Hop til indhold
Kaizer

Klub i klub regler.

Recommended Posts

Hvordan fungerer indlevering af scorekort I jeres respektive klub i klubben? Senior-, dame- og herre klubben? Og hvad I ellers har af den slags.

Jeg spørger, fordi jeg en gang i mellem spiller med i herre klubben, og her har de en (efter min menig) lidt underlig regel hvad angår scores.

Sætter man kryds i eds, vil man blive reguleret op/ned. Sætter man ikke kryds, og scorer bedre end 36 point sætter de kryds for én. 

Det er det sidstnævnte jeg finder lidt underligt.

I senior klubben er det lige meget om der er kryds eller ej. Alle scores bliver indberettet med følgende regulering.

Hvordan er det hos jer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
42 minutter siden, Kaizer skrev:

Hvordan fungerer indlevering af scorekort I jeres respektive klub i klubben? Senior-, dame- og herre klubben? Og hvad I ellers har af den slags.

Jeg spørger, fordi jeg en gang i mellem spiller med i herre klubben, og her har de en (efter min menig) lidt underlig regel hvad angår scores.

Sætter man kryds i eds, vil man blive reguleret op/ned. Sætter man ikke kryds, og scorer bedre end 36 point sætter de kryds for én. 

I senior klubben er det lige meget om der er kryds eller ej. Alle scores bliver indberettet med følgende regulering.

Hvordan er det hos jer?

Hos os er herredagene turneringer der altid er reguleret. Sådan er det forøvrigt også i vores lille private klub.

Jeg er enig med dig i at det må være enten eller, og formelt holder den heller ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
45 minutter siden, Kaizer skrev:

Hvordan er det hos jer?

Den holder sgu ikke i byretten, den der; det er enten eller!

I vores herreklub var det tidligere også sådan: spillede du en dårlig runde, blev du ikke skrevet op, men spillede du en god runde, blev du skrevet ned; nu er det en tællende match med op- og nedregulering.

Personligt finder jeg det mest fair...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
52 minutter siden, Kaizer skrev:

Hvordan er det hos jer?

I lighed med de andre må jeg også indrømme at det er sådan hos os, jeg finder det ualmindeligt unfair idet, alle runder bør være tællende.

Tror desværre det stadig er sådan i de fleste klubber endnu

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

INGEN kan påtvinge en spiller at det skal være en EDS runde. Det er spillerens eget valg og man skal sige det på 1. tee. Så det der sker i jeres herreklub er imod reglerne, længere er den faktisk ikke.

Det lyder som om jeres senior klub så har besluttet, at alle deres runder skal være tællende og dermed bliver alle scores indberettet, hvilket de selvfølgelig er i deres gode ret til. De bruger jo ikke en spillers EDS runde.

Fra d. 1/1 I år blev et muligt at spille tre EDS runder om ugen, men det er altså spilleren selv der bestemmer hvornår de skal spilles. Nu ved jeg ikke hvornår jeres herreklub spiller, men lad os sige det er torsdag og at du I mellem tiden har spillet EDS man-, tirs- og onsdag. Nu spiller du med I herreklubben og laver 43 points. Hvad vil de så gøre? for de kan ikke benytte sig af EDS.

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv tænkt at det ikke er at følge reglerne, og har også tænkt og nævnt for medspillere, om der er andre regler der ikke bliver overholdt.

Jeg mener absolut også at det er mest fair, at det gælder begge veje. Jeg var blot ikke klar over om der var tale om decideret regelbrud.

Det svarer lidt til dem der har sagt eds ved 1. tee og sat kryds. Efter runden vil de ikke indlevere da scoren er alt for god eller alt for dårlig. Sidstnævnte giver ingen mening, da det i mine øjne er ligemeget om man er lige udenfor neutralzonen eller om man har fået 10 point. 

@Logan

God pointe, med antallet af eds runder. Det kan hurtigt give problemer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i, at det ikke er i overenstemmelse med handicapreglerne. En klub-i-klub kan ikke tvinge et medlem til at spille en EDS og de må slet ikke gøre det med tilbagevirkende kraft. 

En klub-i-klub kan gøre 3 ting.

1) De kan bestemme sig for at hver runde af en del af en turnering og så skal der reguleres både op og ned

2) De kan lade det være op til spillerne selv om de vil spille en EDS, hvorefter spilleren selv skal indberette runden

3) De kan gøre det frivilligt om man vil deltage i en turnering. I min klub-i-klub har vi en opslagstavle hvor man forud for runden kan skrive sig på. Så deltager man i dagens turnering og bliver reguleret og man bruger ikke en EDS på det. Jeg  skriver mig altid på, for så skal jeg ikke selv indberette runden bagefter. 

Redigeret af Bojoerge

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I vores herreklub skal man tilmelde sig "turneringen" i golfbox. Alle indleverede scorekort reguleres (op/ned).

Man kan selvfølgelig spille med uden at tilmelde sig, men så reguleres man ikke automatisk ligesom scoren ikke tæller med ifht. præmier, ranglister mv.

Det virker fint.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mens sec. i vores klub er en gældende turnering, med tilmelding i golfbox og regulering op og ned, og jeg mener at de 2 andre officelle klubber i klubben (ladies-Mandagsklubben) kører efter samme princip. Så er der de mere private klubber i klubben som ikke har direkte tilknytning til selve Golfklubben, der er der nok en lidt mere løs holdning til regulering (tror jeg)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
5 timer siden, Kaizer skrev:

Jeg finder konceptet okay, det er belastende hvis spillere, uge efter uge, kan score bedre end hcp, vinde og ikke blive skrevet ned. Når man ikke kan blive enige om, at alle runder er tællende, så er det vel en okay løsning. Jeg er med på, at den ikke holder helt, i forhold ti regler, men en fornuftig praktisk løsning.

I vores herreklub vil man ikke være med til at alle runder er tællende, forklaringen (bortforklaringen) er at det er alt for stort arbejde og umuligt at sætte op som turnering, da man kan gå ud hele dagen. Det betyder at kun måneds-matchen er tællende og at sidste års samlede vinder, en tidligere sub-10 hcp, som nu spiller i 13, lagde ikke skjul på at han ikke ville skrives ned, "det var sjovere med flere streger, som han siger"....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst ane

Jeg sidder I herreklubbens bestyrelse i min klub og kan bekræfte den udlægning @ronnow præsenterer tidligere i denne tråd. Jeg har mødt potentielle herreklubsmedlemmer, der har fravalgt medlemskab netop for at undgå regulering. Det har dog været personer, der var bange for at deres hcp vil gå op. Misforstået tilgang til hcp, hvis man spørger mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
5 minutter siden, ane skrev:

Jeg har mødt potentielle herreklubsmedlemmer, der har fravalgt medlemskab netop for at undgå regulering. Det har dog været personer, der var bange for at deres hcp vil gå op. 

Det er da vildt. Så lægger man sg for meget i det hcp tal, hvis man ligefrem fravælger noget socialt i klubben pga det.

Jeg kan "forstå" ,at der er nogen der passer rigtig godt på deres hcp... i den anden retning. Dem der typisk spiller med hvor der er præmier (om det så er en ussel slave vin) og lusker i mål med 35-36p (evt med en passende streg på 17.). Men det er jo også forkert.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg er et fænomen der er mange steder. For mange er et handicap en stor stolthed og når snakken falder på golf, er det vigtig at kunne meddele at man har så lav handicap så muligt. Den regel eksisterer faktisk uanset om man er ung eller gammel, for ved også nogle damer hoppede fra dame klubben, da regulering ville ske hurtig med 4 runder golf i måneden.

Personlig hader jeg da også selv at gå op i handicap, især hvis man er 1 point fra den neutrale grænse, som er sket ofte - havde det da så bare været 10 point væk fra grænsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og noget af det mest ånsvage er, at der er tendenser til, at alle klubturneringer nu udbygger antallet af rækker.

Formålet skulle være at finde flere vindere, og argumenter går ofte på, at de "unge" tager alle præmierne.

I min optik er det et fuldstændig forfejlet argument. Ja de unge tager tit præmier, men de er vel typisk også de eneste der spiller så mange tællende runder, at de er de eneste med reelle handicaps.

Det gør mig lidt harm at høre de her fis-fornemme herreklubber ikke vil skrives op i handicap, og samtidigt hyler alle turneringsudvalg om vigende deltagere med argumentet om, at det er de samme unge som tager præmier.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden