Hop til indhold

Ville den gå i?


Bojoerge
 Del

Recommended Posts

Her er noget at tænke over en lørdag aften... 

 

Det er et af de ting som man hører næsten hver gang, man selv spiller golf eller hver gang man ser golf i tv, og som jeg ikke kan lade være at tænke på er noget sludder. 

 

Det drejer sig om et breaking put, som ser ud til at være på linjen, men som kommer op kort. Det falder som regel af til sidst og ligger lige på hullet i slagretningen. 

 

Vi hører udtryk som:

 

"den havde jo linjen"

"den havde jo retningen"

"ildt hårdere så var den gået i"

 

Altså, hvis puttet bare havde været slået lidt hårdere, så var bolden gået i. 

 

Det kan jeg simpelthen ikke få til at gå op. 

 

Min påstand er, at hvis jeg havde slået et lidt hårdere put på samme start-retning som det det gik kort, så ville den bold gå igennem linjen og ende over hullet.

 

Så hvis jeg skulle have holet det put, så skulle jeg have ændret både retning (mindre break) og fart. 

 

Den eneste gang hvor de udtryk for mig giver mening er hvis bolden endnu ikke var færdig med at tage breaket og derfor ender over hullet.

 

Så går vi allesammen rundt og siger noget sludder når vi kommenterer andres put på banen? 

Redigeret af Bojoerge
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis bolden har et break på midten, og ellers ruller ligeud og stopper foran hullet, så vil det være forkert at sige, at den bare skulle have lidt ekstra fart. Hvis puttet derimod har et break mod venstre, og bolden stopper lige til venstre for hullet, så vil det ikke være helt ved siden af, at sige lidt ekstra fart havde været nøglen til succes.


"Den eneste gang hvor de udtryk for mig giver mening er hvis bolden endnu ikke var færdig med at tage breaket og derfor ender over hullet."


Jeg går ud fra du mener under hullet, for så giver det god mening at give lidt mere fart. Dog kommer det helt an på hvor langt bolden ruller after den har passeret hullet, for nogle gange kan ekstra fart også blive for meget, så selvom den rammer så går den ikke i.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

21 timer siden, skrev Årgang63:

 

 

Når jeg siger sådan, så er det bare for at være flink, jeg aner ikke om den var gået i 🙂

Jeg plejer også at sige til dem der slår kortere end mig - Det er din tur igen.. Bare for at være flink, men det er som om, den ikke lige bliver modtaget på samme måde 😂

  • Haha 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis den har et break og falder under hullet, kan mere fart have været løsningen - men det er jo teori, lidt for meget mere fart vil jo i stedet sende den over hullet, som du siger. 
 

Stopper den med et break lige kort af hullet, vil mere fart alt andet lige sende den over hullet 

 

syntes at “den var lige på linjen” kun giver mening på et straight put der stopper kort - på alle andre puts er det mere end linjen der spiller ind og der fortjener misset i bedste fald et “godt forsøg” 🙂

Link til kommentar
Del på andre sites

5 minutter siden, skrev Christian SSGM:

Hvis den har et break og falder under hullet, kan mere fart have været løsningen - men det er jo teori, lidt for meget mere fart vil jo i stedet sende den over hullet, som du siger. 
 

Stopper den med et break lige kort af hullet, vil mere fart alt andet lige sende den over hullet 

 

syntes at “den var lige på linjen” kun giver mening på et straight put der stopper kort - på alle andre puts er det mere end linjen der spiller ind og der fortjener misset i bedste fald et “godt forsøg” 🙂


Det er jeg ikke enig i. Jeg synes jeg har prøvet mange baner, hvor boldene falder af lige ved hullet, hvis ikke de har fart nok på, men holder linjen hvis de har. generelt afhænger små fald i meget høj grad af hvor meget fart man giver bolden.

 

Diskussionen er meget svær generelt, for vi sidder alle med vores egne billeder af puts. Det ville have været nemmere hvis vi diskuterede et specifikt put.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, skrev Pastorius:

Det er jeg ikke enig i. Jeg synes jeg har prøvet mange baner, hvor boldene falder af lige ved hullet

 

En årsag hvor mere fart ville redde puttet, er hvis greenkeeper har sjusket lidt og hulkanterne er hævet en my eller for mange størrelse 47 har trasket omkring hullet, hvilket resultere i at hullet "afviser" for bløde putts.  Men ja svært at sige og som tidligere nævnt, nok mest en måde at sige "godt forsøg" på, det sker i hvert fald tit, at jeg ikke er enig, når udtrykket bliver brugt 🙂 

  • Like 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden