Hop til indhold
peejay

World Handicap System - fra 2020

Recommended Posts

Jeg ville også ligge lidt højere pt med det nye, 11.1 kontra 10,2.

Mine runder svinger for øvrigt fra imponerende hcp 26 til 6,3 :shocked:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man bliver vel nødt til at indtaste sin score i Golfbox fra 2020, hvis man vil have nogen idé om, hvad ens handicap ændrer sig til efter en runde..?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 minut siden, skrev ploehmann:

Man bliver vel nødt til at indtaste sin score i Golfbox fra 2020, hvis man vil have nogen idé om, hvad ens handicap ændrer sig til efter en runde..?

Man kan nok nogenlunde gætte sin handicapscore. Som det kunne ses på mine beregninger af 36 points score fra forskellige tees så svarer 36 point nogenlunde til det nuværende handicap.

Det der gør det sværere er 3 ting.

- Vil en given score gå ind i top 8? Det er nok ikke alle der vil gå rundt og huske på den 8. bedste handicapscore.

- Vil en given runde betyde, at en top-8 runde bliver runde 21 og dermed falder ud? Hvem går og husker på om den 20 score er en god en og hvad forskellen er imellem den score der falder ud og den kommer ind i top-8. For hvert hele handicapscore som den nye score er dårligere end den gamle vil handicappet stige 0,125.

- Hvordan vil den nye vejrkomponent påvirke? Det kan man ifølge reglerne først se når denne komponent bliver beregnet efter midnat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har smidt alle mine runder ind i det oprindelige regneark, og det bekræfter tendensen - også når man går kraftigt ned på kort tid.

Den reelle forskel på den nye og gamle system, særligt når der er mange udsving, vil dog ikke blive lige så stor som det ser ud til, for lige så snart det begynder at svinge ud, vil man også få flere slag at gøre godt med, og i beregningen (i mit ark) indgår kun de antal slag man får efter det gamle hcp-system.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

God pointe. Handicappet bliver mere “aktuelt spilleniveau” end “spilleniveau når spillet er godt”.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

13 timer siden, skrev ploehmann:

God pointe. Handicappet bliver mere “aktuelt spilleniveau” end “spilleniveau når spillet er godt”.

Jeg forstår hvad du mener, men faktisk tager det nuværende handikap system jo ikke ens bedste score. Du har altid spillet bedre end ens bedste handikap. Altså for gå 0.2 ned skal jeg have 37 points. Jeg bruger et slag mindre men går kun 0.2 ned. Så kan man diskutere om opreguleringen i særlige de højere handikapgrupper skulle være mere end 0.1.

Jeg bryder mig ikke specielt meget om det nye system. Det bliver sådan lidt lidt hvis man har en dårlig periode så tilpasser man da bare spillet så man får 36 point alligevel. For mig og se betyder det at gruppen af ustabile spiller får en fordel i turneringer. Den stabile spiller der altid ligger omkring hcp med 36 points ender midt i feltet fordi der altid vil være nogle af de ustabile der har en god dag

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3 timer siden, skrev snejbjerg:

Jeg forstår hvad du mener, men faktisk tager det nuværende handikap system jo ikke ens bedste score. Du har altid spillet bedre end ens bedste handikap. Altså for gå 0.2 ned skal jeg have 37 points. Jeg bruger et slag mindre men går kun 0.2 ned. Så kan man diskutere om opreguleringen i særlige de højere handikapgrupper skulle være mere end 0.1.

Jeg bryder mig ikke specielt meget om det nye system. Det bliver sådan lidt lidt hvis man har en dårlig periode så tilpasser man da bare spillet så man får 36 point alligevel. For mig og se betyder det at gruppen af ustabile spiller får en fordel i turneringer. Den stabile spiller der altid ligger omkring hcp med 36 points ender midt i feltet fordi der altid vil være nogle af de ustabile der har en god dag

Du har da en pointe, men efter min opfattelse, så har stableford/handikap turneringer, altid været en social foranstaltning, hvor man spiller for sjov, det handler ikke om, at den bedste vinder :)

Vi havde udebane-mesterskab i herrer-klubben, hvor vi spillede slagspil netto, jeg blev nummer 4 eller 5, med en bruttoscore, som var 13 slag bedre end vinderen. Men det var hyggeligt..

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man som jeg afleverer mange runder, men sjældent spiller op til sit bedste, så vil man opleve at man hurtigt får spillet relativt gode runder ud af beregningen og man får nogle større udsving i handicappet.

I går spillede jeg en runde, der ikke kommer til at tælle med i top-8, men den sendte min næstbedste handicapscore ud af top 20. Den blev erstattet i top-8 af en runde, der var 4 slag dårligere (4,5 point i handicapscore) og det har givet et hop opad med 0,5.

Jeg ville dags dato have 17,8 i hcp i det nye system og jeg har 15,2 i det nuværende system.

Jeg har i øvrigt beregnet handicapscore på mit livs bedste runde og for 4 år siden præsterede jeg en handicapscore på 9,7. Jeg synes det er lidt sjovt, at man med den nye beregning kan sammenligne runder spillet på forskellige baner eller på samme bane fra forskellige teesteder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu