Annemette Posted August 25, 2022 Report Posted August 25, 2022 Jeg er med på, at man kan spille med at 'bolden er givet' (når den ligger tæt ved hullet) hvis alle i samme bold er enige om det. Men må man så også indberette scores til regulering? Jeg mener nej, men kan dog ikke finde svar i golfreglerne. Quote
Xfeldt Posted August 25, 2022 Report Posted August 25, 2022 Nej du må ikke indberette scoren, bolden skal spilles i hul i slagspil, efter regel 3.3c og 6.5 1 Quote
Annemette Posted August 25, 2022 Author Report Posted August 25, 2022 Tak for svar, vi er enige. Vi var tre, der spillede en privat runde, slagspil, alm. stableford. De to andre synes både Mulligan og 'slaget er givet' var helt ok, når de ville indberette scores til regulering. Jeg stod af efter 9 huller...🙄😂 1 Quote
Xfeldt Posted August 25, 2022 Report Posted August 25, 2022 Hehe ja sådan er det jo desværre, men i private runder, der ikke tæller, kan man jo gøre som man vil 😊 Og velkommen til forresten Quote
Annemette Posted August 25, 2022 Author Report Posted August 25, 2022 Tak for det. Oh yes, private runder, hvor man IKKE indberetter, kan man jo klart gøre som man vil. Mit problem, var, at de andre insisterede på, at man også gerne må indberette runden i golfbox til regulering, selvom de ikke spillede hullerne færdige. 1.3b(1)/2. sorry, kunne ikke lige finde ud af at linke til R&A. Quote
Kitter Posted August 26, 2022 Report Posted August 26, 2022 16 timer siden, skrev Annemette: Tak for det. Oh yes, private runder, hvor man IKKE indberetter, kan man jo klart gøre som man vil. Mit problem, var, at de andre insisterede på, at man også gerne må indberette runden i golfbox til regulering, selvom de ikke spillede hullerne færdige. 1.3b(1)/2. sorry, kunne ikke lige finde ud af at linke til R&A. Lille krølle på - i Stableford behøver man jo ikke at putte ud, hvis man alligevel ikke kan få point - den runde kan jo godt indberettes. Men en Gimme, som er pointgivende er ikke tilladt. Spilles der med Mulligans og Gimmes, så er det en ikke-tællende runde, og indberetter man er det jo snyd! Quote
AnyFellow Posted August 26, 2022 Report Posted August 26, 2022 Hvis man laver en god score og der fx er givet en mulligan på et enkelt hul, kan man godt indberette, så længe man registrere hullet med 0 point. Quote
Smut Posted August 26, 2022 Report Posted August 26, 2022 1 time siden, skrev AnyFellow: Hvis man laver en god score og der fx er givet en mulligan på et enkelt hul, kan man godt indberette, så længe man registrere hullet med 0 point. Man bør notere 0 i det øjeblik man slår en ny bold på hullet. Quote
Kitter Posted August 26, 2022 Report Posted August 26, 2022 (edited) 5 timer siden, skrev Smut: Man bør notere 0 i det øjeblik man slår en ny bold på hullet. Nej man må gerne slå en ny bold - fra samme sted som man slog den foregående uden at der skal skrives 0. MEN der skal tillægges et strafslag ligesom slaget til den ny bold også tæller. Fra tee er bolden nu i spil i tredjeslaget. Regel 18.1 samt 14.6. Ved mulliganen lader man jo som om man aldrig har slået den første bold væk... Edit: I min lille onsdagklub spiller vi med Mulligan på første tee I det interne regnskab (hvem giver øllen) , men tillægger strafslaget og tredjeslaget ved indberetning i GolfBox. Edited August 26, 2022 by Kitter Quote
Kaizer Posted August 28, 2022 Report Posted August 28, 2022 (edited) Hvor har jeg hørt sætningen “den er givet” mange gange når jeg skulle putte. I starten svarede jeg at jeg putter den i. Som tiden gik ignorerede jeg beskeden, og puttede den i. Efterhånden fandt mine medspillere ud af at jeg ville spille hullet færdig. Om mine medspillere ønskede at notere deres score uden at spille hullet færdig, spillede ikke den store rolle for mig. Dem der var mere seriøse med deres golf, spillede altid færdig. Jeg spillede ofte med en mand der på første tee stillede sig op, tog et prøvesving og derefter vendte sig om og sagde “vi har en mulligan, ikke?!”. Vi grinede bare lidt til hinanden og sagde “det gør du bare”. Det var ikke så ofte han gjorde brug af det, men de gange han gjorde det så vi igennem fingrende med det. Han lå typisk på 20-24 point, så det var ikke noget der betød noget. Det var mere vigtig at han fik en god runde, og en streg på første hul kan nemt ødelægge runden. Edited August 28, 2022 by Kaizer Edit 1 Quote
Årgang63 Posted August 28, 2022 Report Posted August 28, 2022 (edited) En mulligan har ingen gang på jorden. Til gengæld forstår jeg ikke jeres holdning til givet putts, vi snakker om putts inden for 10cm, vi snakker enhånds tap-ins, ikke halve og hele meter, det får bare tingene til at glide og spare tid, vi giver putts ( inden for 10cm ) i alle runder undtagen turneringer og indberetter dem med god samvittighed. Edited August 28, 2022 by Årgang63 1 1 Quote
Bojoerge Posted August 28, 2022 Report Posted August 28, 2022 Det tager jo ikke mange 2 sekunder at slå et tapin i og samle bolden op igen, så det er en virkelig dårlig undskyldning i min bog. Givne puts og andre hjemmelavede regler har tendens til at brede sig. Man begynder at give puts i venne 3 bolden om lørdagen og det er ikke hver gang vi indleverer kort så det betyder jo ikke så meget. Så begynder 2 af vennerne at spille klub i klub og det er jo mest for sjov, så der gives put. De 2 venner får selskab af andre knapt så regelkyndige spillemakkere, der ser der bliver givet puts og så er fanden løs hvis nogen giver puts i en "rigtig" golfturnering. Ovenstående er selvfølgelig sat på spidsen, men når jeg ser folk bryde reglerne så er det som regel fordi de ikke har været opmærksom på en regelændring eller fordi de har set eller hørt at det er sådan man skal gøre. Quote
Årgang63 Posted August 29, 2022 Report Posted August 29, 2022 2 timer siden, skrev Bojoerge: Det tager jo ikke mange 2 sekunder at slå et tapin i og samle bolden op igen, så det er en virkelig dårlig undskyldning i min bog. Givne puts og andre hjemmelavede regler har tendens til at brede sig. Man begynder at give puts i venne 3 bolden om lørdagen og det er ikke hver gang vi indleverer kort så det betyder jo ikke så meget. Så begynder 2 af vennerne at spille klub i klub og det er jo mest for sjov, så der gives put. De 2 venner får selskab af andre knapt så regelkyndige spillemakkere, der ser der bliver givet puts og så er fanden løs hvis nogen giver puts i en "rigtig" golfturnering. Ovenstående er selvfølgelig sat på spidsen, men når jeg ser folk bryde reglerne så er det som regel fordi de ikke har været opmærksom på en regelændring eller fordi de har set eller hørt at det er sådan man skal gøre. Det er ikke en undskyldning, hvad skulle jeg dog undskylde for. Jeg er overhovedet ikke enig, det tager unødig tid, du skal have styr på de andres bold, så du ikke træder i deres linjer, mange vil have pinden op, på de helt korte, så op og så i igen med den, for hvad, absolut ingen ting. Reglerne skrider ingen steder når vi spiller, jeg kender reglerne bedre end 99,9 % af alle golfspiller som jeg har mødt og jeg spiller efter dem. Quote
nAlen Posted August 29, 2022 Report Posted August 29, 2022 19 timer siden, skrev Årgang63: En mulligan har ingen gang på jorden. Til gengæld forstår jeg ikke jeres holdning til givet putts, vi snakker om putts inden for 10cm, vi snakker enhånds tap-ins, ikke halve og hele meter, det får bare tingene til at glide og spare tid, vi giver putts ( inden for 10cm ) i alle runder undtagen turneringer og indberetter dem med god samvittighed. Vi gør fuldstændig det samme, og jeg må indrømme jeg ikke har skyggen af dårlig samvittighed over det... Det er jo hverken 1-2 eller 5 meter puts men tap-ins som vi i omgangskredsen er fuldstændig enige om at vi ville hole 500/500 af med lukkede øjne.. Til gengæld sparer det som nævnt en masse jokken i linjer, den efterhånden omstændige process det er at bukke sig for nogle af os - For slet ikke at begynde på pind i/pind op balladen Jeg tror faktisk godt vi kan håndtere det, og ikke skyggen af dårlig samvittighed over det her Quote
Annemette Posted August 29, 2022 Author Report Posted August 29, 2022 Jeg kan se der er virkeligt mange holdninger 😁 Jeg er først startet på golf for 5 år siden, er blevet høvlet igennem regler og etikette, også af medspillere uden for turneringer, der ofte så det som deres opgave at belære mig om den ene og den anden regel og skynd dig skynd dig, du ligger jo i højt handicap! Det har vist gjort at jeg bestræber mig på til enhver tid at følge reglerne ret nøje. For jeg møder en del regelryttere, og selvfølgelig, ret skal være ret. Men der er ingen, der har sagt til mig nogensinde, før nu: Hør her, du behøver slet ikke hole bolden på 25 cm afstand (det er ca længden på mine golfsko) og Mulligan er helt i orden, og så godkender jeg også dit scorekort til regulering i golfbox! 😂Så det er disse alternative regler, jeg først opdager nu. Tak for input allesammen. Quote
Jam, GLFR Posted August 31, 2022 Report Posted August 31, 2022 Det er jo en spændende diskussion, da den lander lidt imellem hvad man egentlig må iflg reglerne (for man må helt sikkert ikke) og hvad mange gør, fordi det giver lidt mere mening og flow på banen. Det er lidt ligesom folk, der i gamle dage lod flaget stå, fordi "det var hurtigere", selvom man egentlig ikke måtte. Flere nævner også mulligan, som man helt sikkert heller ikke iflg reglerne, hvis det skal tælle. Kommer man i problemer, kan man dog bruge den lille finte, at det er helt ok at afslutte sin runde efter første slag og så ellers starte en helt ny runde lige bagefter. Langt det meste golf er jo heldigvis hyggegolf, og hvis folk bliver reguleret på at have fået et kort putt hist og her, så sker der vel ikke meget ved det. De får det højest lidt sværere i næste turnering, fordi de ikke kan spille op til handicap og finder ud af, at man sagtens kan misse et 20-30 cm putt, når det gælder. 1 Quote
Kitter Posted September 1, 2022 Report Posted September 1, 2022 (edited) Den 31.8.2022 kl. 10:47 , skrev Jam, GLFR: Flere nævner også mulligan, som man helt sikkert heller ikke iflg reglerne, hvis det skal tælle. Kommer man i problemer, kan man dog bruge den lille finte, at det er helt ok at afslutte sin runde efter første slag og så ellers starte en helt ny runde lige bagefter. Her er DGUs regelundervisere uenige med dig - dette er at omgå reglerne, og ikke acceptabelt. Edited September 1, 2022 by Kitter Quote
Logan Posted September 2, 2022 Report Posted September 2, 2022 Jeg bruger også gerne Mulligan's - men så er det jo ikke bare et enkelt slag, men hele hullet der spilles om 😁Mén, jeg gør det kun hvis nogen kan vise mig hvor i reglerne der står at det er tilladt 😊 Og givne put er jeg heller ikke tilhænger af, men da vi spiller meget High / Low i klubben, så er det jo hulspil og dermed kan der ikke indleveres scores. Men jeg er da godt klar over at mange indleverer scores hvor der er givet put's. Da der jo ikke er nogen officielle regler for hvornår en bold er givet, kan det jo i teorien være alt fra at bolden hænger ud over hulkanten til flere meter. En af dem jeg spiller High / Low med giver gerne put's på omkring 1,5m og det er jo ok, når det bare er os der spiller om en kop øl. Selv er jeg dog mere tilhænger af 10-20cm. Quote
Kitter Posted September 2, 2022 Report Posted September 2, 2022 7 timer siden, skrev Logan: Jeg bruger også gerne Mulligan's - men så er det jo ikke bare et enkelt slag, men hele hullet der spilles om 😁Mén, jeg gør det kun hvis nogen kan vise mig hvor i reglerne der står at det er tilladt 😊 Og givne put er jeg heller ikke tilhænger af, men da vi spiller meget High / Low i klubben, så er det jo hulspil og dermed kan der ikke indleveres scores. Men jeg er da godt klar over at mange indleverer scores hvor der er givet put's. Da der jo ikke er nogen officielle regler for hvornår en bold er givet, kan det jo i teorien være alt fra at bolden hænger ud over hulkanten til flere meter. En af dem jeg spiller High / Low med giver gerne put's på omkring 1,5m og det er jo ok, når det bare er os der spiller om en kop øl. Selv er jeg dog mere tilhænger af 10-20cm. I USA bruger de begrebet "inden for læderet", hvor læderet er grippet. Så inden for en griplængde kan bruges, hvis man absolut insisterer på at give puts. Quote
TLP Posted September 3, 2022 Report Posted September 3, 2022 Hvordan er det nu….. der er vist noget med, at man siger, at hvis man ønsker, at den skal være givet, så er den IKKE givet 😁 Vi taler hulspil her ⛳️ Quote
Recommended Posts