Hop til indhold

Casper

Generalforsamling / Økonomi i golfklub

Recommended Posts

I forbindelse med den årlige generalforsamling har bestyrelsen fremstillet et forslag om en ekstra opkrævning på 500kr, pengene skal bruges til baneforbedringer, + en forøgelse af kontingentet på 500 årligt gældende fra 2019.
Hvis dette ikke stemmes igennem er der fremstillet et forslag 2 hvor der fra 2019 vil være en stigning på 600kr på kontingentet

I Midtsjællands er der en baneejer og klubben lejer sig ind, banelejen ligger på alle indtægter fra kontingent minus ca. 100.000 og er steget med ca 1.000.000 årligt fra 2013 til 2018
Er der nogen der har erfaring med om det er en normal aftale mellem klub og baneejer?

Min første undren over bestyrelsens forslag er at jeg ikke kan se logikken i at klubbens medlemmer, som betaler en leje for at benytte anlægget også skal finansiere baneforbedringer, og oveni i dette står banelejen også til at stige. jeg har aldrig hørt om at Lejer af noget som helst selv betaler for forbedringer, jeg har hørt om leje stigning grundet forbedringer, men ikke begge dele samtidig.

Den anden ting er, vedtages dette forslag 1, så bliver alle medlemmer opkrævet en ekstra betaling på 500,  ca 10% af kontingentet, dette uden mulighed for at sige nej tak og melde sig ud, udmeldelse skal ske senest 30/11 gældende for efterfølgende sæson. Den bindende aftale, gældende for det næste år, man indgår ved ikke at udmelde sig, til den aftalte pris på sidste generalforsamling bliver derfor brudt af klubben. halvdelen af kontingentet er betalt i januar, og betaler man ikke denne stigning mister man både spilleretten og 1. rate af kontingentet.
Jeg kan ikke på nogen måde forestille mig at det er noget klubben kan/må men er det noget andre har været ude for i jeres klubber? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

1.000.000 årligt? .. mener du 100.000 årligt, eller har i fået 200 ekstra medlemmer årligt i den periode?

Jeg kender ikke de faktuelle forhold, men konstruktionen med baneejer/klub er ikke noget særsyn og at hele indtægten tilfalder baneejer tror jeg heller ikke er unormalt, det er også baneejer der varetager al banedrift. Konstruktionen har den kedelig effekt at bestyrelsen ikke reelt har det store at skulle sige i forhold til baneejers planer.

Det ER dog mærkeligt at kontingentsatsen besluttes på generalforsamling i marts med virkning fra 1. januar .. og en udmeldelsesfrist der ligger før dette. Så vidt jeg kan læse af jeres præsentation til 2016 regnskabet, afholdt marts 2017, så besluttes kontingentet for 2018, dvs. det efterfølgende år. Den påtænkte ekstraordinære opkrævning lyder derfor til at være uden for normalen og konsekvensen må også være at udmelding MÅ kunne lade sig gøre begrundet heri, hvis det vedtages

Men min umiddelbare tanke er jo ikke ret ;) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Før 2016 lejede Dragør Golf Klub banen af Dragør Golfbane A/S. A/S’et bestod så af tidligere og nuværende meldemmer af klubben samt aktieholdere som købte aktier tilbage i 1990 da A/S’et blev oprettet, uden selv at have planer om at spille golf.

Banen åbnede i 1991. Så konstruktionen er ikke helt den samme som i Midtsjælland, men Skat vil vel nok vurdere dem som ens…

Der er løbende foretaget investeringer i banen, også med hjælp fra golfklubbens meldemmer, det har så fastholdt lejen eller givet refusion i banelejen mellem A/S’et og klubben.

I 2014 blev der vedtaget en øremærket forhøjelse af kontingentet på 300,-kr. pr. år gældende for de næste 5 år. og en almindelig forhøjelse på 200,-kr. De 300,-kr. skal så bruges til renovering af bunkers og teesteder.

Indtil 1999 skulle man eje en aktie i banen, for at være spillende medlem af klubben. I 2000 gik klubben over til at der skulle betales indskud. Penge som ikke tilfaldt banen. Så fra år 2000 har konstruktionen lignet den som findes i Midtsjælland og mange andre steder.

Det med kontingentforhøjelser og udmeldelse er en klassiker indenfor golf, og diskuteres ofte omkring tidspunktet for afholdelse af generalforsamlingen. 

Sakset fra Dragør golf klub’s vedtægter.

§ 5 - Udmeldelse
Stk. 1.
Medlemskab er bindende for et år ad gangen, og udmeldelse kan kun ske skriftligt til bestyrelsen med 3 måneders varsel til en 31. marts.
Stk. 2.
Der tilbagebetales ikke kontingent. I særlige tilfælde kan bestyrelsen dispensere fra denne bestemmelse.

Redigeret af COP

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4 timer siden, skrev Christian SSGM:

1.000.000 årligt? .. mener du 100.000 årligt, eller har i fået 200 ekstra medlemmer årligt i den periode?

Nej mener 1.000.000. 

