Hop til indhold

peejay

World Handicap System - fra 2020

Recommended Posts

DGU er begyndt at lægge information ud on det nye handicapsystem.

https://www.danskgolfunion.dk/artikel/hvordan-skal-whs-implementeres

Beregningen af handicap er også blevet offentliggjort og fra 2020 skal vi vende os til begrebet Handicapscore.

Handicapscore er det begreb som resultatet af en runde omregnes til og kan betegnes som det handicap som den givne runde blev spillet til.

Beregning af Handicapscore:

(Spillehandicap + (Banens par  - CR) + (36 - Dagens pointscore)) * (113/Slope)

Her er to beregninger af mine rundee i tirsdags (35 point fra 61 tee) og onsdag (41 point fra 55 tee), der begge blev spillet fra hcp 16,5

Tirsdag:

20 + (72 - 72,6) + (36 - 35) = 20,4

113/133 = 0,85

20,4  * 0,85  = 17,3

Onsdag

16 + (72 - 69,5) + (36 - 41) = 13,5

113/126 = 0,89

17,3 * 0,89 = 12,0

Så runden om titsdagen spillede jeg som om at jeg var hcp 17,3 og onsdagens runde som om at jeg var hcp 12,0. Hvis de 2 handicapscores var blandt de 8 laveste af de 20 sidste (og det var de nok) så ville de tælle med I beregningen af mit handicap.

Så fra 2020 er det ikke den rene pointscore der afgør om vi går op og ned i handicap, men også hvordan den bane er raitet som vi spiller på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den 21/2/2018 kl. 14:04 , skrev Nicolai:

Så ofte spiller man (frivilligt) vel heller ikke i orkan vejr, at det burde få store konsekvenser på ens samlede hcp, men det er da fint at den detalje er medregnet. 

Jeg spiller vel omkring 40 turneringsrunder årligt på fastlagte datoer. Så det kan man da nemt komme til.

Den 20/2/2018 kl. 19:11 , skrev Nicolai:

Jeg er fan af gennemsnittet, dog så jeg gerne at ALLE runder skulle indberettes. Enten spiller man EDS eller også spiller man ikke EDS. 

Alle runder kommer det aldrig til at blive. Jeg spiller ofte deciderede træningsrunder. De kommer aldrig til at blive indberretet. Stort set alle mine 2-mands runder spilles som hulspil - det giver heller ikke mening at indberette dem.

EDIT - hov det var vist nogle gamle indlæg jeg kom til at svare på :-(

Redigeret af Pastorius

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står at hcp stadig kan beregnes selv om man ikke har 20 scores, men hvorfor meldes der ikke ud hvordan?

Der står at man optimalt bør have 20 scores der ikke strækker sig over en alt for lang periode. Hvor lang er den periode mon? Der er en del klubber der har lukket over vinteren, så der ryger let 4-5 måneder. Jeg tror der er en del der har færre end 20 scores om året. Så sent som sidste weekend spillede jeg med en jeg ikke kendte, udover at have set ham i klubben. I 2017 havde han 7 scores indberettet! 

Bliver det ikke noget nemmere at "pleje" sit handicap op til en turnering? Hidtil har det jo været ligemeget om man får 30 point eller 5 point. (Selvtilliden får muligvis et knæk ved sidste score...). Man går stadig kun 0,1 op uanset hvilken score man har under neutralzonen.

En medspiller fortalte mig for nyligt, at man skulle indlevere alle scores fra 2020. Det havde jeg ikke hørt noget om, og det virker da heller ikke til jvnf. linket.

Tager det virkeligt 7 år?! Der er ikke noget at sige til golf ind i mellem er langsomt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4 minutter siden, skrev Kaizer:

Der står at hcp stadig kan beregnes selv om man ikke har 20 scores, men hvorfor meldes der ikke ud hvordan?

Der står at man optimalt bør have 20 scores der ikke strækker sig over en alt for lang periode. Hvor lang er den periode mon? Der er en del klubber der har lukket over vinteren, så der ryger let 4-5 måneder. Jeg tror der er en del der har færre end 20 scores om året. Så sent som sidste weekend spillede jeg med en jeg ikke kendte, udover at have set ham i klubben. I 2017 havde han 7 scores indberettet! 

Bliver det ikke noget nemmere at "pleje" sit handicap op til en turnering? Hidtil har det jo været ligemeget om man får 30 point eller 5 point. (Selvtilliden får muligvis et knæk ved sidste score...). Man går stadig kun 0,1 op uanset hvilken score man har under neutralzonen.

En medspiller fortalte mig for nyligt, at man skulle indlevere alle scores fra 2020. Det havde jeg ikke hørt noget om, og det virker da heller ikke til jvnf. linket.

Tager det virkeligt 7 år?! Der er ikke noget at sige til golf ind i mellem er langsomt.

1) Man tager vel bare gennemsnittet af de bedste handicapscores der er tilgængeligt. (det kan godt være én, hvis ikke man har flere scores).

2) Der står bør - det betyder at der ikke er et formelt krav, men en opfordring til at man får indleveret så mange tællende scores som muligt

3) Det bliver vel modereret af at det udelukkende er de 8 bedste runder der kan bruges til at regulere. Der skal (indimellem) spilles en del tællende runder for at skubbe de gode scores væk fra top 8. Desuden kan det aldrig være et handicapsystems rolle at skulle forhindre synd - det må være golfspillernes, klubbernes og turneringsledelsens ansvar. (Jeg mener stadig at turnering med mere end en flaske vin på højkant burde spilles fra det laveste handicap en spiller har haft de seneste 18 måneder). MAn kan maksimalt gå 5 slag op i handicap, of når man når 3 over laveste handicap, så vægter scores kun med 50%.

4) Der opfordres til at man spiller så mange tællende scores som muligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror stadigvæk ikke at alle detaljer er på plads.

Det nye hcp kan beregnes fra man har spillet 3 runder. Og så tæller de vel alle 3 og sådan vil det være indtil en ny spiller har spillet 8 runder. Derfra er det rullende de 8 bedste runder af de 20 sidste. Det starter ikke forfra i hvert kalenderår..

Jeg tror også det bliver nemmere at pleje et handicap, men jeg læser mig til at der er lagt nogle bremser ind i systemet. Du kan max stige 5 i et kalenderår og hvis man er steget med 3 I et kalenderår så vil effekter af nye runder opadgåene retning kun slå igennem med halv kraft.

Jeg har lige regnet på mine scores og i det nye system vil jeg have hcp 17,5 og ikke de 15,1 jeg lige har spillet mig ned i. Min sidste runde fra i går gjorde at en god runde faldt ud af systemet og blev erstattet af en væsentligt dårligere. Det gav et hop op på 0,5...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

2 minutter siden, skrev Årgang63:

@Bojoerge Jeg tror jeg er alt for træt, hvad er "relativ slope" ?

Der er den faktor der skal tage højde for banens sværhedsgrad på dagen. Dvs. den udregnes på baggrund af de scores der er indleveret på banen den dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 minut siden, skrev Pastorius:

Der er den faktor der skal tage højde for banens sværhedsgrad på dagen. Dvs. den udregnes på baggrund af de scores der er indleveret på banen den dag.

Jeg er stadigvæk træt, hvordan kan @Bojoerge så regne hans hcp ud, efter det nye system, det tal kender han da ikke :blink:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stadigvæk træt, hvordan kan @Bojoerge så regne hans hcp ud, efter det nye system, det tal kender han da ikke :blink:

Han har nok brugt 1 som værdi (det har jeg). Der er et regneark på vej ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lige nu, skrev Årgang63:

Det bliver frivilligt om det enkelte land vil anvende vejrfaktoren eller ej. Hvis ikke så beregnes relativ slope til 113/banens slope

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
6 minutter siden, skrev Bojoerge:

Det bliver frivilligt om det enkelte land vil anvende vejrfaktoren eller ej. Hvis ikke så beregnes relativ slope til 113/banens slope

Tak :thumbsup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

33 minutter siden, skrev Pastorius:

Der skal mange oplysninger ind, men de kan kopieres direkte fra golfbox. Desværre er man nødt til at ind på hver enkelt runde for at få baneinfo med:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nwnm0QbO03PqfOx97k0EI56EJIwULXUrXTLQ7ytkUGI/edit?usp=sharing

Betyder det at du efter det nye system ville have 14,5 i stedet for de 11,3, som du har efter det nuværende ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 minut siden, skrev Årgang63:

Betyder det at du efter det nye system ville have 14,5 i stedet for de 11,3, som du har efter det nuværende ?

Jep - laveste handicap ville være 12,9 isf. 9,7

Lige nu, skrev Pastorius:

og næste runde jeg spiller ryger jeg op i 16, medmindre jeg matcher de der 62 netto jeg scorede for 20 runder siden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 minut siden, skrev Pastorius:

Med mindre der foregår noget usædvanligt i dit spil/dine data, så må det vel være ca det samme for alle andre, altså en hcp stigning på cirka 3, eller misser jeg noget ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Med mindre der foregår noget usædvanligt i dit spil/dine data, så må det vel være ca det samme for alle andre, altså en hcp stigning på cirka 3, eller misser jeg noget ?

Der er stor forskel mellem mine gode runder og mine alm. runder, men jeg tror du har ret i at de fleste vil gå op i handicap, hvis de indberetter alle deres runder. 
Man skal have et snit på 36 point i de 8 bedste runder for at holde hcp. (tror jeg nok)

Redigeret af Pastorius

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu