Hop til indhold
Østberg

Hvornår er provosorisk bold, bolden i spil?

Recommended Posts

Østberg    54

Hej Allesammen,

 

Jeg har hvad jeg mener er et simpelt spørgsmål, men som jeg har fået to forskellige svar på, og som jeg ikke  selv har kunnet finde en løsning på:

 

Situationen: (tænkt)

På Teeslaget slår jeg et kongedrive på rundt regnet 350 meter, desværre så er hullet et dogleg hul, hvor jeg ruller igennem fairwayen  ud i roughen. For en sikkerheds skyld spiller jeg en provisorisk bold som kun bliver 348 meter og derfor holder sig inde.

 

Da vi kommer frem bruger jeg to minutter på at lede efter den første bold, men bliver derefter irriteret og siger: "æv også den opgiver jeg at finde, jeg spiller videre med den provisoriske". Netop som jeg har sagt det, finder vi den den første bold.

 

Spørgsmålet er så: Hviken bold er bolden i spil?

 

De fleste har svaret mig at det er den provisoriske, men jeg mener engang at have læst at den provisoriske først er bolden i spil hvis:

 

1: Den er spillet tættere på pinden, end hvor den oprindelige bold må formodes at være forsvundet

Eller

2: De 5 minutter er gået

 

Hvilket også betyder at havde jeg slået til den provisoriske bold (på stedet længere væk fra pinden end hvor den første bold måtte formodes at være). Så er det stadigvæk den originale bold som er bolden i spil, uanset hvad jeg har  sagt, så længe de 5 minutter ikke er gået!

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
nAlen    448
17 minutter siden, skrev Golfkid:

 

Det er den oprindelige bold, der er bolden i spil. Man kan ikke erklære en bold for væk, så de to punkter du lister op er fuldstændig korrekte som jeg ser det :) 

Sådan som jeg har forstået det hedder det sig at den første bold er i spil indtil man har slået næste slag til den anden  (som jo så bliver en naturlig forlængelse af 5 minutters reglen, eller at man opgiver at lede efter den første).

 

Reglen kan så "bøjes" lidt for at fremme flowet på banen hvis man eksempelvis slår den første 350m og den provisoriske 120m... Så plejer de fleste lige at "slå nummer 2 med frem" :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Engslev    42
38 minutter siden, skrev Østberg:

 

Hvilket også betyder at havde jeg slået til den provisoriske bold (på stedet længere væk fra pinden end hvor den første bold måtte formodes at være). Så er det stadigvæk den originale bold som er bolden i spil, uanset hvad jeg har  sagt, så længe de 5 minutter ikke er gået!

 

 

Du skal dog være opmærksom på at den provisoriske bold bliver bolden i spil, hvis du har ledt i 2 minutter, og derefter slår til den provisoriske, uanset at der ikke er gået 5 minutter, og at den oprindelige findes 2 meter længere fremme efter du har slået

4 minutter siden, skrev nAlen:

Sådan som jeg har forstået det hedder det sig at den første bold er i spil indtil man har slået næste slag til den anden  (som jo så bliver en naturlig forlængelse af 5 minutters reglen, eller at man opgiver at lede efter den første).

 

Reglen kan så "bøjes" lidt for at fremme flowet på banen hvis man eksempelvis slår den første 350m og den provisoriske 120m... Så plejer de fleste lige at "slå nummer 2 med frem" :) 

Så længe den provisoriske ikke er længere væk fra pinden end hvor den første bold måtte formodes at være, så må du slå til den lige så mange gange du vil, og den bliver først bolden i spil når du har ledt eller  slået til den provisoriske tætte på pinden end hvor den første bold måtte formodes at være

Redigeret af Engslev

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Golfkid    839
4 minutter siden, skrev Engslev:

Du skal dog være opmærksom på at den provisoriske bold bliver bolden i spil, hvis du har ledt i 2 minutter, og derefter slår til den provisoriske, uanset at der ikke er gået 5 minutter, og at den oprindelige findes 2 meter længere fremme efter du har slået

 

Det her gælder jo kun, hvis du slår til den provisoriske, hvis den er nærmere flaget. Ellers er den oprindelige bold stadig i spil, ligesom du forklarer nedenunder :) 

 

@nAlen det er ikke at gradbøje reglen for det er fuldt lovligt at slå den til provisoriske på vej op til den første bold. Den første bold er i spil indtil tiden er gået eller man har slået den provisoriske fra et sted nærmere end, hvor man formoder den første bold er :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
nAlen    448
9 minutter siden, skrev Engslev:

Så længe den provisoriske ikke er længere væk fra pinden end hvor den første bold måtte formodes at være, så må du slå til den lige så mange gange du vil, og den bliver først bolden i spil når du har ledt eller  slået til den provisoriske tætte på pinden end hvor den første bold måtte formodes at være

 

***EDIT*** Nu hvor jeg rent faktisk forstår hvad du har skrevet, så tror jeg vi er enige :D Jeg læste det som at du ikke må slå den provosoriske forbi hvor du formoder den oprindelige er :) 

 

3 minutter siden, skrev Golfkid:

 

@nAlen det er ikke at gradbøje reglen for det er fuldt lovligt at slå den til provisoriske på vej op til den første bold. Den første bold er i spil indtil tiden er gået eller man har slået den provisoriske fra et sted nærmere end, hvor man formoder den første bold er :) 

okay så er vi vist allesammen enige :) 

Vidste faktisk ikke at den første del af det du skrev var "lovligt", men har hele tiden bare set det som sådan en naturlig ting for at fremme flowet, så man ikke skal rende frem og tilbage hele tiden :) 

Redigeret af nAlen
nAlen kan åbenbart ikke læse :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Engslev    42
3 minutter siden, skrev Golfkid:

 

Det her gælder jo kun, hvis du slår til den provisoriske, hvis den er nærmere flaget. Ellers er den oprindelige bold stadig i spil, ligesom du forklarer nedenunder :) 

 

@nAlen det er ikke at gradbøje reglen for det er fuldt lovligt at slå den til provisoriske på vej op til den første bold. Den første bold er i spil indtil tiden er gået eller man har slået den provisoriske fra et sted nærmere end, hvor man formoder den første bold er :) 

Er du sikker @Golfkid? Jeg mener at hvis du først har søgt i det område hvor du formoder bolden er, og dernæst slår til den provisoriske (Selv om der ikke er gået 5 minutter), så er den provisoriske nu bolden i spil.. Og så er det bare ærgerligt at du finder den oprindelige længere fremme (stadig inden for de 5. minutter)

Redigeret af Engslev

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Golfkid    839
2 minutter siden, skrev nAlen:

Så hvis jeg slår et drive lad os sige 250 meter, og den kræver en provosorisk - Den provosoriske bliver så 190, så må jeg ikke slå den længere frem end jeg tror den første er ? 

okay så er vi vist allesammen enige :) 

Vidste faktisk ikke at den første del af det du skrev var "lovligt", men har hele tiden bare set det som sådan en naturlig ting for at fremme flowet, så man ikke skal rende frem og tilbage hele tiden :) 

 

Hvis den første er 250 og den provisoriske er 190, så må du slå den ligeså langt du vil - du må bare ikke slå til den (igen), hvis den er nærmere flaget end den oprindelige bold :) 

 

https://www.golf.dk/manualer/golfreglerne/2016/da/topic/regel-27

1 minut siden, skrev Engslev:

Er du sikker @Golfkid? Jeg mener at hvis du først har søgt i det område hvor du formoder bolden er, og dernæst slår til den provisoriske (Selv om der ikke er gået 5 minutter), så er den provisoriske nu bolden i spil.. Og så er det bare ærgerligt at du finder den oprindelige længere fremme (stadig inden for de 5. minutter)

 

Så længe der ikke er gået 5 minutter, så er den oprindelige bold stadig i spil, så længe du ikke har slået den provisoriske bold fra et sted nærmere flaget :) 

 

Kan huske Sidse Pein-Lorentzen har snakket meget om det. Bl.a. må din modstander stadig lede efter din bold indtil du har slået den provisoriske (nærmere flaget) i en hulspilsmatch, så længe der ikke er gået 5 min. 

 

Man kan ikke opgive en bold - den er først død når der er gået 5 minutter eller du har slået den provisoriske fra et sted nærmere flaget, så der er reglerne ret lempelige i forhold til det du beskriver :) 

  • Like 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Østberg    54
10 minutter siden, skrev Golfkid:

Kan huske Sidse Pein-Lorentzen har snakket meget om det. Bl.a. må din modstander stadig lede efter din bold indtil du har slået den provisoriske (nærmere flaget) i en hulspilsmatch, så længe der ikke er gået 5 min. 

 

Man kan ikke opgive en bold - den er først død når der er gået 5 minutter eller du har slået den provisoriske fra et sted nærmere flaget, så der er reglerne ret lempelige i forhold til det du beskriver :) 

 

Tusinde tak Lasse, Engslev og nAlen :-)
Jeg syntes det er fantastisk at i gider bruge jeres tid på at hjælpe og dele jeres viden/erfaringer med en hygge golfer som mig :-)
For mig er dette præcis årsagen til at jeg syntes Vild med golf er et godt forum :-) - Det er altså jer som er med til at skabe det, og det syntes jeg i skal have kredit for :-)

  • Like 2

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Golfkid    839

Find decision 27-2b/3 og 27-2b/6 :) @Engslev, det beskriver fuldstændig det du skriver om, så ja, jeg er helt sikker :D 

 

27-2b/3

 

Original Ball Is Beyond Provisional Ball; Player Searches Briefly for Original Ball, Plays Provisional Ball and Then Finds Original Ball

 

Q: A player's provisional ball comes to rest short of where the original ball is likely to be. After a two-minute search for the original ball, the player goes back, plays a second stroke with the provisional ball and then his original ball is found within the five-minute time limit. What is the ruling?

 

A: The player must continue play with the original ball. Play of a provisional ball does not render the original ball lost until it has been played from the place where the original ball is likely to be or from a point nearer the hole than that place (Rule 27-2).

 

http://www.usga.org/rules/rules-and-decisions.html#!decision-27,d27-2b-3

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Engslev    42
27 minutter siden, skrev Golfkid:

 

 

Så længe der ikke er gået 5 minutter, så er den oprindelige bold stadig i spil, så længe du ikke har slået den provisoriske bold fra et sted nærmere flaget :) 

 

Kan huske Sidse Pein-Lorentzen har snakket meget om det. Bl.a. må din modstander stadig lede efter din bold indtil du har slået den provisoriske (nærmere flaget) i en hulspilsmatch, så længe der ikke er gået 5 min. 

 

Man kan ikke opgive en bold - den er først død når der er gået 5 minutter eller du har slået den provisoriske fra et sted nærmere flaget, så der er reglerne ret lempelige i forhold til det du beskriver :) 

Du fandt decesion... Perfekt så blev jeg klogere i dag :D

Redigeret af Engslev

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kitter    110

En præcisering - det er uhyggeligt vigtigt at holde sig ordvalget klart. I dette tilfælde ordvalget "the place where the original ball is likely to be". Det er ordene 'likely to be' som er kritiske i denne sammenhæng. [i den danske udgave af reglerne anvendes betegnelsen "bold antagelig befinder sig"]. Det drejer sig i denne sammenhæng ikke om, hvor den originale bold reelt er, men om hvor man antager, at den er.

 

Den provisoriske kan nemlig godt blive bolden i spil, selv om man ikke har slået til den nærmere flaget end den originale.

 

Man kan nemlig være i den situation, at man tror, at man har slået den originale 200 meter i drivet, mens den provisoriske er knaldet 220 meter ud i fairway. Det antages altså, at den originale ligger 200 m ude. Nu slår spilleren til sin provisoriske (220m), men 30m længere (250m ude) fremme opdager man så den originale bold.

Dvs at spilleren endnu ikke har slået til den provisoriske bold længere fremme end den originale. (Han slog provoen ved 220m og originalen ligger ved 250m).

 

Hvad er så bolden i spil??

 

Decision 27-2b/4 siger, at det nu er den provisoriske, som er i spil, fordi spilleren har slået til den provisoriske længere fremme end man ANTOG at den originale bold lå. Dvs at den originale ikke længere er i spil, selv om den ligger ved 250 - fordi man antog at den lå ved 200m.

 

Kom ikke og sig at reglerne er enkle....

27-2b/4

Provisional Ball Played from Beyond Where Original Ball Likely to Be But Not Beyond Where Original Ball Found

Q.A player, believing his tee shot might be lost or in a road defined as out of bounds, played a provisional ball. He searched for his original ball but did not find it. He went forward and played his provisional ball. Then he went farther forward and found his original ball in bounds. The original ball must have bounced down the road and then come back into bounds, because it was found much farther from the tee than anticipated. Was the original ball still the ball in play?

A.No. The player played a stroke with the provisional ball from a point nearer the hole than the place where the original ball was likely to be. When he did so, the provisional ball became the ball in play and the original ball was lost (Rule 27-2b).

The place where the original ball in fact lay was irrelevant.

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Østberg    54
10 minutter siden, skrev Kitter:

En præcisering - det er uhyggeligt vigtigt at holde sig ordvalget klart. I dette tilfælde ordvalget "the place where the original ball is likely to be". Det er ordene 'likely to be' som er kritiske i denne sammenhæng. [i den danske udgave af reglerne anvendes betegnelsen "bold antagelig befinder sig"]. Det drejer sig i denne sammenhæng ikke om, hvor den originale bold reelt er, men om hvor man antager, at den er.

 

Den provisoriske kan nemlig godt blive bolden i spil, selv om man ikke har slået til den nærmere flaget end den originale.

 

Man kan nemlig være i den situation, at man tror, at man har slået den originale 200 meter i drivet, mens den provisoriske er knaldet 220 meter ud i fairway. Det antages altså, at den originale ligger 200 m ude. Nu slår spilleren til sin provisoriske (220m), men 30m længere (250m ude) fremme opdager man så den originale bold.

Dvs at spilleren endnu ikke har slået til den provisoriske bold længere fremme end den originale. (Han slog provoen ved 220m og originalen ligger ved 250m).

 

Hvad er så bolden i spil??

 

Decision 27-2b/4 siger, at det nu er den provisoriske, som er i spil, fordi spilleren har slået til den provisoriske længere fremme end man ANTOG at den originale bold lå. Dvs at den originale ikke længere er i spil, selv om den ligger ved 250 - fordi man antog at den lå ved 200m.

 

Kom ikke og sig at reglerne er enkle....

27-2b/4

Provisional Ball Played from Beyond Where Original Ball Likely to Be But Not Beyond Where Original Ball Found

Q.A player, believing his tee shot might be lost or in a road defined as out of bounds, played a provisional ball. He searched for his original ball but did not find it. He went forward and played his provisional ball. Then he went farther forward and found his original ball in bounds. The original ball must have bounced down the road and then come back into bounds, because it was found much farther from the tee than anticipated. Was the original ball still the ball in play?

A.No. The player played a stroke with the provisional ball from a point nearer the hole than the place where the original ball was likely to be. When he did so, the provisional ball became the ball in play and the original ball was lost (Rule 27-2b).

The place where the original ball in fact lay was irrelevant.

 

 

 

Det skaber altså en super "skæg" situation, forudsat oventående eksempel med vejen ;-)

 

Situation A:

Man rammer den provisoriske  lige i røven og den flyver længere end man antager den oprindelige bold gjorde.

Man leder efter den oprindelige bold men opgiver med at lede efter to minutter.

Man slår til den provosoriske bold igen og slår den op 1 meter fra pinden.

På vej frem til greenen, finder man den oprindelige bold meget tættere på hullet end antaget. (indenfor de 5 minutter)

Rulling:

Den provosoriske bold, er altså slået fra et sted tættere på hullet end den oprindelige bold antageligvis lå, og den provosoriske bold er derfor bolden i spil!

 

Situation B: 

Man rammer den provosoriske bold halvskidt og den flyver kun 150 meter

Man slår til den provosoriske bold igen og slår den op 1 meter fra pinden.

Man leder efter den oprindelige bold men opgiver med at lede efter to minutter.

På vej frem til greenen, finder man den oprindelige bold meget tættere på hullet end antaget. (indenfor de 5 minutter)

Rulling:

Den provosoriske bold, er altså slået fra et sted længere fra hullet end den oprindelige bold antageligvis lå, og den oprindelige bold er derfor bolden i spil!

 

Helt enig med Kitter, reglerne er altså ikke helt enkle :-)

  • Upvote 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ronnow    111

Hehe. Mon ikke situation B kan give anledning til en hel del diskussioner på banen.

 

Men heldigvis, for de fleste af os, er "where the ball was likely to be" ikke et punkt, men et større rektangel med min. 50m i længderetningen :D

 

  • Like 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu


×