Hop til indhold
Vild med Golf

LHW

Trampolin effekt - hvad er det egentlig?

Recommended Posts

De fleste golfspillere ved at vi idag har Drivere, woods, hybrider og også enkelte modeller jern som har "Trampolin effekt" men de færreste forstår hvad som egentlig menes, og hvad det går ud på. Mange har fået et fejlagtig billede af at face på køllen fungerer som en trampoline, der "skyder" bolden afsted, men mere fejl kan det ikke blive, det er ikke sådan dette fungerer.
Cluet med det hele ligger skjult i ordet "effekten", for face er IKKE en trampolin.

Da USGA starter med testing af hvor kraftig denne denne "trampolin effekten" var, benyttet de en metode der selve kølle-hovedet  var spændt fast (står helt stille), mens en Golfbolden blev skudt direkte mod sweetspot med en hastighed av 100 mph. Maks hastighed på bolden som kom i retur fra face var sat til 83 Mph, og deraf 0.83 som COR værdi.
Her kan selv den mest enfoldige se, at bolden faldt i hastighed med 17 mph eller 17%, altså er der INGEN TRAMPOLIN i selve face som HÆVER hastigheden, den reduceres faktisk når vi udfører testen på dette vis.

Det trampolin "effekten" er og gør, er at den FORLÆNGER KONTAKT TIDEN mellem bold og face (ved å dæmpe modtaget af bolden), som i sin tur giver bolden lengere tid til kompression, og jo større kompression bolden gives, jo højere hastighed kommer den ud fra face med.

COR metoden for testing ble derfor ændret til C.T metoden, eller "Contact Time" altså tiden det er kontakt mellem face og bold, og jo lengere den tiden er, jo større er altså trampolin "effekten".

De som nå ser på COR testen vil undre sig, for vi ved jo at en spiller med 100 mph club speed kan opnå 150 mph ball speed, mens COR testen jo ga "negativt resultat" ikke positivt.
Forklaringen på det er at vi her vender om på objektet som står stille, og objektet som er i bevægelse, for Golf bolden vi spiller vejer ca 46 gram, mens køllehovedet på en driver vejer ca 200 gram, og når vi har 100 mph club speed, er trykket mod bolden i overkant af 2000 pounds eller godt 1000 kilo.

Trampolin effekten er altså en demping av bolden for å strække kontakt tiden mellem bold og face, så det er i bolden "strikene" i trampolinen ligger, så jo mere kompression vi kan give bolden, jo højere hastighed vil den få, det er altså ikke FACE som har "strikene i trampolinen", face er lavet med "strik så slap som tilladt" for å strække kontakttiden.

Vi kan nå spørge, hvor stor er differencen mellem en gammel klassisk Persimmons wood mod en ny moderne driver med "trampolin effect".....
Meget lille er svaret, vi kan se det på SMASH FACTOREN som på moderne drivere har en teoretisk maks lige under 1.5 mens persimmons woods er uden trampolin effekt, så sammenlignet med hvad f.eks Rickie Fowler har vist med Trackman som har opnået en smashfaktor på 1.49 med persimmons woods, så ser man at de moderne drivere ikke egentlig laver det helt store fra eller til, da reglerne begrenser hvor meget vi teknologisk kan strække kontakt tiden mellem bold og face.

Det er altså i BOLDEN vi finder "strikene i trampolinen" ikke i face, de udgør næsten ikke noget, og da har jeg vel også forklaret hvorfor der raser en debat om boldene vi spiller med i dag, for det er der distance forbedringene kommer fra, mens på kølle siden er det lettere materialer vs stål skaft og persimmons hoveder som har hevet club speed, så summen av højere club speed og bedre bolder er det som har rykket mest, mens "trampolin effekten" har haft meget begrenest betydning når vi isolerer tallene.

Trampolin effekten er altså en DEMPING som strækker kontakt tiden til det maskimalt tilladte, og som hæver boldkompressionen, det er ikke en "boldkanon" indebygget i face teknologien som mange tror dette er. 

https://www.golfchannel.com/article/grill-room/fowler-nearly-hits-300-yard-drive-persimmon-wood/?ref=yfp

i denne video med 70.000 frames per sekund, ser vi hvordan dette fungerer, face demper bolden og strækker kompressionstiden, og vi ser også tydelig hvilken del som har "strikene til trampolinen" som reelt set laver denne effekten. Se også videoen som kommer lige efter, der vi med det blotte øje kan SE differansen i bold kompression alt efter club speed.
Trampolin effekten med å dæmpe modtaget af bolden strækker altså kontakt tiden for å opnå bedre kompression like som højere club speed ville lavet.

Redigeret af LHW
  • Tak 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
7 timer siden, skrev LHW:

Her kan selv den mest enfoldige se, at bolden faldt i hastighed med 17 mph eller 17%, altså er der INGEN TRAMPOLIN i selve face som HÆVER hastigheden, den reduceres faktisk når vi udfører testen på dette vis.

Det er ikke så mærkeligt at "de færreste forstår hvad som egentlig menes", hvis de for at forstå det bedre skal læse en laaaang post, baseret på dette vrøvl.

Der er ingen mulighed for at "hæve hastigheden" i en såkaldt trampolineffekt, heller ikke på en rigtig trampolin. Hvis man kunne hæve hastigheden, ville man være i stand til at lave en evighedsmaskine, baseret på princippet. Rent teoretisk er den størst opnåelige effekt at bevare hastigheden. I praksis vil man altid tabe en vis hastighed bla. pga. friktion.

Det gælder også på en trampolin, hvor det er personens aktive bevægelse, der sammen med det lille tab i trampolinen giver mulighed for at øge hastighed og dermed højde. Smider man en golfbold ned på en trampolin, vil bolden hurtigt tabe hastighed og falde til ro. Så selv en trampolin har ingen trampolineffekt, såfremt definitionen var at effekten "HÆVER hastigheden".

Redigeret af peejay

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
50 minutter siden, skrev peejay:

Det er ikke så mærkeligt at "de færreste forstår hvad som egentlig menes", hvis de for at forstå det bedre skal læse en laaaang post, baseret på dette vrøvl.

Charmerende debat-form...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

JA det må man virkelig sige, og de som ikke har interessen for det tekniske er selvsagt ikke tvunget til å læse noget som helst, det var ikke for andre end de som ville vide det blev skrevet, og derfor blev dette forumet i sin tid delt i tema grupper, men ikke alle har opdaget det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev peejay:

Der er ingen mulighed for at "hæve hastigheden" i en såkaldt trampolineffekt, heller ikke på en rigtig trampolin. Hvis man kunne hæve hastigheden, ville man være i stand til at lave en evighedsmaskine, baseret på princippet. Rent teoretisk er den størst opnåelige effekt at bevare hastigheden. I praksis vil man altid tabe en vis hastighed bla. pga. friktion.

Det gælder også på en trampolin, hvor det er personens aktive bevægelse, der sammen med det lille tab i trampolinen giver mulighed for at øge hastighed og dermed højde. Smider man en golfbold ned på en trampolin, vil bolden hurtigt tabe hastighed og falde til ro. Så selv en trampolin har ingen trampolineffekt, såfremt definitionen var at effekten "HÆVER hastigheden".

Du er med på der bliver tilført energi udefra, ved køllens bevægelse ikke? (I modsætning til en trampolin, hvor det kun er tyngdekraften der giver energi).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
23 minutter siden, skrev Årgang63:

Charmerende debat-form...

Åh, slap dog af. At kalde vrøvl for vrøvl er da ca. så mildt udtrykt som man overhovedet kan gøre det.

Har du noget at bidrage med udover at kritisere mit sprogbrug?

Redigeret af peejay

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lige nu, skrev peejay:

Åh, slap dog af. At kalde vrøvl for vrøvl er da ca. så mildt udtrykt som man overhovedet kan gøre det.

Men han skriver jo netop det samme som dig - du har bare ikke forstået det. Hastigheden bliver ikke forøget. 

Du kan kigge her for at forstå noget af fysikken bag: https://www.physicsforums.com/threads/impulse-on-a-golf-ball.192780/ (jeg har ikke nærlæst, men det ser korrekt ud, ved et hurtigt blik)

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
12 minutes ago, Pastorius said:

Du er med på der bliver tilført energi udefra, ved køllens bevægelse ikke? (I modsætning til en trampolin, hvor det kun er tyngdekraften der giver energi).

Han har ikke spillet længe nok til at han fik med den runden der USGA reducerede boldhastigheten og sat COR verdien til 0.83 for å begrense distancen, og nå har vi den samme debat igen, det tales udstyr vs baner etc, og der er "trampolin effekt" og bolder en del av det hele. Her forklare jeg sammenhengen, men det er altså vrøvl

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 minutter siden, skrev Pastorius:

Men han skriver jo netop det samme som dig - du har bare ikke forstået det. Hastigheden bliver ikke forøget. 

Du kan kigge her for at forstå noget af fysikken bag: https://www.physicsforums.com/threads/impulse-on-a-golf-ball.192780/ (jeg har ikke nærlæst, men det ser korrekt ud, ved et hurtigt blik)

Hov det gik meget hurtigt - nåede bare at se, at impact time var en faktor i opgaven - og det er jo netop det LHW siger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
6 minutter siden, skrev LHW:

Han har ikke spillet længe nok til at han fik med den runden der USGA reducerede boldhastigheten og sat COR verdien til 0.83 for å begrense distancen, og nå har vi den samme debat igen, det tales udstyr vs baner etc, og der er "trampolin effekt" og bolder en del av det hele. Her forklare de jeg sammenhengen, men det er altså vrøvl

Læs hvad jeg citerer:  

8 timer siden, skrev LHW:

altså er der INGEN TRAMPOLIN i selve face som HÆVER hastigheden

Det er denne implicitte definition af begrebet trampolineffekt, som jeg forholder mig til og intet andet.

En COR på 0.83 er en trampolineffekt. Det er blot en effekt begrænset af reglerne, og mindre end trampolineffekten i en trampolin. Så enkelt kan det beskrives.

Redigeret af peejay

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Selve trampolin effekten har til hensigt at hæve bold hastigheden, men mange tror det er face som "skyder bolden afsted", men det er altså dæmpningen og tiden som giver hevet bold hastighed sammenlignet med et hovede som er massivt uden denne dæmpning (jern med eller uden High COR face. eller en Persimmons wood mod metal woods som har high COR face)

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 minutter siden, skrev LHW:

... mange tror det er face som "skyder bolden afsted"

Og det er selvfølgelig noget vrøvl, ligesom det er noget vrøvl at tro en trampolin "skyder springeren afsted".

PS: Jeg undskylder på forhånd til @Årgang63 at jeg nu igen bruger ordet "vrøvl" :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 minute ago, peejay said:

Og det er selvfølgelig noget vrøvl, ligesom det er noget vrøvl at tro en trampolin "skyder springeren afsted".

PS: Jeg undskylder på forhånd til @Årgang63 at jeg nu igen bruger ordet "vrøvl" :D

Nå klarer jeg ikke engang å forstå hvad du mener er vrøvl, mener du det er vrøvl at dette er hvad mange tror? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
5 minutter siden, skrev peejay:

PS: Jeg undskylder på forhånd til @Årgang63 at jeg nu igen bruger ordet "vrøvl" 

Selv dine forsøg, på at være sjov, er u-charmerende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
27 minutter siden, skrev LHW:

Nå klarer jeg ikke engang å forstå hvad du mener er vrøvl, mener du det er vrøvl at dette er hvad mange tror? 

Jeg mener at det "som mange tror" er noget vrøvl.

18 minutter siden, skrev Årgang63:

Selv dine forsøg, på at være sjov, er u-charmerende.

Din egen evne til at gå efter manden i stedet for bolden, er til gengæld usvigelig sikker.

Redigeret af peejay

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
7 minutter siden, skrev peejay:

Har du noget at bidrage med udover at kritisere mit sprogbrug? min person.

Nu skal du ikke lykkes med at helt fjerne debat niveauet, men hvis du mener at kritik af flabet og dumsmart opførsel, ikke er et bidrag, så tager du fejl. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden