Hop til indhold
peejay

World Handicap System - fra 2020

Recommended Posts

Jeg er fan af gennemsnittet, dog så jeg gerne at ALLE runder skulle indberettes. Enten spiller man EDS eller også spiller man ikke EDS. 

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi jo ikke alle informationer, omkring det nye system, men kommer det ikke umiddelbart til at betyde, at vi vil få et lavere handicap, jeg mener de dårlige runder, bliver jo sorteret fra ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev Årgang63:

Nu har vi jo ikke alle informationer, omkring det nye system, men kommer det ikke umiddelbart til at betyde, at vi vil få et lavere handicap, jeg mener de dårlige runder, bliver jo sorteret fra ?

Sådan læser jeg det også, men man vil jo hurtigt komme op igen, når man ikke evner at spille til sit hcp. Jeg er dog mere fan af at man tager gennemsnittet af de seneste 5 runder, men dog med et eller andet loft, for nogen vil jo nok udnytte det og spille sindssygt dårligt i 5 runder op til en eller anden turnering og derfor stille op med et højere hcp. 

Men holder stadig på at man skal melde EDS via golfbox inden runden starter, så er der ikke nogen tvivl om noget. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
8 timer siden, skrev Nicolai:

Sådan læser jeg det også, men man vil jo hurtigt komme op igen, når man ikke evner at spille til sit hcp. Jeg er dog mere fan af at man tager gennemsnittet af de seneste 5 runder, men dog med et eller andet loft, for nogen vil jo nok udnytte det og spille sindssygt dårligt i 5 runder op til en eller anden turnering og derfor stille op med et højere hcp. 

Men holder stadig på at man skal melde EDS via golfbox inden runden starter, så er der ikke nogen tvivl om noget. 

For at det skal være retvisende, bliver man nød til at sortere lidt i det. Det er ren statistikteori... Skal ikke kloge mig her på detaljerne.

Hvis man eksempelvis har været ude og spille i hårdt vejr de seneste tre runder. Og så efterfølgende stiller op til en turnering i vindstillevejr med sol. Så er det ikke helt fair.

Redigeret af Smut

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, skrev Smut:

For at det skal være retvisende, bliver man nød til at sortere lidt i det. Det er ren statistikteori... Skal ikke kloge mig her på detaljerne.

Hvis man eksempelvis har været ude og spille i hårdt vejr de seneste tre runder. Og så efterfølgende stiller op til en turnering i vindstillevejr med sol. Så er det ikke helt fair.

A calculation that considers the impact that abnormal course and weather conditions might have on a player’s performance each day

det skulle der være styr på

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ofte spiller man (frivilligt) vel heller ikke i orkan vejr, at det burde få store konsekvenser på ens samlede hcp, men det er da fint at den detalje er medregnet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig lidt over denne:

A maximum handicap limit of 54.0, regardless of gender, to encourage more golfers to measure and track their performance to increase their enjoyment of the game.

Vi har fra i år hævet start hcp. til 72 for at give nye spillere en større succes oplevelse; for at få dem til at føle en større fremgang i deres spil. 

11 timer siden, skrev Inu8D:

A calculation that considers the impact that abnormal course and weather conditions might have on a player’s performance each day

det skulle der være styr på

Hvordan kommer det mon til at fungere i praksis?!

Skal der hver dag sidde én og registrer vejret? Der kan godt være meget blæst og regn om eftermiddagen, men fint vejr om formiddagen. Der er jo også stor forskel på hvordan vejret fornemmes på et meget åbent hul, til det hul der er omringet af høje træer.

For mig, lyder det som om man vil gøre lidt for meget ud af det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev Kaizer:

Jeg undrer mig lidt over denne:

A maximum handicap limit of 54.0, regardless of gender, to encourage more golfers to measure and track their performance to increase their enjoyment of the game.

Vi har fra i år hævet start hcp. til 72 for at give nye spillere en større succes oplevelse; for at få dem til at føle en større fremgang i deres spil. 

Hvordan kommer det mon til at fungere i praksis?!

Skal der hver dag sidde én og registrer vejret? Der kan godt være meget blæst og regn om eftermiddagen, men fint vejr om formiddagen. Der er jo også stor forskel på hvordan vejret fornemmes på et meget åbent hul, til det hul der er omringet af høje træer.

For mig, lyder det som om man vil gøre lidt for meget ud af det.

Det bliver lidt ligesom det nuværende CPA, men hvordan det skal beregnes ved jeg ikke.

HCP 72 er noget vi har indført i Danmark. Hcp 54 er nok et kompromis da man i USA indag kun har haft handicap til ca 35.

Jeg forstår det sådan at en tællende runde både kan være en almindelig golfrunde eller en turnerimgsrunde, men det fremgår ikke om man skal bestemme sig på forhånd, hvis man spiller en tællende runde. I det amerikanske system er der høj grad af frivillighed når det gælder indlevering af tællende scores - også fra turneringer, men om det også kommer til at gælde det nye system fremgår ikke klart

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt spillede jeg præcist 20 tællende runder sidste år. Hvis jeg regner baglæns og et kort øjeblik lader som om  at mit HCP ved årets indgang var repræsentativt for de 20 sidste runder og når vi leger at de 8 bedste runder blev spillet på samme bane og fra samme tees, så brugte jeg i gennemsnit 16,3 tildelte slag pr runde. (antallet af tildelte slag på runden + manglende slag op til 36 point)

Det ville i det nye system have betydet at jeg havde sluttet året med ca 16 i handicap hvor jeg i det nuværende system sluttede med 15,7.

Så alt i alt en marginal ændring, men på et år hvor jeg steg 1,4 i det nuværende system og som bedst ramte 36 point 2 gange, så vil jeg tro at jeg ville stige hurtigere i det nye system end i det gamle fordi gamle gode scores falder helt ud af beregningen.

Alt i alt, så vil jeg gætte på, at en spiller med mange tællende runder vil opleve hurtigere og mere dramatiske ændringer i handicappet i det nye system en det vi kender nu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
17 timer siden, skrev Nicolai:

Så ofte spiller man (frivilligt) vel heller ikke i orkan vejr, at det burde få store konsekvenser på ens samlede hcp, men det er da fint at den detalje er medregnet. 

Når man fast spiller med i herreklubben, + en løbende turnering over 19 runder i løbet af året, så er det altså ikke alle runder, der bliver spillet i let brise og solskin :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
8 timer siden, skrev Pastorius:

Når man fast spiller med i herreklubben, + en løbende turnering over 19 runder i løbet af året, så er det altså ikke alle runder, der bliver spillet i let brise og solskin :)

Men liiiiige hver onsdag regner og blæser det med orkanstyrke, tror jeg næppe sker :D 

Fair nok at hvis man skal hive en driver frem på et par 3 hul på 150m, for at slå den pin high i modvind, så forstår jeg godt, at man tager hensyn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

9 timer siden, skrev Nicolai:

Men liiiiige hver onsdag regner og blæser det med orkanstyrke, tror jeg næppe sker :D 

Fair nok at hvis man skal hive en driver frem på et par 3 hul på 150m, for at slå den pin high i modvind, så forstår jeg godt, at man tager hensyn.

Sikkert ikke, men vi har herredag om mandagen :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk stor fortaler for, at dette bliver indført.

Vores nuværende handicapsystem "tilgodeser" i alt for stor grad den ustabile spiller. Den ustabile spiller vil have et for lavt handicap, da rigtigt gode runder om året aldrig opvejes af alle de dårlige.

Du kan lave eksempelvis 42 point 3 gange på et år, og rykke eksempelvis 1,2 ned 3 gange, altså 3,6 i alt. Det svarer altiså til du får 36 runder hvor du kan spille dårligere end handicap.

Det nye system tager langt mere højde for, at golfspilleren skal kunne have et handicap som man i 50% af runderne vil kunne spille nogenlunde op til.

Min største frygt bliver, at handicapfuskere får nemmere spil, da det er ret simpelt at regulere sit handicap meget på relativ kort tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev MrSwingKin:

Jeg er faktisk stor fortaler for, at dette bliver indført.

Vores nuværende handicapsystem "tilgodeser" i alt for stor grad den ustabile spiller. Den ustabile spiller vil have et for lavt handicap, da rigtigt gode runder om året aldrig opvejes af alle de dårlige.

Du kan lave eksempelvis 42 point 3 gange på et år, og rykke eksempelvis 1,2 ned 3 gange, altså 3,6 i alt. Det svarer altiså til du får 36 runder hvor du kan spille dårligere end handicap.

Det nye system tager langt mere højde for, at golfspilleren skal kunne have et handicap som man i 50% af runderne vil kunne spille nogenlunde op til.

Min største frygt bliver, at handicapfuskere får nemmere spil, da det er ret simpelt at regulere sit handicap meget på relativ kort tid.

Præcis mine tanker. Dog primært positivt indstillet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu