Hop til indhold
Casper

Generalforsamling / Økonomi i golfklub

Recommended Posts

11 minutter siden, skrev COP:

Kontingentet for 2018 er vedtaget ud fra en forventning om at fastholde status qou. Nu er der så kommet nogle ønsker om baneforbedringer, som bestyrelsen bakker op om. I har som medlemmer muligheden for at stemme nej til begge forslag, og så bliver kontingentet som vedtaget i 2017, som jeg læser forslaget. Længere er den ikke, men hvis I stemmer begge forslag ned, kunne jeg godt forestille mig, at I også skal vælge en ny bestyrelse.

Jeg synes der en fin løsning, at i får 2 greenfees som kompensation.

Og det er fint de kommer med det forslag, og hvis det bliver enstemmigt vedtaget er der heller ikke nogen problemer i det, jeg finder det dog stadig urimeligt at man melder sig ind under den forudsætning at kontingentet er som oplyst, og bestyrelsen så mener at man kan ændre i denne ved flertal på GF og derved tvinge folk til at skulle betale et ekstra ordinært beløb, og det er det jeg har fået undersøgt juridisk, og vurderingen er at det kan man ikke, og bliver det stemt igennem skal jeg få skrevet til referat at jeg mener afstemningen er ugyldig og at der kan være tale om personlig bestyrelses ansvar hvis bestyrelsen går videre med dette. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

14 minutter siden, skrev Casper:

Og det er fint de kommer med det forslag, og hvis det bliver enstemmigt vedtaget er der heller ikke nogen problemer i det, jeg finder det dog stadig urimeligt at man melder sig ind under den forudsætning at kontingentet er som oplyst, og bestyrelsen så mener at man kan ændre i denne ved flertal på GF og derved tvinge folk til at skulle betale et ekstra ordinært beløb, og det er det jeg har fået undersøgt juridisk, og vurderingen er at det kan man ikke, og bliver det stemt igennem skal jeg få skrevet til referat at jeg mener afstemningen er ugyldig og at der kan være tale om personlig bestyrelses ansvar hvis bestyrelsen går videre med dette. 

Men vil du eller andre du har talt med, gå efter en juridsk afgørelse, med alt hvad det indebærer af yderligere omkostninger hvis I ikke får medhold ? 

Risikoen for at du og andre er blevet dårligt rådgivet findes jo også. Sport- fritids- og boligforeninger har ret stort spillerum, når det kommer til flertalsafgørelser taget på en generalforsamling, og kan ikke sammenlignes med generalforsamlinger i erhvervslivet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 minutter siden, skrev COP:

Men vil du eller andre du har talt med, gå efter en juridsk afgørelse, med alt hvad det indebærer af yderligere omkostninger hvis I ikke får medhold ? 

Risikoen for at du og andre er blevet dårligt rådgivet findes jo også. Sport- fritids- og boligforeninger har ret stort spillerum, når det kommer til flertalsafgørelser taget på en generalforsamling, og kan ikke sammenlignes med generalforsamlinger i erhvervslivet.

Det har jeg slet ikke taget stilling til, nu får jeg sagt det jeg vil sige til GF og så må afstemning gå som den gør, og så må jeg se på hvad der skal ske efterfølgende. 

For mig er det heller ikke så vigtigt, for mig er det langt vigtigere at man som forening behandler sine medlemmer med respekt og at den udnævnte bestyrelse arbejder i medlemmernes interesse, og det føler jeg ikke man gør. 

Jeg har aldrig hørt om en golfspiller der har tolket vedtægterne I son klub som at det kontingent man betaler er vejledede og man kan forvente at der kan opkræve ekstra betaling, og derfor mener jeg det er uanstændigt ikke at give de medlemmer som ikke kan/vil være en del af det, en mulighed ud. 

Ligeson foreningen har et budget har jeg også et, og for 2018 er der lagt 4900 til side til golf kontingent, og jeg har altså ikke nogen steder jeg kan opkræve ekstra indtægter for at forbedre mit budget. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 minutter siden, skrev Casper:

Det har jeg slet ikke taget stilling til, nu får jeg sagt det jeg vil sige til GF og så må afstemning gå som den gør, og så må jeg se på hvad der skal ske efterfølgende. 

For mig er det heller ikke så vigtigt, for mig er det langt vigtigere at man som forening behandler sine medlemmer med respekt og at den udnævnte bestyrelse arbejder i medlemmernes interesse, og det føler jeg ikke man gør. 

Jeg har aldrig hørt om en golfspiller der har tolket vedtægterne I son klub som at det kontingent man betaler er vejledede og man kan forvente at der kan opkræve ekstra betaling, og derfor mener jeg det er uanstændigt ikke at give de medlemmer som ikke kan/vil være en del af det, en mulighed ud. 

Ligeson foreningen har et budget har jeg også et, og for 2018 er der lagt 4900 til side til golf kontingent, og jeg har altså ikke nogen steder jeg kan opkræve ekstra indtægter for at forbedre mit budget. 

Jeg tror nu godt der kan findes eksempler på kontingentforhøjelser efter at de har været vedtaget på en tidligere generalforsamling. Jeg sidder ikke med historiken fra Rønnede, men da de byggede deres flotte klubhus skete der også noget med ekstraordinære betalinger. 

Jeg tror de fleste fornuftige lægger budget, og tager højde for uforudsete udgifter. Det kan være en køleskab, bilen eller fyret som stopper med at virke. Din klub gør det samme, og ser så muligheden for at få sat nogle nødvendige ændringer igang, og spørger så efter en ekstraordinær betaling. Siger I nej til det, har de fremsat et alternativt forslag.

Hvis man mener en bestyrelse ikke arbejder med respekt og i medlemmernes interesse, så har man muligheden for selv at stille sin arbejdskraft til rådighed i bestyrelsen. Bare husk at det er frivilligt og ulønnet.

Da vi havde debatten i Dragør om ekstra kontingent, foreslog flere at skære i støtten til eliteafdelingen, den mulighed har I også, eller I kan indføre betaling for brug af rangebolde, hvis de er gratis for nuværende. Der er sikkert også andre steder der kan kigges på, hvis man føler bestyrelsen ikke har været skarpe nok i deres budgetlægning.

Held og lykke med projektet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
29 minutter siden, skrev Casper:

Jeg ville i stedet bruge energien på at fremlægge et forslag til næste generalforsamling, gående ud på at GF ligger på et tidspunkt, så medlemmer kan nå at melde sig ud inden sæsonstart, hvis der bliver vedtaget noget, de ikke kan forliges med på årets GF.

Hvis en bestyrelse vedtager en kontingentforhøjelse, så gør de selvfølgelig fordi de mener der er brug for pengene. I det lys giver det meget lidt mening at lade medlemmer forlade klubben, der meget nemt kunne koste mere i indtægter end man får ind på forhøjelsen.

Jeg er helt enig i det ville være anstændigt, men det kommer ikke til at ske, og fremover har I stadig et kontingent der er konkurrencedygtigt med de klubber I kan sammenligne jer med. Så må I gøre op med jer selv, om banen med tiden kan leve op til at kontingentet bliver dyrere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

25 minutter siden, skrev COP:

Jeg tror nu godt der kan findes eksempler på kontingentforhøjelser efter at de har været vedtaget på en tidligere generalforsamling. Jeg sidder ikke med historiken fra Rønnede, men da de byggede deres flotte klubhus skete der også noget med ekstraordinære betalinger. 

Er vel ikke som sådan garanti for at det så har været efter reglerne. 

26 minutter siden, skrev COP:

Hvis man mener en bestyrelse ikke arbejder med respekt og i medlemmernes interesse, så har man muligheden for selv at stille sin arbejdskraft til rådighed i bestyrelsen. Bare husk at det er frivilligt og ulønnet.

Jeg læser det du skriver som at jeg ikke skulle kunne have en kritisk holdning til en bestyrelses arbejde, med mindre jeg selv stiller op, hvis det er rigtig opfattet er det nyt for mig

28 minutter siden, skrev COP:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det sådan, at man sagtens kan være utilfreds med andres arbejdesindsats og lign. Det være sig en kollega, et eller flere bestyrelsesmedlemmer eller en politiker. Hvem kan ikke nævne en politiker man ikke bryder sig om?! Det er jo ikke ensbetydende med at man ønsker at overtage vedkommendes plads.

Jeg var selv formand i en bestyrelse i over 10 år. Det var godt nok i en ejerforening, men det er underordnet. Bestyrelsesarbejde kan sagtens være lussingernes holdeplads, og selv når der bliver taget beslutninger der har fulgt alle vedtægter til punkt og prikke, vil der nogle gange være medlemmer der er utilfredse. 

Det er helt fair, hvis man ikke ønsker at deltage aktivt i arbejdet. Man kan dog som minimum forlange at man giver sin holdning til kende og stemmer på de personer man ønsker skal sidde i bestyrelsen.

Sidstnævnte kan dog være vanskeligt, da der i min erfaring sjældent er mange der stiller op til noget.

• Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Casper:

17 minutter siden, skrev Casper:

Er vel ikke som sådan garanti for at det så har været efter reglerne. 

Jeg læser det du skriver som at jeg ikke skulle kunne have en kritisk holdning til en bestyrelses arbejde, med mindre jeg selv stiller op, hvis det er rigtig opfattet er det nyt for mig

Nej det er ingen garanti, men et eksempel på hvor vide grænserne trods alt er, når det handler om foreninger. 

Jeg har fremhævet den del af din tekst, som gør at jeg synes du skulle samle handsken op. Jeg er nemlig ret sikker, at den nuværende bestyrelse ikke arbejder ud fra den tese som du slutter af med. Det er muligt du føler dig trådt på, men måske skulle du tænke over, hvorfor de handler som de gør, i stedet for at tro at jura har et svar på alt.

Redigeret af COP

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4 minutter siden, skrev COP:

Nej det er ingen garanti, men et eksempel på hvor vide grænserne trods alt er, når det handler om foreninger

Hvis du har læst alle mine indlæg, så kunne det tyde på at grænserne ikke er så vide, som klubberne og måske endda medlemmerne tror. 

4 minutter siden, skrev COP:

Jeg har fremhævet den del af din tekst, som gør at jeg synes du skulle samle handsken op. Jeg er nemlig ret sikker, at den nuværende bestyrelse ikke arbejder ud fra den tese som du slutter af med. Det er muligt du føler dig trådt på, men måske skulle du tænke over, hvorfor de handler som de gør, i stedet for at tro at jura har et svar på alt.

Din afslutning giver indtryk af en fornærmelse over mine handlinger, kan du ikke uddybe hvad der er forkert i at søge viden i juraen, for at fastslå om tingene foregår korrekt hvis man føler sig uretfærdigt behandlet?

Jeg har ikke behov eller mulighed for at samle handsken op, og jeg er selvfølgelig som medlem af foreningen i min gode ret til at ytre min holdning, jeg har som hele tiden nævnt ikke noget problem med forslaget, eller jo det har jeg, men af en anden årsag, men det teoretiske i af fremstille et givet forslag bifalder jeg kun, jeg beder bare om at man gør det med mulighed for at medlemmer af foreningen som ikke har råd eller lyst til at betale kan sige nej tak og melde sig ud. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om der er krav om, at vedtægter i en sportsforening skal tinglyses.

I førnævnte ejerforening, var de tinglyst og det var meget vigtigt at alt foregik i henhold til vedtægterne.

Hvis der var blevet taget en beslutning, der ikke var i 100% overensstemmelse med vedtægterne, kunne enhver beklage sig over det, og beslutningen skulle omstødes.

Jeg havde dengang tydeligt indtryk af, at mange havde en lidt "laissez-faire" holdning til vedtægterne. "Herregud, så længe vi er enige....".

Det er da fint at være enige, men der kunne komme en ny beboer der ikke var enig, og det kunne blive et problem hvis reglerne ikke var overholdt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
22 minutter siden, skrev Casper:

Hvis du har læst alle mine indlæg, så kunne det tyde på at grænserne ikke er så vide, som klubberne og måske endda medlemmerne tror. 

Din afslutning giver indtryk af en fornærmelse over mine handlinger, kan du ikke uddybe hvad der er forkert i at søge viden i juraen, for at fastslå om tingene foregår korrekt hvis man føler sig uretfærdigt behandlet?

Jeg har ikke behov eller mulighed for at samle handsken op, og jeg er selvfølgelig som medlem af foreningen i min gode ret til at ytre min holdning, jeg har som hele tiden nævnt ikke noget problem med forslaget, eller jo det har jeg, men af en anden årsag, men det teoretiske i af fremstille et givet forslag bifalder jeg kun, jeg beder bare om at man gør det med mulighed for at medlemmer af foreningen som ikke har råd eller lyst til at betale kan sige nej tak og melde sig ud. 

Jeg tror det er ret tydeligt at jeg har læst alle dine indlæg her i tråden. Jeg har tilmed, for at kunne finde hoved og hale i det hele, brugt tid på din klubs hjemmeside, for at finde svar på dine udlægninger af sagen.  For der er jo som regel to sider af en sag.

Jeg er ikke fornærmet, mere noget undrende over at en ekstraordinær kontingentforhøjelse i 2018, som ikke er varslet, men som kan gennemføres på 2 måder. Et ved at der i 2018 betales ekstra 500,-kr. en gang, samtidig bliver I kompenseret med 2 greenfee billettereller to ved at der fra 2019 og fem år frem betales 100,-kr.og ingen greenfee-billetter. Kan afstedkomme at det er nødvendigt at søge juridsk hjælp, så du kunne få ført til referat at bestyrelse og generalforsamling var i strid med juraen. 

Helt ærlig kan du slet ikke se hvor langt ude det er. De 500,-kr kommer hurtigere ud og arbejde til glæde for den aktive golfspille, i stedet for at skulle se på at banen bare bliver ringere og ringere, måske med svigtende greenfee-indtægter og medlemsflugt på sigt.

Du stiller dig så også tvivlende overfor om Dragørs og jeres regler for udmeldelse holder i retten. Måske var det bedre at kigge på hvordan kan jeg hjælpe med at gøre min klub bedre, så nye medlemmer kommer til, istedet for at kigge efter små juridske huller.

Jeg kan og har også være kritisk overfor min klub, men derfra og til at søge juridsk hjælp i et spørgsmål om hvordan 500,-kr.skal betales. Det forstår jeg simpelhen ikke.

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
12 minutter siden, skrev COP:

Jeg tror det er ret tydeligt at jeg har læst alle dine indlæg her i tråden. Jeg har tilmed, for at kunne finde hoved og hale i det hele, brugt tid på din klubs hjemmeside, for at finde svar på dine udlægninger af sagen.  For der er jo som regel to sider af en sag.

Jeg er ikke fornærmet, mere noget undrende over at en ekstraordinær kontingentforhøjelse i 2018, som ikke er varslet, men som kan gennemføres på 2 måder. Et ved at der i 2018 betales ekstra 500,-kr. en gang, samtidig bliver I kompenseret med 2 greenfee billettereller to ved at der fra 2019 og fem år frem betales 100,-kr.og ingen greenfee-billetter. Kan afstedkomme at det er nødvendigt at søge juridsk hjælp, så du kunne få ført til referat at bestyrelse og generalforsamling var i strid med juraen. 

Helt ærlig kan du slet ikke se hvor langt ude det er. De 500,-kr kommer hurtigere ud og arbejde til glæde for den aktive golfspille, i stedet for at skulle se på at banen bare bliver ringere og ringere, måske med svigtende greenfee-indtægter og medlemsflugt på sigt.

Du stiller dig så også tvivlende overfor om Dragørs og jeres regler for udmeldelse holder i retten. Måske var det bedre at kigge på hvordan kan jeg hjælpe med at gøre min klub bedre, så nye medlemmer kommer til, istedet for at kigge efter små juridske huller.

Jeg kan og har også være kritisk overfor min klub, men derfra og til at søge juridsk hjælp i et spørgsmål om hvordan 500,-kr.skal betales. Det forstår jeg simpelhen ikke.

Tror ikke vi bliver enige om ret meget. 

Størrelsen på beløbet har meget lidt relevans, og jeg har aldrig nævnt noget om reglerne for udmeldelse for hverken Dragør eller midtgolf holder i retten, men om man kan opkræve et beløb ekstraordinært. 

Helt ærligt, kan du slet ikke se at du slet ikke skal blande dig i om 500kr har en Indflydelse på min eller andres økonomi. 

Hvis bestyrelsen risikerer at hæfte for 350.000 personligt, så synes jeg det ville være dårlig stil hvis jeg ikke gjorde opmærksom på det til GF. 

Og du har tydeligvis ingen indsigt i vores bane eller dens tilstand. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den 7/3/2018 kl. 09:18 , skrev COP:

Før 2016 lejede Dragør Golf Klub banen af Dragør Golfbane A/S. A/S’et bestod så af tidligere og nuværende meldemmer af klubben samt aktieholdere som købte aktier tilbage i 1990 da A/S’et blev oprettet, uden selv at have planer om at spille golf.

Banen åbnede i 1991. Så konstruktionen er ikke helt den samme som i Midtsjælland, men Skat vil vel nok vurdere dem som ens…

Der er løbende foretaget investeringer i banen, også med hjælp fra golfklubbens meldemmer, det har så fastholdt lejen eller givet refusion i banelejen mellem A/S’et og klubben.

I 2014 blev der vedtaget en øremærket forhøjelse af kontingentet på 300,-kr. pr. år gældende for de næste 5 år. og en almindelig forhøjelse på 200,-kr. De 300,-kr. skal så bruges til renovering af bunkers og teesteder.

Indtil 1999 skulle man eje en aktie i banen, for at være spillende medlem af klubben. I 2000 gik klubben over til at der skulle betales indskud. Penge som ikke tilfaldt banen. Så fra år 2000 har konstruktionen lignet den som findes i Midtsjælland og mange andre steder.

Det med kontingentforhøjelser og udmeldelse er en klassiker indenfor golf, og diskuteres ofte omkring tidspunktet for afholdelse af generalforsamlingen. 

Sakset fra Dragør golf klub’s vedtægter.

§ 5 - Udmeldelse
Stk. 1.
Medlemskab er bindende for et år ad gangen, og udmeldelse kan kun ske skriftligt til bestyrelsen med 3 måneders varsel til en 31. marts.
Stk. 2.
Der tilbagebetales ikke kontingent. I særlige tilfælde kan bestyrelsen dispensere fra denne bestemmelse.

Den 7/3/2018 kl. 13:45 , skrev Casper:

Nej mener 1.000.000. 

Kontingentet for 2018 blev besluttet ved GF i 2017 og alle indmeldelser og forlængelser af medlemskab er jo lavet på baggrund af dette, også derfor jeg har svært ved at tro på at det er noget man kan, hvad hvis der var stillet et forslag om en stigning af kontingentet I 2016, så havde folk sagt det var idiotisk men I princippet er der ingen forskel, der ønskes en stigning tilbage i tiden.

Hvis baneejer efter indbetalingen opsiger lejemålet og udlejer banen til en anden klub, så kan man hurtigt komme til at se dum ud. 

Er bare ikke sikker på at det "holder" I retten, hvis man kan sige det sådan. 

4 minutter siden, skrev Casper:

Tror ikke vi bliver enige om ret meget. 

Størrelsen på beløbet har meget lidt relevans, og jeg har aldrig nævnt noget om reglerne for udmeldelse for hverken Dragør eller midtgolf holder i retten, men om man kan opkræve et beløb ekstraordinært. 

Helt ærligt, kan du slet ikke se at du slet ikke skal blande dig i om 500kr har en Indflydelse på min eller andres økonomi. 

Hvis bestyrelsen risikerer at hæfte for 350.000 personligt, så synes jeg det ville være dårlig stil hvis jeg ikke gjorde opmærksom på det til GF. 

Og du har tydeligvis ingen indsigt i vores bane eller dens tilstand. 

Må jeg anbefale at du læser hele tråden igennem, hvis du fastholder at du aldrig har udtalt dig om regler for udmeldelse, skulle holde i retten.

Nej jeg tror heller ikke vi bliver enige, men når man efterlyser svar på nogle spørgsmål, må man også forvente, at der kan komme svar som ikke er som forventet, især når man undlader at skrive om kompensationen i form af 2 greenfee-billetter.

Held og lykke med golfen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
19 minutter siden, skrev COP:

Må jeg anbefale at du læser hele tråden igennem, hvis du fastholder at du aldrig har udtalt dig om regler for udmeldelse, skulle holde i retten.

Nej jeg tror heller ikke vi bliver enige, men når man efterlyser svar på nogle spørgsmål, må man også forvente, at der kan komme svar som ikke er som forventet, især når man undlader at skrive om kompensationen i form af 2 greenfee-billetter.

Held og lykke med golfen.

Der er ikke kommet nogen svar jeg ikke har forventet, tværtimod.

Og fremgår det ikke ret tydeligt af hele tråden at det er kontingentstigningen jeg stiller spørgsmålstegn ved holder i retten? 

Greenfee billetterne er irrelevante, derfor har jeg ikke set nogen grund til at nævne dem. 

Jeg er til gengæld ikke fan af folk som skriver med en voldsom arrogance og en kommentar som held og lykke med golfen ser jeg ikke som noget der gavner en debat. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
5 minutter siden, skrev Casper:

Der er ikke kommet nogen svar jeg ikke har forventet, tværtimod.

Og fremgår det ikke ret tydeligt af hele tråden at det er kontingentstigningen jeg stiller spørgsmålstegn ved holder i retten? 

Greenfee billetterne er irrelevante, derfor har jeg ikke set nogen grund til at nævne dem. 

Jeg er til gengæld ikke fan af folk som skriver med en voldsom arrogance og en kommentar som held og lykke med golfen ser jeg ikke som noget der gavner en debat. 

Samt reglerne for udmeldelse stillede du dig også tvivlende overfor.

Noget så vigtig som at jeres kontingentet for 2018 er fastsat på 2017 generalforsamlingen tog det også en del tid at finde frem. Der var også nogle misforståelser om hvor meget banelejen var steget og over hvor længe. Så måske ville en mere præcis fremstilling af sagen have sparet os begge for en masser tid og dermed fnidder. .

Jeg ser ikke greenfee billetterne som irrelevante. Jeg ser dem som en kompensation fra klubben, fordi bestyrelsen godt ved at forslag 1 ikke er den bedste løsning, hvis man sidder presset økonomisk, men for klubben er forslag 1 klart at foretrække. Så kan der komme gang i forbedringerne hurtigt.

Muligt du føler det som en fornærmelse at jeg ønsker dig held og lykke med golfen, men der er skrevet med en positiv tanke bag. Jeg har faktisk nogle venner som spiller i klubben (single hcp'ere) så jeg ønsker kun det bedste for banen og deres medlemmer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden