Jump to content
Vild med Golf
Smut

Golfskade? Smerter lænd

Recommended Posts

Hej, har fået problemer med smerter i lænden :-(

Jeg tror det hænger sammen med rangetræningen.

Første gang kom det en morgen da jeg skulle bukke mig ned efter noget i den nederste køkkenskuffe. Kraftige smerter i lænden, som lyn fra en klar himmel. Det tog 3-4 dage før smerterne var aftaget.

Nu skete det så endnu en morgen, ca. 2,5 uge efter første gang...

Nogle der har haft problemer med lænden?

Jeg skal helt klart have booket til ved Fysen, men nu er det jo Påske. Og mega dårlig timing her ved starten af sæsonen.

Har prøvet noget tilsvarende for et par år siden.

Har ikke været til fys - men har med succes anvendt Mckenzie rygøvelser (det er nemt at google sig til disse på youtube og andre steder). Og bare det at lære at sidde ordentligt - dvs. ikke at "falde sammen" i den nederste del af ryggen, har hjulpet stort.

Det er nogle nemme øvelser, der ikke tager så lang tid at lave - og i starten er det svært at tro på, at det ikke gør ondt/gør det værre, men de hjælper meget hurtigt.

• Thanks 1

Jeg har været plaget en del af smerter i lænden. Især det seneste stykke tid, hvor det så var iskiasnerven der gav problemer. Hvis du ikke har smerter der strækker sig ned i baglåret/læggen er det nok ikke iskias.

Jeg kan kun tilslutte mig rådene fra @Conjurer

McKenzieøvelsen er god, men kan gøre meget ondt at lave. Det gør jeg heller ikke noget skidt hvis man laver den, når man ikke har problemer.

Jeg er selv slem til at falde sammen når jeg sidder, så lænden er rund i stedet for rank, og det kan være forbandet svært at rette op på 40+ års dårlig siddestilling.

• Thanks 1

Hej, jeg er ikke selv fys, men arbejder ved en. Jeg har haft samme issues som dig som dog opstod af andre årsager. Det var først da jeg fik stillet en diagnose af en fysioterapeut, at jeg kunne gå igang med træning, stræk osv. der reelt set hjalp. 

Han kiggede så samtidig på en udløsende faktor til mine smerter og da først det var på plads kunne jeg så forebygge med andre øvelser så det ikke kom igen. Jeg er selvfølgelig lidt farvet da jeg selv arbejder ved en fysioterapeut, men jeg må indrømme at jeg kunne have sparet meget tid ved egentlig bare at komme afsted til en fys med det samme jeg havde smerter. 

2 timer siden, skrev MartinS:

Hej, jeg er ikke selv fys, men arbejder ved en. Jeg har haft samme issues som dig som dog opstod af andre årsager. Det var først da jeg fik stillet en diagnose af en fysioterapeut, at jeg kunne gå igang med træning, stræk osv. der reelt set hjalp. 

Han kiggede så samtidig på en udløsende faktor til mine smerter og da først det var på plads kunne jeg så forebygge med andre øvelser så det ikke kom igen. Jeg er selvfølgelig lidt farvet da jeg selv arbejder ved en fysioterapeut, men jeg må indrømme at jeg kunne have sparet meget tid ved egentlig bare at komme afsted til en fys med det samme jeg havde smerter. 

Hej. Nu er det et år siden. Og jeg har ingen problemer i dag.

Jeg gik til Fys og vi fik en god snak omkring min skade. Et af problemerne var, at jeg gik fra 0 til 100 på meget kort tid. Man skal være lidt forsigt i forbindelse med en sæsonstart og dosere tiden på en range. FYSen gav mig øvelser som jeg har brugt siden - det var super godt.

Hvis jeg i dag mærker lidt smerte ved jeg hvornår jeg skal stoppe, osv. Så kan jeg sætte gang i lidt øvelser. 

Sjovt denne tråd kom op igen, har godt nok kæmpet med det de seneste 3 uger, så meget at jeg har måtte tage en pille for at kunne spille.

Bestiller en tid ved fys'en i morgen - det eneste jeg har det svært med er de sk... øvelser, som jeg aldrig får lavet.. 🙂

Nogen der har erfaring de vil dele fys vs kiropraktor ved lændesmerter der stråler ned i lysken...

3 minutter siden, skrev claust:

Sjovt denne tråd kom op igen, har godt nok kæmpet med det de seneste 3 uger, så meget at jeg har måtte tage en pille for at kunne spille.

Bestiller en tid ved fys'en i morgen - det eneste jeg har det svært med er de sk... øvelser, som jeg aldrig får lavet.. 🙂

Nogen der har erfaring de vil dele fys vs kiropraktor ved lændesmerter der stråler ned i lysken...

De gange jeg har golfsmerter er det i ryggen. Jeg går til kiropraktoren, som hver gang har fikset det efter en behandling eller to - helt uden øvelser.
...ikke at jeg ikke godt ved at manglende smidighed er den udløsende faktor. Heldigvis er jeg så stiv i kroppen at det er en helt fin strækøvelse at sidde med ret ryg i kontorstolen :)

12 timer siden, skrev claust:

Jeg har ingen erfaring med fys, men 20 års kontorarbejde og marginal kropstræning (læs: ingen) har sat sine spor og jeg har nemt til skidt ryg, og de sidste par måneder har jeg fået en del lændesmerter når jeg har siddet blødt og lavt (bilkørsel > 30 minutter, sofa o.l) og ikke været opmærksom på at sidde ret.

Fik endelig taget mig sammen og besøgt kiropraktoren, der med 4 behandlinger har fået løst lænden op igen, jeg var helt låst og skæv, sagde han. Det har dog ikke strålet ned i lysken.

3 timer siden, skrev Christian SSGM:

de sidste par måneder har jeg fået en del lændesmerter når jeg har siddet blødt og lavt

Blødt og lavt, er for unge mennesker 🙂

2 timer siden, skrev Årgang63:

Blødt og lavt, er for unge mennesker 🙂

Haha, jeg mener nu ikke arm-i-karm kørsel, men det er bestemt ikke en Berlingo jeg triller rundt i :D  Sofaen falder i samme kategori og det er satme ved at stå skidt til, når man får ondt i ryggen af at sidde i sofaen :D 

39 minutter siden, skrev Christian SSGM:

Haha, jeg mener nu ikke arm-i-karm kørsel, men det er bestemt ikke en Berlingo jeg triller rundt i :D  Sofaen falder i samme kategori og det er satme ved at stå skidt til, når man får ondt i ryggen af at sidde i sofaen :D 

Du skal have en Volvo - det er verdens bedste sæde, med en bil udenom.

Edited by Pastorius