Evers Posted November 22, 2023 Report Posted November 22, 2023 Kan ikke forstå loft skal være så stærk på et jernsæt, især ikke nær de fleste sæt sælges som 5-PW, det tvinger os jo til at købe en gabwedge, og 5 jernet bruges jo ikke ret tit, mange af os har jo en hybrid med i stedet, spiller selv med en 54 og 58 graders wedge og er derfor nød til at købe en gabwedge hver gang. Hvis så man kunne købe et sæt 6-Gab, så gav det da mening, er det kun mig der synes det er skørt? Quote
Logan Posted November 23, 2023 Report Posted November 23, 2023 Det er jo ofte pga. de stærkere loft at producenterne påstår at deres nye jern slår længere end den gamle model. I bogen "The new 12 Myths that Could Wreck Your Golf Game" af Tom Whishon - Oversat af @Rosenberg er det netop nævnt i myte 1, at jernenes loft er ændret kraftigt med tiden. Tager vi et 5 jern, som du selv nævner, så var det i 1960-70erne på 32 grader, i 1980erne 30, i 1990erne er vi helt nede på 27 grader og i dag kan du få nogle 5 jern, som er nede omkring 20 grader, hvad der tilbage i tiden svarede til et 2 jern!!! Selv er jeg dog utroligt glad for alle mine jern og har 3-PW, 52, 56 og 60. 1 Quote
Evers Posted November 23, 2023 Author Report Posted November 23, 2023 Har læst det hæfte, fik for år tilbage lavet en driver hos ham, mit problem er at man så ikke kan vælge et sæt fra f.eks 6-g, i stedet for 5 til p. Synes jo de skulle tilbyde sæt i flere forskellige antal, således folk kunne finde hvad der passede til den enkelte. Quote
osholm Posted November 27, 2023 Report Posted November 27, 2023 Den 23.11.2023 kl. 17:44 , skrev Evers: Har læst det hæfte, fik for år tilbage lavet en driver hos ham, mit problem er at man så ikke kan vælge et sæt fra f.eks 6-g, i stedet for 5 til p. Synes jo de skulle tilbyde sæt i flere forskellige antal, således folk kunne finde hvad der passede til den enkelte. Lige netop der, skal du så nok have fat i Rosenberg, for han kan lave et sæt 6-G hvis det er det du ønsker. Det er helt rigtigt hvad logan skriver, at loft er blevet bøjet stærkere og stærkere for at give folk en fornemmelse af at de slår længere. Selvfølgelig er der også kommet en masse teknologi ind i selvsamme jern, så man får et højere launch, men på bekostning af spin osv... men i realiteten kanman med et 6 jern, der havde samme loft som et 4 jerne for 10-15 år siden. Om det så er rigtigt eller forkert for en selv, for jernnummeret er bare et tal i serien, så om det egentlig hedder 8, 6 eller 4 er ligegyldigt, hvis du slår en konstant længde, og så må man justere i forhold til det, men det kræver du finder en der kan lave det sådan Quote
Evers Posted November 27, 2023 Author Report Posted November 27, 2023 6 timer siden, skrev osholm: Lige netop der, skal du så nok have fat i Rosenberg, for han kan lave et sæt 6-G hvis det er det du ønsker. Det er helt rigtigt hvad logan skriver, at loft er blevet bøjet stærkere og stærkere for at give folk en fornemmelse af at de slår længere. Selvfølgelig er der også kommet en masse teknologi ind i selvsamme jern, så man får et højere launch, men på bekostning af spin osv... men i realiteten kanman med et 6 jern, der havde samme loft som et 4 jerne for 10-15 år siden. Om det så er rigtigt eller forkert for en selv, for jernnummeret er bare et tal i serien, så om det egentlig hedder 8, 6 eller 4 er ligegyldigt, hvis du slår en konstant længde, og så må man justere i forhold til det, men det kræver du finder en der kan lave det sådan Rigtigt, men for dødelige er der langt til Rosenberg, men må nok kontakte ham for hjælp, senest i foråret Quote
osholm Posted November 27, 2023 Report Posted November 27, 2023 55 minutter siden, skrev Evers: Rigtigt, men for dødelige er der langt til Rosenberg, men må nok kontakte ham for hjælp, senest i foråret Jeg er sikker på han hjælper både dødelige og udødelige… 😊 Quote
Logan Posted November 28, 2023 Report Posted November 28, 2023 @Evers Jeg er helt sikker på, at du vil blive glad for en julegave til dig selv. Om den så bliver bestilt på den ene eller anden side af nytår kan jo komme ud på et. Men det er måske nemmere at få tid hos ham hen over vinteren og så langt er der jo heller ikke fra Nyborg'ish til Køge'ish 😀 1 Quote
Evers Posted November 28, 2023 Author Report Posted November 28, 2023 6 minutter siden, skrev Logan: @Evers Jeg er helt sikker på, at du vil blive glad for en julegave til dig selv. Om den så bliver bestilt på den ene eller anden side af nytår kan jo komme ud på et. Men det er måske nemmere at få tid hos ham hen over vinteren og så langt er der jo heller ikke fra Nyborg'ish til Køge'ish 😀 Ja det tror jeg også, må blive den bedste løsning. Quote
Enjoy Golf Posted December 2, 2023 Report Posted December 2, 2023 Hej Evers, ja, loft på jern er en underlig størrelse og noget der er mange meninger om Spørger du 10 golf-spilere om et passende/rigtigt loft på forskellige jern for dig så får du sikkert 10 forskellige svar Højere loft er min ven og giver os mindere spredning (i længde og til højre/venstre), mere stabilitet/spin, og for mange af os mere glæde i golf-spillet Mange lav handicap spillere (0-10) kan anvende/få glæde af alle jern i et standardsæt fx 5-SW/LW, de flæste mellem handicap spillere (10-20) vill klare sig findt med 6-SW jern-sæt og for os dødlige høj handicappere vil et 7-SW jern-sæt være fint Har selv leget meget med forskellige jern og loft for at finde ud af hvad som jeg kan bruge Mine længste jern havde kun 5 m forskel i distance (i Garmin G80/Trackman målinger), så jeg er begyndt at springe et jern over i min bag og spille med (SW-PW-8-6H). Kikker mindre på jern nummer og mere på loft (fx SW = 55 grader, PW =45 grader,...) også er der heldigvis flere webshops/proshops som kan levere custom-jern så du kan fine-tune skaft-længde, vægt og loft, så det passer til dit spil Golf-spillet er en uendelig mulighed for udvilking af ens spill og psyke Ønsker dig/alle en god vinter sæson og 2024 ligger derude og venter på os Enjoy Golf😀 1 Quote
Evers Posted December 2, 2023 Author Report Posted December 2, 2023 1 time siden, skrev Enjoy Golf: Hej Evers, ja, loft på jern er en underlig størrelse og noget der er mange meninger om Spørger du 10 golf-spilere om et passende/rigtigt loft på forskellige jern for dig så får du sikkert 10 forskellige svar Højere loft er min ven og giver os mindere spredning (i længde og til højre/venstre), mere stabilitet/spin, og for mange af os mere glæde i golf-spillet Mange lav handicap spillere (0-10) kan anvende/få glæde af alle jern i et standardsæt fx 5-SW/LW, de flæste mellem handicap spillere (10-20) vill klare sig findt med 6-SW jern-sæt og for os dødlige høj handicappere vil et 7-SW jern-sæt være fint Har selv leget meget med forskellige jern og loft for at finde ud af hvad som jeg kan bruge Mine længste jern havde kun 5 m forskel i distance (i Garmin G80/Trackman målinger), så jeg er begyndt at springe et jern over i min bag og spille med (SW-PW-8-6H). Kikker mindre på jern nummer og mere på loft (fx SW = 55 grader, PW =45 grader,...) også er der heldigvis flere webshops/proshops som kan levere custom-jern så du kan fine-tune skaft-længde, vægt og loft, så det passer til dit spil Golf-spillet er en uendelig mulighed for udvilking af ens spill og psyke Ønsker dig/alle en god vinter sæson og 2024 ligger derude og venter på os Enjoy Golf😀 Ganske enig, mine sæt har de sidste år været 5-pw, men med de loft de har nu, skal det nye jo være 6-pw og et par wedges Quote
Recommended Posts