg regnede forskellige tilbud igennem da jeg skulle have bil for to år siden. Jeg endte med at købe en fire år gammel Volvo, men den eneste forskel på at købe en spirtny (med lidt hekseri), var jeg jeg skulle binde 250.000 mere i kapital. Der er meget lidt forskel i hvad det ville koste at holde bilen pr. måned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til leasing kontra privat eje, har det meget med forventninger at gøre.

Skal bilen køres til den dør, giver det ikke mening at lease og har man meget stort kørselsbehov bliver det dyrt, men det vil det jo blive alligevel qua værditab på privateje ;)

så at Roberts regnestykke med 45.000km ikke falder ud til leasing fordel, handler måske mere om en længere ejertid hvor Robert ikke kan kalkulerer med væsentlig gensalgsværdi, bare et gæt

Det er nu ikke fordi bilerne bliver billigere ved leasing (medmindre man får fat i en forhandler som strækker sig udover grænserne i beregninger af afgiften, men det gør vi ikke ved os). Det er dog nok flere muligheder for at finde præcist den bil man vil have og som LHW siger, så kender du økonomien i løbetiden

Nu nævner Claus beskatningsværdier, hvorfor jeg lige nævnte det i første omgang, da leasing beskatningsværdien formentlig er lavere end ved beskatning til fuld afgift. Samtidig kan vi lave årlige leasingaftaler hvor beskatningsværdien genberegnes 

... og så er jeg regnskabsmanden i kompagniet, ikke sælgeren ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev Christian SSGM:

så at Roberts regnestykke med 45.000km ikke falder ud til leasing fordel, handler måske mere om en længere ejertid hvor Robert ikke kan kalkulerer med væsentlig gensalgsværdi, bare et gæt

Jeg har regnet med 3 år og 135.000 km. Så har jeg bare fundet en 3 år ældre bil med 135.000 ekstra på tælleren til at beregne gensalg. Det bliver selvfølgelig kun et overslag.

Det billigste (med den beregning)  ville have været at købe en ny bil gennem et firma som firmabil, og så aftale med firmaet at overtage den dagen efter. Det kræver selvfølgelig nogle forbindelser til nogen man kan stole på (begge veje). Det ville som sagt bare have betydet at jeg skulle binde en kvart million ekstra.

Det influerer på mit regnestykke at jeg har mulighed for billige lån uden at skulle stille sikkerhed (så mine lån er uden omkostning og med en lav rente).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Audi har noget der hedder "select". Har ikke studeret det nærmere, men en kollega har lige fået en ny A5'er på det program. Det er ikke leasing, men mere som leje... tror jeg. Han betaler vist 7K pr måned, så håber dælme ikke han yderligere skal betale for tab i værdi.

15 minutter siden, skrev Pastorius:

Det influerer på mit regnestykke at jeg har mulighed for billige lån uden at skulle stille sikkerhed (så mine lån er uden omkostning og med en lav rente).

Noget med at teknisk set er bilen bygget af mursten :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En leasing aftale er bare ett Engelsk begrep for leje aftale, og selskabet som står som ejer trekker momsen fra ved købet.

Det reducerer saldo, så der er ett lavere beløb man starter afskrivningen fra, men når man jo skal betale moms på lejen går det som oftest ut i den samme sum, forutsatt at genkøbspris vs indbyttepris er den samme.

Om der eksisterer smudt huller i DK som i Norge, er de ukendt for mig da jeg jo ikke har drevet med det her i DK.

I Norge kunne vi lave en 36 mnd aftale, for så å bryde aftalen efter 6 mnd uden at moms ved køb skulle tilbageføres, DA kunne man spare nogle titusind, men det er visnok lukket det hul også.

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen, beskatningsværdien i en leasingaftale er ikke nødvendigvis det samme som den endelige slutpris på en bil der købes og derfor kan der være en besparelse i beskatningen ved leasing som du ikke kan få ved køb, hvor beskatningsværdien = handelspris.

Dette skyldes at beskatningsværdien beregnes i forhold til markedet for den pågældende bil (øvrige tilsvarende biler) hvor der så blandt andet korrigeres for km og stand på bilen. At vi så kan beregne en lavere beskatningsværdi ved leasing end ved slutslag kan så nok tilskrives at vi er dyrere end markedet, men sådan er det jo bare

.. men hvad er kravet til alder og km, @claust

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, skrev Christian SSGM:

Igen, beskatningsværdien i en leasingaftale er ikke nødvendigvis det samme som den endelige slutpris på en bil der købes og derfor kan der være en besparelse i beskatningen ved leasing som du ikke kan få ved køb, hvor beskatningsværdien = handelspris.

Dette skyldes at beskatningsværdien beregnes i forhold til markedet for den pågældende bil (øvrige tilsvarende biler) hvor der så blandt andet korrigeres for km og stand på bilen. At vi så kan beregne en lavere beskatningsværdi ved leasing end ved slutslag kan så nok tilskrives at vi er dyrere end markedet, men sådan er det jo bare

.. men hvad er kravet til alder og km, @claust

Det lyder som om han kigger på nye biler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden