Hop til indhold
fish

Erfaring med Srixon z565 vs z765

Recommended Posts

Du behøver ikke kombinere noget højden  det er WTF der er den vejledende faktor, medmindre du holder køllen mellem tænderne  
hvis du har mulighed for det ville det være en god ide at teste både standard og +0,5” samt at grippe en kvart tomme ned på sidstnævnte, så får du også testet med +0,25” 
[mention=3022]hellum[/mention] grafit kan også være mere vibrationsdæmpende en stål, så hvis jeg var dig var det helt sikkert noget jeg ville få afprøvet
Tak@osholm
Kunne du eventuelt give et par tips til hvad jeg skal være opmærksom på med skafter og grip?

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
On 10/14/2017 at 2:45 PM, hellum said:

@osholm Jeg har et Ping G25 grafit sæt jeg vil prøve at teste med. Mange tak for info.

@Golfkid Måske du har nogle fifs? Går ikke ud fra en mand på dit niveau spiller med grafit, men alligevel.. Har du gjort noget udstyrsmæssigt for at aflaste din ryg?

Jeg er klar over det helt sikkert vil hjælpe mig at gå en min pro, som kan lære mig noget om svingteknik mm. Men om jeg nogensinde når et niveau, hvor jeg lærer mig selv et sving der ikke belaster ryggen så meget er jeg i tvivl om. Derfor ville det være optimalt, sammenholdt med et bedre sving, at vælge noget udstyr der kan skåne min ryg mest muligt...

Jeg ser på dit HCP hvad der om mulig er "fejl", og det er en for tidlig release af køllen....been there done that.

Tag dit #6 jern, og balancer det over en finger så køllen ligger vandret.
Mærk det stedet med en farvet tape eller lignende.
Stil dig foran et spejl, og lav et swing i slow motion, og prøv og se hvor lang afstanden er fra din ryg og ud til tyngdepungtet på køllen.

Typisk vil en spiller som har en tidlig release, TILFØRE modstand og belastning på sin ryg grundet sin egen teknik, (selv de letteste skaft bliver tunge)
...men det kan enkelt forbedres ved fokus på dine håndled, samt den vinkelen du skal holde skaftet i når du swinger. (PROen kan bistå her)

Se på denne billed illustrationen, ikke helt fair med en amatør ved siden af en pro, men det viser hvad den ene gør ret og den anden gør galt, og deraf belastes ryggen voldsomt og længe før vi er i nærheden af bolden. Du kan se at afstanden burde reduceres betraktelig, og deraf "kraft x arm længde" altså det moment som belaster din ryg.

Se på den BLÅ linjen, DER burde denne spillerens skaft stået nå, det ville reduceret belastningen på ryggen med over 50%
59e49daf19ec8_releasetiming.jpg.bc803fb1b806fd8f84382c8b564fe1d7.jpg

Sådan burde det set ud i samme position, ved å beholde "vinkelen" i håndleddene helt fra toppen (se hendes håndled, de skaber vinkelen på skaftet, og deraf mindre modstand fra køllen)

59e49e5b67d4a_releasetimingDaisy2.PNG.5bb40518b8762459c19851b051efceff.PNG

Jeg tillader mig at TRO dette er problemet, og da hjælper det ikke stort å reducere skaft vægten, det gør oftest bare at man kan blive ved med at swinge forkert, så først om vægten er helt gal er det noget å vurdere, men er dette problemet, ja da er løsningen hos proen og swingteknik med fokus på dine hænder.

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lars,

dette er jo nærmest en åbenbaring.

Ikke blot kan det hjælpe min ryg, men det kan nok også løse mit andet problem, nemlig early release. Jeg har fokuseret meget på at vinkle håndleddene (som hos Daisy ovenfor), så der kommer tilstrækkelig hinge og sen release. Godt nok får jeg en bedre vinkel, men fokus på håndleddene gør dem også enormt anspændte, og fungerer releasen slet slet ikke.

AT få tanken væk fra håndleddene og vinklen dér, men bare fokus på "jernets tyngdepunkt så tæt på ryggen som muligt" må være tricket. Prøvede lige et par sving i haven og der er noget at hente tror jeg - både for rygbelastning og for hinge/release!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 hour ago, Kitter said:

Lars,

dette er jo nærmest en åbenbaring.

Ikke blot kan det hjælpe min ryg, men det kan nok også løse mit andet problem, nemlig early release. Jeg har fokuseret meget på at vinkle håndleddene (som hos Daisy ovenfor), så der kommer tilstrækkelig hinge og sen release. Godt nok får jeg en bedre vinkel, men fokus på håndleddene gør dem også enormt anspændte, og fungerer releasen slet slet ikke.

AT få tanken væk fra håndleddene og vinklen dér, men bare fokus på "jernets tyngdepunkt så tæt på ryggen som muligt" må være tricket. Prøvede lige et par sving i haven og der er noget at hente tror jeg - både for rygbelastning og for hinge/release!

Denne forklaring vil man ikke enkelt komme over, det er IKKE almen kundskab men burde være det.
Som mange her ved, har jeg selv "det sorte bælte" i ryg problemer, det var ved at stoppe mig fra å spille Golf, prolapser fra en gammel skade kom tilbage, igen og igen, men ingen viste råd...

Derfor blev jeg club fitter og club maker......det er den korte.

Den lange er at det tog mig flere år i praksis med studier af video optag og andre notater før jeg SÅ problemet jeg selv var ramt af.
Jeg var godtnok klar over at jeg havde meget å gå på rent teknisk set med hensyn til mit swing, men INGEN var istand til å identificere selve problemet.

Jeg spillede DG Gold 124 grams Sensicore, og de er for det første i den øvre enden på vægt, og min teknik gjorde ikke sagen bedre.
Kun den underliggende muskeltyrke holdt det kørende, mens kroppens "bærende kosntruktion" ikke ville være med, jeg gav mig som oftest efter kun 9 hull.

Lettere skafter alene kan IKKE løse problemet (kun begrense det), det er i swing teknikken dette ligger, ja bare følg logikken i dette regnestykket
Om vi siger at spilleren på billedet med early release har hævet afstanden med PLUS 50% fra hvad han burde swinge med, så har han også hævet "skaft vægten" han skal swinge tilsvarende

Går vi nå fra de tunge DG S300 skafter på 130 gram, og ned til de letteste stål vi normalt finder som nå er ca 95 gram, så har vi reduceret vægten med 35 gram...
Men...om vi bliver ved med å release tidlig, så kan vi lægge til 50% på 95 grams skaftet, da ser vi at denne spilleren grundet sin teknik har gjort skaftet om til et 142.5 grams skaft sammenlignet med Tour spilleren som stadig "kun" har 130 gram å flytte på.

Vi kan derfor ikke aflaste helt, eller omgå problemet med dårlig swing teknik via et lettere skaft, da det lettere skaftet også vil medføre en annen tempo timing og et ustabilt swingplan. Vi er derfor afhængige af at skaft vægten velges ud fra de behov, IKKE for å omgå et swingteknisk problem.

Selv havnet jeg der det ikke længere var et reelt valg, jeg bør for alt i verden undgå en ny prolaps, så for å sikre at jeg ikke dommer mig, har jeg valgt å "om-møblere" køllens TOTAL vægt,  sådan at skaftet er let så det skal aflaste noget, og den vægten som før lå i skaftet ligger nå i grippet. (75 grams grafit - grips på ca 80 gram)
Deraf er total vægten "rigtig" til mig nå, og jeg kan deraf opnå den rigtige fornemmelse af modstand for min tempo timing, og den lettere skaft vægten gør så at jeg har lidt ekstra å gå på før det går galt

....men den vejen anbefaler jeg IKKE andre å prøve før de er tvunget der hen. Det er nemlig IKKE godt at skaftet bliver så let at vi reelt set ikke kan fornemme andet som køllehoved og grip. Det giver lidt navigations problemer i toppen av swinget der skaft vægten er den som fortæller os vinkelen køllen har, så vi ved når vi skal vende i toppen, mens her må jeg "føle efter" i mine hender, for det er derfra feedbacken kommer nå.

Med hensyn til øvelsen Lasse viste til, der vi IKKE låser blikket på bolden, men lader hovedet følge køllen fra impact er helt klart bedre for ryggen og kroppen generelt, og vi kan opnå større club speed den vejen, men samtidig fordrer det et godt trænet øje til hånd for stadig å ramme godt, men det er værd å prøve sig med det også.

En øvelse jeg selv bruger på rangen som opvarming er å swinge med køllens balancepungt så nærme min egen nakke som mulig.
Da opnår man også fornemmelsen af at køllen "trækkes efter grip enden" der man mentalt prøver å ramme bolden med enden af grippet, altså swinges køllen helt til bunden af swinget UDEN at den vender ud fra kroppen

Redigeret af LHW
  • Thanks 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu