Jump to content

Slå ud fra venstre eller højre side af tee box

Recommended Posts

Hej
Jeg har en diskussion igang med en spille makker om hvor man skal stille op i tee boxen
Han bøvler med en hook og overdraws og han er overbevist om han skal stille op i højre side, så der er mere plads til hans overdraw/hook
Jeg mener at når han stille op over i højre side, gør det bare værre for ham, da det ubevist får ham til at svinge endnu mere indefra og ud og at han faktisk gør hullet "mindre", når han stiller op i højre side, når han bøvler lidt med hooks og overdraws

Hvem har ret ? Der er en øl på højkant :)

Edited by AkselBirke

2 timer siden, skrev Xfeldt:

Han skal stille op i venstre side, og slå mod højre side af FW, så er der mere plads til at han draw/hooke den ind på FW

Helt enig. Skal stille op så han kigger/sigter væk fra møget. Så er der jo netop plads til hans hook. Slicere stiller op i højre og sigtermod venstre 

Er det ikke bare to forskellige tilgange, til at løse problemet. Den ene siger, han slår hooks, så stil op i venstre og sigt mod højre, så er der plads til hooks. Den anden siger stil op i højre, så er der ikke plads og så holder du op..... enten med at hooke eller med at spille golf 🙂 

Jeg mener dog at der sagtens kan argumenteres for @AkselBirke's tilgang, har vi ikke alle set golfspillere som slicer stille op i højre og gradvis, over tid, sigte mere og mere i til venstre, da den tilgang netop fremmer slice.

Derfor er mit svar, hvad vil du, redde runden eller lære at slå mindre kurve.

• Like 2

Posted (edited)

Jeg siger ikke at ved at stille op i venstre side, så forsvinder på magisk vis hans hook, men ved at han stille op i højre side, så er der større chance for at han kommer mere indefra og ud, som potentielt kan forværre hans hook, ligesom du siger, slicers står og sigter mere og mere til venstre, som bare gør det værre og værre over tid

og når man stiller op i højre side, hvis du overdraw/hooker, så ser hullet noget større ud i mine øjne

8 timer siden, skrev Årgang63:

Er det ikke bare to forskellige tilgange, til at løse problemet. Den ene siger, han slår hooks, så stil op i venstre og sigt mod højre, så er der plads til hooks. Den anden siger stil op i højre, så er der ikke plads og så holder du op..... enten med at hooke eller med at spille golf 🙂 

Jeg mener dog at der sagtens kan argumenteres for @AkselBirke's tilgang, har vi ikke alle set golfspillere som slicer stille op i højre og gradvis, over tid, sigte mere og mere i til venstre, da den tilgang netop fremmer slice.

Derfor er mit svar, hvad vil du, redde runden eller lære at slå mindre kurve.

Jeg ser om der kommer flere svar, inden jeg linker siden til ham :P

Edited by AkselBirke

11 timer siden, skrev Kitter:

Helt enig. Skal stille op så han kigger/sigter væk fra møget. Så er der jo netop plads til hans hook. Slicere stiller op i højre og sigtermod venstre 

Citerer mig selv 😀

Budskabet i citatet er baseret på banelektioner med to forskellige pro'er. Begge var helt klare i spyttet og 100%enige.

For at få den bedste score skal man spille banen med den boldkurve, man har med ud på banen.

Slicere skal stille op i højre og sigte mod venstre fairwaykant. På den måde skabes der bedst mulig plads til boldkurven. Hvis de rent undtagelsesvist slår lige, ligger bolden fint i venstre side af fairway. Hvis de slår deres normale slice, ligger bolden i højre side af fairway. Det omvendte er så gældende for spillere, som hooker.

Det andet Proerne var fuldstændig enige om var, at problemer med boldkurven skal rettes op på driving range. Når du er ude på banen, skal du acceptere din naturlige boldkurve og spille banen, så kurve og bane passer sammen.

Så din kammerat får den bedste score ved at stille op i venstre side, og sigte mod højre fairway kant. Hooker han ligger den i vesntre side af fairway. Slår han den for en sjælden gangs skyld lige, liger han i højre side af fairway. På den langt sigt skal han på driving range og have rettet boldkurven ud.

Prøv at tage en baneguide (eller Google maps) og læg hans standard boldkurve ind fra henholdsvis højre og venstre side af teestedet (overdrive gerne sideforskellen lidt for at gøre det tydeligere) - og se så hvor der er bedst plads til hooket.

Læs også dette, hvor Tom Watson beskriver havd der er bedst https://www.golfdigest.com/story/tom-watson-shape-your-shots og Butch Harmon https://www.golfdigest.com/story/butch-harmon-how-to-fix-a-slice

Edited by Kitter

@Kitter det er uden tvivl rigtigt og jo også hvad jeg skriver, det er bare ikke nødvendigvis funderet i virkeligheden 🙂 Jeg kender adskillige med overdreven boldkurve og ingen af dem vil du kunne møde på drivingrangen, skulle det ske, så er de gået forkert..

Så deres eneste chance er at lære på banen. 

4 timer siden, skrev Årgang63:

@Kitter det er uden tvivl rigtigt og jo også hvad jeg skriver, det er bare ikke nødvendigvis funderet i virkeligheden 🙂 Jeg kender adskillige med overdreven boldkurve og ingen af dem vil du kunne møde på drivingrangen, skulle det ske, så er de gået forkert..

Så deres eneste chance er at lære på banen. 

Jeg er en af dem der faktisk kan slå LIGE på rangen, men så snart jeg er på banen, så er det i øst og vest og alle tænkelige kurver/højder og det er endda med et spinet skafte, men jeg støtter op om, at man stiller sig i samme side som ens kurve OG lære at slå en mindre kurve.

• Upvote 1

Jeg er ikke i tvivl - det sværeste slag at slå er med garanti det LIGE slag! Lagt størsteparten af alle slag har en eller anden form for kurve. Nogle har så en tendens til at slå en slice eller en hook. I det tilfælde vil jeg også anbefale at man stille op i den side bolden kurver mod og sigter mod den anden side af fairway, som også @Kitter skriver. Men man skal klart en tur på rangen og lære at begrænse sine boldkurver for at blive en bedre spiller.

Men hvad jeg så ikke fatter en bjælde af, det er at jeg har en lille draw på mine Jern, hybrid og 3wood, men driveren, den lever sit helt eget liv og er betydelig sværere at styre, selvom jeg synes jeg svinger præcis som med min 3w og den er jo ikke 10cm længere.

Det er den sværeste kølle at slå, men SÅ svært burde det nu heller ikke være og efter mere end 10 år, så har jeg stadig ikke fået knækket koden og det er trods lektioner.

Det er da trods alt bedre at du ikke har fået knækket koden end at du har fået knækket driveren (hvilket jeg selv har prøvet) 😭🤮

Jeg vil ikke sige at det at slå jern og 5w er det samme som at slå en driver for mig. Med min driver har jeg bolden længere fremme i stancen, for at kunne slå mere op på bolden og dermed bliver slaget lidt anderledes and med mine jern, hvor jeg slår mere ned på bolden.

10 minutter siden, skrev Logan:

Det er da trods alt bedre at du ikke har fået knækket koden end at du har fået knækket driveren (hvilket jeg selv har prøvet) 😭🤮

Jeg vil ikke sige at det at slå jern og 5w er det samme som at slå en driver for mig. Med min driver har jeg bolden længere fremme i stancen, for at kunne slå mere op på bolden og dermed bliver slaget lidt anderledes and med mine jern, hvor jeg slår mere ned på bolden.

Åh trådstarter har nu set mig få knækket en kølle eller 2 :D

Det er jeg helt enig med dig i, men forstår bare ikke forskellen skal være SÅ stor fra 3w til 1w - Kunne jo som sådan også bare helt droppe driveren, for slår faktisk næsten ligeså langt, men kan dog lige carry den lidt længere og der er jo nogle huller, hvor en bunker eller sø skal forceres, men jeg har større succesrate med 3w.

2 timer siden, skrev Nicolai:

Det er jeg helt enig med dig i, men forstår bare ikke forskellen skal være SÅ stor fra 3w til 1w - Kunne jo som sådan også bare helt droppe driveren, for slår faktisk næsten ligeså langt, men kan dog lige carry den lidt længere og der er jo nogle huller, hvor en bunker eller sø skal forceres, men jeg har større succesrate med 3w.

Kan ihvertfald huske en 3 eller 5 Wood der kom over knæet efter du prøvede at slå den fra en bunker 😂😂😂

• Haha 1

Den 2.8.2021 kl. 11:43 , skrev Nicolai:

Foruden det at man prøver at slå op i bolden, så er det sikkert længden på driveren der gør forskel. Det er ikke usædvanligt at os der spiller med en draw med jernene, får en fade/slice når vi bruger det længere værktøj. For mig sker knækket nok ved 3w. Jeg kan godt slå den lige eller med en draw, men ikke uden at kompensere lidt i swinget. Til gengæld slår jeg gerne en draw med driveren også - men det er også en 43,5"-ting, så den er noget kortere end det de fleste spiller med.

Har du få kigget på MOI på dit sæt - om det passer nogenlunde hele vejen igennem? Det kan også betyde noget. Ved ikke om Karsten har udstyr til at måle det med.

7 timer siden, skrev Pastorius:

Foruden det at man prøver at slå op i bolden, så er det sikkert længden på driveren der gør forskel. Det er ikke usædvanligt at os der spiller med en draw med jernene, får en fade/slice når vi bruger det længere værktøj. For mig sker knækket nok ved 3w. Jeg kan godt slå den lige eller med en draw, men ikke uden at kompensere lidt i swinget. Til gengæld slår jeg gerne en draw med driveren også - men det er også en 43,5"-ting, så den er noget kortere end det de fleste spiller med.

Har du få kigget på MOI på dit sæt - om det passer nogenlunde hele vejen igennem? Det kan også betyde noget. Ved ikke om Karsten har udstyr til at måle det med.

Driveren er en 1"-ish længere, men gripper tilsvarende ned, som var det en 3w, men efter lidt luren på nettet, så tror jeg at fejlen er fundet - Jeg får ikke roteret NOK i hænderne i gennemsvinget OG har et lidt FOR weak grip, så de 2 ting skal lige testes af, for Karsten prøvede faktisk min driver og den stod MEGET åben, så den blev skruet lidt ned igen, trods den er spinet til den åbne (9.5°) slagflade. Og føler egentlig at jeg holder lidt igen med den ifht 3w, men om det er fordi jeg stoler mere på 3w eller min stance er forkert. Altså om jeg står FOR meget lænet bagud, for at komme mere op i den.

Sættet her er ikke Moi, det var kun de foregående der var det. Karsten gjorde det ved de andre, men lige det her har jeg ikke fået gjort det ved, kun fået tjekket loft og lie.

• Like 1