Hop til indhold
Vild med Golf

Rosenberg

Hvad skal vi acceptere af tolorance i udstyr ?

Recommended Posts

Den 6/5/2018 kl. 22:01 , skrev Rosenberg:

Hej Abbifar :-)

Denne test vil jeg gerne lave da Osholm kommer forbi værkstedet. 

Kalabring af mit udstyr:

MOI maskine bliver kalibreret 1 gang om året, her er lavet en vægt stang kun til denne maskine. 

Vægt stangen har et tal som kun passer til min maskine. 

Min svingvægt maskine bliver nul stillet hver gang den tændes. 

Den funger som en vægt & her til aften satte jeg et lod på en digital vægt 207,8 g & på svingvægt maskinen var vægten 207,7 g. 

Så mangler vi loft / lie maskinen. 

Her kunne Osholm måle sit sæt hjemme fra. 

Og så kunne jeg måle det når han kommer & han kan teste sig eget igen. 

Vi kan så måle mit udstyr begge 2. 

Ville det være data nok ?

Hilsen Rosenberg

Hej Rosenberg

det vil være superfint - så knuser jeg tallene så snart jeg har dem i hænde :-)

mvh

Thomas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
21 minutter siden, skrev MrSwingKin:

Det er en interessant debat som har været her flere gange på siden.

Der vil altid være differencer imellem det angivede, og det faktiske på produceret udstyr. Spørgsmålet er hvad der er acceptabelt.

Der er afvigelser på biler, cykler, fodbolde, tennisketcher, ja vel alt i denne verden. Så hvorfor skulle tilfældet være anderledes på golfudstyr.

Caroline W. får vel også lavet sine ketcher af en anden kvalitet, og ikke mindst spændt strengene anderledes. Det ændrer vel stadig ikke på, at en ganske almindelig ketcher i Sport24 er tilstrækkeligt for 99% af alle tennisspillere.

Jeg har det præcis på samme måde med golfudstyr. Jeg spiller i handicap 2, og vil betegne mig selv som en ganske habil ballstriker. Jeg kender mine længder på alle jern ganske præcist, og erkender da gerne, at der ikke er et præcist spring i længderne på hver jern. Men der er et nogenlunde fornuftigt spring mellem jernene. Jeg vil ikke tro, at 1 grader loft påvirker længden af slaget med ret meget mere end et par meter. På et perfekt træf. Hvis man sammenligner med differencen på længden på et normalt 7jern så er den for mig vedkommende mellem 140-165 meter alt efter hvordan jeg slår til bolden. Tager jeg forfærdelige træf med i dette billede så er defferencen meget større. Så er det vind, vejr, lie, dagsform, træf i usikkerhed. Hvor meget betyder 2 meter i difference med et 7 jern? Differencen gør trods alt, at denne difference er statisk da loftet ikke ændres fra slag til salg.?

Jeg vil vove den påstand, at for den almindelige amatørgolfer om du er handicap 2 eller 25 vil det påvirke absolut ingenting.

Super spændende diskussion!

Ligesom @Abbifar arbejder jeg også rigtig meget med fejlkilder, måleusikkerheder osv. i forbindelse med mit arbejde - det er bare lidt anderledes i "hit-to-kill" ballistisk missilforsvar, selvom det godt nok er grundlæggende det samme :P

@MrSwingKin introducerer faktisk noget rigtig vigtigt, i denne snak: Forskellen på statisk fejl og tilfældige fejl. Jeg ville kalde det "bias" og random errors. Bias er netop et jern, der har et anderledes loft end vi tror det har. Det vil altid påvirke længden på slaget på præcis samme måde, givet alle andre variabler er de samme. Random errors er de ting som golfspilleren introducerer, altså træfkvalitet, variationer i svinghastighed osv., men også vind og andre vejrforhold.

Summen af bias og random errors vil give den samlede variation i længden på et golfslag, hvor alle variable bidrager med en del.

Jeg er grundlæggende enig med @MrSwingKin i at summen af random errors vil overstige bias fra golfjernet væsentligt, så set ud fra det synspunkt går jeg personligt ikke ret højt op i, hvorvidt hvert enkelt jern er 100% nøjagtigt, som bestilt, omend jeg som forbruger godt kan være træt af, at kvaliteten ikke lever op til forventningerne - jeg ved bare, at det ikke påvirker mit spil ret meget.

@Abbifar har fuldstændig ret i, at intet måleudstyr måler 100% nøjagtigt. Her er der faktisk også tale om bias og random errors. Et par eksempler: Bias: Måleudstyret er forkert indstillet og målet altid lidt forkert, men det er det samme hver gang. Random fejl: Operatøren bruger udstyret lidt anderledes fra gang til gang, eller aflæser forkert. Problemet med kalibrering er, at det udstyr man kalibrerer med heller ikke kan måle 100% nøjagtigt, så der vil altid være en eller anden form for bias. Det må man leve med...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke fair å sammenligne spillerens variabler, for ved det å undskylle utstyr som ikke holder specs.

Når spilleren gør sit, og ikke laver feil, skal ikke resultatet se sådan ud, det gør det umulig for spilleren å lave en god score.

Kortet er fra en Gap og dispetsion tweak jeg har lavet, og center er flagget, så her ser vi hvor bolden ville ende om spilleren ikke lavede feil, og han har ingrn mulighed uanset hvor dygtig han var.

https://goo.gl/images/Hrrzky

• Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev SPetersen:

Summen af bias og random errors vil give den samlede variation i længden på et golfslag, hvor alle variable bidrager med en del.

En meget god beskrivelse. Min personlige tilgang til dette er at sørge for at alle typer af bias (skæve jern, forskellige/defekte bolde) osv. er taget så megt ud af spillet som overhovedet muligt. Det vil naturligvis aldrig kunne lade sig gøre fuldstændigt, men at sikre, at der er 4 grader mellem loftet på hvert jern, eller at spille med samme type bold hver gang medvirker jo til at minimere usikkerheden grundet bias.

Det medfører to ting

1. så meget variation som muligt skyldes random errors, det vil i bund og grund sige mine egne (manglende) evner som golfspiller

2. en mental forvisning om at det ikke er udstyret, som forårsager fejlene

For den enkelte spiller er der naturligvis meget stor forskel på hvor meget han kan mærke bias.

Jeg ville næppe bemærke en forskel på en halv grad med mine jern, mens Jordan Spieth nok ville mene, at der var noget som ikke stemte. Selv jeg ville dog klart kunne mærke forskel og se en effekt af at spille med en Rockflite (undskyld...TopFlite) bold i stedet for min sædvalige Titleist NXT.

Jeg kan også sagtens forestille mig en frustreret spiller, som ikke forstår at hans 6-jern kun går 5 meter længere end 7-jernet, og bruger lang tid på at forøge længden med 6-jernet. Løsningen kunne jo lige så godt være at @Rosenberg  lige skulle forbi med sin loft maskine og justere til en forskel i loft på 4 grader i stedet for den fejlagtigt leverede 2 grader....

Så længe man minimerer de usikkerheder som man har indflydelse på, så må det samlede resultat alt andet lige blive mere ensartet.

• Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For konkret å svare på hvor store tolerancer vi bør godtage er de under 1 grader eller under 2 meter for loft, og under 0.75 grader på lie som tilsvarer 1.5 meter.

Er differancerne større, vil vi stå med et set der gaps bliver meget ujevne.

Vi kan leve med at et jern slår op til 2 meter for kort eller for langt, og ca det det samme til siderne når vi selv leverer som vi burde, men ikke mer end det, da har vi ikke " ett set" men tilfældige køller som utgiver sig for at være noget andet end hvad det er.

Sw balance er vigtig, men ikke derved sagt at STD værdien passer, så der er det som med loft og lie, vigtigst at det ikke spriker alle veje, for da skal spilleren benytte et andet swing og anden kraft fea jern til jern og det kan man vanskelig tilpasse sig

5 minutes ago, Kitter said:

En meget god beskrivelse. Min personlige tilgang til dette er at sørge for at alle typer af bias (skæve jern, forskellige/defekte bolde) osv. er taget så megt ud af spillet som overhovedet muligt. Det vil naturligvis aldrig kunne lade sig gøre fuldstændigt, men at sikre, at der er 4 grader mellem loftet på hvert jern, eller at spille med samme type bold hver gang medvirker jo til at minimere usikkerheden grundet bias.

Det medfører to ting

1. så meget variation som muligt skyldes random errors, det vil i bund og grund sige mine egne (manglende) evner som golfspiller

2. en mental forvisning om at det ikke er udstyret, som forårsager fejlene

For den enkelte spiller er der naturligvis meget stor forskel på hvor meget han kan mærke bias.

Jeg ville næppe bemærke en forskel på en halv grad med mine jern, mens Jordan Spieth nok ville mene, at der var noget som ikke stemte. Selv jeg ville dog klart kunne mærke forskel og se en effekt af at spille med en Rockflite (undskyld...TopFlite) bold i stedet for min sædvalige Titleist NXT.

Jeg kan også sagtens forestille mig en frustreret spiller, som ikke forstår at hans 6-jern kun går 5 meter længere end 7-jernet, og bruger lang tid på at forøge længden med 6-jernet. Løsningen kunne jo lige så godt være at @Rosenberg  lige skulle forbi med sin loft maskine og justere til en forskel i loft på 4 grader i stedet for den fejlagtigt leverede 2 grader....

Så længe man minimerer de usikkerheder som man har indflydelse på, så må det samlede resultat alt andet lige blive mere ensartet.

Vær obs på at fine data på papiret ikke er nogen garanti for tilsvarende resultat, da her er flere faktorer end loft og lie som bestemmer hvor godt spilleren rammer og resultatet.

Det er derfor folk som Thomas tager med alle de små detaljer som påvirker, og da ser det godt ud både i praksis og på papiret

• Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
8 minutter siden, skrev LHW:

Vær obs på at fine data på papiret ikke er nogen garanti for tilsvarende resultat, da her er flere faktorer end loft og lie som bestemmer hvor godt spilleren rammer og resultatet.

Det er derfor folk som Thomas tager med alle de små detaljer som påvirker, og da ser det godt ud både i praksis og på papiret

Helt enig - men Thomas sørger jo netop for, at de basale specs er i orden før han piller ved alle de andre ting. Og mine Wishon jern fra @Rosenberg tjener mig stadig godt...Mine udfordringer ligger helt andre steder end i udstyret :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er selvfølgelig et sted hvor tollerancerne bliver uacceptable, og denne grænse er nok meget individuel.

For mit eget vedkommende er Lie meget væsentligere end loft. Min PW går cirka 125, 9 jern cirka 135, 8 jern cirka 145, 7 jern 155. Det er rundt regnet. Det vil absolut ikke have nogen effekt for mig, om det så ud således: Pw 125, 9 jern 132, 8 jern 146, 7 jern 158. Disse længder vil stadig være statiske i den forstånd, at loftet er ens. Og jeg vil sagtens kunne ramme en "nogenlunde" længde ligesom jeg "nogenlunde" kan idag. Og om det ene jern slår 2 meter ventre om målet, og et andet 2 meter højre om med et "perfekt" slag vil også rage mig. På en golfrunde slår jeg maximalt 3-4 "perfekte" slag.

Man har jo mange "gode" slag som ikke er ramt helt perfekt, men som stadig er gode slag. Det kan være både træffet, men også trajegy der er lidt anderledes end tiltænkt. Det er jo langt fra tilfældet at et "perfekt" ramt slag er den som ender tættest på pinden. Der er jo sindsygt mange andre parametre som gør, at en perfekt ender længere fra pinden end en god.

Golf handler meget mere om, at man kan ramme inden for et givent område. Golf er et spørgsmål om varians, og variansen er det for Tiger Woods, og den er der for en handicap 35. Tigers varians er dog langt mindre, og her udstyret forholdsmæssigt betyde mere end for os andre. Ganske enkelt fordi han har langt mindre varians i hans fart, træf mv.

Jeg vil faktisk gå så langt at sige, at jeg maximalt vil være 1 slag dårligere selvom jeg kun havde hver 2. jern i bag'en.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
9 timer siden, skrev MrSwingKin:

Der er selvfølgelig et sted hvor tollerancerne bliver uacceptable, og denne grænse er nok meget individuel.

For mit eget vedkommende er Lie meget væsentligere end loft. Min PW går cirka 125, 9 jern cirka 135, 8 jern cirka 145, 7 jern 155. Det er rundt regnet. Det vil absolut ikke have nogen effekt for mig, om det så ud således: Pw 125, 9 jern 132, 8 jern 146, 7 jern 158. Disse længder vil stadig være statiske i den forstånd, at loftet er ens. Og jeg vil sagtens kunne ramme en "nogenlunde" længde ligesom jeg "nogenlunde" kan idag. Og om det ene jern slår 2 meter ventre om målet, og et andet 2 meter højre om med et "perfekt" slag vil også rage mig. På en golfrunde slår jeg maximalt 3-4 "perfekte" slag.

Man har jo mange "gode" slag som ikke er ramt helt perfekt, men som stadig er gode slag. Det kan være både træffet, men også trajegy der er lidt anderledes end tiltænkt. Det er jo langt fra tilfældet at et "perfekt" ramt slag er den som ender tættest på pinden. Der er jo sindsygt mange andre parametre som gør, at en perfekt ender længere fra pinden end en god.

Golf handler meget mere om, at man kan ramme inden for et givent område. Golf er et spørgsmål om varians, og variansen er det for Tiger Woods, og den er der for en handicap 35. Tigers varians er dog langt mindre, og her udstyret forholdsmæssigt betyde mere end for os andre. Ganske enkelt fordi han har langt mindre varians i hans fart, træf mv.

Jeg vil faktisk gå så langt at sige, at jeg maximalt vil være 1 slag dårligere selvom jeg kun havde hver 2. jern i bag'en.

Skal vi kæmpe for at slå det gode slag ?

Eller skal vi slå det gode slag ?

Hvis udstyret ikke er samlet rigtigt så har vi et problem når vi er ude og spille Golf !!

Det er trist at vi accepter at der er fejl på den vare vi køber, selv om du mener at dette ikke har den store betydning ???

Jeg kan skrive stolpe op & ned om hvor lidt der skal til før at udstyret fungere bedre hvis det er samlet rigtig.

Lad os tage 2 teorier  som beviser din teori ikke holder.

En spiller som er 11 år har problemer med at holde bolden i spil med driver.

Han har brugt denne driver et stykke tid men er vokset & har fået mere svingspeed,så den var begyndt at blive for blød i flex.

Vi sætter spine i skaftet så rygraden sidder rigtig & så kunne han bruge Driver igen.

Bonus var at han fik +15meter.

En Pro. spiller kom med en driver som slog PIV skævt !!!

Denne driver ville personen gerne bruge men den fungerede ikke ;(

Efter vi spinede skaftet så kunne driver bruges da den slog lige.

Film er John Davis's Driver og det er ikke den Pro. jeg har beskrevet.

Så hvad acceptere vi af tolerancer i udstyr ?

Nu er det ikke hvem der måler udstyret men hvordan det er samlet !!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et spørgsmål til topic, som kommer fra denne tekst på Mizunos hjememside

https://golf.mizunoeurope.com/custom-fit/

"There will be a spec sheet with the box confirming the spec inside. If you have any doubts at all, the set can be checked by your retailer and returned to our assembly line for inspection. An inspection by a 3rd party may not be reliable as every manufacturer has a different ‘standard’ and measuring equipment is not always consistent through the industry. "

Jeg læser det som, at der ifølge dem ligeså vel kan være fejl i måleudstyr som i golfudstyret. Er der noget hold i dette? og Hvordan pokker skal vi dødelige så kunne regne ud hvad der er er korrekt.? :-)

Eller er det bare deres måde at sørge for, at vi ikke selv tjekker efter?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 hour ago, Thomas91 said:

Jeg har et spørgsmål til topic, som kommer fra denne tekst på Mizunos hjememside

https://golf.mizunoeurope.com/custom-fit/

"There will be a spec sheet with the box confirming the spec inside. If you have any doubts at all, the set can be checked by your retailer and returned to our assembly line for inspection. An inspection by a 3rd party may not be reliable as every manufacturer has a different ‘standard’ and measuring equipment is not always consistent through the industry. "

Jeg læser det som, at der ifølge dem ligeså vel kan være fejl i måleudstyr som i golfudstyret. Er der noget hold i dette? og Hvordan pokker skal vi dødelige så kunne regne ud hvad der er er korrekt.? :-)

Eller er det bare deres måde at sørge for, at vi ikke selv tjekker efter?

Det kan sagtens være små differencer fra måleudstyr til måle udstyr, men differencen vil være relativt konstant, så om ett eller flere jern synes å være som de skal, men andre ikke, ja så er det ikke måleudstyret som er fejl.

Det er også mange som ikke kan bruge måleudstyr korrekt, men oppsøger man nogen som Thomas eller Golfsmeden.dk, er du i gode hendet med det hele, mens de almindelige shops vil være høyst variabel med hensyn til kompetance. Nogen af de er rigtig dygtige, andre burde ikke røre ved Golfudstyr.

Mizuno er generelt af det bedre med hensyn til tolerencer, men som alle de andre er der ett eller flere jern som ikke er som de skal være, jeg har aldrig set ett eneste set med jern der alt var i orden, men det er en smal sag og justere de korrekt (smedede jern), så det er ikke stort å brokke sig for, men handler du ett nyt sett i DK, forlang at loft og lie ses over før levering

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den ‎09‎-‎05‎-‎2018 kl. 23:58 , skrev Rosenberg:

Skal vi kæmpe for at slå det gode slag ?

Eller skal vi slå det gode slag ?

Hvis udstyret ikke er samlet rigtigt så har vi et problem når vi er ude og spille Golf !!

Det er trist at vi accepter at der er fejl på den vare vi køber, selv om du mener at dette ikke har den store betydning ???

Jeg kan skrive stolpe op & ned om hvor lidt der skal til før at udstyret fungere bedre hvis det er samlet rigtig.

Lad os tage 2 teorier  som beviser din teori ikke holder.

En spiller som er 11 år har problemer med at holde bolden i spil med driver.

Han har brugt denne driver et stykke tid men er vokset & har fået mere svingspeed,så den var begyndt at blive for blød i flex.

Vi sætter spine i skaftet så rygraden sidder rigtig & så kunne han bruge Driver igen.

Bonus var at han fik +15meter.

En Pro. spiller kom med en driver som slog PIV skævt !!!

Denne driver ville personen gerne bruge men den fungerede ikke ;(

Efter vi spinede skaftet så kunne driver bruges da den slog lige.

Film er John Davis's Driver og det er ikke den Pro. jeg har beskrevet.

Så hvad acceptere vi af tolerancer i udstyr ?

Nu er det ikke hvem der måler udstyret men hvordan det er samlet !!

Du får det til at lyde som om du kan garantere, at en golfspiller kun slår gode slag med det rigtige udstyr - men det er ikke det du mener, vel?

Hvor meget tolerance på loft/lie synes du er acceptabelt på golfustyr? Er du enig med LHW, eller mener du, at der skal endnu mere præcision til?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev SPetersen:

Du får det til at lyde som om du kan garantere, at en golfspiller kun slår gode slag med det rigtige udstyr - men det er ikke det du mener, vel?

Hvor meget tolerance på loft/lie synes du er acceptabelt på golfustyr? Er du enig med LHW, eller mener du, at der skal endnu mere præcision til?

Hej SPetersen

Med Loft / Lie kan man forvente der er tolerancer,

Nu bliver der lavet en test på mig så vi kan se hvor stor tolorance jeg har. 

Svingvægt burde sidde lige i skabet hvergang +- 0,1

men de skal være så små som muligt. 

Jeg ved ikke hvor du fik den tanke fra at jeg kun kunne garantere gode slag. 

Når udstyr er tilpasset til kunden så bliver det nemmere at lære. 

Men denne samtale er vendt så mange gange. 

Jeg påpegede en fejl som både Pro. & Amatør spiller kan mærke. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt mærkeligt at producenterne ikke kan finde ud af at fabrikere varen ordentligt.

Jeg arbejder med aluminium til dagligt, og hvis en del af en tegning til et cnc bearbejdet emne siger 20 grader er der sjældent en tolerance på +- 1 grad. Det er i nok nede i 30 - 45 minutter i stedet for.

Det ser ofte anderledes ud hvis det er noget der er savet. Så er der for det meste 1 grad i hver retning at gøre med.

Så hvordan de kan være bekendt at levere noget der er flere grader uden for nominelt mål, forstår jeg ikke. Jeg håber da de lever op til nogle interne kvalitetskrav, og da det ikke er noget kunden typisk vil opdage, så er der ingen grund til at skærpe dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
10 minutes ago, Kaizer said:

Det er lidt mærkeligt at producenterne ikke kan finde ud af at fabrikere varen ordentligt.

Jeg arbejder med aluminium til dagligt, og hvis en del af en tegning til et cnc bearbejdet emne siger 20 grader er der sjældent en tolerance på +- 1 grad. Det er i nok nede i 30 - 45 minutter i stedet for.

Det ser ofte anderledes ud hvis det er noget der er savet. Så er der for det meste 1 grad i hver retning at gøre med.

Så hvordan de kan være bekendt at levere noget der er flere grader uden for nominelt mål, forstår jeg ikke. Jeg håber da de lever op til nogle interne kvalitetskrav, og da det ikke er noget kunden typisk vil opdage, så er der ingen grund til at skærpe dem.

De bedre producenter af golfudstyr har en tolerence ud fra production på plus minus 1 grader, og det er svært å lave det bedre uden at kostnaden går til himmels.

Når vi kommer til Swingvægt balance burde den være nær null, da det ikke er noget som "oppstår i production", men er et resultat av selve monteringen som gøres af mennesker, så når man ser at flere kan være gal med både 2 og 3 Sw points, er vi ude i rent sjusk.

Komponentene i sig selv har ikke den store kostnad, som club maker kan jeg handle smedede hoveder til f.eks wedger ned til 4-5 dollar pr stk, mens den samlede vare selges for over 100 usd, og det er på wedger man finder mest sjusk med mål og data vs hvad der oppgives. 2 grader off er "helt normalt".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
28 minutter siden, skrev LHW:

De bedre producenter af golfudstyr har en tolerence ud fra production på plus minus 1 grader, og det er svært å lave det bedre uden at kostnaden går til himmels.

Når vi kommer til Swingvægt balance burde den være nær null, da det ikke er noget som "oppstår i production", men er et resultat av selve monteringen som gøres af mennesker, så når man ser at flere kan være gal med både 2 og 3 Sw points, er vi ude i rent sjusk.

Komponentene i sig selv har ikke den store kostnad, som club maker kan jeg handle smedede hoveder til f.eks wedger ned til 4-5 dollar pr stk, mens den samlede vare selges for over 100 usd, og det er på wedger man finder mest sjusk med mål og data vs hvad der oppgives. 2 grader off er "helt normalt".

De fleste almindelige "of the rack" jern er vel stadig støbte, så det handler vel mest om at have en støbeform der er de grader den skal have. Grooves bliver vel lavet på en cnc maskine eller lign., så det burde ikke være der problemet ligger. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
13 hours ago, Kaizer said:

De fleste almindelige "of the rack" jern er vel stadig støbte, så det handler vel mest om at have en støbeform der er de grader den skal have. Grooves bliver vel lavet på en cnc maskine eller lign., så det burde ikke være der problemet ligger. 

Støbede jern kan ikke laves med de samme tolerencer som smedede, da metall har en utidig egenskab der metallet endrer karakter fra metallet heldes flydende i støbeformen til det er afkølet.

De bedre producenter prøver å minimere det her ved at afkølingstiden forlenges, det omtales ofte som "baking" da hovederne går fra støbeformen og ind i en ovn der temp er under kontroll og temp reduceres over 48 timer.

Ulempen er at man ved dette behov for varmebehandling kommer opp i en produktions pris som nærmer sig prisen for smedede jern.

Scratch som jeg solgte havde 2 wedge modeller, den ene smedet, den anden støpet, og de endte op med en kostpris på de støbede som var med til å velte hele selskabet da marginen på de støbede blev for lav mot hvad markedet tillot af pris på støbede wedger

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden