Hop til indhold
mortenn4600

Golf og slidgigt i tommelfingeren

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har fået konstateret slidgigt i venstre tommelfinger rod led hvilket er rimeligt øv. Det gode er at jeg stadig gerne må fortsætte med at spille men det anbefales af teknik og udstyr bliver optimalt sammensat. Udstyr har jeg ikke råd til at gøre så meget ved da mit nuværende sæt kun lige er et år.

Mit spørgsmål er om der er nogle der har erfaring med at få lavet en golf screening af fysikken med med efterfølgende træning vejledning? Jeg ville gerne optimere min fysik så belastning på kroppen bliver mindre.

Det skal gerne være midt sjælland eller evt københavn. Alle råd og erfaringer modtages.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4 minutter siden, skrev mortenn4600:

Hej alle

Jeg har fået konstateret slidgigt i venstre tommelfinger rod led hvilket er rimeligt øv. Det gode er at jeg stadig gerne må fortsætte med at spille men det anbefales af teknik og udstyr bliver optimalt sammensat. Udstyr har jeg ikke råd til at gøre så meget ved da mit nuværende sæt kun lige er et år.

Mit spørgsmål er om der er nogle der har erfaring med at få lavet en golf screening af fysikken med med efterfølgende træning vejledning? Jeg ville gerne optimere min fysik så belastning på kroppen bliver mindre.

Det skal gerne være midt sjælland eller evt københavn. Alle råd og erfaringer modtages.

Du kunne kigge på om din grip-tykkelse er optimal. For mig gør for tynde grips, at jeg gripper alt for hårdt, mens jeg holder langt mere afslappet, når tykkelsen passer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

jeg har spillet sammen med en, der også havde noget slidgigt. Han spillede med nogle specielle handsker på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev Smut:

Hej,

jeg har spillet sammen med en, der også havde noget slidgigt. Han spillede med nogle specielle handsker på.

Dem synes jeg også, at jeg har set i online-golfbutikker, så det er måske værd at google efter?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv eventuelt at eksperimentere med baseball grip i stedet for interlock/overlap. Man kan undlade at lægge tommelfingeren under højre hånd, og gør man det stadig, så er det om ikke andet mindre af den der fikseres - det kan måske lette presset

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres råd. De handsker der er på markedet spiller jeg med i dag. De hjælper ikke rigtigt på tommelfingerne men mere de andre finger.

Jeg har selv overvejet baseball grippet men syntes ikke jeg kan få det til at fungere. Er der nogle der kan undervise i dette for den lokale pro gør det ikke.....sådan må man ikke holde osv osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev mortenn4600:

Tak for jeres råd. De handsker der er på markedet spiller jeg med i dag. De hjælper ikke rigtigt på tommelfingerne men mere de andre finger.

Jeg har selv overvejet baseball grippet men syntes ikke jeg kan få det til at fungere. Er der nogle der kan undervise i dette for den lokale pro gør det ikke.....sådan må man ikke holde osv osv.

Det er lidt af en spøjs udmelding din træner har.. Enhver træner har sine favorit metoder, men hvis du fortæller ham om det problem, så bør han da hjælpe dig eller henvise til en der kan. Jeg spiller med en der bruger baseball grip og bruger det selv når jeg chipper, så start med at chippe sådan, så kan du senere overføre det til de lange slag. Det er kun et spørgsmål om tilvænning og der findes ikke noget grip der er mere rigtigt end andet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Morten

det er sgu da noget skidt. Forstand på slidgigt har jeg ikke, men nogle idéer har jeg:

• Der findes fysioterapeuter, som har forstand på golf. En sådan vil formentlig kunne hjælpe dig med nogle øvelser af en eller anden art. Prøv at kigge nærmere på denne hjemmeside, som er etableret af de fysioterapeuter, som anvendes af blandt andre DGU. Kender dem ikke personligt, men har hørt godt om konceptet.
  • Tilpasning af udstyr er allerede nævnt. Personligt tror jeg ikke meget på handsken, men hjælper det, så hjælper det. Jeg ville mere gå i retning af at finde den grip-størrelse, som passer dig bedst - og få fat i en pro, som har forstand på opmåling af udstyr
  • Din pro lyder som værende meget lidt forstående og fleksibel (jeg mener noget der er værre, men sådanne ord sætter jeg ikke på skrift). Find dig en Pro et andet sted, som er mere fleksibel. Prøv dig frem med et par telefonopringninger til proer inden for køreafstand. Det kan også være at golf-fyssen nævnt ovenfor kan anbefale en bestemt pro, som tager sine kunder mere alvorligt

Held og lykke med det!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for indlæget. Jeg vil prøve at kontakte en af disse for det var noget i den retning jeg havde tænkt på. Hvis en kan anbefale en god og forstående pro på midtsjælland høre jeg også gerne om det. Jeg har midt size grip nu men måske de godt kunne være lidt tykkere uden det ville betyde noget :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
39 minutter siden, skrev mortenn4600:

Tak for indlæget. Jeg vil prøve at kontakte en af disse for det var noget i den retning jeg havde tænkt på. Hvis en kan anbefale en god og forstående pro på midtsjælland høre jeg også gerne om det. Jeg har midt size grip nu men måske de godt kunne være lidt tykkere uden det ville betyde noget :)

Jeg har tidligere spillet med Baseball grip efter råd fra min daværende træner Jens-Ole Kristensen. Jens-Ole er tilknyttet Skjoldenæsholm så han kunne være en mulighed. Selv om sæsonen så småt er ved at slut, så er tidspunktet for en ændring af grippet vel ikke bedre, for det kræver jo noget før det føles naturligt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2 timer siden, skrev mortenn4600:

Steffen Høyer i Sorø starter også gerne med at undervise i baseball-grip.

Jeg kender en af de Fysioterapeuter der har arbejder for DGU. Han holder til i Sandved - han spiller også en fin gang golf selv:

http://www.sandvedfys.dk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
14 timer siden, skrev COP:

Jeg har tidligere spillet med Baseball grip efter råd fra min daværende træner Jens-Ole Kristensen. Jens-Ole er tilknyttet Skjoldenæsholm så han kunne være en mulighed. Selv om sæsonen så småt er ved at slut, så er tidspunktet for en ændring af grippet vel ikke bedre, for det kræver jo noget før det føles naturligt. 

Jeg skiftede til interlock, uden interlock - hvis man kan sige det :D  - hvor jeg stadig har greb om tomlen, men kun yderste led. Det skifte gjorde jeg nærmest fra den ene dag til den anden og syntes det har hjulpet i forhold til timingen af release i svinget.

Det er selvfølgelig ikke et fuldt baseball/10-finger greb og måske derfor jeg ikke syntes det var så svært at skifte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må istemme de andre: En pro, der går op i "sådan gør man, punktum", ville jeg godt nok gå i en stor bue udenom.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skrevet med jens ole fra skjoldnæs holm og skal finde en dag med ham efter den 5/11 indtil da vil jeg prøve at træne på base ball grip og se om det kunne fungere :)

• Like 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu