Jump to content

Recommended Posts

Et godt handicap er vel et man kan spille til, hvis man f.eks har 6 opskrivninger i gældende runder er man for langt nede med mindre man så henter det ind igen i gældende runde ( ej hygge )

Et godt handicap kan også være et handicap der ligger en anelse for højt så man konstant scorer alle vin, hvis man udvilker sig i samme fart som man ryger ned.

Hvis man har flere runder i 20erne end zonen vil jeg sige det er skidt, uanset hvad det er.

Set i forhold til Kjeldsen og Thorbjørn som står til +8 hcp pt, er handicap 2,1 usansynligt ringe f.eks.

Hvis man er 14 år og efter 3 måneder har hcp 3 er det godt, er man 50 år og lige startet er handicap under 10 ekstremt framragende efter 2 år.

Har du kun 1 arm fordi den anden er sprunget af i krig og har handicap 4 er det ekstremt godt.

Der er ikke noget tal i sig selv der er godt, det skal ses i forhold til miljø, alder, og andre faktorer.

Genrelt er man god hvis der står et + foran handicappet synes jeg, og alle andre er hobbyister, men man kan sagtens blive Professionel uden at være + handicapper mener jeg, der skal man vidst være i 4.5 eller lidt under, der er flere historier om folk på den side af scratch der turnede pro og tjener en skilling i ny og næ.

Edited by Gålfer

27 minutter siden, skrev Chrilkm:

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der ifølge jer er et godt handicap.

"et godt hcp" er vel afhængigt af hvordan du ser på det...

Hvis du spørger hvad et passende hcp er vil svaret være hvad end du nu kan spille til.

Hvis du spørger hvad individuelle synes er et flot hcp så er svaret (for mit vedkommende) + og ned.. 

19 minutter siden, skrev Gålfer:

Set i forhold til Kjeldsen og Thorbjørn som står til +8 hcp pt, er handicap 2,1 usansynligt ringe f.eks.

Du kan ikke sammenligne professionelle og amatører på den måde..... 

Fair nok, så siger vi da en års indkomst på 10.000kr i form af bags of gave kort, med 1,1 i handicap, set i forhold til 50 millioner kroner i kontanter + sponsorer goder og tøj kontrakter.

Edited by Gålfer

8 minutter siden, skrev Gålfer:

Fair nok, så siger vi da en års indkomst på 10.000kr i form af bags of gave kort, med 1,1 i handicap, set i forhold til 50 millioner.

Det var nu deres hcp, jeg hentydede til du ikke kan sammenligne på den måde.. Du ved - Det tråden handler om..... ? :) 

Lad mig give det er alvorligt forsøg så det gør sig forståligt, så :)

Hvis handicappet kvalificerer en års indtægt på 50 millioner i kontanter så er det framragende, og så ser vi bort fra tallet.

54 minutter siden, skrev Gålfer:

Lad mig give det er alvorligt forsøg så det gør sig forståligt, så :)

Hvis handicappet kvalificerer en års indtægt på 50 millioner i kontanter så er det framragende, og så ser vi bort fra tallet.

Grunden til at du ikke kan sammenligne det, og @Golfkid prøvede også at forklare det da du var meget interesseret i hans, er at de ikke bliver reguleret på samme måde som amatører, men sat til et fixed hcp ud fra hvilken kategori de har på de respektive tours. 

@Chrilkm

Du vil få lige så mange forskellige svar som hvis du spurgte om hvem der er deres yndlings spiller. 

Det vil for de fleste afhænge af deres hcp vil jeg tro, jo lavere hcp jo lavere vil man også se på hvad der er et godt hcp. 

For mig personligt vil det være alt med et + foran. 

Thorbjørn kan brænde sammen og lave en 78'er og beholde sit gruppe handicap uanset hvad, forstår så ikke hvorfor en +2'er kan slås op il +0,5 på databasen, det betyder jo at en spiller uanset niveau efter de har tilraget sig en kategori kan gøre hvad de vil, stadigvæk være registreret som +2 og i princippet aldring nogen sinden formå at spille til det, indtil den dag de resignerer fra den professionelle linje grundet alder eller andet. Så en kategori spiller kan lave nogle uhyggeligt dårlige resultater og stadigvæk fremstå som aldeles framragende, den del forstår jeg ikke så meget af.

Det kan måske være det er fordi en professionel kan have 2 handicap, et rigtigt og så et estimeret kategori handicap, vel.

Det er det formentligt, slog Søren Kjeldsen op og han har +4 og registreret i Brønderslev, Handicap kategori er så stadigvæk +8 sidste jeg checkede.

Så der skal her skeeles mellem et rigtigt handicap og et kategori handicap, spillers reele handicap er +4, ikke +8 / +0,5 ikke +2,0. Got it.

Edited by Gålfer

DGU har lagt dette skriv ud om Pro-tour medlemmers hcp.  Og skriver "

I praksis er det vanskeligt for tour-pro’er (registrerede medlemmer af én eller flere professionelle golftours) at opnå

kendskab til CR/Slope eller SSS/CSS for de baner, der indgår på diverse professionelle golftours. På de højeste tours,

er det heller ikke praksis at fremsende scores til regulering i spillernes hjemmeklubber, og CBA beregning på runder

gennemføres normalt ikke, da pro’ernes generelle spilleret udelukkende afhænger af deres tour-kategori og HCP

ofte slet ikke benyttes. Derfor sættes tour-pro’er administrativt i et tourafhængigt HCP. "

European tours category liste.

1 time siden, skrev Gålfer:

Thorbjørn kan brænde sammen og lave en 78'er og beholde sit gruppe handicap uanset hvad, forstår så ikke hvorfor en +2'er kan slås op il +0,5 på databasen, det betyder jo at en spiller uanset niveau efter de har tilraget sig en kategori kan gøre hvad de vil, stadigvæk være registreret som +2 og i princippet aldring nogen sinden formå at spille til det, indtil den dag de resignerer fra den professionelle linje grundet alder eller andet. Så en kategori spiller kan lave nogle uhyggeligt dårlige resultater og stadigvæk fremstå som aldeles framragende, den del forstår jeg ikke så meget af.

Det kan måske være det er fordi en professionel kan have 2 handicap, et rigtigt og så et estimeret kategori handicap, vel.

Det er det formentligt, slog Søren Kjeldsen op og han har +4 og registreret i Brønderslev, Handicap kategori er så stadigvæk +8 sidste jeg checkede.

Så der skal her skeeles mellem et rigtigt handicap og et kategori handicap, spillers reele handicap er +4, ikke +8 / +0,5 ikke +2,0. Got it.

Nej det tror jeg ikke du har ret i, i @Golfkid tilfælde handler det nok om at da han tastede det ind havde han en kategori der satte ham i +2, og nu er han så I en der er i +0.5

Med Kjeldsen kunne jeg forestille mig at de +4 er fra da han turned som amatør der stadig står i systemet, det er jo ikke noget der bliver reguleret. 

Ja pro'erne kan gå en masse skod runder uden at blive reguleret, jeg forstår dog ikke hvorfor du tænker over det, nærmest er foraget over det, de bruger det jo ikke til noget, det må være fordi du ser det som et status symbol at du har så travlt med hvad alle andre har i hcp, men er ret sikker på at pro'erne ikke kunne være mere lige glade om der står +8 eller 2.1. 

1 time siden, skrev Gålfer:

Du kan blive klubpro, hvis du har under 4,5 i hcp og kan bestå din Playing Ability Test. Du kan blive registreret som Tourpro, hvis du har +handicap, som hovedregel.

Thorbjørn bliver ikke reguleret på ET, men på ECCO Tour bliver der brugt Golfbox, så der bliver vi reguleret. Vi starter året ud fra vores kategori. Jeg turnede Pro med +3,7 i handicap, men da jeg blev Pro blev jeg sat i +2,0. Har siden været sat i både +1, +2 og +3 alt afhængig af kategori.

I år startede jeg i +1,0. Hvis jeg spiller kval til ECCO Tour i efteråret og får en ny kategori, så starter jeg næste år i +2,0 f.eks, uanset hvad der ellers sker... Så man kan ikke altid regne med det :)

ET-spillernes handicap kan du slet ikke regne med, fordi de ikke hverken bruger det eller bliver reguleret. Derfor kan du ikke sætte deres niveau ud for handicap... At Søren Kjeldsen står til +4,0 er mere en tilfældighed end noget andet. Han ringer altså ikke til Brønderslev og får det ændret. Han er måske i klubben to gange om året og han er også bedøvende ligeglad :) 

Så der skal skeles mellem Pro-handicap og Amatør-handicap. Der er en verden til forskel, som @COP også har pointeret :) 

Det forklarer så også hvorfor du havde +0,7 på et tidligere tidspunkt på året, gotcha.

@Casper Blanding af at der var syg interesse for mit tidligere, så gir bare lidt igen, du er for mig en skalp, og jeg er nu under dig, det betyder enormt meget for mig, og sikkert ikke en fis for dig, det er forstået og accepteret :) Måler bare mit fremskridt i et tal, vi kan jo lidt svært påvise en form med andet end ord, og der er tal så dejlig konkrete uden omsvøb.

Edited by Gålfer

3 minutter siden, skrev Gålfer:

Det forklarer så også hvorfor du havde +0,7 på et tidligere tidspunkt på året, gotcha.

Jeps. Og det er kun nogle runder der bliver registreret, ikke dem alle. Der bliver heller ikke skelet til om der bliver spillet med oplæg eller ej. Det virker som om, at det kommer an på om de lige får trykket på knappen eller ej. Så det er ikke noget vi på nogen måde går op i :D 

Derudover er jeg blevet reguleret i nogle eliteturneringer i hjemmeklubben, så det er som det nu engang er. Til 1/1 bliver det resat igen og så er det forfra :) 

Og så må et godt handicap for dig, være at kunne komme tilbage til formen efter rehabilitering endt, og reelt ligge under +2, for det vil betyde $, alt andet end lige.

Lige nu, skrev Gålfer:

Og så må et godt handicap for dig, være at kunne komme tilbage til formen efter rehabilitering endt, og reelt ligge under +2, for det vil betyde $, alt andet end lige.

Jo lavere handicap jeg har, jo bedre kategori har jeg også på diverse tours, så det er helt sikkert. Men det vil aldrig være et billede af det aktuelle niveau, men mere hvor man er placeret i systemet :) 

Hvis nu Nanna vinder en til, ryger hun direkte på LPGA fra Symetra, det vil formentligt så give lidt administration midt i sæsonen, da hun så skal skrives ned til en ny handicap gruppe ( og så er det et godt handicap, fordi det er fandeme ikke nemt som rookie at tage en direkte vej, før sæson er ovre )