Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Det er jo ikke alverden der sker her mere, men nu opretter jeg da så alligevel en ny tråd 😁

Hvert år på denne årstid får jeg ondt i min venstre arm med jævne mellemrum - læs flere gange i løbet af dagen - og også om natten, hvor det sågar kan være svært at sove pga. smerten. Der er ingen tvivl om at det kommer midt i golf sæsonen og forsvinder hen ad efteråret, så det er helt klar relateret til meget golf 🤣Min læge sagde for nogle år siden, at det var karpaltunnelsyndrom, men da det forsvinder hen over efteråret og vinteren tvivler jeg på det. Så nu er det jeg vil høre om andre oplever, har oplevet det samme og har en god løsning - og det er altså ikke en god løsning at spille mindre golf, eller helt at stoppe med det! Så er det sagt.

Jeg oplever, at jeg med jævne mellemrum får en snurren ned igennem den venstre arm og ud i tommel, pege- og lange finger. Og som nævnt er det faktisk noget der decideret kan gøre ondt, specielt om natten, hvor det kan holde mig vågen.

Jeg vil helt klart tage fat i min læge endnu engang, men tænker at det kan være godt at høre om andre kender til dette, så jeg måske kunne nævne diagnosen for min læge 😉

Tak for gode indput!

Posted

Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at os amatørgolfere får diverse belastningsskader fordi vi varmer for lidt op. Det gælder især opvarmningen uden bold inden vi begynder at varme op med bolde på range eller endnu værre hvis vi går direkte på 1. tee. 

Vi bruger stort set hele kroppen i et golfsving og der er mange led og muskler, der har godt af at blive arbejdet igennem inden vi begynder at tæske bolde på range. Der er mange gode videoer på nettet med generel golfopvarmning 

Hvis dit problem ikke er dækket ind af normal opvarmning, så ville jeg tale med en fysioterapeut. De har nok nogle gode råd til hvordan du kan opvarme det som du overbelaster, så du kan slippe for gener... 

Posted

Jeg bøvlede meget med min højre skulder for et par år siden. Var så slemt, da jeg begyndte i motionscenter, for at se om det kunne hjælpe på min skulder, kunne jeg ikke engang bænkpresse stangen uden forholdsvis store smerter ( det er 20kg )  

Prøvede alt for at få det til at blive bedre. Laser terapi, massage, fys, styrtræning osv. Intet hjalp indtil jeg prøvede noget der hedder Gua-sha massage 

Allerede efter 2 behandlinger var min skulder 90% bedre. Går nu til det ca 1 gang i måneden, hvor jeg til at starte med fik behandling 1 gang i ugen de første 6 gange 

Det + styrketræning 3 gange i ugen har næsten kureret min skulder. Den bliver nok aldrig 100%, da det nok har/er begyndende slidtage fra arbejde med tunge løft 

Kan bænkpresse 85kg for reps nu uden smerter, så har gjort store fremskridt 

Om det kan hjælpe på din arm, ved jeg ikke, men noget jeg ville anbefale at kigge ind i, da det kan bruges mange steder på kroppen

Posted

Hej Logan/golfere,

Skader er træls og noget vi alle døjer lidt med og specielt efter vi har passeret 40-års fødselsdagen

Jeg har haft achilles skader (efter for meget løb), knæskader (efter for meget cykling), musearm (ja, jeg har verdens farligste stillesiddende arbejde ved PC'en når jeg ikke er ude på fabriks/lagergulvet) og bryst/kne skader efter for meget golf spil, så listen er lang. Det startede når jeg trænede intervalløb i 40-erne og nu er jeg midt i 50-erne med lidt småskader hele tiden men jeg har en plan om hvordan jeg kan blive fri for skader/smerter 

Men jeg elsker at bevæge mig og spille golf så hvad jeg gør når jeg har en lille skade (ikke kronisk skade med smerter hele tiden dag og nat) er at jeg anvender:

1. Alternative bevægelser som holder ikke forverer skaden (træne det korte spil, spille par 3 banen med venner, gå/cykle en tur,....)
  2. Styrketræning og gerne med lette vægte og sammen med andre (til cirkeltræning/crossfit)
  3. Ok med lidt smerter når jeg spiller golf/træner for at venne kroppen til at bruge de muskler/sener som gør ond (den skal jo blive 90-100% igen)
  4. Smerten skal blive mindre uge for uge og helt forsvinde efter 1-3 måneder (hvis ikke så går jeg ind i fase 2 og vurderer operation/fysio/længere periode med alternativ træning....etc.)

Jeg har styrke-/csrossfit-/cirkeltrænet ca 3 gange om ugen de sidste 9 år og mine skader har blevet færre og af kortere varighed så det kan anbefales hvis du kan finde motivationen

Fortsat god sommer

Håber at I alle finder det korte græss og de lave scores

Enjoy Golf😀

Posted

Kunne det være fordi du gripper for hårdt og der sker en overbelastning? Tvivler det er det, da du nævner andre ting, som snurren osv, men eftersom det forsvinder over tid og kun kommer tilbage, når du spiller så kunne det jo være en mulighed.. ?

Posted

Først og fremmest tak for jeres gode indlæg 😄

Jeg skrev mit indlæg i starten af min ferie, og jeg må indrømme at det at holde ferie har været godt for noget - jeg har nemlig holdt mig væk fra computeren og havde faktisk glemt mit indlæg indtil jeg igen kom på arbejde og lige fik set mig lidt omkring 😁

Ferien har så ikke været helt god for min arm, da det faktisk kun er blevet værre. Så nu har jeg holdt pause fra golfen siden i torsdag eftermiddag - det var ikke sjovt at gå en 98'er på Lübker 😝 Og det er ikke sjovt, når man har svært ved at sove pga. smerter, så nu må jeg høre hvad min læge siger til mig senere i dag. Men det ender jo nok med noget henvisning til en fys eller lignende. Og så vil jeg også lige undersøge lidt om det der Gua-sha, som @AkselBirke nævner - de kan jo noget de der kinesere!

Men mange tak for alle jeres indput 😀