Hop til indhold

Løse skafter/pristjek?


Nicolai
 Del

Recommended Posts

 

sig mig er det ikke det vi lærer ,at man skal rykke hofterne mod målet , det har jeg da fået at vide af flere.

 

Se på dagens måske bedste spiller, og se om han rykker hofterne mod target når han vender køllen i toppen ,eller om han kun roterer hoften når han vender køllen

">

Studer også "gårdagens" bedste spiller og se efter det samme

">

Link til kommentar
Del på andre sites

Tiger Woods driver skaft for 2014 har jeg kommenteret tidligere, det er FOR Heavy for han Brug den hvide stolpe bagud for han som måle linje, så ser du tydelig at hoften går mere target line end den roterer i start, da er skaft vægten for høj, og skaftet han spiller er hele 103 gram Hans Jern er 130 gram, som matcher med en driver på ca 70, og han har tidligere spillet 72 grams, så de 30 gram ekstra er synlig, og alt for meget.

Det du ser her hos Tiger er det jeg taler om, det er ikke synlig hos Rory eller Hogan.
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er altså ikke rigtig. Westwood. Rykker sig enhalv hofte bredde fowler. Rykker sig enormt meget faktisk begge hofter får forbi bolden indenimpack

Det er tydeligt at se hvis i bruger app'en GolfVI. Som i øvrigt er super god.

Jeg har tæsket flere videoer i gennem . Samme billede .aske de træner jeg har siger det samme. Du er forkert på den Lars

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er jo en fjollet diskussion, et golfsving kan udføres på mange måder og at påstå den ene måde er bedre end den anden, er i bedste fald spild af tid. Jeg starter mit nedsving med en fremadrettet bevægelse med hoften, på lige fod med millioner og atter millioner af verdens golfspillere og det går helt fint, metoden er faktisk så god at de fleste af verdens bedste golfspillere, bruger samme metode. Men der findes andre måder, sikkert lige så gode og har man fundet noget som virker, så bliv da ved med det.

Redigeret af Årgang63
  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

LHW er vi ikke enige i, at der også er en lateral/sidelæns bevægelse af hofterne mod målet samtidig med rotationen?

Jeg er enig med dig i, at man ikke skal "smide" hofterne direkte mod målet, men jeg er uenig i, at man kun skal rotere hofterne og ikke flytte dem mod målet samtidig, men jeg er heller ikke sikker på, at det er det du plæderer for?

Link til kommentar
Del på andre sites

 

LHW er vi ikke enige i, at der også er en lateral/sidelæns bevægelse af hofterne mod målet samtidig med rotationen?

Jeg er enig med dig i, at man ikke skal "smide" hofterne direkte mod målet, men jeg er uenig i, at man kun skal rotere hofterne og ikke flytte dem mod målet samtidig, men jeg er heller ikke sikker på, at det er det du plæderer for?

 

Ja, hoften flyttes noget mod target line, men det sker FØR vi starter return og nedswinget. I det stadiet vi taler HER, skal det som Hogen siger være rotation, vi har allerede flyttet vægten der den skal være over den forreste fod, så der skal ikke være "Linear movements" som han beskriver det, men pure rotation i den grad kroppen kan det da.

Det synes selvsagt bedre når vi virkelig har overlæsset med vægt, da ophører rotationen, og vi ser ikke andet som en ren sidevejs bevægelse af hoften, da spilleren ikke kan returnere køllen uden at bistå med krops vægt.

Det vil se ud som at køllen er "frosset fast" og må rykkes fri fra noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Det er jo en fjollet diskussion, et golfsving kan udføres på mange måder og at påstå den ene måde er bedre end den anden, er i bedste fald spild af tid. Jeg starter mit nedsving med en fremadrettet bevægelse med hoften, på lige fod med millioner og atter millioner af verdens golfspillere og det går helt fint, metoden er faktisk så god at de fleste af verdens bedste golfspillere, bruger samme metode. Men der findes andre måder, sikkert lige så gode og har man fundet noget som virker, så bliv da ved med det.

 

Jada, swingstilen er helt personlig, men det ændrer ikke det faktum at en for høj skaft vægt vil synes ved at hoften går for meget mod target, og roterer for lidt.

Er du i tvil, lav en video af dig selv som du spiller din driver. Monter nå 30 gram på skaftet og lav en ny video og se hvad det lavede med din vending i toppen.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

  

Ja, hoften flyttes noget mod target line, men det sker FØR vi starter return og nedswinget. I det stadiet vi taler HER, skal det som Hogen siger være rotation, vi har allerede flyttet vægten der den skal være over den forreste fod, så der skal ikke være "Linear movements" som han beskriver det, men pure rotation i den grad kroppen kan det da.

Det synes selvsagt bedre når vi virkelig har overlæsset med vægt, da ophører rotationen, og vi ser ikke andet som en ren sidevejs bevægelse af hoften, da spilleren ikke kan returnere køllen uden at bistå med krops vægt.

Det vil se ud som at køllen er "frosset fast" og må rykkes fri fra noget.

 

Så er vi 100% enige!

Jeg mener at det er Jim Hardy der beskriver hoftens bevægelse mod målet på denne måde: Hvis tilbagesvinget er "1" og nedsvinget er "2", så er hoftens bevægelse mod målet "1,5" idet den faktisk sker lige inden køllen når toppen af tilbagesvinget, sådan at underkroppen allerede er på vej frem, mens overkroppen stadig er på vej det sidste stykke tilbage.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

  

Jada, swingstilen er helt personlig, men det ændrer ikke det faktum at en for høj skaft vægt vil synes ved at hoften går for meget mod target, og roterer for lidt.

Er du i tvil, lav en video af dig selv som du spiller din driver. Monter nå 30 gram på skaftet og lav en ny video og se hvad det lavede med din vending i toppen.

 

Jamen det ender jo med at vi ikke er uenige :-) Jeg læste dine indlæg som, ingen fremadrettet bevægelse overhovedet. Man skal jo også huske at ikke alle sving fejl, skyldes forkert udstyr.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

BINGO...det er nemlig det som er pointen. I det vi skal NED igen, skal vi være færdig med vægt skiftet, for som Hogan siger, vi flytter os til rigtig position, INDEN vi vender køllen, så nå vi ser at man i selve vendingen må bistå med røv og hofte for å starte køllen ja så er der mere modstand i den en spilleren bør belastes med. Jeg er fuldstendig klar over at skaft vægt kan misbruges for å glatte ud et alt for højt tempo, og har bare spilleren kraft og batterier nok til det er det OK, men det som ofte sker er at spilleren tømmes for kraft, og at hans performance falder runden i gennem. Vi skal jo helst holde til godt spil en hel runde, ikke kun på for ni som var typisk mig med min ryg. Jeg var totalt flad for kraft, med værkende ryg og det hele, så det var lige ud sagt ikke sjov på de sidste 9. (DGR300 og 70 grams driver, jeg rammer godt, men har ikke kraften til å spille med det en hel runde.) Det er med det her som alt andet i livet, for meget eller for lidt er ikke godt, vi må finde noget som er i mellem og som er "passe"

Link til kommentar
Del på andre sites

 

  

Jamen det ender jo med at vi ikke er uenige :-) Jeg læste dine indlæg som, ingen fremadrettet bevægelse overhovedet. Man skal jo også huske at ikke alle sving fejl, skyldes forkert udstyr.

 

Jada, vi kan lave swing fejl med helt perfect udstyr, det klarer selv jeg, så det er ikke svært i det hele taget :-)

Jeg prøver å ikke involvere mig i swing teknik, det er ikke mit bord, så min opgave er å sørge for at udstyret IKKE producerer swing fejl hos spilleren i den grad det er mulig.

Lad os tage flex med i dette, for flex alene kan påvirke til swing fejl.

Om spilleren føler at feedback fra impact er for hard/stiv vil han loade skaftet med mere kraft på nædste swing, og på et stadige har vi trigget han til at over spille.

Flex og feedback er nemlig som "en nål i røven" som påvirker vores aggression og energiforbrug i swinget. For blød flex giver en "passiv" spiller som ikke rigtig stoler på at køllen fungerer, og vi ser da tab af såvel "vilje og indsats" som club speed.

Vi kan derfor bruge flex til å trigge en spillers swing aggression den ene eller den anden vej, da feedback er den vi responderer på.

Krops sproget lyver ikke, kroppen er meget "frit talende", så når jeg bedømmer flex og profil, er det gerne i spillerens ansigt jeg kan se om vi er "over the top"

Er skaftet for stivt, kan man nærmest se "mord i blikket", for spilleren ansigt vil vrænge sig i en grimase som ser ud som ren aggression mod noget. Når det passer ser vi et ansigt som er blidere, ja gerne smilende, for kroppen skjuler ikke hvad den laver og hvordan den har det med opgaven som laves.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vel :-)....som kommentatoren siger, laver han det hele galt, jeg er dog imponeret over hans release og det lag han producerer.

Jeg ved ikke noget om hvad for et skaft han spiller, og vinkelen filmen er taget, samt de "meget personlige swing", gør det ikke mulig å bedømme stort her, men alle kan med egne øjne se at dette er en solid stor mand, og ens egen kropsvægt er del af vurderingen.
Kort fortalt, en mand på 65 kilo skal ikke bruke et 100 grams driver skaft,

I vurderingen af skaft vægt er det altså spillerens egen vægt og fysiske styrke relativt set som må med for at finde et start point, så her må der ind en vurdering om hans fysiske styrke står i forhold til hans krops vægt, og gør den det, skal vi godt over mid i skaft vægt.

Ser man på de første grafit skafter som havde succes, (True Temper EL-70) var de i gaden 70 gram, og en erstatning for stål skafter på ca 120 gram. Det blev altså der og da etableret en "standard" der 70 Grams driver skaft var matchende til 130 grams jern skafter, og vi er fortsatt der, så det eneste som har endret sig er at det er kommet utallige skafter i grafit som passer spillere med lavere fysisk styrke en de første som kom, og som deraf matcher stål skafter i jern som er under 130 gram.

Det er altså intet nyt under solen her, det er bare kundskaben om det hele som er for dårlig udbredt.

Redigeret af LHW
Link til kommentar
Del på andre sites

Vel :-)....som kommentatoren siger, laver han det hele galt, jeg er dog imponeret over hans release og det lag han producerer.

Jeg ved ikke noget om hvad for et skaft han spiller, og vinkelen filmen er taget, samt de "meget personlige swing", gør det ikke mulig å bedømme stort her, men alle kan med egne øjne se at dette er en solid stor mand, og ens egen kropsvægt er del af vurderingen.

Kort fortalt, en mand på 65 kilo skal ikke bruke et 100 grams driver skaft,

I vurderingen af skaft vægt er det altså spillerens egen vægt og fysiske styrke relativt set som må med for at finde et start point, så her må der ind en vurdering om hans fysiske styrke står i forhold til hans krops vægt, og gør den det, skal vi godt over mid i skaft vægt.

Ser man på de første grafit skafter som havde succes, (True Temper EL-70) var de i gaden 70 gram, og en erstatning for stål skafter på ca 120 gram. Det blev altså der og da etableret en "standard" der 70 Grams driver skaft var matchende til 130 grams jern skafter, og vi er fortsatt der, så det eneste som har endret sig er at det er kommet utallige skafter i grafit som passer spillere med lavere fysisk styrke en de første som kom, og som deraf matcher stål skafter i jern som er under 130 gram.

Det er altså intet nyt under solen her, det er bare kundskaben om det hele som er for dårlig udbredt.

Ja, Charles Barkley er gammel NBA basketballspiller. Han er vel 198 cm høj og vejede 114 kilo da han spillede. Så han er velvoksen og fysisk stærk.

Svaret - som ikke er helt seriøst - er at hvis han fx spiller med et 70 grams skaft, så er det 70 gram for tungt :D

Jeg kan ikke genfinde den, men så en YouTube-video med ham engang, hvor svinget blev analyseret af en professionel kvindelig golfspiller , der kom til den konklusion at det bedste for ham ville være at skifte til et venstrehåndssæt og starte forfra.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden