Hop til indhold

Hvor længe holder jern?


hped

Recommended Posts

Halløj

Hvor længe kan man sige at golfkøller og jern kan holde? Min bror startede i 2003 (sammen med mig) og jeg skiftede for et par år siden og så stak jeg af handicapmæssigt fra at vi lå og svingede lidt gennem årene hvem der var bedst, nu er han faldet længere og længere tilbage. Jeg tænker det at han stadig bruger de samme jern som i 2003 kan have betydning? ofte er det retningen der driller ham. Kan der være små usynlige "buler" eller "huller" i jernene der gør at de lige ændrer lidt retning af og til? Der spilles 20-25 runder om året. Det har selvfølgelig også betydning om man går mange eller få jo :). Eller burde der intet slid være af den slags hvis ikke det er synligt? 

Link til kommentar
Del på andre sites

Halløj på golf-skibet,

 

Kan godt give et bud på køller- og jerns levetid efter hvad jeg har hørt på vandørene

  1. Titleist siger/anbefaler 75 runder for wedges (og derefter mister de performance/spin)
     
  2. Mygolfspy.com siger at du efter 5 år vil opleve en mærkbar forskel i køller/jern.
    Hvis materialer, distance,.... forbedres 2-3% om året (fra producenterne) så har du måske noget som slår 10-15% længere sammenlignet med et et 5 år gammelt sæt 
     
  3. Har hørt at køller (Driver, FW, Hybrid) kan holde længere før de taber performance end dit jern-sæt (fx 5i-PW)
     
  4. Putter holder laaaaaang tid og jeg regner med at skifte min Odyssey 2-ball efter ca 10 år

Enjoy golf🏌️‍♀️

 

Link til kommentar
Del på andre sites

12 minutter siden, skrev Årgang63:

Du skal være meget seriøs omkring golf, for at skifte køller/jern/wedges ud pga slid. 

 

Det kan være fedt at få noget nyt, men det gør dig ikke til en bedre golfspiller.

 

Nu troede jeg ellers lige jeg kunne nøjes med at skifte mit sæt fra 2013 ud :)

  • Haha 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil også sige at der skal meget til for at jern mister noget - Selv skiftede jeg jern sidste år, Jeg spiller omkring 100 runder hvert år og de gamle jern var ca 7 år gamle, så efterhånden kunne ma se på et par af jernene at groves (de vandrette fordybninger i slagfladen) var lidt trætte i det.

Det at du stikker af fra din bror er måske mere fordi du har fået nogle jern, som du har en bedre feel med og dermed også kan slå nogle bedre slag.

  • Like 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Vær med i debatten

Du kan skrive dit svar nu og registrere senere. Hvis du har en konto, kan du logge ind nu for at skrive svaret med din konto.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Dit tidligere indhold er genskabt..   Slet indhold af tekstfeltet

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...

Vigtig information

Ved at bruge forum accepterer du vores Privatlivspolitik og Vilkår for brug af siden