4 timer siden, skrev Christian SSGM:

Det ER dog mærkeligt at kontingentsatsen besluttes på generalforsamling i marts med virkning fra 1. januar .. og en udmeldelsesfrist der ligger før dette. Så vidt jeg kan læse af jeres præsentation til 2016 regnskabet, afholdt marts 2017, så besluttes kontingentet for 2018, dvs. det efterfølgende år. Den påtænkte ekstraordinære opkrævning lyder derfor til at være uden for normalen og konsekvensen må også være at udmelding MÅ kunne lade sig gøre begrundet heri, hvis det vedtages

Kontingentet for 2018 blev besluttet ved GF i 2017 og alle indmeldelser og forlængelser af medlemskab er jo lavet på baggrund af dette, også derfor jeg har svært ved at tro på at det er noget man kan, hvad hvis der var stillet et forslag om en stigning af kontingentet I 2016, så havde folk sagt det var idiotisk men I princippet er der ingen forskel, der ønskes en stigning tilbage i tiden.

4 timer siden, skrev COP:

2014 blev der vedtaget en øremærket forhøjelse af kontingentet på 300,-kr. pr. år gældende for de næste 5 år. og en almindelig forhøjelse på 200,-kr. De 300,-kr. skal så bruges til renovering af bunkers og teesteder.

Hvis baneejer efter indbetalingen opsiger lejemålet og udlejer banen til en anden klub, så kan man hurtigt komme til at se dum ud. 

4 timer siden, skrev COP:

Det med kontingentforhøjelser og udmeldelse er en klassiker indenfor golf, og diskuteres ofte omkring tidspunktet for afholdelse af generalforsamlingen. 

Sakset fra Dragør golf klub’s vedtægter.

§ 5 - Udmeldelse
Stk. 1.
Medlemskab er bindende for et år ad gangen, og udmeldelse kan kun ske skriftligt til bestyrelsen med 3 måneders varsel til en 31. marts.
Stk. 2.
Der tilbagebetales ikke kontingent. I særlige tilfælde kan bestyrelsen dispensere fra denne bestemmelse.

Er bare ikke sikker på at det "holder" I retten, hvis man kan sige det sådan. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Casper:

Nej mener 1.000.000. 

Vi taler nok bare forbi hinanden. Banelejen er steget med 1 mio siden 2013, håber jeg .. ikke årligt :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

3 timer siden, skrev Christian SSGM:

Vi taler nok bare forbi hinanden. Banelejen er steget med 1 mio siden 2013, håber jeg .. ikke årligt :)

Ja selvfølgelig, det jeg mente var selvfølgelig at banelejen betales årligt, og er ca. 1.000.000 højere nu end i 2013 :)

Redigeret af Casper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi stiger de samme 100 kroner som vi altid gør.. Sådan har vi nemlig altid gjort, og sådan bliver vi så ved med at gøre det... For de samme 100 kroner som alle de andre år, får vi den samme bane, dog i lidt dårligere stand - Sådan har det nemlig også været alle de andre år.... Hvis man ikke udvikler - Så......

Lidt negativt sikkert, men forhelvede hvor er det bare deprimerende at betale mere for mindre år efter år efter år...

Hvormeget betaler i egentligt rundt omkring ? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ikke kloge mig på de forskellige måder, som kontrakterne mellem ejer og lejer, er udført på og slet ikke lovligheden af samme, blot konstatere at jeg tidligere, har spillet i en klub, hvor kontrakten ikke var det stykke papir, den var trykt på, værd :bye:

I Norddjurs betaler vi 5.600,- og ingen stigning i år, vi har nemlig noget så sjældent, som en god økonomi :hug: 

Edit - Glemte at skrive, at der er indskud på 2000,- som kan betales af, over 4 år.

Redigeret af Årgang63

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

nAlen . Reelt skulle du nok betale betydelig mere i kontingent. Hjørring golfklub lavede inden kommunesammenlægningen en ny lejeaftale med baneejeren (Hjørring kommune) gældende til 2032. Bane- og bygningslejen + kommunens hjælp med græsklipning er et kæmpe kammufleret tilskud til Hjørring golfklub, som de 3 øvrige golfklubber i den nye Hjørring kommune ikke nyder godt af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev vejen:

nAlen . Reelt skulle du nok betale betydelig mere i kontingent. Hjørring golfklub lavede inden kommunesammenlægningen en ny lejeaftale med baneejeren (Hjørring kommune) gældende til 2032. Bane- og bygningslejen + kommunens hjælp med græsklipning er et kæmpe kammufleret tilskud til Hjørring golfklub, som de 3 øvrige golfklubber i den nye Hjørring kommune ikke nyder godt af.

Er fuldstændig indforstået med at økonomien i Hjørring er noget rod (med henblik på lejeaftalen med Kommunen) mig bekendt arbejder de også på at købe jorden, men processen har indtil videre været et par år undervejs, og det er ikke klubben der forhaler denne..

Selvom kommunen klipper fairways, så er det dog ingen garanti for godt arbejde - Desværre hedder det sig jo nok at der ikke er indtægter nok til at drive 36 huller, men tvivler på at nogen vil tage de hårde beslutninger om at lukke en sløjfe.

Jeg mener vores i skrivende stund hedder 6100, og ville i og for sig ikke genere mig det fjerneste at det steg 500 mere.. Jeg vil bare have mere kvalitet for pengene..

hvad giver i hos jer ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

nAlen.  Vi giver i år 5.500,- ,, og klubben ejer hele anlægget, og vi kom ud af 2017 med et mindre overskud, men det er en evig kamp med faldende medlemstal og mindre green-fee indtægter. Driften kan kun lade sig gøre ved hjælp af mange frivillige, der giver en hånd med pasning og vedligeholdelse.

Det giver så til gengæld et fantastisk socialt sammenhold, som rigtig mange sætter pris på, men vi føler os nok lidt "røvrendt" af kommunen.

Generelt er der nok for mange golfbaner i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
18 timer siden, skrev Casper:

Hvis baneejer efter indbetalingen opsiger lejemålet og udlejer banen til en anden klub, så kan man hurtigt komme til at se dum ud. 

Er bare ikke sikker på at det "holder" I retten, hvis man kan sige det sådan. 

Den fornuftige bestyrelse vil nok sikre sig ved at tegne en langtidskontrakt, som måske er uopsigelig fra udlejers side. På samme måde som man sikrer sig ved erhvervslejemål inden man som lejer investerer alt for meget i lejemålet.

Det har mange ment gennem tiden, men sjovt nok har ingen vist taget den hele vejen gennem systemet, måske fordi det står i vedtægterne, som man jo læser igennem når man melder sig ind i klubben, eller er det lige det de fleste springer let og elegant over...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til stigende kontingenter og value for money, så lider rigtig mange klubber under faldende medlemstal, og på et tidspunkt rammes grænsen for hvad man kan skrue på i forhold til udgifter og investeringer.

Prøv også at kigge på demografien i klubben ... for langt de fleste klubber er situationen nok at gennemsnitsalderen er stigende og der skal jo ikke falde mange medlemmer fra, før det begynder at blive rigtig dyrt :( 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
20 timer siden, skrev vejen:

nAlen.  Vi giver i år 5.500,- ,, og klubben ejer hele anlægget, og vi kom ud af 2017 med et mindre overskud, men det er en evig kamp med faldende medlemstal og mindre green-fee indtægter. Driften kan kun lade sig gøre ved hjælp af mange frivillige, der giver en hånd med pasning og vedligeholdelse.

Det giver så til gengæld et fantastisk socialt sammenhold, som rigtig mange sætter pris på, men vi føler os nok lidt "røvrendt" af kommunen.

Generelt er der nok for mange golfbaner i DK.

Tro mig, langt langt størstedelen af arbejdet hos os foregår ved frivillig arbejdskraft... At sidde til leje hos kommunen er både godt og skidt, tror roligt du kan regne med at størstedelen af foretagenet derude meget hellere så en løsning med køb af jorden.. Selv med rigtig mange frivillige hænder kører vi med underskud simpelthen fordi at der er en masse lån der skal betales af inden lejeaftalens ophør.

Helt enig med dig i at der er alt for mange baner i dk.. Alene i Vendsyssel burde der vel lukkes en 2-3 stykker (dog bliver det nok svært at blive enige om hvilke) :) 

Der er simpelthen bare ikke medlemmer nok til alle de klubber heroppe, og derved ikke økonomi til at drive nogen af dem fornuftigt (læs: bedre end "gennemsnits)

8 timer siden, skrev Christian SSGM:

Med hensyn til stigende kontingenter og value for money, så lider rigtig mange klubber under faldende medlemstal, og på et tidspunkt rammes grænsen for hvad man kan skrue på i forhold til udgifter og investeringer.

Prøv også at kigge på demografien i klubben ... for langt de fleste klubber er situationen nok at gennemsnitsalderen er stigende og der skal jo ikke falde mange medlemmer fra, før det begynder at blive rigtig dyrt :( 

Fuldstændig korrekt på begge parametre.. Men derfor bliver man bare nødt til at tilpasse forventningerne derefter - Vi vil jo gerne have det hele, betale for det halve og vedligeholde på mindst muligt :) 

Mht demografien så blev snitalderen i klubben oplyst på netop afholdte generalforsamling, jeg mener den var 55,x år...  Iøvrigt kan nævnes at en makker og jeg var repræsenteret som de eneste under ~60 år...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er oppe i 6200 kr./år. Det stiger 100-200 kr. hvert år. Vi er kun 550 medlemmer, så økonomien er presset. Så vidt jeg ved blev jorden stillet gratis til rådighed af kommunen, under forudsætning af at der blev anlagt et grønt område.

Den eneste grund til at banen har været i god stand de sidste 3-4 år, skyldes 40-60 frivillige der gør alt undtagen klipning af greens og fairways.

Men det er jo ikke fordi der sker meget nyt. Et renoveret tee sted i år. 2-3 nye tee steder de forrige år, og de er i færd med at skifte sand i bunkers. 

Der er planer om at ændre banens sværeste hul til et par 5, lave et par 3 hul om til par 4 og ny green på et par 5 hul. Det første har der været talt om i 5 år. Der mangler bare penge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden