Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter inspiration fra en eller anden tilfældig Youtube video jeg så, hvor de snakkede lidt om vindens indvirkning på køllevalg, blev jeg lidt nysgerring på hvordan folk regner med vindens indvirkning.

Jeg har selv en tommelfingerregel der siger at forholdet imellem mod og med vind er 2:1, så hvis der er 10 meters modvind, så er der 5 meters medvind.

Men hvordan regner folk med det ??

Posted

Som udgangspunkt lyder det ikke helt dumt 🙂

Min erfaring er at man tit overvurdere medvindens extra længde, når vi snakker carry. Landings områdets beskaffenhed og boldtræffets kvalitet, kan spille en stor rolle og give svært beregneligt rul.

Så er der alle de faktorer som høj/lav boldflugt, høj/lav spin, fade/draw,  men det er så individuelt at det er svært at kloge sig på 🙂

Posted

Jeg regner den aldrig som en faktor ifht modsatte vind, men mere som en "jern på dagen" typisk baseret på det første slag jeg har på en runde direkte ind i vinden..

Slår jeg eksempelvis et 7jern 155 carry og ved jeg har et ca 10m gap mellem mine jern, så er "dagens vind" eksempelvis +1 jern baseret nognelunde på rundens første jeg møder :)

Medvind er vist altid en vurderingssag her, det er sjældent 1:1 sammenligneligt med modvind, men mere det enkelte slags forudsætninger som dikterer valget for mig: Hvad har jeg langt af/kort af pinden, har jeg lyst til at slå den højt/fladt, fuldt/halvt slag osv :) 

Posted
Den 20.11.2021 kl. 13:16 , skrev nAlen:

Jeg regner den aldrig som en faktor ifht modsatte vind, men mere som en "jern på dagen" typisk baseret på det første slag jeg har på en runde direkte ind i vinden..

Slår jeg eksempelvis et 7jern 155 carry og ved jeg har et ca 10m gap mellem mine jern, så er "dagens vind" eksempelvis +1 jern baseret nognelunde på rundens første jeg møder :)

Medvind er vist altid en vurderingssag her, det er sjældent 1:1 sammenligneligt med modvind, men mere det enkelte slags forudsætninger som dikterer valget for mig: Hvad har jeg langt af/kort af pinden, har jeg lyst til at slå den højt/fladt, fuldt/halvt slag osv :) 

Jeg er helt enig - vind kan være 1-jerns, 2-jerns eller endnu mere x-jerns vind. Spillede endgang på den irske atlanterhavskyst -et par 3 hul på 99m - piece of cake bortset fra at det spillede stik vest direkte ud i Atlanterhavet. På dagen var det stort set vindstille, men caddien fortalte at man nogen gange skulle slå en wood, og så endda ikke kunne være sikker på at nå green....

Angivelsen af forholdet er fra min side mere for at gøre det tydeligt, at medvind har meget mindre indflydelse end modvind på den justering, som man skal lave.

Posted
Den 21.11.2021 kl. 17:46 , skrev Kitter:

Angivelsen af forholdet er fra min side mere for at gøre det tydeligt, at medvind har meget mindre indflydelse end modvind på den justering, som man skal lave.

Jeg er ikke nødvendigvis 100% enig her, men det er der jo heldigvis heller ingen som siger vi absolut skal være :)

Jeg mener at medvind kan have meget mere indflydelse på de justeringer jeg skal lave i forhold til det slag jeg vil slå. I modvind skal jeg groft sagt "bare" slå x jern mere og lade være med at spinne den unødigt meget - Bevares det sidste er da ikke altid lige let, men i medvind synes jeg tit jeg står med langt flere overvejelser om hvordan bolden kommer ud af køllen, hvor meget vinden trykker den, om jeg kan risikere at slå en flyer osv osv osv :)

Det kan også hænge lidt sammen med den der naturlige frygt man har for lige at flyve en bold 15 meter over en bagkant pind - Det er sgu sjældent der er problemfrit over green :) 

Posted

Jeg takker for svarene, jeg har også selv brugt den med "x jern", men fandt egentligt ud af at jeg syntes det var nemmere når jeg alligevel var igang med at regne meter plus/minus pga. af f.eks højdeforskel, men det er vel hvad man selv finder nemmest :) 

Hvordan finder i så ud af hvor meget vinden påvirker bolden, er det bare et kvalificeret gæt, eller har i nogle tommelfinger regler i går ud fra, f.eks at hvis flaget er halvt udstrakt, så er der et jerns vind eller et eller andet (det er bare et eksempel, kommer selv bare med en "kvalificeret" gæt)

Posted
11 timer siden, skrev Xfeldt:

Hvordan finder i så ud af hvor meget vinden påvirker bolden, er det bare et kvalificeret gæt, eller har i nogle tommelfinger regler i går ud fra, f.eks at hvis flaget er halvt udstrakt, så er der et jerns vind eller et eller andet (det er bare et eksempel, kommer selv bare med en "kvalificeret" gæt)

Det er nok i høj grad et kvalificeret gæt her (det er det hele vel egentligt :) )

Der er ikke rigtig en facitliste til det, men tror bare det er sådan en "følelse" man står med....

Jeg synes det er ret let at bedømme om det er mere end 1 jern den vil påvirke den.

Jeg har det lidt sværere når det er sådan "et halvt til et helt jern" og det er sidevind så kan mit hoved godt ha det med at gå lidt i stykker, og begynde at bestemme sig for at det er en pisse god ide at slå en fade ind i en vind som kommer fra højre og så passer det nok med 1 jern - Det går sgu sjældent godt :D

• Like 2
Posted
10 timer siden, skrev nAlen:

en pisse god ide at slå en fade ind i en vind som kommer fra højre og så passer det nok med 1 jern - Det går sgu sjældent godt :D

Er det så det med faden eller det med det ene jern der sjældent går godt? 🤪

Posted
9 minutter siden, skrev Logan:

Er det så det med faden eller det med det ene jern der sjældent går godt? 🤪

Det er primært det med faden godt nok 😂😂😂