Hop til indhold
MrSwingKin

Udstyr og bolde har taget overhånd?

Recommended Posts

Nu har Tiger også taget bladet for munden, og udtalt sig omkring udstyr, og især bolde som har ændret spillet.

Har Tiger ikke en pointe? Moderne udstyr har gjort, at længde er vigtigere end nogensinde, og har taget fordelen væk fra rigtig gode ballstrikere. Især boldene har gjort, at gamle klassike baner er blevet for korte.

Jeg synes i hvert fald, at han har en pointe i, at shot-makere ikke længere har samme berettigelse, som de havde i gamle dage. Udstyret har givet så meget hjælp til bomberne, at kan de bare slå langt, så behøver de slet ikke være solide ballstrikere. Det er jo trods alt nemmere at slå en wedge end et 7 jern. Og en habil wedgespiller er trods alt stadig dygtigere end en super ball striker med et 7 jern.

Jeg så gerne, at man gik 10 år tilbage med udstyret, og gerne endnu længere. Der var mere charme ved, at skulle være allround god. Idag er de bedste i verden jo nærmest bare de bedste drivere af en golfbold. Generelt fylder længde mere end nogensinde, og meget af det kan tilskrives udviklingen på udstyr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo svært at være uenig når verdens nr. 1 samtidig er en af dem der kan slå absolut længst.

Men jeg tror nu mere der er tale om at udstyret giver de mest atletiske mere mulighed for at bruge deres fysiske overlegenhed i forhold til de lidt kortere slående.

De tider er nok forbi hvor en lille tyk prop som Ian Woosnam kan være blandt de dominerende spillere, og så skal man måske til at acceptere at en karriere på højeste niveau ikke længere kan strække sig over 20-25 år, der kommer simpelt hen for mange nye til i forhold til tidligere så de har et meget højere niveau end rookierne havde tidligere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ser man på et rent gennemsnit, så var "gennemsnittet af spillernes gennemsnitlige drive" i 2007 289 yards og i den netop overståede 2017-sæson 293 yards. Der har altså ikke været nogen himmelråbende udvikling, hvor banerne skulle være under overmåde pres. Der er egentlig blot blevet flere, der kan drive langt end der før har været (43 med et gennemsnit på over 300 yards i 2017 mod 18 i 2007).

Ser vi på top 30 på verdensranglisten, så var kun tre af dem - Dustin Johnson, Justin Thomas og Rory McIlroy - med hhv. placeringen 2., 8. og 1. at finde i top 10 af PGA Tourens driving distance-statistik. Spieth var nr. 75 i driving distance, men er verdens nr. 2. Fem af top 30 på verdensranglisten lå faktisk udenfor top 100 i driving distance (af 190 golfere). Nr. 3, 4, 5 og 6 på driving distance sidste år? Brandon Hagy, Ryan Brehm, Luke List og Andrew Loupe. Ikke just verdensklassenavne.

Men det er helt sikkert rigtigt, at der er flere af de langtslående, der er med i verdenstoppen i dag end tidligere: Tager man verdensranglisten i 2007 og sammenholder med driving distance det år, så var den gennemsnitlige placering på driving distance-ranglisten for top 30 på verdensranglisten blot nr. 94 og kun 4 af top 30 på verdensranglisten lå i top 50 på driving distance-ranglisten.

Mark Broadies shots gained/lost-statistik har ret konsekvent vist, at den største forskel på spillerne ikke er fra tee, men i approach-slagene. Det synes jeg ikke helt, at Tigers kritik tager højde for?

• Like 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
52 minutes ago, ploehmann said:

Ser man på et rent gennemsnit, så var "gennemsnittet af spillernes gennemsnitlige drive" i 2007 289 yards og i den netop overståede 2017-sæson 293 yards. Der har altså ikke været nogen himmelråbende udvikling, hvor banerne skulle være under overmåde pres. Der er egentlig blot blevet flere, der kan drive langt end der før har været (43 med et gennemsnit på over 300 yards i 2017 mod 18 i 2007).

Ser vi på top 30 på verdensranglisten, så var kun tre af dem - Dustin Johnson, Justin Thomas og Rory McIlroy - med hhv. placeringen 2., 8. og 1. at finde i top 10 af PGA Tourens driving distance-statistik. Spieth var nr. 75 i driving distance, men er verdens nr. 2. Fem af top 30 på verdensranglisten lå faktisk udenfor top 100 i driving distance (af 190 golfere). Nr. 3, 4, 5 og 6 på driving distance sidste år? Brandon Hagy, Ryan Brehm, Luke List og Andrew Loupe. Ikke just verdensklassenavne.

Men det er helt sikkert rigtigt, at der er flere af de langtslående, der er med i verdenstoppen i dag end tidligere: Tager man verdensranglisten i 2007 og sammenholder med driving distance det år, så var den gennemsnitlige placering på driving distance-ranglisten for top 30 på verdensranglisten blot nr. 94 og kun 4 af top 30 på verdensranglisten lå i top 50 på driving distance-ranglisten.

Mark Broadies shots gained/lost-statistik har ret konsekvent vist, at den største forskel på spillerne ikke er fra tee, men i approach-slagene. Det synes jeg ikke helt, at Tigers kritik tager højde for?

Godt med mere info og en anden vinkel, måske det her betyder at Tiger indser at han ER "over the top" og ikke blive ynger, og at han mulig har haft for stor fokus i å slå langt, mens han måske burde spillet på rutinen og være mer præsis? En gang i mellem ser vi jo at en "godt voksen" blander sig helt i toppen, så det er nok ikke kun distance nej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev ploehmann:

Helt afgjort, men et langt drive kompenserer jo for ringere approach da de lang slående jo har noget kortere ind. Så hvis man kan drive den langt og lige vil man få kortere ind og dermed vil man sandsynligvis ende med flere gode birdie chancer.

Længde har altid været vigtig - Greg Norman, Tiger, Nicklaus, Hogan mm. Alle var ret lange fra tee i deres tid, men forskellen var vel at udstyret var meget mindre tilgivende?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Tiger var på sit højeste, snakkede man jo også om at Tiger-sikre baner, ved at gøre dem længere. Han gjorde jo selv par 5 til par 4 huller. Nu er han så selv blevet ældre og måske faldet lidt i clubhead speed, og så må der spilles på andre parametre... Jeg husker stadig finalen i World Accenture Match Play på Carlsbad i 2000, hvor han spillede mod en utrolig velspillende og velputtene Darren Clarke. Tiger var meget længere i drivet, men Darren var bare skarpere i jernslagene og med putteren. 

Alternativt kan man jo især på pro niveau sikre sig med smalle fairways og uhyggelig rough. I sine velmagtsdage så man jo også Tiger slå sindsyge slag fra tyk tyk rough, blandt andet sit andet slag på Pebble Beach (US Open 2000) på hul 7-8 stykker. Han havde omkring 200 meter godt op af bakke fra tyk og saftig rough...  på i to slag og eagle chance...

• Tak 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
19 minutes ago, snejbjerg said:

Helt afgjort, men et langt drive kompenserer jo for ringere approach da de lang slående jo har noget kortere ind. Så hvis man kan drive den langt og lige vil man få kortere ind og dermed vil man sandsynligvis ende med flere gode birdie chancer.

Længde har altid været vigtig - Greg Norman, Tiger, Nicklaus, Hogan mm. Alle var ret lange fra tee i deres tid, men forskellen var vel at udstyret var meget mindre tilgivende?

Vi er i "Players" klassen nu, og der har det aldrig været tilgivelsen som sto øverst, så jeg tror udviklingen på bolde er det som har rykket mest her.

Moderne drivere har helt klart større ball speed / trampolin effect, vs Persimmons drivere af træ, og sammen med balata bolde var det 
"lav ball speed, højt spin", så i sum har det sket noget på driverne (og woods), mens på jern og wedge er det primært bolden,  og her har jo spin gået ned i 3 omgange, fra Balata til "de gamle grooves med dagens bolde", så til de nye grooves, så udstyret har her ved forrige korsvej gjort at de bedre spillere har større kontrol på sitt spin vs tidligere, de tabte ikke noget når grooves reglerne blev endret, men de fik det sværere ud af det høje græsset, men i sum kom de bedre ud af det end før.

Så jo lidt her og der på udstyret, men jeg tror udviklingen på bolde har rykket mest , så teoretisk skulle det være lidt nemmere å score lavt nu end tidligere, forudsat at banen er satt op med samme længden, men den er vel også justeret med tiden, og så lang som mulig, men det er mulig flere baner har mødt sin begrensning der så der ikke kan justeres på på med nok en tee bagud.

Det sidste var uanset et af argumenterne da nye regle for begrensning af trampolin effekt kom her for er det ca 10 år siden nå? de prøvede uanset å sætte en slags stopper for muligheden for større distance via køllen ved å begrense ball speed potentialet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
5 timer siden, skrev snejbjerg:

Bestemt. En af de takeaways der er fra Broadies tilgang er vel netop, at præcisionen fra tee er mindre vigtig og at man skal gå efter længden?

Men i denne diskussion, om nogle skal begrænses pga. deres længde, synes jeg det er relevant at nævne, at det typisl ikke er tee-slagene, hvor de succesfulde skiller sig mest ud, men at det er på approaches.

Jeg kan desværre ikke lige genfinde kilden, men så vist husker laver en progolfer minimum bogey 80% af gangene, når tee-slaget endte udenfor fairway. Det synes jeg er en ret vild statistik.

I øvrigt slår Dustin Johnson sin wedge 158 yards (145 meter), så han behøves ikke komme SÅ tæt på igen for at “nøjes” med en wedge ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
8 timer siden, skrev ploehmann:

En af de takeaways der er fra Broadies tilgang er vel netop, at præcisionen fra tee er mindre vigtig og at man skal gå efter længden?

Ja, sådan helt groft sagt, men selvfølgelig ikke uden at tage højde for OOB, vand osv.

Men i denne diskussion, om nogle skal begrænses pga. deres længde, synes jeg det er relevant at nævne, at det typisl ikke er tee-slagene, hvor de succesfulde skiller sig mest ud, men at det er på approaches.

Det er rigtigt nok - for det er jo her man skal slå den tæt på for at sætte op til en birdie. Men slår man så langt som Dustin behøver man jo ikke være meget mere en middel i approach for at få den til en afstand hvor man har en chance for at hole sit put.  

Jeg kan desværre ikke lige genfinde kilden, men så vist husker laver en progolfer minimum bogey 80% af gangene, når tee-slaget endte udenfor fairway. Det synes jeg er en ret vild statistik.

Det er ret vildt og nok også lidt for vildt. Tag f.eks. Justin Thomas som ramte 55 % fairways i 2017 og hvis der er 14 på hver runde skal han jo lave (14*0.55*0.8) 6 bogeys i hver runde. Måske er de tal for US Open?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bestemt at Tiger har en pointe. I mine øjne, er det bedste eksempel på dette, denne artikel, hvor man kan se, at Champions Tour spillere slår bolden længere i dag, end de gjorde da de spillede på PGA Touren som 30 årige - hvis ikke det er udstyr...

https://www.golfdigest.com/story/you-wont-believe-how-much-farther-pga-tour-champions-players-are-hitting-the-ball-now-than-in-their-primes

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke som al mulig anden sport, så udvikler den sig hele tiden? Og hvis man brokker sig over tingene ikke var som dengang, frem for at følge med tiden så kommer man ikke til at følge med. :) De kortslående har vel også fået mere længde end de havde for 15 år siden?

Gætter på tour de France ikke er det samme i dag som det var engang hvor det var tungere cykler osv. Det er vel bare sådan det er eller?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
5 timer siden, skrev MH80:

Er det ikke som al mulig anden sport, så udvikler den sig hele tiden? Og hvis man brokker sig over tingene ikke var som dengang, frem for at følge med tiden så kommer man ikke til at følge med. :) De kortslående har vel også fået mere længde end de havde for 15 år siden?

Det kan man jo sige, men hvad er pointen hvis man hele tiden skal forlænge banerne. Det er jo hverken særligt praktisk eller billigt - og specielt ikke når der skal tilkøbes jord. Mange baner kan slet ikke bruges til professionel golf fordi de er for korte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, skrev snejbjerg:

Det kan man jo sige, men hvad er pointen hvis man hele tiden skal forlænge banerne. Det er jo hverken særligt praktisk eller billigt - og specielt ikke når der skal tilkøbes jord. Mange baner kan slet ikke bruges til professionel golf fordi de er for korte.

En forøgelse på få meter over 10 år, kan vel ikke give anledning til ombygning af baner, hvis de bare kørte en gang mindre, med deres trommel, på fairway, så var problemet løst, plus lidt..

Som helt almindelig klubgolfer, må jeg også sige, at jeg ikke oplever det som et problem. Når jeg spiller, er det en sjældenhed, at par 5 huller nås i 2 og aldrig af mig. Så at moderne udstyr skulle være så godt, at vi alle slår for langt og lige og spillet derfor er blevet for nemt, er ikke en oplevelse, som jeg kan relatere til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
12 timer siden, skrev Årgang63:

En forøgelse på få meter over 10 år, kan vel ikke give anledning til ombygning af baner, hvis de bare kørte en gang mindre, med deres trommel, på fairway, så var problemet løst, plus lidt..

Som helt almindelig klubgolfer, må jeg også sige, at jeg ikke oplever det som et problem. Når jeg spiller, er det en sjældenhed, at par 5 huller nås i 2 og aldrig af mig. Så at moderne udstyr skulle være så godt, at vi alle slår for langt og lige og spillet derfor er blevet for nemt, er ikke en oplevelse, som jeg kan relatere til.

^^ this

Har kun oplevet at føle græsset på Bay Hill under Arnold Palmer Invitational, men hvis dét er udtryk fairway standard, så forstår jeg sagtens at banerne bliver for korte. Fairways målte nærmest stimp som vores greens under en tør sommer ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den ‎08‎-‎11‎-‎2017 kl. 03:36 , skrev SPetersen:

Jeg synes bestemt at Tiger har en pointe. I mine øjne, er det bedste eksempel på dette, denne artikel, hvor man kan se, at Champions Tour spillere slår bolden længere i dag, end de gjorde da de spillede på PGA Touren som 30 årige - hvis ikke det er udstyr...

https://www.golfdigest.com/story/you-wont-believe-how-much-farther-pga-tour-champions-players-are-hitting-the-ball-now-than-in-their-primes

Lige præcis dette her viser jo, at der er en rigtig god pointe.

Man kan jo ikke sammenligne det med cykling, da det er relativt enkelt at omlægge ruter til professionelle cykelløb.

Det er noget sværrere, at omlægge alverdens golfbaner således, at de spiller som det er tiltænkt.

Det er "alt for nemt" at slå langt idag. Alle har tilgivende drivere, og alle kan tviste lidt på udstyret således, at de får maximalt længde ud af deres udstyr.

Det betyder at alle slår langt idag, og det er altså lidt kedeligt, at se de længstslående stå og slå 8-pw jern ind på flere par 5 huller. I praksis er par 5 huller jo mere et par 4 hul end et par 5 hul nu om dage. (Jeg ved godt, at det var samme problem med Tiger da han kom frem. Men der var groft sagt "kun" John Daly og Tiger der havde den fordel. Idag er der vel 30-40 spillere som kan dette).

I gamle dage krævede det noget mere, og et væsentlig bedre træf, at være langslående. Der kunne du ikke bare skifte loft, skafter, lie osv. Og måle i trackman hvad der var det mest optimale.

Spillet idag er blevet langt mere makanisk, og teoretisk. Derfor ser man heller ikke spillere idag med samme opfindsomhed, og talent for føling, og opfindelse af slag som man gjorde i gamle dage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
13 timer siden, skrev Årgang63:

Det er vel tæt på 1 yard/år siden 1980 hvor nummer 80 på listen drivede 258 yards og i 2017 er tallet 295 yards for nummer 80.  Tallet dækker måske også over at det var svære at slå en driver i 1980 hvor den oftest var lavet af træ (så man måtte vælge noget kortere fra tee) end det er i 2017 hvor den er optimeret på alle mulige tænkelige måder.Så udover at en dygtig spiller kan slå meget langt i dag så kan han også slå meget mere lige med ringere træf. Det synes jeg er synd for professionel golf som sport da det totalt ødelægger oplevelsen for mig som seer. Hvis golf i tv skal være interessant for mig skal det være andet end et driver birde cirkus der ender med en stor ligegyldig pengeuddeling i Dubai. Klart det er ikke ligegyldigt for spillerne der henter en stor fed check, men som seer synes jeg overhovedet ikke der er noget attraktivt produkt. Mit tv golf er reduceret til US Open, Masters, British Open og Ryder Cup samt enkelte af de mere prestigefyldte turneringer (og Tigers Comeback).

Jeg er helt enig i at man også kan tage fat i opsætningen af banerne.

I 1980 var banen i US Open 6470 m i 2017 var den 7078 m eller ca 600 m længere eller 33 m pr hul

Redigeret af snejbjerg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu