Hop til indhold

Hybrider


Recommended Posts

Jeg har 2 hybrider. King Cobra 3/19 og 4/23. Jeg har hverken 3 eller 4 jern i min bag. Det fungerer rigtig godt for mig. Jeg synes altid, at det har været svært at slå med de lange jern.

Redigeret af TLP
Link til kommentar
Del på andre sites

Hybrider er ingen dum ide, men en af de sværeste køller og fitte rigtig.

En hybrid var i udgangspunktet ment og være en erstatning for jern som er uspillelige for mange af os. I tidligere tider var et 3 jern ca 38" og 27 grader. Det er hvad et 5 jern er i dag. Derfor er 3 og 4 jernet kun for de viderekommende i jernspil, og hybriden så dagens lys.

Om en hybrid er ment og være en direkte erstatning for et jern, så bør den ideelt set, have det samme skaft som dine jern, have det samme loft, og den samme skaft længde og swingvægt som det jern den skal erstatte.Dette er meget lettere sagt end gjort, og mange bruger hybriderne ikke kun som erstatning for lange jern, men også som erstatning for korte og lange woods. For og finde den "rigtige" hybriden, må man derfor spørge sig til hvad den skal fungere som, Jern eller wood erstatning, eller måske noget andet?

Mange slår længere med en hybrid, end med et jern som har samme loft, og årsagerne er flere. Mange af os spiller stålskafter i jern, mens hybrider vælger vi med grafit. Total vægten er mindre i en hybrid end i et jern, og denne reducerers yderligere om hybriden har grafit skaft. Da vil man automatisk opnå højere klubspeed, med den samme fysiske anstrengelse. Skaft længden er som oftest længere end det jern som har samme loft, og dette hæver club speed endda en gang.

Køllehovedet i en hybrid, er lavet med 1 hovedformål, Tilgivelse, og playability.

- Tilgivelsen opnås med et højt ARCOG mål, eller på Dansk, et tyngdepunkt som er så langt bagud man kan komme fra face.

Derfor har hybrider "dråbeform", slig at vægten kan komme maksimalt bagud fra face

Det andet som er vigtig, men som varierer meget fra hybrid til hybrid er AVCOG.

- Det er tyngde punktets højde op fra bunden af sålen. Dette mål bestemmer ALT som vedrører spin.

Det handler om højde differencen mellem boldens COG og køllehovedet COG ved impact.

- Er højde forskellen stor, der køllehovedets COG er meget lavere end boldens COG, laves der meget spin.

Det fungerer som en slags moment arm ved impact, så jo længere denne armen er, jo mere spin gives til bolden.

Om COG i bolden og COG i køllehovedet kommer på højde med hinanden, ophører spin (næsten da)

Derfor findes der hybrider som spinner meget, og ved det hjælper på launch angle for de som ikke har høj club speed, og modeller som har mindre spin, til spillere med større club speed, da disse ville ballone slagene med en hybrid for klub golferen.

Som oftest kan man se dette skillet i selve model navnene.

- Kaldes den Pro, Tour, TP eller lignende, så har den ofte men ikke altid et højt AVCOG mål, altså er højde punktet højt i hovedet, og op nærme boldens COG, og derfor bliver spin faktoren lav. (moment armen for spin er bleven kort)

Adams Pro er et skole eksempel på at en hybrid også er en high performance kølle, ikke kun en jern erstatning.

Godt valg, men prøv flere modeller, både almindelige og tour udgaver, og vurder skaft længden, og ikke mindst hvilken afstand den skal dække, Hybrider er lidt som wedger. De bruges til og fylde op "huller" i mellem andet udstyr, så husk hvordan dette spiller så :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Min bag består af en driver, to hybrider og det næste er et 5 jern..

Så mine hybrider erstatter både en Wood og de lange jern... Jeg er i dyb funstration over om jeg skal anskaffe mig en hybrid i 23 grader eller et 4 jern.. Til at udfylde hullet mellem 5 jern og en 21 graders hybrid.. Men jeg er glade for mine hybrider og bruger dem som oftest til transport slag eller teeslag på lange par3 huller..

Men som Lars også er inde på så prøv lidt forskelligt og find en du kan li hvis du skal anskaffe sig en..

Ellers må vi mødes til eventyrs range :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg prøvede mig med en 4H Callaway FT og den var OK, men jeg vil ikke tage ud nogen af mine 3x woods, så jeg finder ikke plads til en hybrid p.t. Der skal derfor en større udskiftning til, før der bliver plads hos mig, men jeg går med tanken om en. Det er muligvis 5 jernet som sparkes ud og en hybrid som slår længden mellem 4 og 5 jernet jeg har i tankene. På lange par 3, eller lange transport slag og approach mod green kan ingen hybrid gøre det bedre for mig end mine woods gør det i dag. Personlig er jeg derfor overrasket over at så mange vælger en hybrid, også til og erstatte lange woods, men dette er vel noget den enkelte selv har kommet frem til som det bedste for sig og sit spil.

Min personlige favorit kølle af alt jeg ejer og har, er min Callaway FTi Squareway wood nr 7 med 21* loft.

7 Wood er den mest oversætte, så mit tips til alle her er, når anledningen til og teste en 7 Wood byder sig, grib den.

Ikke glem, at det som står i hylden OFTE har for lange skafter både på woods og hybrider, så når du prøver noget nyt, er det smart og kende sit eget wrist to floor mål, og deraf hvilken skaft længder som er aktuel +/- en lille diff.

- Om du så tjekker dette tal mod længden på den aktuelle prøve vare, så vil du med den samme se om du bør tage grip længere ned, for at den skal spille bedre for dig. Prøvning med noget som er for langt har ingen hensigt, så gør dig selv den tjeneste at du finder dit eget Wrist to floor mål, og noterer dig dette. Det samme bør du gøre med dit håndmål, slig at man finder en passende grip size og starte prøver fra. Husk også at tabeller kun er rette snorer og ikke facit svar, så de bruges for og finde "første tee", så man har noget og starte prøver ud fra.

De som ikke kender til hvordan du skal opmåles, finder alle forklaringer på dette her:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har forsøgsvis, her i vinter, droppet min 3 wood til fordel for en 15 gr. hybrid, om det er den rigtige beslutning ved jeg endnu ikke. Derud over har jeg også en 18 gr. og en 19 gr. hybrid, som skal slås om pladsen i baggen

Selv om jeg er oppe i årene, så spiller jeg stadig med 3 jern. Jeg synes 3 jernet er rigtigt godt når bolden skal holdes nede, og så kan det også bruges, til lange flade slag langs med jorden

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 måned senere...

J.K.Choi spillede med 4 hybrider i baggen under Masters. De erstattede hans 3,4,5 og 6 jern, så det længste jern var 7 jernet.

link

Choi's bag:

  • Driver: TaylorMade R11 (9 degree; UST Mamiya PF AXIV Core shaft)
  • Fairway Wood: Ping i15 3-wood (15.5 degree; UST Mamiya Accra shaft)
  • Hybrids: TaylorMade Rescue TP FCT (19 degree; Graphite Design Tour AD shaft), Adams Pro A12 (24, 26 and 28 degree; Matrix Ozik HM2 shafts)
  • Irons (7-PW): Ping i15
  • Wedges: Titleist Vokey Spin Milled (50, 54 and 59 degree)
  • Putter: Odyssey TF2
  • Ball: Titleist Pro V1

Redigeret af COP
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst John Kreiner

Tog i forrige uge en af tilværelsens svære beslutninger.

Jeg skiftede mit efterhånden bedagede, men elskede 2-jern (Cleveland TA5, 18*) ud med en hybrid (Cleveland Mashie 18*).

Jeg har hele tiden været klar over, at der var en begrænsning i mit 2-jern ved dybe lejer i semirough eller i rough generelt, men "vi" har fundet ud af det.

Idag fatter jeg ikke, at jeg skulle ha' så langt et tilløb. Den hybrid er jo en slags universal-værktøj med gode længder efter næsten ethvert leje.

Var der én henne i et hjørne, der sagde: "vanetænkning og konservatisme", for så har han/hun desværre nok lidt ret.

vh

john k-

Link til kommentar
Del på andre sites

J.K.Choi spillede med 4 hybrider i baggen under Masters. De erstattede hans 3,4,5 og 6 jern, så det længste jern var 7 jernet.

link

Choi's bag:

  • Driver: TaylorMade R11 (9 degree; UST Mamiya PF AXIV Core shaft)
  • Fairway Wood: Ping i15 3-wood (15.5 degree; UST Mamiya Accra shaft)
  • Hybrids: TaylorMade Rescue TP FCT (19 degree; Graphite Design Tour AD shaft), Adams Pro A12 (24, 26 and 28 degree; Matrix Ozik HM2 shafts)
  • Irons (7-PW): Ping i15
  • Wedges: Titleist Vokey Spin Milled (50, 54 and 59 degree)
  • Putter: Odyssey TF2
  • Ball: Titleist Pro V1

Ja den kloge mand mente, at han ville have en højere boldkurve, og dermed mindre rul, på de beton-agtige greens på Augusta. Og med hans placering i mente, var det jo nok ikke en hel dum idé! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tog i forrige uge en af tilværelsens svære beslutninger.

Jeg skiftede mit efterhånden bedagede, men elskede 2-jern (Cleveland TA5, 18*) ud med en hybrid (Cleveland Mashie 18*).

Jeg har hele tiden været klar over, at der var en begrænsning i mit 2-jern ved dybe lejer i semirough eller i rough generelt, men "vi" har fundet ud af det.

Idag fatter jeg ikke, at jeg skulle ha' så langt et tilløb. Den hybrid er jo en slags universal-værktøj med gode længder efter næsten ethvert leje.

Var der én henne i et hjørne, der sagde: "vanetænkning og konservatisme", for så har han/hun desværre nok lidt ret.

vh

john k-

Nej og Nej John, hvad er det du finder på for noget ?

- Velkommen i den store klubben, der har set lyset med en hybrid som erstatning for de lange jern :-)

- Godt valg den Mashien, en af de bedre dette år, så kom gerne med tilbage meldinger fremover, så vi må høre om den gav noget mere til dit spil.

Link til kommentar
Del på andre sites

Godt valg, John! Hentede en 20.5* Mashie med et C. Kua 83 skaft på posthuset i morges (sammen med en ny putter :rolleyes: ), og havde den med ud på range og 9 huller i dag. Er virkelig imponeret, glæder mig til at spille lidt mere med den. Overvejer allerede om ikke en 15.5* også ville passe fint ned i baggen :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden