Jump to content

Tættest pind og Sigtepunkt

Thumms

Recommended Posts

Hejsa

jeg var ude og spille en turnering i dag, hvor der var flere huller at der var tættest hul.

der var ikke enighed i bolde om man måtte måle inden man puttede. Må man det??

Senere på runden oplevede jeg at en af mine medspiller gik op på en bakke for at finde et sigtepunkt, og der placerede han så sin kasket, så han kunne bruge den til at sigte efter.

blev i tvivl om det er lovligt, er det det?

Ja du må godt måle inden du slår dit put, se regel 4.3a, som giver dig lov til at bruge en afstands måler, hvilket et målebånd jo også er ;) 

Regel 4

Nej du må ikke droppe en kasket for at bruge den som sigtepunkt, se regel 10.2b, som siger du må droppe kasketten for at finde linjen, men den skal fjernes inden slaget.

Regel 10

Edited by Xfeldt
Stavefejl

1 time siden, skrev Thumms:

Hejsa

jeg var ude og spille en turnering i dag, hvor der var flere huller at der var tættest hul.

der var ikke enighed i bolde om man måtte måle inden man puttede. Må man det??

Utroligt at det stadig hænger ved.

Lokalreglen om at afstandsmåling er tilladt blev mulig (og indført på rigtig mange baner) allerede i 2006. Og med regelopdateringen 2019 vendte man den om så afstandsmåling altid er tilladt (som Xfeldt skriver) medmindre lokalregel eller turneringsbetingelser forbyder det! 

Posted (edited)
2 timer siden, skrev Xfeldt:

Ja du må godt måle inden du slår dit put, se regel 4.3a, som giver dig lov til at bruge en afstands måler, hvilket et målebånd jo også er ;) 

Regel 4

Nej du må ikke droppe en kasket for at bruge den som sigtepunkt, se regel 10.2b, som siger du må droppe kasketten for at finde linjen, men den skal fjernes inden slaget.

Regel 10

Det mente jeg også, men den ene af mine medspillere mente at når det var på green så måtte man ikke. For mig havde det ingen betydning om jeg målte før eller efter, så jeg lod det ligge og puttede inden jeg målte.

Det var i øvrigt den sammen spiller som lagde sin kasket og slog slaget mens den stadig lå der. Mente også godt nok at det ikke var tilladt men gad ikke stille spørgsmål  til det på banen og glemte at tage det med ham da vi kom ind.

Edited by Thumms

16 timer siden, skrev Thumms:

Det var i øvrigt den sammen spiller som lagde sin kasket og slog slaget mens den stadig lå der. Mente også godt nok at det ikke var tilladt men gad ikke stille spørgsmål  til det på banen og glemte at tage det med ham da vi kom ind.

Lyder da som en riiiiiigtig hyggelig bolde du havnede i :D 

Meget har jeg set og hørt gennem de 12 år jeg har spillet, men den med hatten var ny. Dog er jeg overrasket over at det er selvsamme person, som åbenbart læser reger på sin egen måde og også lige laver sine egne fordele - Gad vide om han også er typen, der altid finder sin bold, når man ér gået væk fra ledestedet?

Den 31.7.2021 kl. 21:29 , skrev Kitter:

Utroligt at det stadig hænger ved.

Lokalreglen om at afstandsmåling er tilladt blev mulig (og indført på rigtig mange baner) allerede i 2006. Og med regelopdateringen 2019 vendte man den om så afstandsmåling altid er tilladt (som Xfeldt skriver) medmindre lokalregel eller turneringsbetingelser forbyder det! 

Og nu er det jo så blevet endnu nemmere at måle op på greenen inden man slår, da man også må berøre puttelinien. Det måtte man jo ikke tidligere og det kunne besværliggøre det at måle op med et målebånd inden slaget.