Velkommen til Vild med Golf

Vildmedgolf.dk er gratis for alle brugere - her kan du sætte dit brugte golfudstyr til salg, deltage i debatten eller bare læse med i de mange tusindevis af emner, der f.eks. omhandler golfbaner, golfudstyr eller golf reglerne. Eller find en ny spillemakker, upload dine bedste golfbilleder, eller noget helt andet - mulighederne er mange!

Registrér dig som bruger for at få adgang til alle funktioner. Når du er logget ind kan du deltage på siden og oprette dit eget indhold, eller svare på eksisterende indhold. Du kan oprette din egen profil, modtage omdømme point fra andre brugere, og du kan også skrive private beskeder til andre registrerede brugere. Vi deler ikke dine oplysninger med andre! Denne besked vises ikke når du er logget ind.

• 0
claust

Hvordan vedligeholder jeg mine jern og køller?

69 svar på dette spørgsmål

• 1

Vasker mit golfudstyr jævnlig, ikke efter hver runde, men nok oftere end de som jeg normalt spiller med. 

Bliver ind imellem lidt trist når jeg ser golfspillere som har droppet brug af headcovers på deres køller, "fordi de bruger dem til næsten alle slag på vej til green". Er headcovers besværlige at håndtere under runden, så sæt dem som minimum på igen når runden er spillet færdig. 

Seriøst, hvor mange har prøvet at slå jern ud af position. Jeg spiler med jern i en forholdsvis blød legering. De er leveret i korrekt specs og kontrolleret ved levering. Er efterfølgende blevet kontrolleret et par gange  og jeg har aldrig skulle have rettet et eneste jern. Så jeg tror det er en myte, som ikke holder, at vi slår vores jern ud af position ved hyppigt brug på range eller ved spil.

Lige et par billeder af mine jern som er fra 2012. 6 og 7 jern som nok bruges oftest. Synes selv de stadig ser fornuftige ud :D

Miura1.jpgMiura2.jpgMiura3.jpg

2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 1
1 time siden, skrev Gålfer:

Den med grips er lidt relativt, ikke at de skal pudses op, det er fint nok.

Men man kan godt som spiller have en bedre fornemmelse hvis grippet er meget glat så at sige, altså at det er gammelt og hådt - det er hvad jeg bruger på jern og har det klart bedre med dem end et helt nyt grip. Elsker glatte grips - men et glat grip kan godt være pudset op, så længe det ikke fjerner den glatte effekt.

Det forstår jeg så ingenting af...

Glatte grips får bare mig til at holde hårdere på køllen og jeg svinger ikke igennem fordi jeg er bange for at tabe køllen. Nej, jeg er klart mest til helt fedtede grips - jo mere de klistrer fast til hånd og handske, jo bedre. Vil ikke anbefale nogen at spille med slidte grips!

2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 0
38 minutter siden, skrev Optimisten:

Undlad at bruge det:frantics:

Vi mangler en down-vote-knap! :rolleyes:

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 0

Golf grej er meget standhaftigt, 95% af materialet er stål eller et composit, yderst robust, selv om nogle wedges ruster, er der flere der passer på ikke at pudse dem op, og lader dem i stedet stå rustikt frem.

De 2 elementer der kan slides er kun grip og slagflade, og så eventuelt at man får slået nok gange så graderne vrides lidt på lie eller loft, hvor det så skal/kan rettes ind igen.

Så anskaf et groove tool og lad være med at overbruge den, til forskel for hår gror det ikke ud igen, så jo mere man ridser op jo større bliver rillerne og den originale effekt forsvinder langsomt, dermed ikke sagt jernet ikke kan spilles, men det vil med tiden og overforbrug af groove værktøj få andre karakter træk mht til spin og grip i bold.

Ellers brug sund fornuft, fjern sten foran bold i bunker slag, rens overfladen efter hvert slag for ikke at slå en bold ind i en grus plet der laver mærker og sender bolden et tilfældigt sted hen.

Har personligt mistet 8er jern og mit elskede 3er jern efter slagtræning, da hovedet røj af, og 8er jern skaft knækkede da jeg slog et slag rundt om et træ og ramte stammen - Men i begge tilfælde kan delene gen monteres og jern kan i princippet fremstå som brugbare igen.

Så læg mærke til om hoveder er ved at komme løs og tænk en ekstra omgang inden en bold bliver slået ud fra et super ringe leje med forhindringer.

Redigeret af Gålfer
0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 0

Jeg vasker jern efter hver runde. Arg enkelte gange dagen inden en runde. Vask grip med vand og sæbe. Og tør dem

.opbevar tingene tørt. Vinteren over 

Ikke i et udhus der ikke er isoleret. 

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 0

@COP .. nu er det jo også et feinschmecker jern (f*ck de er fede!) som man måske er lidt mere øm omkring :) 

Jeg har så godt som altid et væddet håndklæde med mig, så jeg renser hovedet løbende og skulle noget jord tørre fast i grooves, køres der lige en tee igennem. Har endnu ikke oplevet at grips trænger til særligt hensyn udover en overtørring med tørt håndklæde i fugtigt/svedigt vejr.

Her off-season er sættet sat ind i fyrrummet og står tørt.

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 0
2 timer siden, skrev Christian The Re-Rookie:

Har endnu ikke oplevet at grips trænger til særligt hensyn udover en overtørring med tørt håndklæde i fugtigt/svedigt vejr.

Man gør klogt i at køre grips igennem vand+sæbe efter hver runde. Derved beholder du følelsen af gode og ikke slidte grips bedre. Vasker du dine grips kan jeg garantere dig for, at der sidder en del snavs på dem og det kan ses og ikke mindst mærkes.

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 0

Den med grips er lidt relativt, ikke at de skal pudses op, det er fint nok.

Men man kan godt som spiller have en bedre fornemmelse hvis grippet er meget glat så at sige, altså at det er gammelt og hådt - det er hvad jeg bruger på jern og har det klart bedre med dem end et helt nyt grip. Elsker glatte grips - men et glat grip kan godt være pudset op, så længe det ikke fjerner den glatte effekt.

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 0

Nej det er bare mig der stikker ud, går ikke ud fra der er ret mange andre.

Mht til at holde fast, det tænker jeg nu ikke over, holder så blødt, som holdt jeg en babys hånd og tænker ikke over den kan flyve afsted, måske klemmer man ubevidst tilpas nok, lige omkring og lidt efter træf, hvor hjerne og krop kører på auto og sørger for den ikke flyver væk. Det er vel sådan det hænger sammen, på en eller anden måde.

Bruger ikke hanske selv, men kan godt sæte mig ind i det, håndbold spillere bruge endda ekstra klister.

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 0
2 timer siden, skrev Golfkid:

Det forstår jeg så ingenting af...

Glatte grips får bare mig til at holde hårdere på køllen og jeg svinger ikke igennem fordi jeg er bange for at tabe køllen. Nej, jeg er klart mest til helt fedtede grips - jo mere de klistrer fast til hånd og handske, jo bedre. Vil ikke anbefale nogen at spille med slidte grips!

100% enig - os min pointe i sidste indlæg!

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 0
3 timer siden, skrev Gålfer:

Mht til at holde fast, det tænker jeg nu ikke over, holder så blødt, som holdt jeg en babys hånd og tænker ikke over den kan flyve afsted, måske klemmer man ubevidst tilpas nok, lige omkring og lidt efter træf, hvor hjerne og krop kører på auto og sørger for den ikke flyver væk. Det er vel sådan det hænger sammen, på en eller anden måde.

Bruger ikke hanske selv, men kan godt sæte mig ind i det, håndbold spillere bruge endda ekstra klister.

At dømme efter de grips man ser folk spille med rundt omkring, er det ikke sikkert du er helt alene - det kunne selvfølgelig være at der også var enkelte der blot er for fornærede til at få skiftet grips.

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 0
Den ‎19‎-‎12‎-‎2016 kl. 18:07 , skrev Gålfer:

Det er helt utroligt hvad du enorme talent kan håndtere.

Et 1 jern med et stålrør af et skaft, glatte grips, og uden handske, og alligevel banker du 1 jernet 250 meter.

Hvis bare halvdelen af det du beskriver er rigtigt, så vil flere professionelle jo kigger misundelige på dig på træningsbanen, men mon ikke der er tale om en stor løgn.

Det giver simpelthen ikke nogen mening, at du beskriver dig selv som et omvandrende golforakel, der aldrig slår tørv, spiller med det sygeste "shit", uden handske, og kan alligevel slå længere med dine jern end nogle scratchspillere kan med deres driver. Og du ligger i handicap 8, og klarer dig relativt hæderligt men ikke mere i de offentlige turneringer vi andre kan følge dig i. Dvs. du spiller til dit handicap og intet mere.

Alle dele af dit spil som du beskriver retfærdiggør et handicap på + nogle stykker, så hvad pokker gør at de reelle niveau er 10-12 slag dårligere? Løgn eller fakta`?

2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 0

Nu skal du høre hvad der sker kammerat.

Jeg har magten til at fjerne dig fra min feed, og der bliver gjort efter denne post.

Troede nu ellers du ville opføre dig ordentligt efter jeg forsøgte at gøre mig gode venner med dig for nogen tid siden, men du fortsætter i samme rille. Jeg mister intet, men du mister muligheden for at blive hørt, set eller noget som helst andet, af mig.

Jeg tager beslutningen, fordi der til tider er nul substans og eller fordrejning af virkeligheden og jeg er for god til at sable dine påstande ned.

Et håb er at du lære at omgåes andre mennesker online på et normalt stadie fremover.

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 0
40 minutter siden, skrev Gålfer:

Nu skal du høre hvad der sker kammerat.

Jeg har magten til at fjerne dig fra min feed, og der bliver gjort efter denne post.

Troede nu ellers du ville opføre dig ordentligt efter jeg forsøgte at gøre mig gode venner med dig for nogen tid siden, men du fortsætter i samme rille. Jeg mister intet, men du mister muligheden for at blive hørt, set eller noget som helst andet, af mig.

Jeg tager beslutningen, fordi der til tider er nul substans og eller fordrejning af virkeligheden og jeg er for god til at sable dine påstande ned.

Et håb er at du lære at omgåes andre mennesker online på et normalt stadie fremover.

Redigeret af osholm
Gider ikke
1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • 0
4 timer siden, skrev MrSwingKin:

Det er helt utroligt hvad du enorme talent kan håndtere.

Et 1 jern med et stålrør af et skaft, glatte grips, og uden handske, og alligevel banker du 1 jernet 250 meter.

Hvis bare halvdelen af det du beskriver er rigtigt, så vil flere professionelle jo kigger misundelige på dig på træningsbanen, men mon ikke der er tale om en stor løgn.

Det giver simpelthen ikke nogen mening, at du beskriver dig selv som et omvandrende golforakel, der aldrig slår tørv, spiller med det sygeste "shit", uden handske, og kan alligevel slå længere med dine jern end nogle scratchspillere kan med deres driver. Og du ligger i handicap 8, og klarer dig relativt hæderligt men ikke mere i de offentlige turneringer vi andre kan følge dig i. Dvs. du spiller til dit handicap og intet mere.

Alle dele af dit spil som du beskriver retfærdiggør et handicap på + nogle stykker, så hvad pokker gør at de reelle niveau er 10-12 slag dårligere? Løgn eller fakta`?

WTF

0

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu