Hop til indhold
LHW

Trampolin effekt - hvad er det egentlig?

Recommended Posts

10 minutes ago, peejay said:

Jeg mener at det "som mange tror" er noget vrøvl.

Det var også derfor jeg skrev denne, i håp om at nogen blev lidt klogere, for det er faktisk en vanlig oppfatning der ude.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, skrev peejay:

Det er ikke så mærkeligt at "de færreste forstår hvad som egentlig menes", hvis de for at forstå det bedre skal læse en laaaang post, baseret på dette vrøvl.

Der er ingen mulighed for at "hæve hastigheden" i en såkaldt trampolineffekt, heller ikke på en rigtig trampolin. Hvis man kunne hæve hastigheden, ville man være i stand til at lave en evighedsmaskine, baseret på princippet. Rent teoretisk er den størst opnåelige effekt at bevare hastigheden. I praksis vil man altid tabe en vis hastighed bla. pga. friktion.

Det gælder også på en trampolin, hvor det er personens aktive bevægelse, der sammen med det lille tab i trampolinen giver mulighed for at øge hastighed og dermed højde. Smider man en golfbold ned på en trampolin, vil bolden hurtigt tabe hastighed og falde til ro. Så selv en trampolin har ingen trampolineffekt, såfremt definitionen var at effekten "HÆVER hastigheden".

Hmmmmm

Det er ok at være skeptisk !!

Men Lars ved hvad han skriver om !!!

Det lars skriver om var noget mig & Lars mailede om i et indlæg som ligger på et andet forum.

Her ville Lars skrive hvad det handler om.

Dette der bliver skrevet om er meget vigtigt for at forstå hvad udstyr er & gør.

Peejay du skulle prøve at sætte dig ind i hvad det handler om !

Men det er altid nemt at skrive VRØVL osv uden at vide hvad det drejer sig om.

se hvad en PRO skriver om hvad jeg laver.

Og det er noget jeg har lært af LARS ;)

http://www.rasmushjelm.com/blog/

Made by Rosenberg mødte jeg via mit arbejde ude i Rødovre. Thomas Rosenberg hedder manden bag det ”nørdede” erhverv som clubfitter og club builder. Han er en hyggelig fyr som kan noget som de fleste almindelige mennesker hverken har fortand på eller kan vurdere i et sæt golfkøller. Nu spiller jeg med smedede jern og efter en sæson så kan de godt være lidt ”off” i både loft og lie. Det var noget jeg bemærkede i min vintertræning her i Rødovre. Mine afstande mellem jernene var lidt for svingende og jeg havde en tendens til at ramme bolden med lukket køllehovet. Det fiksede Thomas ved at checke loft og lie, for efterfølgende at justere dem i den retning der passer mig. Nu spiller de max og jeg har sågar fået nye grips på som er bygget op efter mine præferenser også. Thomas kan også finde den perfekte spine (engelsk for ryggraden) i skafter (både jern og woods). Det er også blevet gjort på alt mit udstyr, så det står bedst muligt og performer mest stabilt. Thomas har lovet at hjælpe mig med alt hvad der måtte opstå på udstyrssiden. Grinding, spining, udskiftning af grips etc.

Det er et herligt sponsorat som giver mig ro på og en tro på at alle mine jern er 100 % custom build til mig.

Velkommet i Teamet Thomas Rosenberg :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget interessant test, som tydeligt viser hvor meget 20 års udvikling af bolden bidrager til længden:

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fin video, og den understreger også det jeg startet med å skrive, Boldene har udviklet sig, og her så vi ca 10 meter på både driveren og på jern, og de jern han benyttet har ingen "trampolin effect" så det er ikke derfra udiklingen i distance har kommet fra, den er minimal men også et bidrag siden Persimmons woods var vanlig.

EDIT
Ping skriver noget om "tynd face" og højere ballspeed.
https://ping.com/clubs/irons/i200

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da forhåbentligt ingen som tror, at trampolin effekt gør at bolden kommer ud med mere hastighed at du eventuelt kaster en bold ind på slagfladen med.

Jeg giver faktisk peejay ret i, at det er nogen sludder at bruge meget krudt på at skrive om. 

Og selvom gamle drivere også kan generere en smashfaktor tæt på 1,5 så skal vi huske på, at disse køller også var tungere og derved er selve “trampolin” effekten på disse lavere. Jo mere masse bagved jo mere energioverførsel og her opnår de kun samme udgangshastighed på bolden.

Så nye drivere har en højere “trampolin” effekt da disse er lettere og kan opnå samme udgangshastighed på bolden som en tungere. Den helt store fordel er, at disse lettere køller kan svinges hurtigere.

Så i den kontekst er de nye køller trods alt længere end de gamle persimmon.

De er ligeledes større i hovedet og langt mere tilgivende ved OFF center hits.

Jeg er dog enig i, at boldene Har udviklet sig enormt.

I min optik skulle man gøre noget ved boldene, og så skulle man gøre noget ved størrelserne og tilgivelsen på driverne. Det er alt for nemt at være en god driver af bolden idag, og fitte sig til noget som giver optimale data og derved længde og præcision. Man burde gå tilbage til noget hvor de bedste ballstrikere ville blive belønnet og de knapt så gode straffet.

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev MrSwingKin:

og så skulle man gøre noget ved størrelserne og tilgivelsen på driverne. Det er alt for nemt at være en god driver af bolden idag, og fitte sig til noget som giver optimale data og derved længde og præcision. Man burde gå tilbage til noget hvor de bedste ballstrikere ville blive belønnet og de knapt så gode straffet.

Jeg er enig, for så vidt diskussionen omkring længde. 

Men for golfsportens evne til at tiltrække nye spillere, vil det være en katastrofe at gøre spillet sværere. Alt for mange forlader allerede sporten, simpelthen fordi det er for svært, og det vil helt sikkert blive kraftigt forstærket, hvis man gør udstyret endnu sværere at slå med. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
26 minutter siden, skrev SPetersen:

Jeg er enig, for så vidt diskussionen omkring længde. 

Men for golfsportens evne til at tiltrække nye spillere, vil det være en katastrofe at gøre spillet sværere. Alt for mange forlader allerede sporten, simpelthen fordi det er for svært, og det vil helt sikkert blive kraftigt forstærket, hvis man gør udstyret endnu sværere at slå med. 

Jeg har aldrig rigtig forstået den der påstand som man ellers hører alle vegne. Er det klubbernes argument for hvorfor de mister medlemmer?

Jeg er sikke på, at der nok skal være noget rigtigt i, at spillere med en meget begrænset evne stopper igen. Men er vi nu sikker på, at det er de manglende evner den er galt med?

Det er med golf som med så meget andet, at jo mere man øver sig jo bedre bliver man.

De spillere som stopper pga manglende evne skyldes nok også, at de spiller for lidt til, at de får det store ud af det. Så hvad kom først, hønen eller ægget.?

Hvor social er golfere som har er meget begrænset talent og som spiller meget lidt? I min optik er undskyldningen med at folk stopper fordi de finder det svært noget snæversynet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
15 hours ago, MrSwingKin said:

Der er da forhåbentligt ingen som tror, at trampolin effekt gør at bolden kommer ud med mere hastighed at du eventuelt kaster en bold ind på slagfladen med.

Jeg giver faktisk peejay ret i, at det er nogen sludder at bruge meget krudt på at skrive om. 

Og selvom gamle drivere også kan generere en smashfaktor tæt på 1,5 så skal vi huske på, at disse køller også var tungere og derved er selve “trampolin” effekten på disse lavere. Jo mere masse bagved jo mere energioverførsel og her opnår de kun samme udgangshastighed på bolden.

Så nye drivere har en højere “trampolin” effekt da disse er lettere og kan opnå samme udgangshastighed på bolden som en tungere. Den helt store fordel er, at disse lettere køller kan svinges hurtigere.

Så i den kontekst er de nye køller trods alt længere end de gamle persimmon.

De er ligeledes større i hovedet og langt mere tilgivende ved OFF center hits.

Jeg er dog enig i, at boldene Har udviklet sig enormt.

I min optik skulle man gøre noget ved boldene, og så skulle man gøre noget ved størrelserne og tilgivelsen på driverne. Det er alt for nemt at være en god driver af bolden idag, og fitte sig til noget som giver optimale data og derved længde og præcision. Man burde gå tilbage til noget hvor de bedste ballstrikere ville blive belønnet og de knapt så gode straffet.

Det er køllens total vægt (skaftet primært) som har reduceret vægt, selve køllehovedet i Persommons woods var 195-210 gram, og dagens driver hoveder vejer ca 200 plus med connectoren, og en 3W vejer ca 210 gram, så de havde ingen "stor fordel" av betydning for Smashfaktoren for vægt siden fra hovedet.  Om vægt differencen var 10 gram som maks, er det  ca 8 yards for en spiller fra 100, og 8 yards /1.8 = 4.5 mpg ball speed, så om Fowler brugte et hoved på 210 gram (det ved vi ikke), og regner om smashfaktoren, så falder den fra 1.49 til mellem 1.44 til 1.45 og det er jo der mange spillere er da de ikke rammer godt.
Mange av dagens spillere på Touren spiller hoveder med 205 til over 210 gram hoved vægt, så det er ikke på hoved vægten det har sket noget større.
High core face har i bedste fald kompenseret for hoved vægt differensen, i den grad den er der.

Det er på total vægt, og deraf spille længde som gør det mulig å opnå højere club speed, og som som sammen men bedre bolde har rykket mest, for vi ser jo at dagens high core hoveder er mindre end 10 meter som ren ball speed fra samme club speed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

så har jeg gravet frem noen tall her....

Persimmons Woods oplyses å ha en COR værdi på 0.780 mot High COR køller som har 0.830
Iflg Tom Wishon er der 0.81 Mph fra 0.830 til 0.820 og det resulterer i 1.43 yards carry
Fra 0.830 til 0.780 bliver det så 5 x 0.81 = 4.05 Mph ball speed eller 5 x1.43 yards = 7.15 yards carry
Det er differancen når den isoleres.

Det hører også med at design target er "bare" 0.822 for å sikre at man ikke laver nogen som bliver "hottere" end 0.830, så måler vi mod det som nok er det meste normale, en COR som reelt set er ca 0.820, så kan vi trække fra nye 0.81 mph fra differancen og har da kun godt 3 mpg ball speed og en carry difference i gaden under 6 yards. 

http://www.golfwrx.com/forums/topic/1501564-cor-ct-numbers-on-your-issue-heads/#entry15714586

Data om Persimmons woods, og vegten oplyses til 195 gram til 200, så det var ikke noget "bidrag" til smash faktoren derfra.
http://www.persimmongolfclubs.com/acatalog/FAQ.html

Det vil derfor ikke være noget å hente for USGA ved å reducere dagens normer for CT eller COR, de lange distancerne vi ser der ude kom ikke derfra, bare delvis og meget beskedent set mod det samlede billedet.

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne være sjovt at se en oversigt over gennemsnitslængder med driver i 1990 og i 2018(17), men en nogenlunde procentvis fordeling over hvorfra forbedringerne kommer.

Jeg ved godt at @LHW sammenligner pr. mph clubspeed, men jeg tænker man undervurderer betydningen af at stort set alle spillerne (i modsætning til stort set ingen) dyrker styrketræning seriøst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Pastorius:

Det kunne være sjovt at se en oversigt over gennemsnitslængder med driver i 1990 og i 2018(17), men en nogenlunde procentvis fordeling over hvorfra forbedringerne kommer.

Jeg ved godt at @LHW sammenligner pr. mph clubspeed, men jeg tænker man undervurderer betydningen af at stort set alle spillerne (i modsætning til stort set ingen) dyrker styrketræning seriøst.

Jeg tror faktisk at rigtig mange overvurderer betydningen af styrketræning i forhold til Clubspeed med driveren.

Når man kigger på farten som både Mcrilroy og Tiger kunne generere før de rigtigt fik styrketrænet, så er det overraskende hvor lidt det har haft betydning for deres fart.

Jeg tror den helt store fordel ved styrketræning er, at det giver nogle andre muligheder rent svingteknisk i forhold til core, roation, muskelarbejde med de store muskler generelt. Potentielt kan spillerne måske godt generere lidt mere fart, men i min optik er det nok mere stabiliteten der er udslagsgivende.

En anden stor gevindst ved fysisk træning er, at spillerne har langt mere energi på alle 18 huller, og de har energi til at træne langt mere end hvis de ikke trænede.

Den tredje store gevindst er, at styrken generelt også giver mulighed for, at trække bedre igennem rough mm.

Mine "påstande" er dog ikke veldokumenteret, men mere end fornemmelse af hvordan jeg ser det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
5 timer siden, skrev MrSwingKin:

Jeg tror faktisk at rigtig mange overvurderer betydningen af styrketræning i forhold til Clubspeed med driveren.

Når man kigger på farten som både Mcrilroy og Tiger kunne generere før de rigtigt fik styrketrænet, så er det overraskende hvor lidt det har haft betydning for deres fart.

Jeg tror den helt store fordel ved styrketræning er, at det giver nogle andre muligheder rent svingteknisk i forhold til core, roation, muskelarbejde med de store muskler generelt. Potentielt kan spillerne måske godt generere lidt mere fart, men i min optik er det nok mere stabiliteten der er udslagsgivende.

En anden stor gevindst ved fysisk træning er, at spillerne har langt mere energi på alle 18 huller, og de har energi til at træne langt mere end hvis de ikke trænede.

Den tredje store gevindst er, at styrken generelt også giver mulighed for, at trække bedre igennem rough mm.

Mine "påstande" er dog ikke veldokumenteret, men mere end fornemmelse af hvordan jeg ser det.

God pointe med stabiliteten og det, der vel egentlig er neuromuskulært. Det er også vigtigt at skelne mellem proerne - og så alle os andre. For alle os andre ville målrettet styrketræning (og det er ikke bare “at løfte jern”) med usvigelig sikkerhed give højere fart i køllen. Udover størrw stabilitet, højere udholdenhed og lavere risiko for skader. 

Styrketræning var engang en komparativ konkurrencefordel for de af proerne, der benyttede sig af det, men i dag virker det til at de fleste gør det. Så det er mere par for the course.

Mængden af professionelle, der har club speed over 115-120mph, virker også rent anekdotisk meget højere i dag end tidligere (det har dog ikke alene noget med styrketræning at gøre, men også bedre træning i det hele taget). Er der nogen tal på det? Jeg ved PGA Touren opgør club speed average for spillere, men ikke hvordan det gøres.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
7 timer siden, skrev MrSwingKin:

Stabilitet og clubspeed (på banen) hænger vel sammen på den måde at de kan gå mere efter drives end ellers. Så kan det godt være at de ikke kan få clubspeed højere op end på rangen, til gengæld kan de ramme banen med den høje clubspeed, og slår den derfor (næsten) hver gang.

Rory har snakket meget om at han har forbedret drives pga af core-træning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden