Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jeg var ude og spille i dag og en af mine medspillere lå lige udenfor greenen med hullet til sprinklerhovedet 30 cm foran bolden i linjen ind mod flaget. Altså ikke i vejen for hverken hans sving eller stance.

Han påstod at når han valgte at putte, så kunne han tage lempelse uden straf fordi det er en ikke flytbar forhindring. 
Den regel kan jeg ikke finde nogle steder …har han ret?? 

jeg undskylder hvis dette spørgsmål har været oppe før 🙂

Edited by Dalton
Posted

Med mindre der er en lokal regel der giver lempelse, så nej, der er ikke lempelse for spille linje for en ikke flytbar forhindring.

Med andre ord, så kan han ikke tage lempelse uden straf.

• Like 1
Posted

@Xfeldt har ret, mange klubber har dog denne lokale regler, så tjek klubbens hjemmeside.

3. Sprinklere

Lempelse for gene fra en Ikke-flytbar forhindring kan ske efter Regel 16.1.

Spilleren har også denne ekstra mulighed for at tage lempelse, når sådanne ikke-flytbare forhindringer er tæt på greenen og på spillelinjen:

Bold i det generelle område.

Spilleren kan tage lempelse efter Regel 16.1b, hvis en Ikke-flytbar forhindring er: 

På spillelinjen, og er:

- Inden for to køllelængder af greenen og

- Inden for to køllelængder af bolden

Undtagelse - ingen lempelse, hvis spillelinjen er klart urimelig: Der er ingen lempelse efter denne lokalregel, hvis spilleren vælger en spillelinje, der er klart urimelig.

• Like 1
Posted

Jeg takker for hurtige svar og er helt enig 😊

Der findes ingen lokalregel om lempelse for sprinklerne på vores hjemmebane, men selvfølgelig vigtigt at tjekke op på 👍🏼

• Like 1