Jump to content

Recommended Posts

Posted

Godaften, 

Jeg har nu spillet golf i en 2-3 år og stille og roligt barberet handicappet ned til ~10.5.

Jeg købte et nyt Ping jernsæt, da jeg spillede i handicap 28, men mit sving har udviklet sig meget siden da. Jeg overvejer derfor, om jeg skal investere i et nyt sæt jern. 

Hvis jeg skal investere i et sæt jern, hvor vil jeg så få den bedste fitting oplevelse? Jeg kunne også godt tænke mig at få et tilfredsstillende gap mellem mine jern. Pt er der ret lille forskel fra 5-7 eksempelvis.

På forhånd tak. 

Posted
1 time siden, skrev David87:

Godaften, 

Jeg har nu spillet golf i en 2-3 år og stille og roligt barberet handicappet ned til ~10.5.

Jeg købte et nyt Ping jernsæt, da jeg spillede i handicap 28, men mit sving har udviklet sig meget siden da. Jeg overvejer derfor, om jeg skal investere i et nyt sæt jern. 

Hvis jeg skal investere i et sæt jern, hvor vil jeg så få den bedste fitting oplevelse? Jeg kunne også godt tænke mig at få et tilfredsstillende gap mellem mine jern. Pt er der ret lille forskel fra 5-7 eksempelvis.

På forhånd tak. 

Hvor i landet befinder du dig??

Og hold dig fra Golfexperten - har sjældent hørt noget positivt om deres fitting sessioner.

Posted
35 minutter siden, skrev Kitter:

Og hold dig fra Golfexperten - har sjældent hørt noget positivt om deres fitting sessioner.

Jeg bor i Nordjylland. 

Jeg købte mit sæt i golfexperten, og må indrømme at jeg var tilfreds med den leverede service dengang. Jeg har dog heller ikke prøvet andet :) 

Posted
19 minutter siden, skrev David87:

Jeg bor i Nordjylland. 

Jeg købte mit sæt i golfexperten, og må indrømme at jeg var tilfreds med den leverede service dengang. Jeg har dog heller ikke prøvet andet :) 

Der er forskel på service i Golfexperten versus en reel fitting. Tag en snak med Morten Hedegaard, Pro i Brønderslev. Han er blandt de - desværre relativt få - klubproer, som kan lave en fornuftig fitting. 

• Like 1
  • Upvote 1
Posted
Den 22.12.2021 kl. 19:26 , skrev Kitter:

Der er forskel på service i Golfexperten versus en reel fitting. Tag en snak med Morten Hedegaard, Pro i Brønderslev. Han er blandt de - desværre relativt få - klubproer, som kan lave en fornuftig fitting. 

Vil absolut stemme i koret i forhold til Morten. Alternativt kan du ta fat i Jakob Borregaard ovre i Sæby. Han ved også hvad han taler om :) 

Posted

Mange tak for svar begge to. 

Jeg har tidligere fået et par lektioner af netop Morten Hedegaard - der virkede han i den grad som en kompetent mand. 

Jeg prøver at give ham et kald på et tidspunkt. 

Hvad med fitting af putter? 

Posted
4 timer siden, skrev David87:

De enkelte brands har også officielle "fitting dage". Hvis jeg eksempelvis er interesseret i et sæt Mizuno jern, vil det så være bedre at tilmelde mig sådanne dage? 

De forskellige firmaers repræsentanter ved demodage er alt fra kompetente til uvidende. Fitting dage kan være gode til at prøve de forskellige mærker og få et første indtryk. Derefter skal du gå til en af de få proer, som virkelig kan Fitting. 

• Thanks 1
  • Upvote 1
Posted
18 timer siden, skrev David87:

De enkelte brands har også officielle "fitting dage". Hvis jeg eksempelvis er interesseret i et sæt Mizuno jern, vil det så være bedre at tilmelde mig sådanne dage? 

@David87 Lige en ting mere. Du nævner Mizuno som eksempel - de laver klart nogle meget lækre jern, men hvis du lun går til Mizuno demodag, så får du kun prøvet og tilbudt Mizuno. Det kunne jo være at Titleist eller Callaway passed bedre til lige netop dig - derfor er det en god ide at gå til disse demodage for alle de store mærker, notere data og indtryk og derefter tage til den rigtige fitter og diskutere dette med ham.

Ved mit seneste jernkøb var jeg til 4 forskellige demodage, hvor jeg fandt at Titleist T200, Mizuno 921 og Callaway Apex hver for sig føltes gode. Den info tog jeg tilbage til min Pro, som i sit fitting studio har de fleste gængse mærker.

Vi så brugte en time på at prøve forskellige skafter i de forskellige hoveder, og andre små tweeks. Egentlig syntes jeg efter demodagene at Mizuno nok var de bedste, men når man fik justeret skaftvægt med mere ind, så var Trackman tallene (længde og spredning) absolut bedst for Callaway Apex.

• Like 2
Posted
22 timer siden, skrev Kitter:

@David87 Lige en ting mere. Du nævner Mizuno som eksempel - de laver klart nogle meget lækre jern, men hvis du lun går til Mizuno demodag, så får du kun prøvet og tilbudt Mizuno. Det kunne jo være at Titleist eller Callaway passed bedre til lige netop dig - derfor er det en god ide at gå til disse demodage for alle de store mærker, notere data og indtryk og derefter tage til den rigtige fitter og diskutere dette med ham.

Ved mit seneste jernkøb var jeg til 4 forskellige demodage, hvor jeg fandt at Titleist T200, Mizuno 921 og Callaway Apex hver for sig føltes gode. Den info tog jeg tilbage til min Pro, som i sit fitting studio har de fleste gængse mærker.

Vi så brugte en time på at prøve forskellige skafter i de forskellige hoveder, og andre små tweeks. Egentlig syntes jeg efter demodagene at Mizuno nok var de bedste, men når man fik justeret skaftvægt med mere ind, så var Trackman tallene (længde og spredning) absolut bedst for Callaway Apex.

Desværre er der alt for få pro'er der tilbyder den slags Men rigtig godt råd du kommer med, selvom det jo kræver at man lige tager lidt notits omkring de skafter modeller man prøver, så man ikke ender med at købe noget forkert. 

Posted
Den 28.12.2021 kl. 15:14 , skrev David87:

Alt efter hvem der tropper op kan du bruge en demodag til at stå med udstyret i hånden og vurdere om du kan li udseendet (sat lidt på spidsen ik) Bevares de kan da godt se lidt trackman data til husbehov, men i og med de er der i salgsøjemed og deres mission er at få så mange igennem møllen som muligt, bruger de sjældent ret meget mere end 20 minutter på dig :)

Den 28.12.2021 kl. 15:14 , skrev David87:

Uden at du må hænge mig alt for meget op på hvad du kan prøve hos de forskellige, så ved jeg at Morten i Brønderslev har Titleist og Taylormade (og sandsynligvis også andet) og Jakob i Sæby har Mizuno, titleist, cobra (og sikkert også andet)

Decideret fitting af puttere mener jeg kun der er en gut nede i Kolding som gør sig i - Det er Edel puttere og de er rasende fede (og sjovt nok dyre) :) 

Morten i Brønderslev kan derimod lære dig at læse greens - Det er han så god til at han underviser i det (mig selv inklusiv over et par omgange) :) 

Posted
8 timer siden, skrev nAlen:

Decideret fitting af puttere mener jeg kun der er en gut nede i Kolding som gør sig i - Det er Edel puttere og de er rasende fede (og sjovt nok dyre) :) 

Hvis det er Kenneth Hansen du tænker på her, så er han stoppet i Kolding og flytter til Great Northern :)

• 1 month later...
Posted
Den 22.12.2021 kl. 18:27 , skrev Kitter:

Hvorfor er deres fittings dårlige?

Posted
18 timer siden, skrev Nick Hune:

Hvorfor er deres fittings dårlige?

Folk i golfexperten er sælgere og ikke uddannet som fittere, de har måske lidt basisviden om trackman, men primært er de sælgere, som selv spiller golf. De har intet med tilpasning eller andet. De har lidt tilrådighed i butikken, som man kan prøve og så det der lige umiddelbart virker bedst. Det er min erfaring.

Praktisk eksempel som desværre er sandt... en bekendts hustru vil købe golfsko til sin mand i fødselsdagsgave. De spørger til hcp, da jo lavere hcp jo tungere sko skal man have...

• Haha 2
Posted
3 timer siden, skrev osholm:

Folk i golfexperten er sælgere og ikke uddannet som fittere, de har måske lidt basisviden om trackman, men primært er de sælgere, som selv spiller golf. De har intet med tilpasning eller andet. De har lidt tilrådighed i butikken, som man kan prøve og så det der lige umiddelbart virker bedst. Det er min erfaring.

Praktisk eksempel som desværre er sandt... en bekendts hustru vil købe golfsko til sin mand i fødselsdagsgave. De spørger til hcp, da jo lavere hcp jo tungere sko skal man have...

Præcis mine oplevelser! Siden da har Golfexperten Hørsholm dog fået Lisa Holm Sørensen som medarbejder - hun er uddannet PGA Pro hos Magnus Landstrøm i Ree/Helsingør, som er en af de få Pro-proer som reelt bruger tiden på fitting. Det kan være at Lisas tilstedeværelse løfter niveauet hos Golfexperten Hørsholm

Posted

Jeg må indrømme at Danny fra Golfexperten Aalborg virker til at være super nørdet og meget dygtig til sit fag.

Den primære ulempe er den manglende fornemmelse for boldens flugt, mår man skyder ind i et net 🙂 

Posted

Problem med trackman indendørs er at den ikke registrere spin ordentligt og beregner den fra algoritmer og generere nogengange tal der er helt hen i vejret. Som minimum bør der bruges bolde med silverdots, det har jeg dog ikke set dem bruge.

Posted

Hejsa,

Det er svært at generalisere og jeg har havet dårlige og gode oplevelser i Golfexperten.

Den gode var da jeg mødte en gut ude i Golfexperten i Herning (det var sommeren 2021) men kan desværre ikke huske hans navn
Han (mener at huske at han selv var i handicap 5-10) var nørdet og viste hvad han talte og gav mig råd som jeg kunne relatere til (og bruge)

Den mindre gode oplevelse var min første fitting i 2017 (til nogle Wilson D250) af en ung sælger/golfspiller i Århus/Tilst efter nogle sving med et 7-jern og trackmann

Det som virker for mange er

1. Prøv en masse forskellige producenter og udstyr (stål/grafit, loft, skaft-typer,....) og se på (analyser) din a) spredning, b) spin og c) længde
  2. Foretag en trackmann opmåling med dit nuværende udstyr (fx. SW/PW, 7i og driver) så du kender dine tal (spredning, spin og længde)
  3. Bliv opmålt til rigtige skaft-længder af en clubfitter/pro
  4. Dine jern/køller vægt skal føles rigtig (lige som når du slog til tennisbolden i rundbold i folkeskolen). Det er nemmere at svinge hurtigt med noget let sammenlignet med en mukkert. Har spillet i flere sæsoner med stålskafter (100-120 gram) bare for at finde ud af at det er meget nemmere for mange at anvende lette grafitskafter (40-50 gram) med 25%- (punch), 50%-, 75%- og fuldt sving
  5. Brug din erfaring fra hver sæson til at flytte dig op af stigen til de rigtige køller/jern som passer for dig

Solen skinner og ønsker jer alle en fantastisk 2022-sæson  

Enjoy Golf
  • 2 weeks later...
Posted
Den 27.2.2022 kl. 14:52 , skrev Enjoy Golf:

Hejsa,

Det er svært at generalisere og jeg har havet dårlige og gode oplevelser i Golfexperten.

Den gode var da jeg mødte en gut ude i Golfexperten i Herning (det var sommeren 2021) men kan desværre ikke huske hans navn
Han (mener at huske at han selv var i handicap 5-10) var nørdet og viste hvad han talte og gav mig råd som jeg kunne relatere til (og bruge)

Enjoy Golf

Mon ikke det har været Michel (mener faktisk han er omkring hcp 2 nu). Han er ret passioneret og nørdet omkring golfen - og servicen.