Hop til indhold
benner76

fittings af hyldevare

Recommended Posts

Min første tanke var "for helvede, nu var her lige så rart". Tanke nr. 2 "gider jeg overhovedet det her"..

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I betragning af, hvor få dygtige clubfittere der er i Danmark anser jeg det personligt som en god ting, at så mange golfspillere som muligt stiller sig tvivlende overfor værdien af arbejdet. Det er da den eneste måde de arme dedikerede håndværkere har en ærlig chance for at dække efterspørgselen.

• Upvote 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
14 minutter siden, Optimisten skrev:

I betragning af, hvor få dygtige clubfittere der er i Danmark anser jeg det personligt som en god ting, at så mange golfspillere som muligt stiller sig tvivlende overfor værdien af arbejdet. Det er da den eneste måde de arme dedikerede håndværkere har en ærlig chance for at dække efterspørgselen.

Måske, det grunder i kulturen ude i klubberne?

Langt de fleste, får bukket deres jern 2 grader, af en eller anden grund, når de køber grej, og får -måske- filet lidt af længden eller lagt lidt på, og så "spiller" det for dem, da grejet ikke er centrum i deres golf, søger de ikke videre, og har det ganske fint i tilværelsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vælger jeg at komme med en lidt provokerende bemærkning, men jeg synes det er besynderligt at 9/10 af fitting fortalerne er relativt "dårlige" golfspillere.

De fleste som elsker golf, og spiller meget, og har et handicap på 10+ er på vej ned i handicap, og fælles for jer alle er, at det er jer som er store fortalere på fitting.

Der er enkelt i denne tråd som er scratch spiller, og hans indlæg finder jeg interessant. Om det er fittingen, eller hans "klarsyn" som typisk kommer med alderen der har givet ham et lavere handicap skal jeg ikke gøre mig klog på.

Hør nu her. Jeg har spillet med alt udstyr igennem 15 år, og langt hen af vejen har jeg ikke mærket meget forskel i performance. For 10 år siden kunne jeg sidde på knæene med min gamle driver, og hakke den ud på 225 meter, og det kan jeg stadigvæk. Køllen er dog markant anderledes idag, vejer mindre, og køllehovedet er større. Jeg kan også stå på et ben og hakke den derud, og ikke mindst kan jeg gøre det med tilløb.

Oftest kan jeg også når jeg vælger at stå med en ordentlig opstillling ramme bolden nogenlunde i sweetspot, og slå den nogenlunde lige. Det samme kunne jeg med min gamle D910 Driver med et 110 gram skaft.

Så at en handicap 10 kan mærke få gram til forskel det kalder jeg enten magi eller indbildning. Det er muligt, at når man har slået 25 slag med sit jern, og derefter smider 5 gram på køllehovedet, så kan man sikkert godt mærke noget "anderledes". Jeg vil dog stadig vove påstanden, at lavede man en fitting og fandt frem til at køllehovedet skulle være 5 gram tungere for at slå optimalt, og personen faldt og slog hovedet så han glemte følgende, så ville en fitting 6 mdr efter med sikkerhed give spilleren et andet udgangspunkt.

Hvor ofte har man et 100% plant leje på banen? Det er vel mere reglen end undtagelsen at fairway altid hælder den ene eller anden vej, og så kan ens "Special" byggede jern til et 100% plant leje da være ligemeget. Jeg er enig så langt, at længde, vægt lie skal passe nogenlunde, men herefter er det rent nørderi.

Hvis bare i brugte den halve tid på teknisk og fysisk træning i stedet for jeres interesse for fitting, så var i alle under handicap 5.

Lad nu Pro'erne som spiller om millioner og atter millioner få de ganske få procents fordele som der er fitting.

Hvis vi skal bruge eksemplet fra tidligere med skoene på en 10 km. Jeg løber cirka 10 Km på 50 minutter, og er ikke i specielt god form. Jeg vil tro, at et par nye sko som passer perfekt vil give mig 1-2 min hurtigere tid. Maximalt. Dvs. 2-4% bedre tid.

Jeg er sikker på, at slæbte jeg bare min røv ud at løbe 3 gange om ugen, så ville jeg kunne tage væsentlig mere af ovenstående tid.

Man kan altså ikke gøre en Pony til en væddeløbshest bare fordi den får en fitting!

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
11 minutter siden, MrSwingKin skrev:

Nu vælger jeg at komme med en lidt provokerende bemærkning, men jeg synes det er besynderligt at 9/10 af fitting fortalerne er relativt "dårlige" golfspillere.

De fleste som elsker golf, og spiller meget, og har et handicap på 10+ er på vej ned i handicap, og fælles for jer alle er, at det er jer som er store fortalere på fitting.

Der er enkelt i denne tråd som er scratch spiller, og hans indlæg finder jeg interessant. Om det er fittingen, eller hans "klarsyn" som typisk kommer med alderen der har givet ham et lavere handicap skal jeg ikke gøre mig klog på.

Hør nu her. Jeg har spillet med alt udstyr igennem 15 år, og langt hen af vejen har jeg ikke mærket meget forskel i performance. For 10 år siden kunne jeg sidde på knæene med min gamle driver, og hakke den ud på 225 meter, og det kan jeg stadigvæk. Køllen er dog markant anderledes idag, vejer mindre, og køllehovedet er større. Jeg kan også stå på et ben og hakke den derud, og ikke mindst kan jeg gøre det med tilløb.

Oftest kan jeg også når jeg vælger at stå med en ordentlig opstillling ramme bolden nogenlunde i sweetspot, og slå den nogenlunde lige. Det samme kunne jeg med min gamle D910 Driver med et 110 gram skaft.

Så at en handicap 10 kan mærke få gram til forskel det kalder jeg enten magi eller indbildning. Det er muligt, at når man har slået 25 slag med sit jern, og derefter smider 5 gram på køllehovedet, så kan man sikkert godt mærke noget "anderledes". Jeg vil dog stadig vove påstanden, at lavede man en fitting og fandt frem til at køllehovedet skulle være 5 gram tungere for at slå optimalt, og personen faldt og slog hovedet så han glemte følgende, så ville en fitting 6 mdr efter med sikkerhed give spilleren et andet udgangspunkt.

Hvor ofte har man et 100% plant leje på banen? Det er vel mere reglen end undtagelsen at fairway altid hælder den ene eller anden vej, og så kan ens "Special" byggede jern til et 100% plant leje da være ligemeget. Jeg er enig så langt, at længde, vægt lie skal passe nogenlunde, men herefter er det rent nørderi.

Hvis bare i brugte den halve tid på teknisk og fysisk træning i stedet for jeres interesse for fitting, så var i alle under handicap 5.

Lad nu Pro'erne som spiller om millioner og atter millioner få de ganske få procents fordele som der er fitting.

Hvis vi skal bruge eksemplet fra tidligere med skoene på en 10 km. Jeg løber cirka 10 Km på 50 minutter, og er ikke i specielt god form. Jeg vil tro, at et par nye sko som passer perfekt vil give mig 1-2 min hurtigere tid. Maximalt. Dvs. 2-4% bedre tid.

Jeg er sikker på, at slæbte jeg bare min røv ud at løbe 3 gange om ugen, så ville jeg kunne tage væsentlig mere af ovenstående tid.

Man kan altså ikke gøre en Pony til en væddeløbshest bare fordi den får en fitting!

Nej men du kan få en hurtig pony ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Om du havde fulgt med, så er det gammelt nyt at en med højt HCP vil rykke mer ved en fitting end en dygtig spiller, så det er ikke noget forkert ved at flere her som har højt HCP og som er fittet korrekt ser forbedring. Det er som forventet, vis ikke havde du grundlag for din skepsis, men her står de frem de som normalt opnår den største forbedring, og du bruger det motsatt vej, men det har du altså ingen dekning for.

Det er Myte nr 10 av 12 i Tom Wishons 12 myts, og Rosenberg har faktisk brugt tid og penge på en oversettelse til Dansk af det hele
Men her er link til den Engelske versionen og du skal til lutten af side 24 der det her tema starter
http://wishongolf.com/wp-content/uploads/2014/09/New-12Myths-PDF-2014.pdf

Som nævnt tidligere, du kan ha spillet med alt som er der ude, men eftersom intet af dette var tunet til dig, så mangler du stadig den erfaring, og her burde det holde med å vise til de mange som fik modificeret sin driver her hos mig. DVS de kom med udstyr som efter vurdering kunne modificeres, da vi ville komme fra det med slut specs der passet rimelig til spilleren.Samtlige af de opnåede jo en forbedring i både distance og dispersion, vis ikke ville det ikke bleven lavet, og mange af de var "fittet" til sin driver fra en Golf shop eller den lokale Pro.
I de år jeg havde tilbud om den tjenesten var det også den med størst pågang fra kunder, og der blev modificeret over 250 OEM drivere i perioden.

Derfor, lige meget hvad du har handlet af OEM, ingen af de var tilpasset dig, førs den dagen du har fået den oplevelse, vil du kunne forstå differencen.

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det du mener er, at selvom jeg vel har haft 10 Drivere i min tid som golfspiller i alt fra 43-46 tommer, i alt fra 50 til 110 gram skafter, i forskellige flex, så er det lige forkert?

Selvom jeg er gået fra den ene yderlighed til den anden, så mener du simpelthen at få gram vil være tungen på vægtskålen?

Så kan jeg godt se, at så er det godt nok svært.

Jeg ved ikke hvor meget græs og skidt der kan sidde i bunden af et jern, og måske endda mellem rillerne. Men hvis 2-3 gram kan gøre forskelligen, så er det mega vigtigt at rense jernene mellem sine slag, for ellers er man pludselig totalt elendig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Og så dette med TID.....en runde tar glatt 4-5 timer, og det err hva en god omgang fitting tager, men vi klarer ikke alt på den tiden, men uanset, når man bruger TID og at den tid skal investeres hos proen, man skal helst undgå fitting, eller at de sette op mod hinanden som det her, det er for dumt, for det er ikke det ene eller det andet, ja tak begge dele, er det som giver bedst resultat.
Den tid og penge du bruger på en fiting som den Thomas og Konnrad kan lave, det er sannsynligvis de bedst investerede kroner og timer du kan gøre for din Golf for de kommende år. 

Og helt til slut. Det undrer mig stadig at at man kan undervises i brug af en Golfkølle, når man ikke ved hvordan en golf kølle rent teknisk funger, og den kundskaben skorter det også på fra underviseren i mange fald, så det er faktisk ret imponerende at man er kommet til der man er med swing teknik.

Redigeret af LHW

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det her en debat om hvad der giver mest - træning eller fitting?

Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, så kan jeg personligt stå inde for, at fitting uden træning ikke giver udslag på ens handicap, så for mig at se er det en ligegyldig debat. Træning og fitting er to aspekter der hver for sig har potentiale til at forbedre udbyttet af den indsats man lægger. Hvad der giver mest vil altid skulle besvares med et "Det kommer så lige an på..."

Jeg kender selv dygtige spillere i singelhandicap, som kan gå en runde med stort set hvad som helst af grej med fornuftigt udbytte. Det er fantastisk at se, og lige til at blive misundelig over. Den tilpasningsevne har jeg ikke, og det er en stor hjælp for mig at vide, at det største problem er den store klump i den øverste ende af skaftet, ikke den lille klump for neden, eller pinden, der forbinder de to.

Og jeg har opnået dette til en pris, der næsten på øre matcher prisen på det OEM-sæt jeg havde kig på, så jeg synes ikke engang jeg har været ekstravagant.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
48 minutter siden, MrSwingKin skrev:

Jeg synes det er mere besynderligt at 10 ud af 10 fra den modsatte side, udtaler sig på baggrund af formodninger, og er helt uden erfaringer.

• Upvote 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
45 minutter siden, MrSwingKin skrev:

Du har spillet med alt udstyr gennem 15 år, og langt hen af vejen har du ikke mærket meget forskel i performance. Er du så startet på toppen og blevet en ringere spiller ? For den udvikling som der trods alt har været på udstyrssiden er du vist gået glip af. 

Prøv nu og vær seriøs, mener du stadig at topspillere som bl.a. Tiger Woods, som du selv har nævnt, ikke har brugt muligheden for at få sit udstyr fittet ned i den mindste detajle eller hvordan med storforbrugerne af blytape, Phil Mickelson og Nick Faldo har de heller ikke taget brugen af fitting til sig ? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
52 minutter siden, Pastorius skrev:

Jeg synes det er mere besynderligt at 10 ud af 10 fra den modsatte side, udtaler sig på baggrund af formodninger, og er helt uden erfaringer.

Hej

Jeg vil ikke sparke eller provokere, for selv om vi er uenige, er vi alligevel lidt enige, for jeg tror også fitting er godt for de fleste, MEN det er de færreste som har været forbi Lars, Rosenberg eller de få andre, som åbenbart er de eneste som fitter, og derfor er mit eller andres argumenter intet værd, ene og alene fordi vi ikke har været forbi dem, det er der filmen knækker i min optik, det viser en snæversynethed og navlebeskuende indstilling.

Jeg skal være den første til at tilstå, jeg har IKKE været fobi, jeg har, måske en lidt åndsvag tilgang, at jeg skal kune lide det jeg spiller med, rent optisk - synsmæssigt, det er i knolden, men sådan er det.

Når jeg er til demodag, f.eks. Wilson, jamen du skal spille med DI eller CI jern, og dem kan jeg bare ikke få i luften, de er simpelt hen så grimme at jeg slår xxxxslag med dem konstant, får jeg så FG tour i hånden, wow så flyver de fint, det er udelukkende mentalt.

Jeg har iøvrigt blevet "fittet" af flere proer genenm tiderne, været på trackman kursus med driver og fået så mange dårlige råd, at jeg burde prøve en af jer rigtige clubmakere, desværre er Wishon i samme kategori som DI/CI, så det duer desværre heller ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

Important Information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden