Hop til indhold

Slag længde med jern


Recommended Posts

Præcis. Selvom jeg ikke spiller i det laveste handicap, så betød det meget for mig, da jeg rent mentalt for ca. 5 år siden indså, at jeg rent faktisk slår 10 meter kortere med mine jern, end jeg rendte rundt og bildte mig selv ind.

Tager så derfor er 6-jern i dag, hvor jeg for 5 år siden altid ville have taget et 7-jern. Det er forskellen på at ligge midt på Green fremfor i forkant eller i greenbunker.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jern: Carry (total)

 

58*: 85 (85)

54*:95 (95)

51*:108 (106)

P:120 (121)

9:128 (130)

8:137 (140)

7:147 (150)

6:156 (160)

5:165 (170)

4:174 (180)

H19*: 200 (217)

Spoon: 220 (235)

Driver: 250 (270)

 

Alt kan jo presses mere end på papiret, men det er sjældent det er en nødvendighed. Når jeg slår ud med 4-jernet fra tee, hvor præcision i forhold til det er et jernslag ikke er så vital, så kan det nemt presse op på de 200.

For mig at se er jern et præcisionsværktøj og intet andet, at kende længderne er langt vigtigere end at kunne slå et 7-jern 150 eller 160 meter.

Det er SEJT at slå langt!

EOD :P

Link til kommentar
Del på andre sites

bum bum, det bliver jo lidt løseligt gæt, for ved måske ikke om jeg er klippestabil .. 

 

Jeg spiller alt fra 40 til 140 meter med 8 jernet ...

det er gas, men så alligevel ikke helt http://www.golfshot.com/Rounds/Detail/175-17243845-17244032

 

på fulde sving uden vind, kalkulerer jeg med følgende (carry)

 

LW 75 meter

SW 85 meter

GW 95 meter

PW 115 meter 

9, 125 meter

8, 135 meter

7, 150 meter (med rul, aner sgu ikke hvad jeg har af carry på den afstand) 

6. 160-165 meter (igen, med rul)

 

derefter 5 køllen på fairway, som jeg med rul kan få 205 meter ud af og i øvrigt bruger til alt fra at "chippe" fra lie under træer og til transportslag 

Redigeret af Christian The Re-Rookie
Link til kommentar
Del på andre sites

bum bum, det bliver jo lidt løseligt gæt, for ved måske ikke om jeg er klippestabil .. 

 

Jeg spiller alt fra 40 til 140 meter med 8 jernet ...

det er gas, men så alligevel ikke helt http://www.golfshot.com/Rounds/Detail/175-17243845-17244032

 

på fulde sving uden vind, kalkulerer jeg med følgende (carry)

 

LW 75 meter

SW 85 meter

GW 95 meter

PW 115 meter 

9, 125 meter

8, 135 meter

7, 150 meter (med rul, aner sgu ikke hvad jeg har af carry på den afstand) 

6. 160-165 meter (igen, med rul)

 

derefter 5 køllen på fairway, som jeg med rul kan få 205 meter ud af og i øvrigt bruger til alt fra at "chippe" fra lie under træer og til transportslag 

 

Det passer vist meget godt at vi slår vores jern lige langt at dømme efter den dag vi spillede sammen. Til gengæld slår du woods og driver noget længere end jeg.

 

Hvordan går det med de nye Krank-køller. Er du begyndt at føle dig tryg ved dem?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jern: Carry (total)

 

58*: 85 (85)

54*:95 (95)

51*:108 (106)

P:120 (121)

9:128 (130)

8:137 (140)

7:147 (150)

6:156 (160)

5:165 (170)

4:174 (180)

H19*: 200 (217)

Spoon: 220 (235)

Driver: 250 (270)

 

Alt kan jo presses mere end på papiret, men det er sjældent det er en nødvendighed. Når jeg slår ud med 4-jernet fra tee, hvor præcision i forhold til det er et jernslag ikke er så vital, så kan det nemt presse op på de 200.

For mig at se er jern et præcisionsværktøj og intet andet, at kende længderne er langt vigtigere end at kunne slå et 7-jern 150 eller 160 meter.

Er enig med dig i det er præcisions værktøjer og at kende længden er vigtigere end at kunne slå den længere.

Men ikke at kunne slå længere end 150m kommer hurtigt til at skade en på længere huller.

 

 

Det er SEJT at slå langt!

EOD :P

Enig! det kan ikke diskuteres. Omend man jo er godt klar over at slå langt ikke altid er lige hensyns messigt :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Er enig med dig i det er præcisions værktøjer og at kende længden er vigtigere end at kunne slå den længere.

Men ikke at kunne slå længere end 150m kommer hurtigt til at skade en på længere huller.

 

 

Enig! det kan ikke diskuteres. Omend man jo er godt klar over at slå langt ikke altid er lige hensyns messigt :D

 

Du har ikke brug for at slå mere end 150 meter på ret mange slag, før du kommer langt ned i handicap. Der er jo ingen naturlov der siger at man skal spille efter par på alle huller, når man nu godt ved at det ikke kan lade sig gøre alligevel.

 

...se bare Christians eksperiment.

Redigeret af Pastorius
Link til kommentar
Del på andre sites

Du har ikke brug for at slå mere end 150 meter på ret mange slag, før du kommer langt ned i handicap. Der er jo ingen naturlov der siger at man skal spille efter par på alle huller, når man nu godt ved at det ikke kan lade sig gøre alligevel.

 

...se bare Christians eksperiment.

Nah det har du vel ret i, kan se længste hul på vores 9 huls bane er 351m så skulle da være uheldig hvis mit 2.slag skal være længere end 150 m :D

Ang Christians eksperiment så kan jeg ikke se nogle længer nogle steder på Golfshot siden. BTW har i købt appen til de 200kr eller er der en billigere eller gratis app somewhere? 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nah det har du vel ret i, kan se længste hul på vores 9 huls bane er 351m så skulle da være uheldig hvis mit 2.slag skal være længere end 150 m :D

Ang Christians eksperiment så kan jeg ikke se nogle længer nogle steder på Golfshot siden. BTW har i købt appen til de 200kr eller er der en billigere eller gratis app somewhere? 

 

Nøjes med at hente gratisversionen til at starte med. Den er fin til at føre statistik med. Hvis du vil have GPS-delen (incl længdemåling) med så skal du købe betalingsversionen. Du skal dog ikke regne med at kunne nå at måle alle dine længder på alle slag. Det tager lidt tid (og ganget op med 100-120 slag så bliver det til lidt på en runde).

 

Selv på par 4-huller på op mod 400 meter, vil man ind mellem kunne lave en par, med 3 x 8-jern (133m) og et put. Risikoen for at misse er langt mindre end med driveren, så gennemsnitsscoren bliver sikkert også bedre, men desværre er vi jo udstyret med testosteron, så det kan jo ikke lade sig gøre at spille på den måde over tid :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Det passer vist meget godt at vi slår vores jern lige langt at dømme efter den dag vi spillede sammen. Til gengæld slår du woods og driver noget længere end jeg.

 

Hvordan går det med de nye Krank-køller. Er du begyndt at føle dig tryg ved dem?

 

Siden vores runde og siden jeg fik fingrene i de Kranks, har jeg ændret min stance til at være smallere, hvilket har givet mig en helt anden - og formentlig mere rigtig - rotation. Nu havde jeg ellers lige fået behandlet min slice ved et stærkere greb og balanceskift, men med ny stance, har det resulteret i at jeg er begyndt at slå slemt venstre om målet, men i en tilstrækkelig lige bane :D

 

.. jeg er sikker på at jeg får meget glæde af dem, når jeg får rettet slaget ind. 230 meter med rul kan jeg få ud af 3 wood'en uden at at skulle anstrenge mig (det kunne jeg nu også med min Minzuno) og driveren har fået bolden til at forlade driving range i carry en del gange, det er vist kun sket en enkelt gang eller 2 med min gamle driver

Link til kommentar
Del på andre sites

Nah det har du vel ret i, kan se længste hul på vores 9 huls bane er 351m så skulle da være uheldig hvis mit 2.slag skal være længere end 150 m :D

Ang Christians eksperiment så kan jeg ikke se nogle længer nogle steder på Golfshot siden. BTW har i købt appen til de 200kr eller er der en billigere eller gratis app somewhere? 

 

Nej, du kan ikke se længderne .. men eksperimentet gik på at jeg KUN har brugt mit 8 jern og putter på de 9 huller. Hvis jeg næste gang supplerer med mit 7 jern, vil jeg i længder formentlig kunne nå GIR (hvis altså jeg kunne slå lige) på alle vores lige huller, hvis der ikke er vind. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg ikke de helt nøjagtige tal på mine jern...

Carry - ikke så meget rul

60gr = 40

58gr = 50-70

52gr. = 60-90

SW. = 1-10 (bruger den kun i bunker)

Pw. = 90-100

9. = 100-110

8. = 120-130

7. = 150

6+5. = som vinden blæser (vil dog gætte på 140-170)

4. = 170-180 (meget stabil og lige ud -medmindre jeg bruger den til teeslag)

3. = 3-180 (mangler at få den til at virker ordenligt - men rammer den bedre end fairwaykølle)

Drv. = 150-190

Som I kan se er mine tal måske lidt skæve, men er dog lige begyndt med træning hos pro'en, så regner med at få bedre styr på længder

Mine favoritter er 58gr + 9 + 7 + 4, burde lade driveren (i stedet for 3'eren)blive hjemme, da jeg egenlig kun bruger den på max 10 huller

Men kom frisk med nogle ideer til hvad jeg burde ændre på

Link til kommentar
Del på andre sites

Mine længder og tilsvarende jern, er det jeg ville vælge, hvis bolden lå på fairway og jeg havde det antal m til pinden.

Det er et gennemsnit, en varm sommerdag øger mine længder med ca. 5m.

 

60* - 75
56* - 85

50* - 100
P - 110-115
9 - 120-125
8 - 130-135
7 - 145
6 - 155-160
5 - 165-170
4 - ??? (Det er med, men bruges aldrig)

4 Hybrid - 180-190

18* Rescue - 195

3W - 210-230m (Rekorden i medvind er ca. 250-260m)

Driver - En gang 240, nu lige over 200

 

Hverken Rescue, 3W eller Driver er med i bag'en pt.

Alle teeslag på par 4 og 5 huller laves med 4 Hybrid.
3 - 213

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej, du kan ikke se længderne .. men eksperimentet gik på at jeg KUN har brugt mit 8 jern og putter på de 9 huller. Hvis jeg næste gang supplerer med mit 7 jern, vil jeg i længder formentlig kunne nå GIR (hvis altså jeg kunne slå lige) på alle vores lige huller, hvis der ikke er vind. 

Det troede jeg var en fejl :D

Nå jamen spændende, hvad hedder gratis appen for når jeg søger golfshot kan jeg kun finde 200kr appen til iOS

Link til kommentar
Del på andre sites

Det troede jeg var en fejl :D

Nå jamen spændende, hvad hedder gratis appen for når jeg søger golfshot kan jeg kun finde 200kr appen til iOS

 

nej nej .. og det var egentlig spændende nok at spille banen sådan. Overvejede at prøve det fra rød tee, men den er gået fra gul. 

 

Det kan godt se ud til at man ikke længere kan hente Golfshot Lite, men skal hente PGA Tour Cadddie som der er en gratis version af. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden