claust Posted March 17, 2011 Report Posted March 17, 2011 Vil bare lige nævne herinde, at der fra i år bliver masser af muligheder for at komme i gang med golf til langt billigere penge end tidligere. DGU har åbnet op for at klubberne kan tilbyde langt flere - og billigere - former for medlemsskab, der kan gøre det nemmere at tage springet og prøve golfsporten. Så bor du i nærheden af en klub der stadig insisterer på 5000 kr. i indskud +6000 kr. i årligt kontingent fra dag 1, så se dig godt for efter tilbud i andre nærliggende klubber!! Quote
COP Posted March 17, 2011 Report Posted March 17, 2011 Her til aften var der generalforesamling i Dragør Golf klub. Bestyrelsen fremlagde et forslag om mulighed for et billigt Flex-medlemskab. Det blev nedstemt ved almindelig håndsoprækning, så ingen tvivl om modstanden blandt de etablerede medlemmer. Der vil dog blive lukket op for greenfee spil for F-medlemmer fra andre klubber. Medlemmer får mulighed for at tage gæster (uden DGU-kort) med på rangen, puttinggreen og par 3 banen mod betaling, så der på den måde kan lokkes nye spillere til sporten. Men der er andre klubber som tilbyder F-medlemskab, men ikke på Amager. Quote
drdild Posted March 18, 2011 Report Posted March 18, 2011 Har også selv været til Generalforsamling i Odense Golfklub i denne uge, og her blev for nogen af de fremmødte overraskende stemt ja til at indføre et studievenligt kontigent for folk mellem 19 og 29 dog med skærpende rettigheder. Men der blev stemt nej til et flex medlemskab for "unge" mellem 25 og 45, i min verden lidt underligt, men nu er aldersfordelingen også noget der ligner næsten 60% af medlemmerne er over 51 og 50% af dem er over 60. Man har dog fortsat fuldt indskud hvis man vil være fuldt medlem. Quote
COP Posted March 18, 2011 Report Posted March 18, 2011 Den aldersfordeling tror jeg er kendetegnene for de fleste Golfklubber. Det er de voksnes legeplads, som så også gør, at de lægger mange timer i bestyrelser og udvalg, til gavn for de mange Quote
rene20 Posted March 18, 2011 Report Posted March 18, 2011 Ups... Her har vi vist ramt et ømt punkt Jeg kan sagtens se sagen fra flere sider. Men for at sporten stadig kan få tilført nye medlemmer, tror Jeg det er nødvendigt med disse nye former for medlemskab. For en ung gut/gutinde, på 17-22 år, er det voldsomt mange penge at skulle af med for at starte i sporten. Man skal jo heller ikke glemme at der skal lidt udstyr til også. Jeg tror der går mange talenter tabt pga. prisen. Ingen tvivl om at det koster en god stak penge at drive en golf klub. Men hvis man ikke husker at tænke fremad, tror Jeg at vi vil se en del baner forfalde, pga. manglende medlemmer(penge). Den ældre generation der sidder i langt de fleste bestyrrelser rundt i landet, holder ikke evigt, og der skal nye kræfter til. Det kan samtidig undre mig at Danmarks 3 største sportsgren, ikke får mere omtale i div. medier. Dette kunne være med til at tiltrække flere sponsor kroner. Når Jeg læser den lokale sports sektion i avisen, er der stillinger helt ned til serie 6 i fodbold, sågar af og til omtale af en serie 5 kamp. Men at koldings golf hold rykkede op i 1 div. har Jeg ikke set nævnt nogle steder. Thomas Nørret er kolding dreng, ham har man ikke skænket 2 linjer ifm. q-skolen. Jeg tror at man skal tage de nye medlemsformer til sig, og så ud og lave noget benarbejde hos de lokale virksomheder/medier. Quote
COP Posted March 18, 2011 Report Posted March 18, 2011 Jeg er nu ikke så sikker på vi skal have medlidenhed med de yngre Det er klubber og baner vi skal have medlidenhed med De fleste klubber tilbyder ungsenior medlemskaber til væsentligt lavere kontingent og reduceret tilskud i forhold til det normale senior medlemskab, således at de får en billig og nemmere overgang fra deres junior medlemskab til det dyrere senior medlemskab. Disse lavere takster gælder også for nye ungseniorer. Jeg tror snarere det handler om at de unge skal huske (lære?) at intet er gratis. Mærkeligt nok har de ingen problemer med at smide 6000 kr. efter en Ipad, som stille og roligt mister værdi men betale for at spille golf - No way Sponsorkroner til klubberne er heller ikke umuligt, men det kræver nogle dygtige folk(ulønnede), som vil bruge masser af tid og energi på at forhandle kontrakter hjem. I Dragør er vi velsignet med en Erik Bjørn, som sammen med klubbens sponsorudvalg gennem flere år har skaffet over 1 mill. årligt til klubben. Da klubbens hovedsponsor (Amagerbanken) gik konkurs, blev der hurtigt fundet en ny hovedsponsor (Nordea) som tegnede en kontrakt på 3 år Det der er kendetegnene ved kontrakterne i Dragør, er at klubbens sponsorere får noget igen for deres penge. Sidste år var der sponsor indtægter for 1,2 mill. og sponsor udgifter for 250.000 kr. penge som blev brugt til sammenkomster, matcher, skilte og clinics med forskellige Pro'er. Jeg håber virkelig at ungdommen tager ved lære af de modne mennesker, som gør en kæmpe indsats ude i klubberne, samtidig med at de betaler et fuldt kontingent for at kunne dyrke deres interesse. Quote
rene20 Posted March 18, 2011 Report Posted March 18, 2011 Jeg er som sådan enig med dig i meget af det du skriver. Men når man sammenligner golf med håndbold og fodbold, så er der trods alt forskel. Fodbold: et par støvler 400,- benskinner 100,- shorts + t-shirt 400,- strømper 100,- kontigent for et år ca. 1500,- Håndbold: sko 400,- shorts + t-shirt 400,- strømper 100,- kontigent ca. 1500,- GOLF: sko 500,- Bag 600,- jern 1500,- køller 1000,- putter 500,- bolde 500,- kontigent 1500,- indskud 1500,- træning ?????????? Disse priser er grebet ud af den blå luft, men rammer vist ikke helt skævt.(Jeg har prøvet alle 3 sportsgrene). Det er ca. hvad det koster at starte i de 3 sportsgrene. Jeg mener ikke vi skal have specielt ondt af de unge, men vi skal vel heller ikke bare uden vidre se på at de vælger andre sportsgrene pga. prisforskellen? Selvfølgelig giver det bedre plads på banen..... Grunden til at dette ligger mig meget på sinde, er at Jeg selv har stået i en situation hvor Jeg måtte vælge golfen fra pga. økonomi. Og det var ikke fordi Jeg købte en tlf. til 6000,- Da Jeg var 17 skulle man vist bruge en kran til at løfte sådan en fætter Jeg nærmer mig hastigt 40 år, og når Jeg tager på golf banen, føler Jeg mig meget ung Det ville glæde mig at se mange flere unge mennesker på golfbanen. Flex kan også være godt for folk på min alder, som er lidt presset på tiden. Familien tager jo en del tid. Derfor kan det gøre det lidt nemmere at gå til hvis man betaler lidt mindre pr. år. Når man aligevel skal betale green fee, tror Jeg ikke forskellen bliver så stor for klubben. De ældre, som der er flest af, tror Jeg ikke vil vælge disse medlemsformer. Quote
COP Posted March 18, 2011 Report Posted March 18, 2011 Dine udgifter for fodbold og håndbold er sikkert rigtige, men er sammenlignings grundlaget det også? I mange sportsgrene (fodbold, håndbold, badminton etc) stiller kommuner facilliter til rådighed i en begrænset periode, ofte 2-3 gange om ugen. I golf er det private/medlems ejet anlæg, som du kan bruge lige så meget du orker, bortset fra ved banelukningerne, det vil altid koste mere. Regner man timeprisen ud, så er Golf helt klart det billigste for mit vedkommende. Udstyret har så også en pris, jeg har valgt at bruge en del på den konto, og kører så i en ældre Mazda andre foretrækker en Audi, men vi vælger selv hvordan midlerne skal bruges Quote
Recommended Posts