Jump to content

Sæson evaluering

Bojoerge

Recommended Posts

Jeg må nok konstatere at min sæson er ovre. Jeg har fået en golf/tennisalbue på højre albue og. når den forhåbentlig bliver ok igen, så spiller man på vinterbane i min klub og jeg gider ikke vintergreens og spil fra måtter. Jeg er heller ikke meget for at spille golf når det er for koldt. 

Det har været en mærkelig golfsæson for mig, der bar præg af, at jeg fik corona lige da sommerbanen åbnede. I første omgang fik jeg ikke spillet golf de første 14 dage banen var åben og dernæst var min fysiske form blevet så dårlig pga coronaen at det var svært at holde sammen på et en hel golfrunde. Det tog mig lang tid at komme i bedre form og her 6 måneder senere er trætte og tunge ben en senfølge jeg stort set vågner med hver morgen. Som regel bliver det bedre op ad dagen og i dag kan jeg godt gå en runde golf uden at være træt lige bagefter, men dagen efter er den gal igen.

Fra sæsonstart og frem til slutningen af juni steg mit handicap fra 13,5 til 16 og blev lige derunder den næste måneds tid. I slutningen af juli ramte jeg en måned hvor jeg spillede en række runder på niveau med sidste år og mit handicap faldt til 13,5. I den gode periode fik jeg spillet så mange gode runder ind til mit handicap, at det stort set ikke rokkede sig indtil at jeg i slutningen af oktober og ind i november spillede de gode runder ud af handicappet igen. Lige nu har 14,6 i handicap og jeg ville nok været steget lidt mere hvis ikke det vst for den pokkers albue 

Den gode periode i juli og august blev sparket i gang den 21. juli da jeg gik mit livs bedste slagspilsrunde og den bedste runde målt i handicapresultat. 81 slag fra Hornbæks 55 tee. Jeg husker ikke runden som om at jeg spillede meget bedre i det lange spil end på mange andre runder. Men det korte spil var godt og jeg holede mange 2 - 4 meter puts for pars og boogies i stedet for boogies og DB's. Og så var der også lige en enkelt birdie.

Generelt er det stadig det lange spil, der er min force og putningen der er min svaghed. Jeg slår ikke meget langt, men driveren er som regel rimelig lige. På de gode dage laver jeg mange GIR og så er det putningen der afgør scoren.

Over året er jeg blevet bedre med min wood, men jeg slår stadig langt mere stabilt med den længste af mine hybrider så hvis jeg er det mindste i tvivl om leje eller stance så slår jeg hybriden i stedet.

Jeg har spillet 42 tællende runder og har for første gang stiftet bekendtskab med hulspil. Jeg fik 2 snitter i regionsgolfens b-række ude og hjemme imod Furresø imod to spillere der bare havde dagen. Herreklubben lavede en hulspilsturnering med fuldt handicap. Med et holet indspil på 18. hul fra en af mine konkurrenter gik jeg mig videre fra gruppespillet, vandt sikkert i kvartfinalen og tabte så semifinalen på 18. hul. 7 hulspilsrunder blev det til.

• Upvote 1

Mit år har også været noget mærkeligt noget.

Jeg plejer at starte året skidt med 10-15 dårlige runder, men i år var det anderledes og spillet sad som det skulle fra starten. Jeg begyndte hurtigt at sige, at “i år er mit år”. Især med tanke på 2020 hvor jeg aldrig kom helt igang pga. et brækket håndled. Efter 15-20 runder lå mit snit på 34,5 point. Nedturen kom, og jeg var nede og vende på 22 point, men det blev langsomt bedre. 
Året har desværre var skæmmet af problemer med min ryg/lænd og 3-4 gange har jeg ikke kunne spille pga. smerter i 1-3 uger. Når jeg kun får spillet 6-7 runder på 2 måneder så har der været noget galt. Jeg plejer at spille 2-3 runder om ugen. Det kom så vidt at jeg alvorligt overvejede at melde mig ud. Det var ikke en nem beslutning, for jeg ved jeg ville komme til at savne det. Jeg var endda på klubbens kontor for at høre hvilke muligheder jeg havde. Det ville være træls at melde sig ud og pludselig få det godt, uden mulighed for at bare at komme på rangen.

Det er sat i bero pt., og jeg er i stedet begyndt at træne ved den lokale fys. Jeg spiller fortsat, men ikke så meget. Frygten for at det kommer til at gøre ondt i lænden sidder der stadig og det hjælper ikke på svinget. Den sidste håndfuld runder har typisk været for 9 med 11-14 point. Når man så får 18-19 point på bag 9, er det ok.

Jeg kan tydelig mærke forskel på mit spil når jeg ikke kommer ud jævnligt. Jeg bliver usikker og slår ikke frit. Især mine indspil falder hurtigt i kvalitet. Jeg er dog ved at få det på plads igen. 

Jeg har meldt fra til 3 turneringer pga. problemer med ryggen. Jeg plejer ellers at være med til alle. 

Derfor blev det kun til 36 runder i år. 

Bedste runde var en 81’er. Start hcp. 16,8. Nu 14,9.

• Upvote 1

Jeg har for først gang nogensinde, indleveret alle mine scorekort 48 ialt.

Startede året i 10.1 og er endt på 9.3.

Året’s top-3 i min sæson:

1: Klubmester i A-rækken. Vandt med 3 slag til nr.2 over 2 runder slagspil.

2: Min laveste runde nogensinde i 75 slag.

3: Genvinde en vandrepokal over gutterne fra fodbolds tiden. (Meget vigtigt😝)

• Upvote 1

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hejsa,

Hvordan spiller formen ind i jeres sæson?

Så en video med sidekickgolf hvor han beskriver hvordan formen typisk fordeler sig for golfspillere over en sæson. 

Han mener også at det er derfor de fleste tour-spillere vinder 1-2 gange i sæsonen (når de har A-game formen), for så at forsvinde lidt ned på "Leaderboards" for en periode.

Form-fordeling over en sæson:

A-game ca 10% (flyvende runde med score i/over 36 point)

B-game ca 40% (god runde med score i 30-36 point)

C-game ca 40% (ok runde med score i 25-30 point)

D-game ca 10% (dårlig runde med score under <25 point)

Han nævner at vi skal nyde de gode runder for efter de gode runder kommer de mindre gode runder (ligesom efter sommer kommer vinter...)

Og når det går ad helvede til og vi hader golf (og er ved at vurdere at opsige medlemskabet eller stoppe med golf...) skal vi blive ved for de gode runder er lige om hjørnet 

Hvordan fordeler A/B/C/D formen sig for jer over en sæson?

Enjoy Golf

I år har været mere stabil for mig end tidligere, men har stadig en enkelt runde der stikker af i negativ retning en gang imellem (f.eks. 26 point). Men i det mindste ligger de fleste runder nu ca. omkring handicap +/-

Det giver håb for næste sæson, men lad os nu se 😉 

• Upvote 1

Alt i alt en fin sæson med 83 tællende runder og et fald i hcp. fra 15,9 til 14,1.

I løbet af de næste par uger kommer der yderligere 4-5 runder ind, da sæsonen sluttes af i Spanien😀😎☀️🏌🏿‍♂️

• Upvote 1