Velkommen til Vild med Golf

Vildmedgolf.dk er gratis for alle brugere - her kan du sætte dit brugte golfudstyr til salg, deltage i debatten eller bare læse med i de mange tusindevis af emner, der f.eks. omhandler golfbaner, golfudstyr eller golf reglerne. Eller find en ny spillemakker, upload dine bedste golfbilleder, eller noget helt andet - mulighederne er mange!

Registrér dig som bruger for at få adgang til alle funktioner. Når du er logget ind kan du deltage på siden og oprette dit eget indhold, eller svare på eksisterende indhold. Du kan oprette din egen profil, modtage omdømme point fra andre brugere, og du kan også skrive private beskeder til andre registrerede brugere. Vi deler ikke dine oplysninger med andre! Denne besked vises ikke når du er logget ind.

ploehmann

WITB ploehmann

29 indlæg i dette emne

Hey Gålfer,

Jeg spurgte til dit tilbage sving for at høre om du gik helt tilbage, da der er mange der nærmest aldrig slår fulde slag med deres wedges. Og ja slaglængder kan variere meget fra spiller til spiller. ( jeg betvivler ikke dine ) Kender nogle der slår temmelig langt, men det er nærmere hvor grimme ens fejlslag på banen er der er vigtigt . Hvis man kender ens stock længder og boldflugt ved forskellige slag er man kommet en god bid tættere på en bedre score.

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

[mention=2752]ploehmann[/mention]

Fin sammensætning og endnu et bevis på at man kan lave gode handler på brugtmarkedet. 

Hvordan har du det generelt med din RBZ? Bruger du den kun fra tee? Jeg prøvede den på et tidspunkt og kunne slet ikke slå den fra andet end tee, men så gik jeg over til Rescues fra TM M1 og nu har jeg pludselig et værktøj, som også kan slås fra græsset og de går langt og lige, selv fra tee. Blot et fif, hvis du leder efter noget der kan slås fra begge steder  

Det er sjovt du nævner det: Jeg købte den i sommers (på loppemarked, hvor jeg fik den og min driver for 1.000 kr.). Dengang spillede jeg som en pose nødder, og havde rigtig svært ved at slå den fra leje udenfor tee. Den føltes tung og svært at slå, så vi blev uvenner.

Jeg er blevet hjulpet til en del mere fart i køllen ved at bruge Trackman i Golfarena Aarhus siden november. Pludselig er det en medgørlig kølle - selvfølgelig stadig med (slemme) udfald. Men hvis jeg på et tidspunkt får et nogenlunde konsistent sving på, så er den bestemt god især fra tee - hvor jeg kan få den lige så langt, som mine gode drives kom for 6 måneder siden, dvs. 210-220 meter. Men jeg har også haft fine træf fra fairway med den. En del handler nok om, at "vi er blevet gode/bedre venner" og jeg derfor stoler mere på den nu. Jeg har aldrig tænkt på den som en rescue, da jeg har 19 graders hybrid med et mindre hoved, som jeg alligevel altid ville slå fra et dårligere leje, hvis bolden skal langt frem i banen (jeg er dog efterhånden mere og mere tilbøjelig til bare at flytte bolden lidt frem med fx et 6-jern, hvis jeg er i det tykkere græs på udslaget, da et hybrid eller lav-loftet slag fra rough kan være lidt af en lotto-kupon).

Jeg kan godt lide, at den er en "rigtig" 3-wood, som giver muligheder fra tee. Den 3-wood jeg havde før (Callaway Big Bertha Diablo) havde et lille hoved, og det synes jeg gjorde den sværere at bruge fra tee, mens der også var relativt langt mellem de gode træf på fairway.

Jeg har en 52 og en 60er.

52 dækker alt imellem 0-130meter, alt afhængigt af leje.

Begyndt at bruge 60eren mindre og mindre, og den komme kun op hvis jeg ligger dumt og skal meget stejlt op og meget lidt rul på kort afstand, hælder mest til 52 til allround.

Aldrig brugt sandjern, her bruger jeg 60 grader dog.

Jeg har indarbejdet flere tilbage svings længder på 52eren, som jeg kender, f.eks vandret tilbage og frem lander bolden 50 meter ude med check på andet hop, er stor fortaler for forskellige længer tilbage træk og så holde tempo i stedet for at ændre på tempo og loft, det gør det meget mere enkelt, og i prøve sving ser jeg bagud for at finde tilbage træk stop, og slår så i samme tempo.

Jeg er ikke så metodisk på pitch-slag som du - selvom jeg måske burde - men med Trackman Combine kan man få en god fornemmelse for, hvordan et slag med 45, 55, 65, 75 og 90 meters carry føles. Her tror jeg egentlig jeg mest tænker på farten, jeg rammer bolden med. Jeg er nok tilbøjelig til at bruge 52 graders på distancer tom. 65 og så pitching wedge (47 grader) derfra og op til fulde slag.

Der var en rigtig fin video med Mark Crossfield i går, hvor han talte om at slå "a little 8" ind fra 130 yards tror jeg det var. Pointen er, at svinget var kortere, mere roligt og godt nok kom bolden lavere ind, men til gengæld var der bedre kontrol med længden - og slaget havde den fordel, at det var nemmere at slå under pres, altså med en større sikkerhedsmargin. Det er en interessant tankegang, og det tror jeg faktisk det ville give mening for mig at træne - og sikkert også for andre. Det giver flere værktøjer i værktøjskassen. Og stof til eftertanke for en som mig, der nok har tendens til blot tankeløst at vælge kølle ud fra afstand alene.

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er videoen jeg talte om:

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal jeg så lige huske at nævne at rescues bare er betegnelsen som Taylormade bruger, mens andre kalder det for en hybrid :)
Spiller du med standard længder i dit grej eller er det blevet tilpasset i længderne? Fedt at du også er ved at finde noget der fungerer, men det kommer jo i takt med at man bliver bedre. Jeg bliver dog aldrig gode venner med woods og kæmper stadig med driveren, som dog er ved at få en mindre spredning end hidtil :)

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender længden på fuldt sving med mit sandjern, (som så ikke er fuldt, nærmer 3/4) og halvt sving, resten er på feel. Der er så mange forhold som spiller ind, leje, vind, hævet green osv at den mere mekaniske tilgang, for mig, ikke giver mening. Alle de forskellige forhold, er så med til at afgøre om jeg vil bruge lw, sw, gw eller pitch. En ting er vigtiger end alt andet, boldtræf, rammer man den forskelligt hver gang, så er det boldtræf man skal træne. Det er også derfor fidusen med at tage mere jern og svinge roligt, giver god mening.

1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu skal jeg så lige huske at nævne at rescues bare er betegnelsen som Taylormade bruger, mens andre kalder det for en hybrid
Spiller du med standard længder i dit grej eller er det blevet tilpasset i længderne? Fedt at du også er ved at finde noget der fungerer, men det kommer jo i takt med at man bliver bedre. Jeg bliver dog aldrig gode venner med woods og kæmper stadig med driveren, som dog er ved at få en mindre spredning end hidtil

Det er, så vidt jeg ved, standard. Jernsættet er i al fald. Min 58 graders wedge er ret lang, men har ikke mål på mine andre køller. Ud fra gængse Wrist To Floor-modeller burde jeg (36,5 tommer, 187 cm høj) vist have forlængelse (og mere upright lie), men det har jeg aldrig spekuleret på.

Jeg er ikke præcis med driveren, men synes på nogen faktisk jeg har lettere ved at slå den end de fleste andre køller. Om resultatet så også er bedre er det gode spørgsmål, men jeg synes klart jeg har fået mere selvtillid med driveren i hånden.
Jeg kender længden på fuldt sving med mit sandjern, (som så ikke er fuldt, nærmer 3/4) og halvt sving, resten er på feel. Der er så mange forhold som spiller ind, leje, vind, hævet green osv at den mere mekaniske tilgang, for mig, ikke giver mening. Alle de forskellige forhold, er så med til at afgøre om jeg vil bruge lw, sw, gw eller pitch. En ting er vigtiger end alt andet, boldtræf, rammer man den forskelligt hver gang, så er det boldtræf man skal træne. Det er også derfor fidusen med at tage mere jern og svinge roligt, giver god mening.

Enig, også i det med boldtræf - og der halter jeg, indrømmet. Det burde jeg fokusere på.
0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
10 timer siden, skrev ploehmann:

slå "a little 8" ind

Jeg har slået mange slag med 20% på turboen, og kun meget kort tilbage, helt ned til 5er jern og gået fra hullet med både Birdie samt Eagle. Det er faktisk således tror jeg, at min statistik er højere med denne fremgangs måde, end at tage et 3/4 slag med en mere loftet jern. Der skal naturligvis være plads til det, den går jo ikke hvis der er forhindringer lige for, da bolden bliver punchet helt naturligt grundet meget lav sving hastighed. Ser det som at chippe fra 120 meter, og endda længere væk også.

Mit hul 2, chipper jeg den gerne 120-140 meter til layup ( par 5 hul ) hvis jeg er ude af position og ikke har fri linje.

Du er heldig du har så fine muligheder med trackman, så klart, man kan sagtens lave nogle pseudo teknikker som er helt unikke som man bare ved går en præcis længde, og så kan de indeholde alt muligt, det vigtigste er jo at vi kan trække slaget op af tasken når der er brug for det, og ikke bare laver det samme slag hver eneste gang, det er for kedeligt, og der vil også komme situationer man ikke kan løse med den fremgangs måde ( et lavt hook kunne være påkrævet for at spille sig i position f.eks og så frem deles ) 

Redigeret af Gålfer
0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg været i Play It Again Sports i Etobicoke (en forstad til Toronto ikke så langt fra, hvor vi bor herovre indtil udgangen af juni) og købt mig et brugt Canada-sæt. Jeg har været på range herovre en enkelt gang, hvor jeg lånte nogle gamle køller fra en en jeg har mødt via internetforummet torontogolfnuts.com. Vi skal ud og spille en runde på Lakeview (http://www.mississauga.ca/portal/discover/lakeview18hole) meget tidligt lørdag morgen, og det glæder jeg mig meget til - jeg savner min golf!

Tanken er at bruge sættet, mens vi er i Canada, og så sælge det igen (evt. tilbage til butikken jeg købte det i). Det burde være en noget billigere løsning end at skulle leje køller hver gang jeg kommer til at spille.

Jeg gav CA$283 for det hele (bag og alle køller samt 12 brugte bolde), dvs. omkring 1.500 danske kroner. Jeg synes jeg slap ok fra handlen.

Anyways, køllerne:

Tour Edge XCG5-jern (5-PW) og hybrider (19 og 22 grader) (http://www.touredge.com/products/xcg5irons.asp og http://www.touredge.com/products/xcg5hybrid.asp), kostede CA$160. Jeg kan bagefter se, at det er køller fra 2012, og at de er 1 grad upright ift. mine kære Mizuno MP52-jern derhjemme: http://www.touredge.com/products/xcg5irons.asp#specs (længden er identisk). Det er "for meget", da jeg har WTF på 36,5 og er 187 cm, men mon ikke det går :-) (http://www.golf-components.com/custom-golf-club-fitting.html). Til gengæld er de meget stærkt loftede i øvre ende, ja faktisk et jern stærkere fra 5-jern til 8-jern, som altså er som mit 4-jern til 7-jern derhjemme. Der er også tre graders forskel på 9-jernene og to på PW, og et spring på hele 10 grader fra 8-jern til PW. Det er i al fald værd at huske til banen! Nyprisen for hele baduljen 

Wilson Tour Command-driver. Købt fordi den var billig (CA$35), og det er vist det jeg ved om den :-D Hvis nogen kan komme med yderligere info, så hører jeg gerne mere :-)

Cleveland CG10 58 graders wedge. Igen, købt for prisen (samme pris som driver), og fordi der ikke var så meget at vælge i mellem. Den er slidt, men grooves så ok ud. Jeg kommer til at få et kæmpe hop fra PW (45*) til denne, men det må jeg leve med :-)

Affinity Loop 100-putter. Ser ud til at være fra 2011. Kostede CA$15.

En meget let Maxfli bærebag, kostede CA$45.

Man får, hvad man betaler fo, men det bliver alligevel lidt sjovt at se om jeg overhovedet kan spille med det lørdag :-D

Billeder:

https://goo.gl/photos/BiRaBn8qUWUU4T2R6

Redigeret af ploehmann
0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sprit ny bag, en bane der hedder "Lakeview", det klinger noget mere spændende, end min gamle bag og Norddjurs :D

Ha en forfærdelig god runde :thumbsup:

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker - håber de tolv søbolde, jeg købte med, er tilstrækkeligt!

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Blev fristet på Craigslist (Canadas DBA) og har nu tilføjet en Cleveland Reg.588 52 graders wedge (35 canadiske dollars), da der var langt fra PW (45 grader) til LW (58). Den ser ganske fin ud.

bd319903d9db530e447fe2004f38eeb5.jpg
fceb1251a6781d131276d5742a50ae5b.jpg

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Yderligere lidt tilføjelser til min midlertidige, canadiske bag:

Inden sidste weekends runde fandt jeg disse to på loppemarked til $5 (25 kr.), en 3 wood og en putter der minder mere om min danske - er der nogen, der kender noget til mærkerne?
899700fa9d310dbaac119e1129266181.jpg
530b0bcf4e6e7d2961392bb558e244c2.jpg
27f93c71ef78c58187212f2783251f06.jpg

Kom til at kigge på drivere på Kijiji (en anden brugt købt og solgt hjemmeside herovre), og bød og fik en Taylormade R580 for $30 (150 kr.) - den havde jeg i baggen i Danmark indtil for cirka et års tid siden, så forhåbentlig bliver jeg lidt bedre fra tee næste gang jeg skal ud og spille (søndag morgen):
f6ed11d6dfd18218e5202a50a5240d31.jpg
c583c3f6e86b90edbee691f1ef284034.jpg

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu