Velkommen til Vild med Golf

Vildmedgolf.dk er gratis for alle brugere - her kan du sætte dit brugte golfudstyr til salg, deltage i debatten eller bare læse med i de mange tusindevis af emner, der f.eks. omhandler golfbaner, golfudstyr eller golf reglerne. Eller find en ny spillemakker, upload dine bedste golfbilleder, eller noget helt andet - mulighederne er mange!

Registrér dig som bruger for at få adgang til alle funktioner. Når du er logget ind kan du deltage på siden og oprette dit eget indhold, eller svare på eksisterende indhold. Du kan oprette din egen profil, modtage omdømme point fra andre brugere, og du kan også skrive private beskeder til andre registrerede brugere. Vi deler ikke dine oplysninger med andre! Denne besked vises ikke når du er logget ind.

AndMic

At markere sin bold

20 indlæg i dette emne

Hej alle.

Jeg har et spørgsmål om markering af bold. Jeg spiller en runde sammen med tre andre. Min bold ligger på forgreen eller ude på fairway få meter fra en anden bold. Denne anden bold ligger på forgreen og jeg vil gerne have den markeret da jeg mener at den ligger i min puttelinje. Jeg får at vide at det kun er bolde som ligger på green som kan markeres. Er jeg forkert på den, eller kunne jeg have fået den anden bold markeret sådan at jeg ikke, som det selvfølgelig skete, ramte den?

Med venlig hilsen

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Næste gang kan du jo spørge hvor i reglerne det står at bolden ikke må markeres.

Du har ret:

22-2. BOLD TIL GENE FOR SPILLET

Undtagen når en bold er i bevægelse, må en spiller, hvis han mener, en anden bold kunne være til gene for hans spil, få denne løftet.

En bold, som er løftet efter denne Regel, skal genplaceres (se Regel 20-3). Bolden må ikke renses, medmindre den ligger på green (se Regel 21).

I slagspil må en spiller, der får stillet krav om at løfte sin bold, spille først i stedet for at løfte bolden.

Note 1: Bortset fra på green må en spiller ikke løfte sin bold, alene fordi han mener, at den kunne genere en anden spillers spil. Hvis en spiller løfter sin bold uden at være blevet bedt om det, pådrager han sig ét straffeslag for overtrædelse af Regel 18-2, men der er ingen yderligere straf efter Regel 22.

Note 2: En bold må ikke løftes, hvis den ville kunne påvirke bevægelsen af en anden bold, som er i bevægelse.

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
9 timer siden, skrev Pastorius:

Næste gang kan du jo spørge hvor i reglerne det står at bolden ikke må markeres.

Du har ret:

22-2. BOLD TIL GENE FOR SPILLET

Undtagen når en bold er i bevægelse, må en spiller, hvis han mener, en anden bold kunne være til gene for hans spil, få denne løftet.

En bold, som er løftet efter denne Regel, skal genplaceres (se Regel 20-3). Bolden må ikke renses, medmindre den ligger på green (se Regel 21).

I slagspil må en spiller, der får stillet krav om at løfte sin bold, spille først i stedet for at løfte bolden.

Note 1: Bortset fra på green må en spiller ikke løfte sin bold, alene fordi han mener, at den kunne genere en anden spillers spil. Hvis en spiller løfter sin bold uden at være blevet bedt om det, pådrager han sig ét straffeslag for overtrædelse af Regel 18-2, men der er ingen yderligere straf efter Regel 22.

Note 2: En bold må ikke løftes, hvis den ville kunne påvirke bevægelsen af en anden bold, som er i bevægelse.

Mange tak. Det var rart at få fastslået. 

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Side note ! Når det et uden for Greens han er blevet bedt om at markere, så må han ikke gøre bolden ren som du må på green!

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Din medspiller kunne jo også bare have spillet sin bold først. Der står ikke noget sted i reglerne hvem der SKAL slå først. Etiketten siger godt nok at det er den der er længst fra hullet der skal slå først, MEN normalt vil vi jo spille med at alle lige skal ind på green først. Her bliver der sjældent taget hensyn til, at en af spillerne der ligger på green måske er længere væk fra hullet end en der ligger lige ved siden af green.

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En korrektion:

Det står da i reglerne, hvem der skal slå først. Regel 10-2 b beskriver spilleorden, herunder hvilken bold som skal spilles først. Da der ikke står 'bør' eller nogen anden modifikator, så skal bolden længst væk fra hullet spilles først. Det giver dog ingen straf, hvis man ikke overholder dette (og det er jo derfor at langt de fleste af os i praksis vælger at spille nærmeste bold først, hvis den ligger i vejen)

Der er desuden to undtagelser, hvoraf den ene (regel 22-2, som citeret ovenfor) burde være taget i anvendelse.

10-2. b. Under spil af et hul

Når slagspillerne har påbegyndt spil af et hul, spilles den bold, som ligger længst fra hullet, først. Hvis to eller flere bolde ligger lige langt fra hullet eller deres position relativt til hullet ikke kan bestemmes, bør der trækkes lod om, hvilken bold der skal spilles først.

Undtagelser: Regel 22 (Bold til hjælp eller gene for spillet) og 31-4 (Four-ball slagspil).

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaa, så lærte jeg da lidt i dag :) Det er dog meget sjældent at den regel overholdes tæt på green for os amatører :) 

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil sige, det er 39/40 som jeg spiller med der altid venter til alle er på green, uanset hvor pinden står, og et put kan være længere end et chip ind på pladen.

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
8 minutter siden, skrev Gålfer:

Vil sige, det er 39/40 som jeg spiller med der altid venter til alle er på green, uanset hvor pinden står, og et put kan være længere end et chip ind på pladen.

Nemlig, sådan oplever jeg det også i private runder. Nogle gange er det også det nemmeste, med mindre at ham udenfor green alligevel vil ha' flaget op :) 

Men det er værd at huske på den rigtige rækkefølge når nu der skal spilles Danmarksturnering i weekenden, så man ikke kommer til at slå udenfor tur :) 

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
35 minutter siden, skrev Golfkid:

Nemlig, sådan oplever jeg det også i private runder. Nogle gange er det også det nemmeste, med mindre at ham udenfor green alligevel vil ha' flaget op :) 

Men det er værd at huske på den rigtige rækkefølge når nu der skal spilles Danmarksturnering i weekenden, så man ikke kommer til at slå udenfor tur :) 

Hvis det er et godt slag kalder vi den bare tilbage ;)

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
18 minutter siden, skrev osholm:

Og det er jo så netop forskellen mellem hulspil og slagspil (inkl. stableford) - i hulspil kan slaget kaldes tilbage, hvilket man jo nogen gange kan have stopr fornøjelse af :thumbsup: ; det kan det ikke i slagspil.

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps netop :) skal spille i weekenden.

@Nicolai kiggede noget da vi spillede hulspil og han slog udenfor tur da jeg så kaldte den tilbage.., han skulle jo lære det ;) det var dog bare en for sjov match hvor han skulle lære lidt om reglerne og taktik. Han fik dog lov til at spille videre på den :) helt hjerteløs er jeg dog ikke.

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
6 timer siden, skrev osholm:

Nogen af jer der nogensinde har gjort det ? 

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
26 minutter siden, skrev nAlen:

Nope, har altid stoppet folk inden og jeg er selv meget påpasselig med at spørge før jeg selv skal slå, så ingen er i tvivl om hvad der foregår. Så jeg spørger altid hellere en gang for meget end en gang for lidt :) 

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
7 timer siden, skrev osholm:

Jeps netop :) skal spille i weekenden.

@Nicolai kiggede noget da vi spillede hulspil og han slog udenfor tur da jeg så kaldte den tilbage.., han skulle jo lære det ;) det var dog bare en for sjov match hvor han skulle lære lidt om reglerne og taktik. Han fik dog lov til at spille videre på den :) helt hjerteløs er jeg dog ikke.

Det fik jeg også lært og kan bagefter godt se, at der er meget taktik i hulspil. Jeg har bare været vant til, uanset spilleform, at slå, når man er klar. Bare man ikke gør det samtidig. Hulspil er bestemt også en spilleform, der skal spilles oftere. 

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 time siden, skrev nAlen:

Nej :) 

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu