Hop til indhold
Gålf lord

Fitting / opmåling - Ny golfer

Recommended Posts

Hej,

Har fulgt med på sidelinjen et stykke tid og synes der er meget god info herinde. Jeg er relativt ny - startede sidste forår i et begynder forløb i min klub og meldte mig efterfølgende ind. Spillede mig ned i 26,5, inden jeg sluttede i 26,9 efter sidste runde spillet i efteråret. Jeg har henover vinteren spillet en del simgolf indendørs, samt været på range nogle gange. Og siden januar været i et vintertrænings forløb med klubbens pro, der sluttede her i sidste uge. Træningen med pro har betydet et ændret grip(meget akavet følelse til at begynde med, men super fedt nu:-)), sving og en masse andre små justeringer. Hvilket betyder at jeg nu slår driver og køller meget bedre end tidligere. Jeg er langt fra mål, men har et meget mere konsistent og bedre sving. Nu til mit spørgsmål!

I marts var jeg forbi en større golfbutik og investere i nyt udstyr inkl fitting. Brugte 3-4 timer på at prøve en masse forskelligt, og endte med en Ping driver og Taylormade jernsæt og 3W . Men det undrer mig at intet blev ændret i forhold til standard på udstyret. Jeg er med på at de først og fremmest sælger udstyr og det er deres prioritet, men vil i vurdere at det kan betale sig for en på mit niveau at investere i en opmåling og fitting eller er det bedre at vente til jeg er blevet mere stabil? Nu har jeg jo investeret i nyt (godt) udstyr, så vil jo gerne have det bedste ud af det:-).

Mvh,

Pablo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En fitting gøre ikke ens gode slag bedre, det går i bund og grund ud på at de dårlige slag bliver bedre, og det kan en opmåling og grej der passer til dig, jeg ville få  en opmåling hvis du går rigtigt op i det, der er bare desværre ikke rigtig nogen butikker der fitter rigtigt ud over @Rosenberg

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig i det @Inu8D skriver. Dine gode slag bliver ikke bedre af fittet udstyr, men dine dårlige slag bliver mindre dårlige. I bund og grund går en rigtig fitting ud på, at du skal opnå en god FEEL af udstyret du spiller med og der skal være en ensartet afstand mellem de for skellige jern/køller, således at du ved hvad du skal benytte til en given afstand.

Der er mange eksempler på, at hyldevarer ikke helt lever op til de må (loft/lie) de er angivet til. I helt grelle tilfælde kan to jern (eksempelvis 7 og 8 jernene) have samme loft/lie, hvilket vil gøre at de faktisk slår lige langt. Så derfor bør du helt klart få kontrolleret loft/lie på dine jern. Jeg kan forstå, at det er noget du stort set lige har købt i en butik, så jeg synes du skal gå ned i butiken og få det kontrolleret, hvilket de bør gøre gratis for dig.

Der er mange der blot går ned i en butik og prøver udstyr og finder eksempelvis en driver de kan lide. Der er min klare holdning, at det kan man også godt, men så skal man have netop den man har testet og ikke en anden de henter ude på hylden, da den med stor sandsynlighed er sat op med nogle andre mål. Hyldevarer bliver nemlig samlet på en fabrik og derfor er er ikke et jern/køle der er ens. Så netop derfor skal man købe netop den kølle man lige har testet og godt kan lide. 

Hvis man derimod går til en club fitter / maker som @Rosenberg, så vil han dels teste alverdens forskellige hoveder og skafter med dig, for at opnå det som du FØLER er godt og som du også slår godt med. Så vil han lave et test jern til dig, som du får med hjem og kan gå e runde med. Hvis du synes om test jernet, hvil han bygge hele sættet ud fra det, således at det hele passer til dig og der er den rigtige opsætning i hele sættet. Det er muligt at et sådant sæt er en lille smugle dyrere end det du køber i en butik, men når alt kommer til alt, så tror jeg du bliver mere glad for udstyret og at du på den måde beholder det i længere tid, netop fordi det er noget der er lavet til dig og du har en god følelse med.

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så lige til info, så holder @Rosenberg til i Måløv, som jo nok ikke er så lagt væk fra dig, når du nu er medlem Hjortespring.

Jeg Kan kun anbefale en tur igennem møllen hos ham, har kun positivt at sige, måske lige bortset fra at jeg nu ikke længere kan klandre udstyret ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input indtil videre. Jeg prøver at forhøre mig.

Jeg tjekkede lige mit udstyr i går. Som jo er en blanding af nyt og brugt. Det brugte sæt købte jeg af en fyr der solgte ud af farens dødsbo for halvandet år siden, og som slet ikke interesserede sig for golf. købte sæt og næsten ny Bagboy bag for 800 kr. En blanding af Titleist og Ping+odyssey 2-ball putter. Men kan se at f.eks. den 5 hybrid der er fra ping, er i seniorflex ;)..  Har jeg slet ikke kigget på før. Så nu har jeg fra senior flex over regular til stiff i baggen.

Bliver nok meget godt at baggen bliver gået efter af en der har mere forstand på det end mig :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og for lige at jorde lidt mere i det. Bare fordi det står stift på skaftet, kan det sagtens være regular eller x-stift. 

Som andre nævner, så er rosenberg et rigtig godt bud på en det kan tilpasse dit udstyr, men når du har så mange forskellige flex, vil det nok kræve en udskiftning af skafter. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu