Hop til indhold
KimBoKastekniv

Nyt jern og skaft til sættet

Recommended Posts

Hej!

Jeg spiller lige nu med True Temper XP 105 - X100 skafter, forlænget 1”, som er fittet til mig. 

Jeg overvejer at købe en hybrid (brugt) som har et Projekt X 5.5 skaft på, og standard længde. 

Mit spørgsmål er så; Kan man forlænge Projekt X skaftet, så den kommer til at passe med resten af sættet, og hvad gør det ved flex’et? Er det nemmere at bare købe et True Temper skaft ved siden af og få monteret i stedet? 

På forhånd tak :) 

9543AB90-F181-4E4C-90E9-99E597D5D80C.jpeg

673C7111-B93C-4DFD-B865-67E0D9C38971.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du forlænger et eksisterende jern/hybrid/wood, så smadrer du svingvægten fuldsætning. Jo længere skaftet er når det forlænges jo højere bliver svingvægten. Forlænger du et 6 jern med 0,5" så forøger du svingvægten med 4-5 point dvs. hvis den har D2, så vil den gå til D6-7, som svarer til at du putter ca. 10 gram vægt i hovedet. Forlænger du det så 1" så svarer det til 8-10 point så du ryger fra en D2 op i en E2, svarende til ca. 20 gram ekstra på hovedet. Prøv og vej 20 gram af skruer eller andet materiale af og tape fast på hovedet, så tager du et par øvesving. Så vil du få fornemmelsen af hvordan det vil føles at forlænge den 1". Det er ikke fordi at hovedet i sig selv bliver tungere når man forlænger en kølle, men køllehovedet vil komme længere væk fra dine hænder og vil derfor i svinget føles som mere hovedtungt. Flexet vil også føles anderledes og vil blive svagere. Jeg mener (har ikke lige tallene her), det vil tabe ca. 8 cpm pr tomme du forlængere (det er meget ca tal).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
On 4/12/2018 at 9:13 AM, KimBoKastekniv said:

Hej!

Jeg spiller lige nu med True Temper XP 105 - X100 skafter, forlænget 1”, som er fittet til mig. 

Jeg overvejer at købe en hybrid (brugt) som har et Projekt X 5.5 skaft på, og standard længde. 

Mit spørgsmål er så; Kan man forlænge Projekt X skaftet, så den kommer til at passe med resten af sættet, og hvad gør det ved flex’et? Er det nemmere at bare købe et True Temper skaft ved siden af og få monteret i stedet? 

På forhånd tak :) 

9543AB90-F181-4E4C-90E9-99E597D5D80C.jpeg

673C7111-B93C-4DFD-B865-67E0D9C38971.png

Før du kan vurdere det her, tag rede på hvilken faktisk længde den aktuelle køllen har. Hybrider fra hyllen er som oftest længere end det jern man vil erstatte, ofte både 1 og 1.5 tommer, så det er langt fra sikkert du har behov for noget extra. Det du også må vurdere

Er skaftvægt. Du skal IKKE ned mer end 30 gram på skaft vægt vs jern, men jeg har ikke specs for det aktuelle skaft, så det må du find ud af selv. Det er uansett IKKE en god ide og forlenge grafit skafter udover små justeringer (0,5 tommer).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden