Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jeg meldte mig for kort tid siden ud af klubben.

Jeg har siden efteråret døjet en del med min lænd, og det begyndte at blive træls. Faktisk var en stor del af 2021 delvist ødelagt af perioder på 7-14 dage hvor jeg ikke kunne spille. Jeg mistede næsten halvdelen af årets runder på den konto. Jeg talte med klubben om udmeldelse allerede i tidlig januar, men besluttede at ville se tiden an.

Januar til marts fik jeg spillet lidt, men altid med nervøsitet. Er det dette slag der bringer lænden ud over bristepunktet?! Sker det, ved jeg at jeg ikke får spillet i 7-14 dage. Det gjorde at jeg ikke kunne svinge frit eller svinge igennem, og det gjorde ikke noget godt for mit spil.

Så jeg er ude af klubben d, 30/6. Det er med tungt hjerte, og jeg håbede ind til for et par dage siden stadig at få styr på min lænd/ryg inden den dato. Jeg kommer til at savne det helt vildt. Spillet (selvom jeg nogle gange forbander mine slag langt væk), dem jeg spiller med, konkurrenceelementet og det sociale aspekt; alt snakken. Det hele kommer jeg til at savne.

Jeg har altid været en lidt tilbagetrukket og genert type, og min hustru kunne med glæde bemærke hvordan jeg åbnede mig op, da jeg startede til golf. Jeg blev en helt anden, sagde hun. Hun er derfor bekymret for hvordan det nu skal gå, når jeg ikke får det social aspekt mere.

Det viser sig at udmeldelsen nærmest ikke kunne komme på et bedre tidspunkt. For to dage siden styrtede jeg på cykel, og brækkede mit højre håndled. Jeg brækkede mit venstre håndled i februar 2020, så jeg ved at det tager lang tid før det bliver godt igen. Det blev ikke til meget spil i 2020.

Når hånden begynder at blive god igen, vil jeg fokusere mere på rygtræning. Jeg håber at vende tilbage til golfen i 2023 eller 2024, for det har været en virkelig stor del af mit liv.

Edited by Kaizer
Edit
Posted

Det var en trist update :(

Håber den lange pause,hjælper på ryggen og hånden gror hurtigt sammen igen, så du igen kan komme ud og spille det golf, som har været med til at forandre din hverdag - Kan du ikke være en del af klubben alligevel? Begynder turneringer, regelundervisninger eller noget i den stil?

Posted
21 minutter siden, skrev Nicolai:

Det var en trist update :(

Håber den lange pause,hjælper på ryggen og hånden gror hurtigt sammen igen, så du igen kan komme ud og spille det golf, som har været med til at forandre din hverdag - Kan du ikke være en del af klubben alligevel? Begynder turneringer, regelundervisninger eller noget i den stil?

Jeg har overvejet at blive i klubben med mere begrænsede forhold. Eks. medlem på par 3 banen eller flexmedlem. Begge giver adgang til range og lign. Jeg tænker dog at det vil være en torn i øjet for mig at vide at jeg måske godt kan slå lidt bolde, men ikke helt magter en runde i ny og næ. Det var så før håndfraktur. Så hellere et “clean break”, nu hvor jeg ved jeg ikke kommer til at have udstyr i hånden i et par måneder. Sidst jeg havde brækket håndled kunne jeg ikke vente med at komme igang, og spillede da 9 huller et par gange med en hånd.

Jeg har før været med i begynderudvalget, og det er meget med at følge nye spillere rundt på banen; tale og forklare om regler, etikette og lign. Jeg tror det vil vække et savn i mig at færdes i klubben og på banen, så lige nu vælger jeg at holde mig væk. Desuden er begyndermatcherne typisk færdige ved 20-20:30 tiden, og det er lidt for sent for mig når uret ringer kl. 03:15.

Hvis lysten bliver for stor, kan alle komme på par 3 banen, og der er også en pay and play bane i nærheden.

Jeg er dog rimelig afklaret med det pt., selvom håndskaden ødelægger en del.

Posted
8 minutter siden, skrev Kaizer:

Jeg har overvejet at blive i klubben med mere begrænsede forhold. Eks. medlem på par 3 banen eller flexmedlem. Begge giver adgang til range og lign. Jeg tænker dog at det vil være en torn i øjet for mig at vide at jeg måske godt kan slå lidt bolde, men ikke helt magter en runde i ny og næ. Det var så før håndfraktur. Så hellere et “clean break”, nu hvor jeg ved jeg ikke kommer til at have udstyr i hånden i et par måneder. Sidst jeg havde brækket håndled kunne jeg ikke vente med at komme igang, og spillede da 9 huller et par gange med en hånd.

Jeg har før været med i begynderudvalget, og det er meget med at følge nye spillere rundt på banen; tale og forklare om regler, etikette og lign. Jeg tror det vil vække et savn i mig at færdes i klubben og på banen, så lige nu vælger jeg at holde mig væk. Desuden er begyndermatcherne typisk færdige ved 20-20:30 tiden, og det er lidt for sent for mig når uret ringer kl. 03:15.

Hvis lysten bliver for stor, kan alle komme på par 3 banen, og der er også en pay and play bane i nærheden.

Jeg er dog rimelig afklaret med det pt., selvom håndskaden ødelægger en del.

Sur historie!

Nok fornuftigt nok med totalt ændret fokus. Den tid, som du ellers ville bruge på golf (formentlig temmelig meget!) kan du allokere til fysisk træning, primært af ryggen. Og at inddrage hele kroppen i den fysiske træning gør det bare endnu bedre. Selv med en brækket arm kan det meste af kroppen trænes.... 

Kender ikke din rygdiagnose, men for mine egne to diskusprolapser har intensiv rygtræning holdt stor set alle gener væk. Og hele mit daglige velbefindende er blevet øget rigtig meget pga bedringen af den generelle fysiske form. 

Nu bruges tiden på golfbanen, men jeg kan mærke at der skal være plads til fysisk Træning også 

God bedring! 

Posted
4 minutter siden, skrev Kitter:

Sur historie!

Nok fornuftigt nok med totalt ændret fokus. Den tid, som du ellers ville bruge på golf (formentlig temmelig meget!) kan du allokere til fysisk træning, primært af ryggen. Og at inddrage hele kroppen i den fysiske træning gør det bare endnu bedre. Selv med en brækket arm kan det meste af kroppen trænes.... 

Kender ikke din rygdiagnose, men for mine egne to diskusprolapser har intensiv rygtræning holdt stor set alle gener væk. Og hele mit daglige velbefindende er blevet øget rigtig meget pga bedringen af den generelle fysiske form. 

Nu bruges tiden på golfbanen, men jeg kan mærke at der skal være plads til fysisk Træning også 

God bedring! 

Jeg har jo haft problemer fra nakken og ned til lænden i over 30 år. Nogle år en del; andre slet ikke. Det har dog aldrig været noget alvorligt som din historie tyder på. Det har for det meste været muskelinfiltrationer, overbelastninger, iskias og lign. Nogle gange facetled der sad fast. Jeg er jo desværre som 80-90% af de andre patienter der kommer hos fys - jeg får ikke lavet mine øvelser. I starten går det fint, men det ebber hurtigt ud med øvelserne. Så har jeg det fint, og jeg glemmer alt om det. Spol 3-6 måneder frem, og det går galt. Det er på det tidspunkt jeg forbander mig selv langt væk over ikke at have været mere vedholdende. 

Jeg har lavet en tid hos fys hvor jeg skal kigges efter med nye øjne. Så skal der laves en plan. Jeg er allerede medlem af deres motionscenter, men har ikke været der et godt stykke tid. Jeg er næsten 2 meter høj, og ikke muskuløs nok. Det kræver en del at holde en lang ryg stabil, men det må være muligt at få det til at spille igen. Jeg har 20 år tilbage på arbejdsmarkedet, og havde håbet på at kunne blive ved med at spille golf til efter det tidspunkt.

Posted
36 minutter siden, skrev Kaizer:

Jeg har jo haft problemer fra nakken og ned til lænden i over 30 år. Nogle år en del; andre slet ikke. Det har dog aldrig været noget alvorligt som din historie tyder på. Det har for det meste været muskelinfiltrationer, overbelastninger, iskias og lign. Nogle gange facetled der sad fast. Jeg er jo desværre som 80-90% af de andre patienter der kommer hos fys - jeg får ikke lavet mine øvelser. I starten går det fint, men det ebber hurtigt ud med øvelserne. Så har jeg det fint, og jeg glemmer alt om det. Spol 3-6 måneder frem, og det går galt. Det er på det tidspunkt jeg forbander mig selv langt væk over ikke at have været mere vedholdende. 

Jeg har lavet en tid hos fys hvor jeg skal kigges efter med nye øjne. Så skal der laves en plan. Jeg er allerede medlem af deres motionscenter, men har ikke været der et godt stykke tid. Jeg er næsten 2 meter høj, og ikke muskuløs nok. Det kræver en del at holde en lang ryg stabil, men det må være muligt at få det til at spille igen. Jeg har 20 år tilbage på arbejdsmarkedet, og havde håbet på at kunne blive ved med at spille golf til efter det tidspunkt.

Jeg var lige ved at sige "glem fyssen" (ikke helt dog). Jeg har lavet mange stræk og smidighedsøvelser gennem årene, men med begrænset effekt. Den virkelig positive effekt kom af reel styrketræning - altså løfte vægte, ikke bare diverse maskiner. Det er ikke bodybuilding som i store muskler, men derimod funktionel styrke. Det har virkelig overrasket mig hvor meget reel styrketræning er MEGET bedre end stræk/smidighed! 

Jeg bruger bl. a. en almindelig vægtstang med 40 kg og to kettlebells på 10 kg i min kælder til 1 times træning mens Netflix (Golftv i weekenden 🙃) kører på tv'et. Lader mig derudover inspirere af app'en Fut for Golf - læs lidt her om hans tanker. https://fitforgolf.blog/2019/10/13/how-to-overcome-golf-injuries-get-back-to-playing-your-best/

Stadigvæk plads til forbedring, men er generelt meget stærkere end for et par år siden. 

Skal i fitness center igen snart - har været væk pga coronarisikoen. 

Posted

Helt klart en ØV historie! Det lyder som en rigtig god ide med noget fysisk træning af ryggen og netop som @Kitter nævner så noget funktionel træning. Og det tænker jeg at du også kan gøre med hånden i gips. Når gipsen så kommer af, kan jeg klart anbefale at svømme. Din krop ligger i vandet hvor du ikke er alt for fysisk belastet og du bruger hele kroppen for at svømme. Det er virkelig noget der er godt! jeg må dog indrømme at jeg selv er for dårlig til at gøre det, men det er også længe siden jeg har haft ondt i ryggen 😅