Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg ligger i ca hcp 15, og har fundet frem til, at jeg ‘skovler’ mine jernslag. Dvs at bolden går højere end den kommer fremad. 
jeg står ofte sammen med medspillere på et typisk par tre hul på ca 130 m. 
Jeg bruger mit 5’er jern for at nå greenen, mens mange kan nøjes med en 8’er eller 9’er. 
Med mit 9’er jern ville ‘bolden dumpe ned’ ved ca 90-95 m. 
Hvad er det, jeg skal ændre?

Posted

Det er svært at sige uden en video eller noget, men hvis du slår meget højt slår du så ofte i jorden eller laver flækker ? hvis du gør begge disse ting er du sikkert bag bolden med overkroppen og forsøger at "hjælpe" den op. Har du meget ofte godt træf men bare høje har du sikker hænderne bag bolden ved impact. men det er ofte bare spekulationer uden at kunne vide det præcist uden video.

• Thanks 1
Posted (edited)

Ja, det er nok som jeg skriver, at jeg dermed skovler bolden og flugten bliver lig med loftet på jernet/wedgen. 
Jeg har forsøgt at lægge mine jern lidt fremad ved impact, men det er der ikke komme noget godt ud af. Alt for ofte en tørv før bolden. 
Endvidere formår jeg ikke rigtigt at få ‘krop’ med i svinget. Har dog hjulpet med 5’eren, da jeg sætter højre fod lidt tilbage i stancen. 

Synes ikke, jeg prøver at hjælpe den op; den erfaring har jeg gjort mig, og jeg slår bedst med bolden ‘på gulvet’, altså uden tee på par tre hullerne. 

Edited by Janp
Posted

5 timer siden, skrev Årgang63:

Husk at det er rent gætteri, men du kan prøve at lege lidt med det her.

Chris Ryan

Ja, det er noget med, at jeg ‘svipper’ for tidligt, altså stort set kun bruger armene. Det kan jeg konkludere. 
Men hvordan får jeg ændret den vinkel? 

Posted

Hvis Chris har ret i hans teori, så skal du prøve at lukke køllehoved i ned-svinget, det bevirker at du er nødt til at ændre på svinget, for at slå lige og det skulle så få dine hænder foran bolden ved træf. Men kik på videoen, han forklarer det bedre end mig 🙂

• Thanks 1
Posted
Den 17.6.2022 kl. 21:59 , skrev Inu8D:

Det er svært at sige uden en video eller noget, men hvis du slår meget højt slår du så ofte i jorden eller laver flækker ? hvis du gør begge disse ting er du sikkert bag bolden med overkroppen og forsøger at "hjælpe" den op. Har du meget ofte godt træf men bare høje har du sikker hænderne bag bolden ved impact. men det er ofte bare spekulationer uden at kunne vide det præcist uden video.

Kender godt typen :D gør selv det samme ved du, ellers er jeg jo mange meter forbi dig.. eller :D

MEN mit flipperi er blevet mindre, Fredrik har fat i den lange ende med mig, men det tager bare lang tid at ændre

• Thanks 1
  • Haha 1
Posted

Jeg tror jernet er lodret over bolden ved boldtræf, så flugten bliver lig med loftet på jernet. 
synes ikke, jeg prøver at hjælpe den op. Det er jeg meget bevidst om. 

Posted
18 timer siden, skrev Janp:

Jeg tror jernet er lodret over bolden ved boldtræf, så flugten bliver lig med loftet på jernet. 
synes ikke, jeg prøver at hjælpe den op. Det er jeg meget bevidst om. 

Prøv og optag dit sving og kig på youtube på det de kalder Early extension.. Det er i hvert fald det jeg lider af (og ja det er en dokumenteret sygdom 😁) Så kan du prøve at sammenligne om det er i den stil du flipper. Min rotation stopper når jeg rejser mig op, så bliver der ikke plads til min højre albue. Så kører min hænder bare solo og misset er enten et hook eller en høj blok i højre.

Posted

Du kan få mange råd her - men som der bliver anført ovenfor. Hvad enten du gør, så hav altid en pro med ind over.

Early extension (til en vis grad) er i sig selv normalt ikke et problem og man kan godt spille god golf med early extension . Meget svært at fjerne helt. Early extension gør tre gode ting ved dit sving: it flattens the swing, squares the club face and add power.

Scoop eller flip, kommer oftest når ens sving er domineret af arme, hænder (upper body) og mindre af core, (lower body).

Men igen - find en pro og få stillet den korrekte diagnose.

• Thanks 1
Posted
59 minutter siden, skrev Smut:

Du kan få mange råd her - men som der bliver anført ovenfor. Hvad enten du gør, så hav altid en pro med ind over.

Early extension (til en vis grad) er i sig selv normalt ikke et problem og man kan godt spille god golf med early extension . Meget svært at fjerne helt. Early extension gør tre gode ting ved dit sving: it flattens the swing, squares the club face and add power.

Scoop eller flip, kommer oftest når ens sving er domineret af arme, hænder (upper body) og mindre af core, (lower body).

De der tre gode ting, det passer så ikke helt!! Nærmere tværtimod på mit sving, jeg skal IKKE svinge så fladt, det hjælper IKKE med at square mit køllehoved og det tilføjer absolut ingen power, nærmere modsat fordi rotationen stopper helt. :)

Posted
1 time siden, skrev Smut:

det er sjovt jeg lider af early extension. Self kan man spille godt med det, men det blir aldrig alt for stabilt! Men de ting du skriver du skriver passer ikke ! Du mister power, flipper køllen mere, og du kan nemt være alt for stejl på bolden alligevel !

Posted (edited)
4 timer siden, skrev Inu8D:

det er sjovt jeg lider af early extension. Self kan man spille godt med det, men det blir aldrig alt for stabilt! Men de ting du skriver du skriver passer ikke ! Du mister power, flipper køllen mere, og du kan nemt være alt for stejl på bolden alligevel !

Nu skal det ikke blive til en diskussion om EE. Enig i at EE isoleret set ikke er optimalt. Og man kan sagtens være stejlt og flippe mere. Pointen var, at hvis man fjerner det i svinget skal man ind og erstatte det med andre elementer. Hvilket kan være en lang og hård process.

https://rebelliongolf.com/the-honest-truth-about-early-extension-in-the-golf-swing/

https://golf.com/instruction/is-early-extension-good-or-bad-heres-what-you-need-to-know/?amp=1

Edited by Smut
Posted

Det bedste golfråd, jeg nogensinde har fået er: Lad være med at tage imod råd fra andre weekendgolfere - gå til en Pro.

Det råd være hermed givet videre!

• Like 1
  • Upvote 1
Posted
3 timer siden, skrev Kitter:

Det bedste golfråd, jeg nogensinde har fået er: Lad være med at tage imod råd fra andre weekendgolfere - gå til en Pro.

Det råd være hermed givet videre!

@Kitter Det er jo fint nok, men også rimelig kedeligt 🙂

Vi er vel mange, som går og hygger os med at prøve forskellige ting af, om vi bliver bedre af det, måske ikke, men det er sgu meget sjovt.

Skal jeg være lidt kontroversiel, så har jeg set spandevis af golfspillere, som har brugt tusindvis af kroner, på lektioner gennem flere sæsoner og stadigvæk ligger i hcp 25, set i det lys, kan lidt gode råd fra weekendgolfere, vel ikke skade 🙂 

Posted
10 timer siden, skrev Årgang63:

@Kitter Det er jo fint nok, men også rimelig kedeligt 🙂

Vi er vel mange, som går og hygger os med at prøve forskellige ting af, om vi bliver bedre af det, måske ikke, men det er sgu meget sjovt.

Skal jeg være lidt kontroversiel, så har jeg set spandevis af golfspillere, som har brugt tusindvis af kroner, på lektioner gennem flere sæsoner og stadigvæk ligger i hcp 25, set i det lys, kan lidt gode råd fra weekendgolfere, vel ikke skade 🙂 

Jep der er mange der køber lektioner og ikke forbedrer sig, og jeg tror der er mange der tænker at når man har fået nogen lektioner så er man på vej mod stjernerne 😁 men det kræver bare rigtig mange bolde at indarbejde noget nyt i svinget og det tror jeg mange glemmer. Så sidder de lidt fast i en ny ide som de ikke rigtig kan få til at fungere, da de næsten får fra lektionen og direkte over på første tee. 
muskler er bare lang tid om at lære nyt og jo ældre man er og jo mere indgroet de dårlige vaner er, jo længere tid tager det.. jeg er selv et lysende eksempel på, der ikke findes noget Quick fix… desværre 😁

Posted
28 minutter siden, skrev osholm:

muskler er bare lang tid om at lære nyt og jo ældre man er og jo mere indgroet de dårlige vaner er, jo længere tid tager det.. jeg er selv et lysende eksempel på, der ikke findes noget Quick fix… desværre 😁

"Kan du ik bare slå 2gr mere op i den???" :D 

Posted
20 minutter siden, skrev osholm:

Jep der er mange der køber lektioner og ikke forbedrer sig, og jeg tror der er mange der tænker at når man har fået nogen lektioner så er man på vej mod stjernerne 😁 men det kræver bare rigtig mange bolde at indarbejde noget nyt i svinget og det tror jeg mange glemmer. Så sidder de lidt fast i en ny ide som de ikke rigtig kan få til at fungere, da de næsten får fra lektionen og direkte over på første tee. 

Jeg er helt enig, pro'en giver retning, men du skal selv lave arbejdet.

Jeg har set 2 "weekend golfere" forbedre sig markant, den ene i samarbejde med pro, den anden stort set alene, men fælles for begge var målrettet arbejde og mange timer. 

Posted
8 timer siden, skrev Årgang63:

Jeg er helt enig, pro'en giver retning, men du skal selv lave arbejdet.

Jeg har set 2 "weekend golfere" forbedre sig markant, den ene i samarbejde med pro, den anden stort set alene, men fælles for begge var målrettet arbejde og mange timer. 

Mener Victor Hovland overordnet udviklede sit sving selv. Kan lade sig gøre - men vigtigt at man er struktureret og giver det tid. Som der blev nævnt tidligere så tager det tid for hjerne og muskler at lære.