Hop til indhold
peejay

World Handicap System - fra 2020

Recommended Posts

3 timer siden, skrev MrSwingKin:

Jeg er faktisk stor fortaler for, at dette bliver indført.

Vores nuværende handicapsystem "tilgodeser" i alt for stor grad den ustabile spiller. Den ustabile spiller vil have et for lavt handicap, da rigtigt gode runder om året aldrig opvejes af alle de dårlige.

Du kan lave eksempelvis 42 point 3 gange på et år, og rykke eksempelvis 1,2 ned 3 gange, altså 3,6 i alt. Det svarer altiså til du får 36 runder hvor du kan spille dårligere end handicap.

Det nye system tager langt mere højde for, at golfspilleren skal kunne have et handicap som man i 50% af runderne vil kunne spille nogenlunde op til.

Min største frygt bliver, at handicapfuskere får nemmere spil, da det er ret simpelt at regulere sit handicap meget på relativ kort tid.

Jeg synes ikke et handicapsystem skal tage hensyn til fifleri. Det skal de turneringer der benytter sig af rangering på baggrund af handicap. 

Det man kunne forestille sig, var at der var adgang til folks handicap historik, så man kunne danne sig et overblik.

Jeg mener - stadig - at alle turneringer der opererer med mere end et par flasker vin i præmie, burde stille krav om at alle spillere deltager med det laveste handicap de haf haft indenfor de seneste 18 måneder, medmindre der er gode grunde til at dispensere for det krav.

• Like 1
  • Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt hvordan, "de otte bedste af de sidste 20 fungere", så tag lige det næste med alle mulige forbehold :-) Jeg ville da aldrig blive skrevet op, kun ned, jeg har altid 8 af 20 runder som er i neutral zone eller bedre, hvad er det som jeg misforstår ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
28 minutter siden, skrev Årgang63:

Jeg forstår ikke helt hvordan, "de otte bedste af de sidste 20 fungere", så tag lige det næste med alle mulige forbehold :-) Jeg ville da aldrig blive skrevet op, kun ned, jeg har altid 8 af 20 runder som er i neutral zone eller bedre, hvad er det som jeg misforstår ?

Det er da rigtigt. Jeg havde ikke overvejet det grundigt nok.

Jeg har hørt folk tale om, at i "gamle dage" kunne man ikke blive skrevet op. Man blev kun skrevet ned, hvilket ofte resulterede i alt for lavt hcp.

Hvis den nye regel skal forstås som du skriver, vil det da være et skridt retning ar de gamle dage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
25 minutter siden, skrev Årgang63:

Der er ingen neutral zone i det nye handicapsystem, så alle scores under 36 point vil trække dit gennemsnit ned...

Som MrSwingkin gjorde opmærksom på i sit tidligere indlæg, og som jeg prøvede at illustrere i mit seneste indlæg så vil spillere som mig, der relativt sjældent rammer topnivau nok komme lidt højere op i handicap, mens mere stabile spillere som dig nok ikke vil blive påvirket så meget.

Mit handicap har været 3 år om at finde tilbage til det som det var før, at jeg i sommeren 2014 ramte en 84'er og en 86'er indenfor kort tid. Jeg har siden aldrig været i nærheden af at score så lavt og i det nye system ville sådanne unormalt lave scores være ude af  min handicapberegning I løbet af max et år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev Pastorius:

Jeg mener - stadig - at alle turneringer der opererer med mere end et par flasker vin i præmie, burde stille krav om at alle spillere deltager med det laveste handicap de haf haft indenfor de seneste 18 måneder, medmindre der er gode grunde til at dispensere for det krav.

Virkelig?

Jeg tror der er mange der har gået en sjælden super runde, hvor man spiller over evne og stort set alt lykkedes. Men det er jo ikke ensbetydende med at det er noget man kan gentage. De efterfølgende 15-20 runder kan være med opskrivninger til følge. Mange har nok også prøvet at have perioder hvor det går godt.

I 2016 havde jeg seks runder i træk med 36, 38, 33, 38, 39 og 40 point. Det fik mig fra 19,5 til 15,9. De efterfølgende 13 runder var alle opskrivninger, på nær 2 i neutralzonen. Så sluttede året og jeg lå i 17. 

I 2017 var jeg nede i 15,4, men sluttede året i 16,1.

Til gengæld indberetter jeg stort set alle runder. I 2017 var det ca. 50 runder indberettet, og 4-5 runder uden. 

Det mener jeg giver det mest retvisende handicap.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev Bojoerge:

Der er ingen neutral zone i det nye handicapsystem, så alle scores under 36 point vil trække dit gennemsnit ned...

Som MrSwingkin gjorde opmærksom på i sit tidligere indlæg, og som jeg prøvede at illustrere i mit seneste indlæg så vil spillere som mig, der relativt sjældent rammer topnivau nok komme lidt højere op i handicap, mens mere stabile spillere som dig nok ikke vil blive påvirket så meget.

Mit handicap har været 3 år om at finde tilbage til det som det var før, at jeg i sommeren 2014 ramte en 84'er og en 86'er indenfor kort tid. Jeg har siden aldrig været i nærheden af at score så lavt og i det nye system ville sådanne unormalt lave scores være ude af  min handicapberegning I løbet af max et år.

Okay, ingen neutral zone, ændre selvfølgelig noget, men mener/tror du at det nye system generelt vil sænke eller højne folks hpc ?

Har jeg ikke ret i, at amerikanerne har et tilsvarende system og at man generelt anser amerikanske hcp, for lavere end de burde være, i forhold til europæiske ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
38 minutter siden, skrev Årgang63:

Okay, ingen neutral zone, ændre selvfølgelig noget, men mener/tror du at det nye system generelt vil sænke eller højne folks hpc ?

Har jeg ikke ret i, at amerikanerne har et tilsvarende system og at man generelt anser amerikanske hcp, for lavere end de burde være, i forhold til europæiske ?

Som jeg skrev før så vil golfspillere, der sjældent rammer topnivauet, men alligevel indleverer mange runder, opleve en stigning i handicappet, da de få gode runder hurtigere falder ud af beregningen igen. Golfspillere med et mere stabilt niveau vil nok ikke opleve større ændringer.

Jo, amerikanere har generelt lavere handicaps og det skyldes 3 ting.

1)Handicap i USA er en frivillig sag. Det antages at  kun 10 - 15% af alle amerikanske golfspillere har et handicap.

2) Selv hvis du har et handicap så er det ganske frivilligt om man spiller tællende runder - også i turneringer. Der er ingen krav til antallet af årlige tællende runder eller andre krav til at bevare et handicap. Så deres handicap er for mange mere et statussymbol end et udtryk for deres aktuelle spilleevne.

3)I USA kan man ikke have rigtigt høje handicaps. For mænd er det højeste handicap 36 og damer er det 40.

Så alt i alt er et retvisende handicap kun muligt hvis du er bedre end 40/36 og du skal selv ville gide at have et. handicap og blive ved indlevere runder for at handicappet bliver ved med at være retvisende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svært ved at forestille mig at nogen får et lavere handicap i det nye system:

I dag betyder en enkelt runde med 37 point at handicappet falder med mindst 0.1 ( for gruppe 1 spillere), og for langt de fleste vil der være tale om et fald på 0.2 - 0.4.

I det nye system vil 37 point højst betyde 0.125 fald i handicap, fordi det ekstra point divideres med 8 runder. Et fald på 0.125 kræver derfor også at man har 7 runder på 36 point. Har man bare én runde med 35 point, vil det neutralisere runden på 37 point. Og har man så yderligere en enkelt runde med 35 point vil man stige 0.125.

Så det bliver sværere at falde i handicap, fordi man skal have 8 runder med et gennemsnit på over 36 point, og det bliver meget nemmere at stige i handicap, for kan man ikke holde 8 runder, ud af de sidste 20, med et gennemsnit på 36 point vil man straks stige med mindst 0.125.

Den gode nyhed for dem, som ikke kan spille op til deres handicap (eller som fifler med handicappet), er at efter bare 20 runder er alle spor af det gamle handicap forsvundet. Spiller man 20 runder i et år er der ingen matematisk sammenhæng overhovedet til sidste års handicap.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørgsmålet om hvor meget man kan gå ned eller op i handicap kommer an på forskellen i point på de to runder hvor den ene erstatter den anden i top 8.

Hvis en runde forbedrer en anden runde i top 8 så falder handicappet med 0,125 pr point som runden er bedre end den gamle. Faktisk kan man let falde i handicap uden at have scoret +37 point.

Regneeksempel:

Den dårligste runde i top 8: 31 point

Ny runde i top 8: 35 point

Fald i handicap: 0,5

Det samme den anden vej. Hvis en runde i top 8 bliver spillet ud af beregningen fordi den nu er den 21. sidst spillede runde så vil handicappet stige med 0,125 pr point som den nye runde er dårligere end den gamle:

Regneeksempel:

Runde i top 8, der forsvinder ud af de 20 sidste runder: 38 point

Ny dårligste runde i top-8: 32 point

Stigning i handicap: 0,75

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
20 minutter siden, skrev Bojoerge:

Faktisk kan man let falde i handicap uden at have scoret +37 point.

Jeg ved godt at jeg selv startede med at lægge op til denne misforståelse. Mit ærinde var udelukkende at sandsynliggøre at det nye handicap vil være højere end de nuværende, og jeg brugte så Stablefordpoint i mit eksempel, fordi det er noget vi alle kender. Men Stableford dur ikke i denne sammenhæng.

36 Stablefordpoint svarer altid til det aktuelle handicap. Dvs. 35 Stablefordpoint er altid dårligere end det aktuelle handicap og vil aldrig kunne trække handicap ned. Problemstillingen opstår fordi en serie på 31-32 point vil betyde at handicappet stiger. Laver man efterfølgende 35 point,  vil det ikke være en bedre score, end de 31 point som de erstatter, for de er ikke opnået med samme handicap.

Så man kan ikke basere udregningen på gennemsnit af Stablefordpoint. Jeg startede det selv, fordi jeg troede det var nemmere at forklare, men det er kun teoretisk og vil ikke virke i praksis. Beklager.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
5 timer siden, skrev Kaizer:

Virkelig?

Jeg tror der er mange der har gået en sjælden super runde, hvor man spiller over evne og stort set alt lykkedes. Men det er jo ikke ensbetydende med at det er noget man kan gentage. De efterfølgende 15-20 runder kan være med opskrivninger til følge. Mange har nok også prøvet at have perioder hvor det går godt.

I 2016 havde jeg seks runder i træk med 36, 38, 33, 38, 39 og 40 point. Det fik mig fra 19,5 til 15,9. De efterfølgende 13 runder var alle opskrivninger, på nær 2 i neutralzonen. Så sluttede året og jeg lå i 17. 

I 2017 var jeg nede i 15,4, men sluttede året i 16,1.

Til gengæld indberetter jeg stort set alle runder. I 2017 var det ca. 50 runder indberettet, og 4-5 runder uden. 

Det mener jeg giver det mest retvisende handicap.

Mit forslag er et forslag til turneringsarrangører der gerne vil undgå at folk kan fifle sig ned til deres turneringer, og løbe med de rigtig store præmier. Det har intet at gøre med retvisende handicap for golfere der opfører sig ordenligt.

Ellers ser jeg ikke det har meget stor effekt. Både med og uden mit system, ville du have svært ved at vinde noget i stablefordturneringer i en rum tid, efter sådan en periode.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er positiv over for den metode, men kan ikke lige gennemskue hvad resultatet af reguleringen udfra de 8/20 bedste runder bliver. 

For mit vedkommende er resultatet fra mine 8/20 bedste runder:

-3,1 reguleringspoint i alt, gennemsnit -0,39

81.75 i gennemsnitsscore.

Hcp for 20 runder siden 13,5

Hcp i dag 11,5.

Er der nogen der har et bud på hvad mit hcp vil være ved næste runde jeg spiller hvis det skal beregnes efter de kommende regler eller er de ikke noget så langt endnu?

Redigeret af Fifler

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
24 minutter siden, skrev Fifler:

Jeg er positiv over for den metode, men kan ikke lige gennemskue hvad resultatet af reguleringen udfra de 8/20 bedste runder bliver. 

For mit vedkommende er resultatet fra mine 8/20 bedste runder:

-3,1 reguleringspoint i alt, gennemsnit -0,39

81.75 i gennemsnitsscore.

Hcp for 20 runder siden 13,5

Hcp i dag 11,5.

Er der nogen der har et bud på hvad mit hcp vil være ved næste runde jeg spiller hvis det skal beregnes efter de kommende regler eller er de ikke noget så langt endnu?

Der er ogsåkommet nogle modstridende oplysninger/forklaringer i denne tråd :-)

@Bojoerge kom med en glimrende forklaring, på noget af det.

Den 23/2/2018 kl. 19:18 , skrev Bojoerge:

Hvis en runde forbedrer en anden runde i top 8 så falder handicappet med 0,125 pr point som runden er bedre end den gamle. Faktisk kan man let falde i handicap uden at have scoret +37 point.

Den 23/2/2018 kl. 19:18 , skrev Bojoerge:

Det samme den anden vej. Hvis en runde i top 8 bliver spillet ud af beregningen fordi den nu er den 21. sidst spillede runde så vil handicappet stige med 0,125 pr point som den nye runde er dårligere end den gamle:

Hvordan man starter, altså hvordan man får de første 20 runder, som der regnes ud fra, ved jeg ikke :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hele systemet er jo ikke kendt endnu, men for nye spillere skal der blot 3 scores til at etablere et handicap.

Vi ved ikke hvordan overgangsordningen bliver til det nye system endnu. Jeg vil gætte på, at vi alle får etableret et nyt handicap pr. 1/1 2020, hvor man - hvis muligt - kigger 20 scores tilbage, finder de bedste 8 og så laver et helt nyt handicap...

En hurtig, men ikke helt præcis måde at beregne det nye handicap på:

Find de 8 bedste af de 20 sidste scores.

Tag et gennemsnit af det handicap, som de 8 bedste scores blev spillet fra (starthandicap)

Find scoringsgennemsnittet i stableford på de 8 bedste runder.

Hvis scoringsgennemsnittet er højere end 36 så skal det ovenskydende trækkes fra starthandicappet og hvis det er under 36 så skal det der mangler lægges til

Min beregning:

Starthandicap: 14,9625

Scoringsgennemsnitt: 34,375

Nyt handicap: (14,926 + 1,625) : 16,6

Til sammenligning er mit handicap lige nu: 15,7

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der har set, hvordan 9 hullers runder bliver håndteret?

Skal man gange med 2 for at få Stableford-scoren til at passe med 18 hullers-runderne eller..?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
11 minutter siden, skrev ploehmann:

Er der nogen der har set, hvordan 9 hullers runder bliver håndteret?

Skal man gange med 2 for at få Stableford-scoren til at passe med 18 hullers-runderne eller..?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej, der er rigtigt mange detaljer der mangler endnu.

Jeg vil gætte på, at 9 hullers runder bliver tillagt 18 point når den skal regnes ind i et gennemsnit med 18 hullers runder. Det er det som systemet gør idag når en 9 hullers runde skal med i årsreguleringen.

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden