Hop til indhold
Vild med Golf

Rosenberg

Hvad skal vi acceptere af tolorance i udstyr ?

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad Golf Spiller Acceptere af tolerancer i deres udstyr som er købt som nyt.

Har igennem langtid målt udstyr som ikke holder det de lover.

Men vi køber en vare som vi formoder holder de spec. som bliver nævnt på udbyders site.

Sættet som jeg nævner her er 2018 udstyr som jeg er blevet bedt om at hjælpe med at rette fra en Proshop.

pw loft/lie 46-64,5  skulle være 45-64 swingvægt var d 2,7 skulle være d 3,0

9 loft/lie 41-63 skulle være 40-63,5 swingvægt var d 1,3 skulle være d 2,0

8 loft/lie 35-63 skulle være 35-63 swingvægt var d 1,6 skulle være d 2,0

7 loft/lie 31-63 skulle være 30,5-62,5 swingvægt var d 1,6 skulle være d 2,0

6 loft/lie 27-64 skulle være 26,5-62 swingvægt var d 1,6 skulle være d 2,0

5 loft/lie 25 62 skulle være 23,5-61,5 swingvægt var d 1,6 skulle være d 2,0

4 loft/lie 22-62 skulle være 21-61 swingvægt var d 1,2 skule være d 2,0

Så vi har et sæt som er sprit nyt & der er kun 0 jern som holder spec.

Personligt syntes jeg det er for galt.

Jeg vil gerne høre jeres mening ;)

Hilsen Rosenberg

Redigeret af Rosenberg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Billedet viser et "fittet" sæt fra en butik i DK. LHW rettede i sin tid sættet til, så målene passede. 

Over tid vil ens sæt nok gå ud af vinkel, men et nyt sæt fra en butik, forventer jeg at målene passer på. 

Mizuno 2014-12-13 .png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste vil nok ikke acceptere store afvigelser (Hvad det så er) men vi som følger med her på VMG, vil nok ikke acceptere mere end en afvigelse på 0.1%, men samtidig ved vi også at vores udstyr bliver produceret på samlebånd. Det er så her at problemet opstår, for et eller andet sted skal problemet jo placeres. 

Jeg tror ikke det bliver et problem for mig, men jeg vil helt klart forvente at min lokale proshop, checker op på mit udstyr, hvis jeg køber nyt. Jeg ved til gengæld også godt at det ikke vil ske ret mange andre steder. Både fordi det koster tid og dermed penge for Pro'en og fordi Pro'en tror udstyret er i orden ved modtagelse fra producent.

Jeg tror de fleste godt ved at det ikke er raketudstyr de køber, så selvfølgelig vil der være afvigelser. Jeg har været leverandør til kliniske forsøg i medicinalindustrien, og her er de mere end hysteriske med tolerancer, alligevel ved de også godt at afvigelser sker. De bruger så meget tid og dermed penge på at optimere, så det ikke sker igen. 

At udstyr ændrer sig over tid mener mange, jeg er ikke sikker på at jeg er enig i den påstand. Jeg har spillet med smedet udstyr i +15 år, og har aldrig oplevet at specs har ændret sig ved almindelig brug. Så jeg får ikke mere checket mit udstyrs specs årligt som tidligere. Jeg taler ikke om swingvægt, for skifter man til en anden griptype, så kan det ændre SW.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 minutter siden, skrev COP:

De fleste vil nok ikke acceptere store afvigelser (Hvad det så er) men vi som følger med her på VMG, vil nok ikke acceptere mere end en afvigelse på 0.1%, men samtidig ved vi også at vores udstyr bliver produceret på samlebånd. Det er så her at problemet opstår, for et eller andet sted skal problemet jo placeres. 

Jeg tror ikke det bliver et problem for mig, men jeg vil helt klart forvente at min lokale proshop, checker op på mit udstyr, hvis jeg køber nyt. Jeg ved til gengæld også godt at det ikke vil ske ret mange andre steder. Både fordi det koster tid og dermed penge for Pro'en og fordi Pro'en tror udstyret er i orden ved modtagelse fra producent.

Jeg tror de fleste godt ved at det ikke er raketudstyr de køber, så selvfølgelig vil der være afvigelser. Jeg har været leverandør til kliniske forsøg i medicinalindustrien, og her er de mere end hysteriske med tolerancer, alligevel ved de også godt at afvigelser sker. De bruger så meget tid og dermed penge på at optimere, så det ikke sker igen. 

At udstyr ændrer sig over tid mener mange, jeg er ikke sikker på at jeg er enig i den påstand. Jeg har spillet med smedet udstyr i +15 år, og har aldrig oplevet at specs har ændret sig ved almindelig brug. Så jeg får ikke mere checket mit udstyrs specs årligt som tidligere. Jeg taler ikke om swingvægt, for skifter man til en anden griptype, så kan det ændre SW.

Problemet er ikke så meget afvigelserne/tolerancerne, men at de ikke bliver oplyst. Igen en afvigelse på en grad (ca. 2-2,5 meter i længden) lyder jo ikke af meget, og hvis de er systematiske er det heller ikke så vigtigt, men er du uhelidg, så kan afstandende mellem to jern afvige fra 5-6 meter - 14-15meter. Det er altså nok til at det har en betydning for selv en klubgolfer.
Det ville være et oplagt sted for en proshop at skille sig afgørende ud fra nethandlen, men det lader ikke til at der overhovedet er opmærksomhed omkring det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
15 timer siden, skrev Rosenberg:

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad Golf Spiller Acceptere af tolerancer i deres udstyr som er købt som nyt.

Men vi køber en vare som vi formoder holder de spec. som bliver nævnt på udbyders site.

Sættet som jeg nævner her er 2018 udstyr som jeg er blevet bedt om at hjælpe med at rette fra en Proshop.

Hilsen Rosenberg

Naturligvis bør et nyt sæt overholde specs ganske nøje.

Jeg kunne dog tænke mig at vide, hvad måleusikkerheden er på det udstyr, som du og andre fittere anvender. Dels måleusikkerheden på det enkelte udstyr, og usikkerheden, hvis man tog ti fitteres udstyr og lod dem måle det samme sæt.

Som jeg har set dig gøre det Thomas, så er der jo ikke bare udstyret, men også en visuel usikkerhed (om end lille) når man kigger på skalaen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
6 minutter siden, skrev Kitter:

Naturligvis bør et nyt sæt overholde specs ganske nøje.

Jeg kunne dog tænke mig at vide, hvad måleusikkerheden er på det udstyr, som du og andre fittere anvender. Dels måleusikkerheden på det enkelte udstyr, og usikkerheden, hvis man tog ti fitteres udstyr og lod dem måle det samme sæt.

Som jeg har set dig gøre det Thomas, så er der jo ikke bare udstyret, men også en visuel usikkerhed (om end lille) når man kigger på skalaen.

Du kan få et indtryk her (fx ved ca 4:30):

usikkerheden er ret lille.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror de fleste accepterer en del afvigelser, for langt de fleste klub spillere ved ikke at der kan være noget galt med loft. Mange ved ikke hvad lie er, og endnu flere kender meget lidt eller intet til svingvægt.

De fleste jeg har spillet med, har entet købt noget brugt udstyr, eller de har været i golfexperten/progolf og fundet et sæt efter trail and error metoden.

Det de har købt, er det de slog bedst med den dag.

Mit indtryk er, at de færreste tænker mere over det. De har købt et jern sæt og så spiller de med det. Nogle i mange år.

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for klippet, jeg ved godt hvordan den virker. Har set det hos Thomas og andre steder.

Men klippet siger ikke noget om usikkerheden ved apparatet. Den visuelleaflæsning er forbundet med en som ovenfor skrevet lille usikkerhed, men...... 

Hvordan kontrolleres at 61 grader på maskinen reelt er 61 grader? 

Ved produktionen af maskinen var den - måske - 61 grader, efter 5 års brug hvordan ved man at den stadig er 61 grader. 

Fx har jeg en badeværelsesvægt, som viser mine 87, 2 kg. Det gør den temmelig ensartet,. Når jeg tager vægten med til min gode ven diætisten kan jeg ved direkte sammenligning konstatere at hendes vægt viser 1.8 kg mere. 

Jeg stoler mere på hendes udgave - desværre - da hendes vægt bliver kalibrere hvert andet år. 

Hvor tit kalibreres en loft/lie maskine? Og igen, hvad ville 10 fitteres loft/lie maskiner vise ved måling af samme jern? 

Det er ikke for at undervurdere loft/lie maskinen, men den er heller udtryk for den endelige sandhed. 

Til gengæld kan man godt antage at den enkelte maskines fejlvisning er temmelig ensartet og derfor kan anvendes til at gappe jævnt. 

Min badeværelse vægt viser forkert, men den viser ensartet forkert. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Kitter:

Tak for klippet, jeg ved godt hvordan den virker. Har set det hos Thomas og andre steder.

Men klippet siger ikke noget om usikkerheden ved apparatet. Den visuelleaflæsning er forbundet med en som ovenfor skrevet lille usikkerhed, men...... 

Hvordan kontrolleres at 61 grader på maskinen reelt er 61 grader? 

Ved produktionen af maskinen var den - måske - 61 grader, efter 5 års brug hvordan ved man at den stadig er 61 grader. 

Fx har jeg en badeværelsesvægt, som viser mine 87, 2 kg. Det gør den temmelig ensartet,. Når jeg tager vægten med til min gode ven diætisten kan jeg ved direkte sammenligning konstatere at hendes vægt viser 1.8 kg mere. 

Jeg stoler mere på hendes udgave - desværre - da hendes vægt bliver kalibrere hvert andet år. 

Hvor tit kalibreres en loft/lie maskine? Og igen, hvad ville 10 fitteres loft/lie maskiner vise ved måling af samme jern? 

Det er ikke for at undervurdere loft/lie maskinen, men den er heller udtryk for den endelige sandhed. 

Til gengæld kan man godt antage at den enkelte maskines fejlvisning er temmelig ensartet og derfor kan anvendes til at gappe jævnt. 

Min badeværelse vægt viser forkert, men den viser ensartet forkert. 

Det er i hvert fald ikke en maskine der lige går ud af facon. Det ville overraske mig meget, hvis der var tolerancer på mere end 1/10 grad på sådan én.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet 2 forskellige, en mere transportabel model, som jeg havde lånt af @Rosenberg og den jeg har nu som er en professionel model, de målte meget ens, hvis der var afvigelse var det under 0,25 grader

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
23 timer siden, skrev Pastorius:

Problemet er ikke så meget afvigelserne/tolerancerne, men at de ikke bliver oplyst. Igen en afvigelse på en grad (ca. 2-2,5 meter i længden) lyder jo ikke af meget, og hvis de er systematiske er det heller ikke så vigtigt, men er du uhelidg, så kan afstandende mellem to jern afvige fra 5-6 meter - 14-15meter. Det er altså nok til at det har en betydning for selv en klubgolfer.
Det ville være et oplagt sted for en proshop at skille sig afgørende ud fra nethandlen, men det lader ikke til at der overhovedet er opmærksomhed omkring det.

Afvigelser/tolerancer findes på mange produkter, og jeg tror det er meget almindeligt at de ikke bliver oplyst. Når man køber en spritny bil håber man at alt spiller, men jeg har da oplevet flere biler som ikke er korrekt sporet. Det bliver så opdaget/checket ved første service, hvis dækkene er slidt skævt.

For ikke at tale om speedometeret, det er vel mere reglen end undtagelsen at de viser forkert.

Jeg siger ikke vi skal acceptere afvigelser, men jeg mener også det er et område den gode Pro, burde give noget mere opmærksomhed.

Måleusikkerheden på udstyr kan jeg en lille anekdote om. For mange år siden kiggede jeg lige ind til mine forældre, som begge er bankfolk, alligevel havde de kastet sig ud i at hænge et mindre skab op. Der var brugt vaterpas, men min mor var ret utilfreds, og fastholdt at skabet hang skævt. Min far derimod fastholdt det sad lige i skabet, hvilket han dokumenterede ved at holde vaterpasset på. Det gav mig så mulighed for at vise min far hvordan et vaterpas checkes, og hvordan det kunne justeres på de små skruer på libellen. Vaterpasset fik efterfølgende en fast plads og blev ikke bare smidt på bord eller gulv :D

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Måleusikkerhed eller ej, hvis jeg køber og bestiller en wedge i 60gr og 1grad flat, så forventer jeg at den er 60gr og 1grad flat og ikke det hokuspokus jeg postede i første svar. 

Så måler man efter og det er ikke formeget forlangt, når man betaler de priser som de vil have. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
6 timer siden, skrev Abbifar:

Nu er måleusikkerhed en stor del af mit job. 

Der er måleusikkerhed på alt (og der findes en række isostandarder om dette). De fleste målinger af denne type er normalfordelte, og selv med en superpræcis maskine, vil typisk 0,25 % af målingerne vise sig at være 3 stdafvigelser fra det reelle resultat. 

Maskinen der er vist herover vil helt sikkert IKKE have en måleusikkerhed under 1/10 grad. Den vil nærmere være 0,2-0,3. 

@Rosenberg: Hvor ofte får du kalibreret din maskine? Og hvordan? Det er nemlig alfa og omega for om der kan stoles på den måling der laves. 

Har du prøvet at tage det samme jern og måle (unbiased) ti gange i træk - med hele proceduren (ikke bare en op- og nedspænding)?Det vil give en ide om hvad man kan forvente. 

Inden for spåntagende bearbejdning (med CNC-maskiner) laver man målesystemsanalyser, der beregner målingens usikkerhed. Hvis du er interesseret, så vil jeg gerne udregne den for dig. 

Det kræver følgende:

nummerer ti forskellige jern/wedges, der har ca. samme loft/lie. Mål hver af dem i tilfældig rækkefølge tre gange. (Forskellig rækkefølge hver gang)

Få en anden person, der kan bruge maskinen til at gøre det samme. Ud fra de data kan jeg udregne den præcise måleusikkerhed, og hvor meget der er fordelt på maskine/mand/variation i jern etc. 

Det er nørdet, men det vil kunne sikre, at du kan give en præcis tolerance på din opmåling. 

Hej Abbifar :-)

Denne test vil jeg gerne lave da Osholm kommer forbi værkstedet. 

Kalabring af mit udstyr:

MOI maskine bliver kalibreret 1 gang om året, her er lavet en vægt stang kun til denne maskine. 

Vægt stangen har et tal som kun passer til min maskine. 

Min svingvægt maskine bliver nul stillet hver gang den tændes. 

Den funger som en vægt & her til aften satte jeg et lod på en digital vægt 207,8 g & på svingvægt maskinen var vægten 207,7 g. 

Så mangler vi loft / lie maskinen. 

Her kunne Osholm måle sit sæt hjemme fra. 

Og så kunne jeg måle det når han kommer & han kan teste sig eget igen. 

Vi kan så måle mit udstyr begge 2. 

Ville det være data nok ?

Hilsen Rosenberg

Redigeret af Rosenberg
  • Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den ‎04‎-‎05‎-‎2018 kl. 23:39 , skrev Rosenberg:

Hilsen Rosenberg

Det er en interessant debat som har været her flere gange på siden.

Der vil altid være differencer imellem det angivede, og det faktiske på produceret udstyr. Spørgsmålet er hvad der er acceptabelt.

Der er afvigelser på biler, cykler, fodbolde, tennisketcher, ja vel alt i denne verden. Så hvorfor skulle tilfældet være anderledes på golfudstyr.

Caroline W. får vel også lavet sine ketcher af en anden kvalitet, og ikke mindst spændt strengene anderledes. Det ændrer vel stadig ikke på, at en ganske almindelig ketcher i Sport24 er tilstrækkeligt for 99% af alle tennisspillere.

Jeg har det præcis på samme måde med golfudstyr. Jeg spiller i handicap 2, og vil betegne mig selv som en ganske habil ballstriker. Jeg kender mine længder på alle jern ganske præcist, og erkender da gerne, at der ikke er et præcist spring i længderne på hver jern. Men der er et nogenlunde fornuftigt spring mellem jernene. Jeg vil ikke tro, at 1 grader loft påvirker længden af slaget med ret meget mere end et par meter. På et perfekt træf. Hvis man sammenligner med differencen på længden på et normalt 7jern så er den for mig vedkommende mellem 140-165 meter alt efter hvordan jeg slår til bolden. Tager jeg forfærdelige træf med i dette billede så er defferencen meget større. Så er det vind, vejr, lie, dagsform, træf i usikkerhed. Hvor meget betyder 2 meter i difference med et 7 jern? Differencen gør trods alt, at denne difference er statisk da loftet ikke ændres fra slag til salg.?

Jeg vil vove den påstand, at for den almindelige amatørgolfer om du er handicap 2 eller 25 vil det påvirke absolut ingenting.

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden