Jump to content

Break 90 - Køller og Jern

Recommended Posts

Hejsa kære golf-elskere,

Er blevet inspireret til at sætte mål (fra fx Adam Young) og spille mere "stress-free" golf (fra fx https://golfsidekick.com).

Har begyndt at gå under 100 slag (på 18 huller) og næste mål er at at spille under 90. Golf er jo en process som aldrig stopper......og måske er det derfor vi fortsætter med at spille golf (og ja ikke Counter Strike, FIFA.. men stadigt et spil hvor vi bliver grebet med de fordele/ulemper og afhængighed..... det indbærer) for at finde guld/glæde/mindfulness/socialt samvær............og hvad et måtte være du leder efter?

Har taget i mod rådet om at spille med færre køller/jern for at fokusere på "feel/confidence", det korte spil (ok ved at det ikke er sexy/distance at stå på putting/chipping/pitching green men det hjælper ude på banen) og  at nyde en hyggelig mere "stress-free" (hvis det eksisterer) golf med gutterne/pigerne i klubben.

Er gået all-in (med back-to-basic med) halv bag (2 køller, 4-jern og putter)

• 160 m tee kølle
  • 140 m go-to hybrid
  • 120 m 8-jern
  • 100 m PW
  • 90 m GW 
  • 80 m SW
  • Putter

Forstår godt at det vil provokere mange med forslag om at reducere antal køller/jern i baggen og "sorry" hvis det er nogle som føler sig ramt .

1. Hvor mange jern/køller vil du anbefale for en golfer (som p.t har HCP 25) at gå under 90*?

*Stabilt og i gennemsnit (>50% af alle/40 golf-runder per sæson). Vi taler ikke om de 1-2 runder per sæson hvor vi er i zonen og med gå-på-vandet attitude). Søger at hæve bund niveau'et (og ikke topniveau'et på 1-5 runder på en en sæson).
    Vi er jo ikke alle magic/Bryson DeChampeau som kan anvende en driver driver som en tryllekunstner

God 2021-sæson til jer alle

Mvh

Per

• Replies 35
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En god lille let øvelse er at tee op i samme side som OB (eller vand eller hvad det nu måtte være) og slå "væk fra problemerne" så at sige.. Det skal ikke være overdrevet (som i skoven i modsatte side

Mht strategi vil min anbefaling være at kigge på Scott Fawcett's DECADE system. Scott har udviklet et system hvor han benytter Marck Broadies strokes gained og poker som basis. Will Zalatoris benytted

tidligere svar er blevet aaaalt for teknisk for mig     For at bryde 90 - bogey golf:  spil til styrker, undgå svaghederne   Er man stærk i det fulde slag med wedges, men ikke

Posted Images

Jeg synes det er en fremragende idé, og bliver ikke det mindste provokeret af det. Jeg synes også det er interessant at gå en runde med blot 3 stk. udstyr, inkl. putter. Med færre udstyr tvinger du dig selv til at tænke lidt anderledes. Det er ikke altid man har præcist det jern der passer til afstanden. Skal man tage en blød 8'er eller en hård pw.

Jeg spillede mig ned i 20 uden køller, da jeg ikke var så gode venner med dem. Det vigtigste for mig var afgjort at få styr på chips (bump and run). Det redder mig ofte med et enkelt put. Derefter indspil fra 100 meter og ned. Bare få den på green, uden at forsøge at jagte svære flagplaceringer. Det hjælper voldsomt hvis man kan holde bolden i spil. Jeg har ødelagt et hav af huller for mig selv, ved at smide bolden i højt ukrudt og lign. 

• Upvote 1

Whatever get’s the ball in the hole!

Har selv fulgt Adam Young i en årrække og anvender en del af hans principper i mit eget spil.

Du kan bryde 90 på mange måder. Men spørgsmålet omkring valg af jern/køller kommer meget an på hvilken bane du skal spille og hvor dine styrker svagheder ligger.

Jeg spiller selv engang imellem med et halvsæt når jeg bruger min bærebag og kan godt sætte en fornuftig score sammen.

Min umiddelbare kommentar til dit valg ville være at tage din GW ud. Ved at tage lidt af din PW kan du slå den 90.

Jeg ville nok tage en driver med - især til par 5 huller for at få lidt mere længde fra tee.

Her er mit 1/2 sæt som jeg spiller med:

D

2Hy

5i

7i

9i

GW

LW

Putter

På min hjemmebane (par 70) bruger jeg driver på 10 par4 huller og de to par5 huller. Der er fire par3 huller som alt efter pindplacering vind mv. ligger 5i til 9i. Derudover er der to dog leg par 4 huller hvor jeg ligger på 5i til 2Hy.

• Like 1

Tak for at deler dine erfaringer Kaizer👍

Vi kan alle vurdere om det er sjovere med mange "Hero-shots" på en golf-runde eller et godt scoerekort i klubhuset efter runden?

Har desværre alt for mange erfaringer med at forsøge "Hero-shots" (som lykkedes typisk 2-4 gange ud af 10 forsøg) og det giver en frygtelig (og unødvendig stress).

Kan huske runder på Stensballegaard med driver på alle par 4- og par 5 huller hver gang (som "default"-valg) uden at tænke for meget på vind/vejr, bane og evner.

Det var ikke sjældent at jeg havde 2-5 drives out-of-bounce (specielt på dage med stærk 10 m/s vind) med faldende spileglæde og stigende stress-niveau (for efterfølgende at se YouTube video'er og søge råd og vejledning i en uendelig dårlig stime). 

For mig er det meget mindre stress og slå to gange GW-jern fra fairway-til-pin (160 m ude) sammenlignet med at forsøge med FW7/FW5 drømme/hero-shot direkte til green (eller pin). 

Kan godt lige tanken med at jeg spiller banen og det er ikke banen som spiller mig (mere)

Golf er sjovt😀

Tak for dine valg og erfaringer Smut👍

Har læst ca 10 forskellige golf bøger (3 fra Bob Rotella, bla "Golf is not a Game of Perfect") og det giver mere inspiration og nyttige tips sammenlignet med swing-video'er på YouTube. Har kværnet igennem Adam Young's "The Practice Manual" (denne vinter) og det er den bedste bog jeg har læst om golf. Føler at jeg er klar til at tage midt spil til et nyt niveau uden for meget stress (men det kræver noget mere træning).

Føler nu at jeg ved hvad jeg laver og hvad som sker for mig ved gode og dårlige slag på range/banen.  

Min ekstra tilgivende 43" driver er med i min træningsplan på rangen og når jeg kan slå 8 ud 10 med "confidence" (nogle uger i træk) så skal den da luftes på banen igen😀

12 timer siden, skrev Enjoy Golf:

.

Det var ikke sjældent at jeg havde 2-5 drives out-of-bounce (specielt på dage med stærk 10 m/s vind) med faldende spileglæde og stigende stress-niveau (for efterfølgende at se YouTube video'er og søge råd og vejledning i en uendelig dårlig stime). 

Næsten samme årsag var grunden til jeg droppede driveren. Jeg slog skidt med den og lå ofte dårlig, meget dårligt eller OOB. Så hellere ligge sikkert med et jern - om det så var 100 meter kortere. Det er dog ikke noget der er for alle. Det virkede for mig. 

Edited by Kaizer
Edit.
7 timer siden, skrev Enjoy Golf:

Tak for dine valg og erfaringer Smut👍

Har læst ca 10 forskellige golf bøger (3 fra Bob Rotella, bla "Golf is not a Game of Perfect") og det giver mere inspiration og nyttige tips sammenlignet med swing-video'er på YouTube. Har kværnet igennem Adam Young's "The Practice Manual" (denne vinter) og det er den bedste bog jeg har læst om golf. Føler at jeg er klar til at tage midt spil til et nyt niveau uden for meget stress (men det kræver noget mere træning).

Føler nu at jeg ved hvad jeg laver og hvad som sker for mig ved gode og dårlige slag på range/banen.  

Min ekstra tilgivende 43" driver er med i min træningsplan på rangen og når jeg kan slå 8 ud 10 med "confidence" (nogle uger i træk) så skal den da luftes på banen igen😀

Lyder godt. 

8/10 lyder som et fornuftigt forhold. Jeg plejer at basere mine valg af jern og target på 7/10. 

Man skal selvfølgelig ikke hovedløst tage driver som default. Hvis der er OB mv. skal man tænke sig om. Jeg har øvet mig i at slå et mere sikkert drive med lavere swing speed og dermed lavere spredning. Så kan justere alt efter hvor bred fairway er. Hvis der er god plads kan jeg give den mere speed.

Derudover kan jeg også anbefale at læse “every shot count” som giver god forståelse af det taktiske i spillet. Man behøver nemlig ikke at nødvendigvis at ramme fairway, men let rough kan også være et udemærket valg. Jeg har alt for længe spillet til midt fairway uden rigtig at bruge hele banen til min fordel.

• Upvote 1

Tak for gode råd og vejledning Smut👍

Læste lidt indhold til din anbefaling af "Every shot counts" og den bog er på min indkøbsliste nu😀*

*https://www.saxo.com/dk/every-shot-counts_mark-broadie_hardback_9781592407507

Kan godt lide dine ideer om at styre driveren med lidt mindre sving hastighed (fx. tre kvart sving eller "slow-motion"-hastighed) for at holde bold i spil (og vinde nogle meter)

Jeg syntes også det giver god mening med at tænke/anvende "semi-rough" ind i min sigte-strategi fra tee, valg af tee-kølle og course-management. 

• Upvote 1
11 timer siden, skrev Smut:

Man skal selvfølgelig ikke hovedløst tage driver som default. Hvis der er OB mv. skal man tænke sig om. 

En god lille let øvelse er at tee op i samme side som OB (eller vand eller hvad det nu måtte være) og slå "væk fra problemerne" så at sige.. Det skal ikke være overdrevet (som i skoven i modsatte side) men blot fornemmelsen af at man slår væk fra problemerne er mange gange nok - Ihvertfald for mig :)

• Like 2
  • 2 weeks later...
On 4/4/2021 at 12:17 PM, Enjoy Golf said:

Hejsa kære golf-elskere,

Er blevet inspireret til at sætte mål (fra fx Adam Young) og spille mere "stress-free" golf (fra fx https://golfsidekick.com).

Har begyndt at gå under 100 slag (på 18 huller) og næste mål er at at spille under 90. Golf er jo en process som aldrig stopper......og måske er det derfor vi fortsætter med at spille golf (og ja ikke Counter Strike, FIFA.. men stadigt et spil hvor vi bliver grebet med de fordele/ulemper og afhængighed..... det indbærer) for at finde guld/glæde/mindfulness/socialt samvær............og hvad et måtte være du leder efter?

Har taget i mod rådet om at spille med færre køller/jern for at fokusere på "feel/confidence", det korte spil (ok ved at det ikke er sexy/distance at stå på putting/chipping/pitching green men det hjælper ude på banen) og  at nyde en hyggelig mere "stress-free" (hvis det eksisterer) golf med gutterne/pigerne i klubben.

Er gået all-in (med back-to-basic med) halv bag (2 køller, 4-jern og putter)

• 160 m tee kølle
  • 140 m go-to hybrid
  • 120 m 8-jern
  • 100 m PW
  • 90 m GW 
  • 80 m SW
  • Putter

Forstår godt at det vil provokere mange med forslag om at reducere antal køller/jern i baggen og "sorry" hvis det er nogle som føler sig ramt .

1. Hvor mange jern/køller vil du anbefale for en golfer (som p.t har HCP 25) at gå under 90*?

*Stabilt og i gennemsnit (>50% af alle/40 golf-runder per sæson). Vi taler ikke om de 1-2 runder per sæson hvor vi er i zonen og med gå-på-vandet attitude). Søger at hæve bund niveau'et (og ikke topniveau'et på 1-5 runder på en en sæson).
    Vi er jo ikke alle magic/Bryson DeChampeau som kan anvende en driver driver som en tryllekunstner

God 2021-sæson til jer alle

Mvh

Per

Det er intet galt eller provokerende med dine forslag, jeg beskrev tilsvarende allerede på Golf-online for over 11 år siden.

Vi bør simpelt hen være 100% ærlige med os selv når vi stor over vores bag og ser ned i den på hvad vi ved vi som oftest lykkes med, og hvilke køller vi ikke rigtig kan stole på os selv eller resultatet av. Køller, jern, what ever som er i den sidste kategori, BØR du sætte igen der hjemme, eller i bilen når selve runden starter.

Kan vi "hakke os rundt" med udstyr vi stort set laver gode slag med, bliver distancen vi prestærer mindre vigtig om vi ikke kun står med Sandjernet som det eneste der fungerer godt, da må vi skifte ud det vi har for å komme videre.

Men...giv nå ikke op de "problematiske" køller og jern uden kamp.
Lav dig et skema der du skriver op ALLE de specifikationer du kan finde, både på de gode og de mindre gode køller og jern.
HUSK at TOTAL VEGT er et MEGET VIGTIG parameter, så du skal også via en vægt med de alle samme der du noterer vægten som GRAM

Om vi nå laver en tabel, som viser både længden, OG total vægten, kan vi lave matematikken for GRAMS PR INCH
Når den er lavet, vil de "problematiske" køllerne, "stå frem" i tabellen som vil vise at enten er længden gal, eller så er køllen for let eller for tung til å kunne fungere sammen med de som er gode. Vi vil altså selv kunne identificere hvad det er som gør at nogen af de fungerer udmærket mens andre ikke fungere i nærheden så godt.

Er du så bare "lidt handyman" og følger min DIY driver tune up, vil man i langt de fleste fald kunne modificere de problematiske køller og jern til å fungere som de gode vi har, ja mange har også mere å hente fra de jern eller køller de selv mener er gode.

https://forums.golfwrx.com/topic/960350-diy-driver-tune-up-diy-fitting/

Den link du nå har her har fokus på DRIVEREN, men principperne er akkurat de samme for alt det andre, FORUDEN måden selve køllehovedet fungerer, og længere ned i det samme link (post 9 vil jeg huske) liger der også en DIY PUTTER BALANCE TUNE UP som havde en enorm opslutning og respons her på VMG for nogle år tilbage, så har du IKKE taget den på den putter du har, START der, så vil du få mod på til at gå videre, for resultaterne er ikke til å tage fejl af, så om du tror du IKKE vil klare dette selv, vil Putter tuningen overbevise dig om at "yes you can", det er ikke svært i det hele taget med den "brugsanvisning" du kan hente i det linket ovenfor.

Lykke til videre, DU ER på ret vej her, og med dette oveni, skulle vejen videre blive noget nemmere.

On 4/5/2021 at 4:47 PM, nAlen said:

En god lille let øvelse er at tee op i samme side som OB (eller vand eller hvad det nu måtte være) og slå "væk fra problemerne" så at sige.. Det skal ikke være overdrevet (som i skoven i modsatte side) men blot fornemmelsen af at man slår væk fra problemerne er mange gange nok - Ihvertfald for mig :)

Ben Hogan benyttet tankegangen om at om vi behersker fade og draws, bør vi sigte direkte på hinderet (bunkers, sø, å, what ever) og ved hjælp af en fade eller draw, SKRU balden bort fra hindret. Tanken er at om vi prøver å ramme en fairway som har en bunkers eller sø på ene siden, har vi en tendens til å skru bolden ut i den hazarden, mens sigter vi på den og slår en fade eller draw, vil IKKE bolden kunne havne i hazarden med mindre vi mislykkes med å sætte skru i bolden.

Denne tankegangen benytter jeg, for jo mere banearkitekten har lagt ind af hinder, jo større muligheder har man for at lykkes om man følger denne tankegang.
Der jeg nå har spillet et stykke tid, er der flere hul som har en sø der følger fairway hele vejen på høyre eller venstre side, og da sigter jeg på kanten av søen, med en fade eller draw som skur bolden BORT fra søen og ind på faiway..det lykkes i de fleste fald, men selvsagt dummer jeg mig ud når jeg ikke lykkes med å gennemføre slaget som jeg skulle, og sender bolden "laser lige" direkte i hazarden :-)

Vi har altså denne muligheden, men det fordrer at vi har rimelig styr på hvordan vi laver en kontrollerbar kurve som fade eller draw, så det er de slagene jeg træner mest på rangen, kontrollerbare kurvede slags den ene eller anden vej, så jeg ikke laver for mange hooks, slice eller push der man prøvede en fade eller draw.

Just my 2 cents opinion to it...

Den 5.4.2021 kl. 16:47 , skrev nAlen:

Prøv at læse denne blog og se den korte video - det er netop hele princippet om at spille ud fra de fejl og mangler man nu har...SPil banen som den er med det spil du har med på banen!!

Og så kan man naturligvis arbejde med at justere på fejl og mangler, hvad enten det er teknikken eller udstyret, som ødelægger det for en.

Mht strategi vil min anbefaling være at kigge på Scott Fawcett's DECADE system. Scott har udviklet et system hvor han benytter Marck Broadies strokes gained og poker som basis. Will Zalatoris benyttede DECADE ved Masters. Man skal kende sin spredning med de forskellige køller og for f.eks en pro ligger den omkring 60-70 yards. Den viden bruger de til til at finde sigte linjen. Det er et system for man koldt og kynisk finder den strategi der betaler sig langsigtet

Edited by snejbjerg
  • Upvote 2
Den 23.4.2021 kl. 09:56 , skrev snejbjerg:

Mht strategi vil min anbefaling være at kigge på Scott Fawcett's DECADE system. Scott har udviklet et system hvor han benytter Marck Broadies strokes gained og poker som basis. Will Zalatoris benyttede DECADE ved Masters. Man skal kende sin spredning med de forskellige køller og for f.eks en pro ligger den omkring 60-70 yards. Den viden bruger de til til at finde sigte linjen. Det er et system for man koldt og kynisk finder den strategi der betaler sig langsigtet

Decade er genialt 

Den 23.4.2021 kl. 09:56 , skrev snejbjerg:

Det ser rigtig interessant ud. Fokus er jo på det helt rigtige, nemlig at den gode score i langt højere grad opnås ved at undgå dobbeltbogeys, end ved at jagte birdies.

Når jeg ser videorne oglæser beskrivelserne bliver jeg do lidt i tvivl om hvor meget der er hængt op på at registrere detaljerne inde i DECADE for hver runde slag for slag, og hvor meget man kan få ud af det uden at taste sine data.

Som Arccosbruger har jeg jo allerede mine slag registreret, og Strokes Gained (SG) inkl spredning etc analysen fra Arccos. Og jeg gider ikke lave dobbelttastning af mine data.

Men vil man ud fra sine SG data kunne bruge Decades gode råd og anvisninger??

Edited by Kitter
10 timer siden, skrev Kitter:

Det ser rigtig interessant ud. Fokus er jo på det helt rigtige, nemlig at den gode score i langt højere grad opnås ved at undgå dobbeltbogeys, end ved at jagte birdies.

Når jeg ser videorne oglæser beskrivelserne bliver jeg do lidt i tvivl om hvor meget der er hængt op på at registrere detaljerne inde i DECADE for hver runde slag for slag, og hvor meget man kan få ud af det uden at taste sine data.

Som Arccosbruger har jeg jo allerede mine slag registreret, og Strokes Gained (SG) inkl spredning etc analysen fra Arccos. Og jeg gider ikke lave dobbelttastning af mine data.

Men vil man ud fra sine SG data kunne bruge Decades gode råd og anvisninger??

Hvis du kender din spredning i meter burde du kunne bruge det. ! nu kender jeg ikke arccos godt nok til at kunne sige det men det tror jeg du kan ! ingen siger du skal bruge appen. Jeg måler tilgengæld altid på google maps Hvordan jeg skal spille en bane jeg skal spille tunering på.

15 timer siden, skrev Inu8D:

Hvis du kender din spredning i meter burde du kunne bruge det. ! nu kender jeg ikke arccos godt nok til at kunne sige det men det tror jeg du kan ! ingen siger du skal bruge appen. Jeg måler tilgengæld altid på google maps Hvordan jeg skal spille en bane jeg skal spille tunering på.

Arccos registrerer stort set alting inkl dispersion for alle køller/jern - se foto (som viser mit største golfproblem, nemlig driveren...)

Man får også sine Strokes Gained (mest "lost"), og kan filtrere på antal runder etc

image.png.1ed53d47caabb992d2613518b6bb5f5d.png